Jump to content
Annons

Musikbranschen - En mansdominerad historia


JJRockford

Recommended Posts

Ironman> Jag är fortfarande inte övertygad. Jag väljer att lita på de som inplemeterar riktlinjer för poliskåren och dyl. Har googlat snabbt och har inte kunnat hitta något exepmel i svensk historia där ett polisiärt ärende fuckats upp pga förlite testosteron.

Tror man överlag får gå lite mer på forskning och mindre på idéer man sitter och funderar fram själv på sängkammaren i dessa frågor.

Har heller inte förstått det som att någon vill att det bara ska vara kvinnor som poliser/brandmän etc. Kanske kan man samarbeta. Kanske är 50/50 en bra balans. Är aggresivitet och risktagande de främsta egenskaperna en polis behöver?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ironman> Jag är fortfarande inte övertygad. Jag väljer att lita på de som inplemeterar riktlinjer för poliskåren och dyl. Har googlat snabbt och har inte kunnat hitta något exepmel i svensk historia där ett polisiärt ärende fuckats upp pga förlite testosteron.

Tror man överlag får gå lite mer på forskning och mindre på idéer man sitter och funderar fram själv på sängkammaren i dessa frågor.

Har heller inte förstått det som att någon vill att det bara ska vara kvinnor som poliser/brandmän etc. Kanske kan man samarbeta. Kanske är 50/50 en bra balans. Är aggresivitet och risktagande de främsta egenskaperna en polis behöver?

Bäste person med bäst resultat skall ha jobbet oavsett kön. Det måste vara grundregeln i alla jobb. Tänk om vi skall börja sänka kraven för att bli läkare och piloter med mera. Det är förenat med stor livsfara.

Sen undrar jag en sak eftersom både du och Rockford och dvibe verkar ganska så inbitna feminister så kanske ni kan hjälpa mig med det.

Av ren nyfikenhet så undrar jag hur skall feminismen ha en framtid i Sverige när majoriteten av alla invandrare som kommer hit kommer från ställen och kulturer där kvinnan inte står så högt i kurs. Hur har ni tänkt att ni skall kunna omvandla hundratusentals personer att ge återkall på sin kultur och i vissa fall religion. Detta är något jag har funderart på väldigt länge. Och hur gör ni när det kommer ett riksdagsparti som kommer att gå till val på dessa värderingar för det är i slutändan oundvikligt eftersom så fungerar en demokrati?

Vi ser redan idag hur ett stort antal ungdomar från dessa länder lever under hedersförtryck och blir bortgifta, omskurna med mera. Det var lite detta som jag syftade på anär jag skrev att feminismen som sådan kommer att ha svårt att gå framåt i framtiden utan kommer garanterat Möta stora bakslag.

Nu vill jag ha ett ärligt svar av er och inga svepande undanflykter eller några anklagelser om det ena eller det andra.

http://www.svt.se/opinion/radslan-att-kallas-rasist-hindrar-kampen-mot-hedersfortryck

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/konsstympning-utbrett

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6096214

Redigerat av ironman
Link to comment
Dela på andra sajter

Lemanic (oregistrerad)

Vilken bra tråd att ta upp den här artikeln från Vice då.

https://thump.vice.com/en_us/article/edm-doesnt-have-a-women-problem-it-has-a-straight-white-guy-problem

Problemet här är dock att EDM's bakgrund i bögkretsar har gjort den manliga dominansen där möjlig. Om något bör bögar läsa extra mycket om konceptet "Manliga Privilegier" innan de börjar utöva konstnärligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag anade att invandringen skulle komma på tal förr eller senare...

.

Har du något förslag då på hur vi skall hjälpa våra nya kvinnliga medborgare att få ett drägligt liv? Feminismen riktar bara in sig på vita svenska kvinnor och ger blanka fan i dessa invandrar kvinnor bla för att det sägs att man inte vill gynna SD.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ironman> Jag tycker inte skillnaden är särskilt stor mellan den kvinnoförtryckande "västkultur" gentemot "invandrarkulturer". Jag ser båda som uttryck för en ojämn maktbalans där män har makt över kvinnor.

Så länge Sverige inte är jämställt så kommer det även vara ojämställt för kvinnor som kommer hit som invandrare av olika slag.

Men kort sagt så tror jag inte samhället förändras förrän att vi jämnar ut maktskillnader. Så det är där vi behöver börja. Kvotera in kvinnor i en mansdominerad poliskår tror jag är en bra början. Tycker även man ska kvotera in kvinnor i chefspositioner i mansdominerade yrken osv. Åter igen kvotering handlar om att när två (eller flera) söker samma tjänst så tar man den från den minst representerade grupper. Kompetens är en självklarhet. Ingen förespråkar att folk som inte är kvalificerade för jobbet ska få det bara för att de är kvinna etc.

Redigerat av XtommyX
Link to comment
Dela på andra sajter

Om polis, i just yttre tjänst, har bestämt att en person ska omhändertas, och man förstår att personen kommer motsätta sig detta och besitter viss kroppshydda, så går man ju inte in själv. Dåligt omdöme. Gör man det så är sannolikheten stor att personen - eller man själv - blir illa skadad. Det är aldrig önskvärt. En polis är alltid ansvarig för både hälsa och säkerhet för sig själv och den omhändertagne - även då den omhändertagne inte är det. Råstyrka är snarare en risk, mer än säkerhet, för båda parter.

I första hand försöker man ju tala personen tillrätta. Oftast går det, men måste man omhänderta så går man flera pers på en gång istället. Det gör poliser oavsett kroppshydda eller kön. Det är inte en fråga om styrka, utan om trygghet för alla parter, att saker går så lungt till dom kan, att man har ögonvittnesskildringar av kollegor ifall nåt skulle gå snett m.m.

Psykologiskt gör det stor skillnad med. Går man in 3-4 poliser - oavsett det är män eller kvinnor - så signalerar man att detta är inte nåt 'personligt' eller nån 'tvekamp' man-mot-man, utan att detta bara är neutral myndighetsutövning. Är man flera så släpper oftast en motsträvig persons tvekamps-inställning, och alla involverade kan komma hem utan blessyrer, anmälningar eller otrevliga minnen. Det är önskvärt av alla.

Så säkerheten avgörs i första hand av omdöme, för sig själv och för andra. Fysisk råstyrka - speciellt parat med benägenhet för risktagande - är recept för olyckor, övervåld, skaderisk, försvårande av brottsutredning, dåligt omdöme, oförmåga att förhålla sig neutral och utföra sitt jobb rätt.

Nån slags bild av poliser som offensiva, muskelstinna, fysiskt skräckinjagande super-människor, typ som nån tecknad seriefigur, det är ingen bild som polisen själv har om sina aspiranter. Polisens roll i stort är att upprätthålla allmänhetens tillit och förtroende för sin närvaro och nödvändighet; inte att 'förkuva allmänheten via styrka'. Finns många män 1.68 lång o 65 kilo som antags till yttre tjänst. Även kvinnor, som kan vara ännu mindre.

Är många poliser som jobbar med brottsutredning, eko- eller narkotikabrott, bokföring, utbildning, inre tjänst m.m. Man kan fråga sig hur rå-styrka påverkar säkerheten inom polisen överlag. Man glömmer se genom olika vinklar av vår mångfacetterade värld.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Ironman> Jag tycker inte skillnaden är särskilt stor mellan den kvinnoförtryckande "västkultur" gentemot "invandrarkulturer". Jag ser båda som uttryck för en ojämn maktbalans där män har makt över kvinnor.

Detta som du skrivit här är något av det värsta jag någonsin läst, snacka om bristande verklighetsförankring, Hallo liksom på rent ut sagt ren svenska hur f#n kan du mena det du skriver?

Har du sett hur kvinnorna behandlas i Saudiarabien, Iran och Somalia med mera och så likställer du det med hur kvinnorna behandlas här i väst. Jag blir rent ut sagt mörkrädd. Jag är mållös.

Redigerat av ironman
Link to comment
Dela på andra sajter

Ironman> Uttrycken ser olika ut helt klart. Men tycker det är lika hemskt när en kvinna blir misshandlad till döds i sverige. Gör ingen skillnad på tragedier. Båda bottnar i en patriarkal maktstruktur. Förstår att det kan vara svårt att tänka i strukturer.

Link to comment
Dela på andra sajter

.

Har du något förslag då på hur vi skall hjälpa våra nya kvinnliga medborgare att få ett drägligt liv? Feminismen riktar bara in sig på vita svenska kvinnor och ger blanka fan i dessa invandrar kvinnor bla för att det sägs att man inte vill gynna SD.

Absolut. Vi ska envist uppmärksamma strukturellt patriarkalt förtryck, och vi ska motarbeta det på alla samhällsnivåer. Men det är väl självklart?

Tror för övrigt att du yrar vitt och brett i nattmössan när du skriver att "feminismen" (som om det vore en enda homogen idériktning) bara riktar in sig på vita svenska kvinnor.

Och på temat poliser - jag tror att det är en utmärkt idé, rent säkerhetsmässigt (du verkar ju verkligen vurma för folks säkerhet, så det här borde väl vara ett argument i din smak), att ha både kvinnor och män i poliskåren, så att inte den gamla unkna machokulturen får fritt spelrum bland pistoler och batonger. Jag tror till och med att just det är jävligt viktigt.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ironman> Jag är fortfarande inte övertygad. Jag väljer att lita på de som inplemeterar riktlinjer för poliskåren och dyl. Har googlat snabbt och har inte kunnat hitta något exepmel i svensk historia där ett polisiärt ärende fuckats upp pga förlite testosteron.

Med de senaste årens skjut-för-att-döda-mentalitet, kan man fråga sig om det inte snarare är tvärtom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta som du skrivit här är något av det värsta jag någonsin läst, snacka om bristande verklighetsförankring, Hallo liksom på rent ut sagt ren svenska hur f#n kan du mena det du skriver?

Har du sett hur kvinnorna behandlas i Saudiarabien, Iran och Somalia med mera och så likställer du det med hur kvinnorna behandlas här i väst. Jag blir rent ut sagt mörkrädd. Jag är mållös.

Vi har en maktobalans (till männens fördel) såväl i Sverige som i t ex KSA (och såvitt jag vet resten av hela världen).

Den tar sig bara olika uttryck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäste person med bäst resultat skall ha jobbet oavsett kön. Det måste vara grundregeln i alla jobb. Tänk om vi skall börja sänka kraven för att bli läkare och piloter med mera. Det är förenat med stor livsfara.

Och i polisyrket är det bara rå muskelstyrka som räknas?

Sen undrar jag en sak eftersom både du och Rockford och dvibe verkar ganska så inbitna feminister så kanske ni kan hjälpa mig med det.

Av ren nyfikenhet så undrar jag hur skall feminismen ha en framtid i Sverige när majoriteten av alla invandrare som kommer hit kommer

från ställen och kulturer där kvinnan inte står så högt i kurs.

Självklart ska vi fortsätta kämpa för jämlikhet. Och hjälpa folk som har det sämre än oss själva. Vad föreslår du att vi gör istället?

Nu vill jag ha ett ärligt svar av er och inga svepande undanflykter eller några anklagelser om det ena eller det andra.

"After you, my dear Alphonse"

Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)
Vi ska envist uppmärksamma strukturellt patriarkalt förtryck, och vi ska motarbeta det på alla samhällsnivåer. Men det är väl självklart?

Vi ska envist uppmärksamma förtryck, och vi ska motarbeta det på alla samhällsnivåer. Men det är väl självklart?

Och förtryck kommer i många olika skepnader, speciellt om man frågar den som anser sig förtryckt.

Det finns faktiskt en intressant motsättning i det ironman tar upp, nämligen att det blir ett val av förtryck man får göra när det kommer till religion/tradition kontra jämlikhet mellan könen. Någons djupt rotade rättighet kommer att få stryka på foten. Det är lätt att ta ställning för olika gruppers rättigheter, men det blir direkt svårare när deras respektive rättigheter krockar med varandra.

Kvotering är en annan intressant fråga, som blir än intressantare att betrakta ju mer man delar in oss i olika grupperingar.

Sopåkare är en mansdominerad yrkesgrupp. Tror t o m att den är etniskt dominerad av svenskar, men jag kan ha fel där.

Det var också nån som klokt konstaterade att jämställdhet inte nödvändigtvis betydde likadan. Frågan som uppstår efter det är förstås om det är detsamma som rättvisa? För varför skulle den som avviker inte ha samma rätt att uppnå allt som någon annan kan? Även om det som avviker är kompetens eller förmåga? Och vad är isf en förmåga som anses ok att väga in, och vilken skulle inte vara det?

Jag tror inte att måttet på uppnådd jämställdhet skulle vara att lika många inom varje tänkbar grupp skulle representeras i lika hög grad i alla möjliga yrkesgrupper eller andra strukturer. Och här var jag på väg att skriva att "det är när varje person inte hindras av sin tillhörighet till någon grupp"... då jag inser att det aldrig kan uppnås heller. För man kan skapa grupper av precis allting.

Men som nån annan sa: det är strävan som är det viktiga här, inte att kunna uppnå hundra procent perfekt jämlikhet eller rättvisa. Det finns nog för övrigt ganska många olika definitioner på både rättvisa och jämlikhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi ska envist uppmärksamma förtryck, och vi ska motarbeta det på alla samhällsnivåer. Men det är väl självklart?

Och förtryck kommer i många olika skepnader, speciellt om man frågar den som anser sig förtryckt.

Det finns faktiskt en intressant motsättning i det ironman tar upp, nämligen att det blir ett val av förtryck man får göra när det kommer till religion/tradition kontra jämlikhet mellan könen. Någons djupt rotade rättighet kommer att få stryka på foten. Det är lätt att ta ställning för olika gruppers rättigheter, men det blir direkt svårare när deras respektive rättigheter krockar med varandra.

Kvotering är en annan intressant fråga, som blir än intressantare att betrakta ju mer man delar in oss i olika grupperingar.

Sopåkare är en mansdominerad yrkesgrupp. Tror t o m att den är etniskt dominerad av svenskar, men jag kan ha fel där.

Det var också nån som klokt konstaterade att jämställdhet inte nödvändigtvis betydde likadan. Frågan som uppstår efter det är förstås om det är detsamma som rättvisa? För varför skulle den som avviker inte ha samma rätt att uppnå allt som någon annan kan? Även om det som avviker är kompetens eller förmåga? Och vad är isf en förmåga som anses ok att väga in, och vilken skulle inte vara det?

Jag tror inte att måttet på uppnådd jämställdhet skulle vara att lika många inom varje tänkbar grupp skulle representeras i lika hög grad i alla möjliga yrkesgrupper eller andra strukturer. Och här var jag på väg att skriva att "det är när varje person inte hindras av sin tillhörighet till någon grupp"... då jag inser att det aldrig kan uppnås heller. För man kan skapa grupper av precis allting.

Men som nån annan sa: det är strävan som är det viktiga här, inte att kunna uppnå hundra procent perfekt jämlikhet eller rättvisa. Det finns nog för övrigt ganska många olika definitioner på både rättvisa och jämlikhet.

Jag tror att jag måste förtydliga några av mina ståndpunkter. Jag ser inte målet med jämlikhet som att alla grupper skall vara representerade i lika stor utsträckning i alla tänkbara sammanhang. I vissa sammanhang kan det vara extra önskvärt ur ett bredare samhälleligt perspektiv (exv. inom poliskåren), men på det stora hela håller jag fullständigt med om att den mest lämpade skall ha en specifik befattning. Jag är principiellt emot kvotering, även om jag med åldern börjat inse att det nog är den enda vägen att gå för att bryta mönster i vissa sammanhang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns faktiskt en intressant motsättning i det ironman tar upp, nämligen att det blir ett val av förtryck man får göra när det kommer till religion/tradition kontra jämlikhet mellan könen. Någons djupt rotade rättighet kommer att få stryka på foten. Det är lätt att ta ställning för olika gruppers rättigheter, men det blir direkt svårare när deras respektive rättigheter krockar med varandra.

Det är detta som är den stora utmaningen och som jag menar att man redan har förlorat. Man vågade inte ställa krav från början utav rädsla att stämplas som rasist. Och nu är det nog tyvärr för sent.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det finns faktiskt en intressant motsättning i det ironman tar upp, nämligen att det blir ett val av förtryck man får göra när det kommer till religion/tradition kontra jämlikhet mellan könen. Någons djupt rotade rättighet kommer att få stryka på foten. Det är lätt att ta ställning för olika gruppers rättigheter, men det blir direkt svårare när deras respektive rättigheter krockar med varandra.

Har du några exempel här?

Kvotering är en annan intressant fråga, som blir än intressantare att betrakta ju mer man delar in oss i olika grupperingar.

Sopåkare är en mansdominerad yrkesgrupp. Tror t o m att den är etniskt dominerad av svenskar, men jag kan ha fel där.

Tror inte att det finns så många feminister som anser att jämlikhet innebär att det finns exakt lika många kvinnor och män i varje yrkeskår. Vet du någon som har påstått det?

Mycket viktigare att maktbalansen blir jämn, och då är det så klart oändligt mycket viktigare att börja med saker som har störst påverkan där. Läs t ex denna från SCB: http://www.scb.se/st...7_A05TI1201.pdf

"3% av styrelse-ordförandena i börsföretag var kvinnor 2011".

Det var ju sånt som t ex Åsa Romson talade om i sitt av många missförstådda Almedals-tal...

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du några exempel här?

Tror inte att det finns så många feminister som anser att jämlikhet innebär att det finns exakt lika många kvinnor och män i varje yrkeskår. Vet du någon som har påstått det?

Mycket viktigare att maktbalansen blir jämn, och då är det så klart oändligt mycket viktigare att börja med saker som har störst påverkan där. Läs t ex denna från SCB: http://www.scb.se/st...7_A05TI1201.pdf

"3% av styrelse-ordförandena i börsföretag var kvinnor 2011".

Det var ju sånt som t ex Åsa Romson talade om i sitt av många missförstådda Almedals-tal...

Jag anser att detta är ett icke problem så länge det finns kvinnor som får sina organ avskurna och tvingas bli bortgifta mot sin vilja med mera. Kommer man in på akuten på ett sjukhus så prioriteras dom som är akut sjuka där livet hotas först. Och så borde det vara här oxå. Hur skulle det se ut om folk med halsfluss fick gå före personer med stroke och akuta hjärtinfarkter?? Alla skall få hjälp men akuta först så klart.

Det talet går inte att missförstå vita medelålders män är roten till allt ont.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag anser att detta är ett icke problem så länge det finns kvinnor som får sina organ avskurna och tvingas bli bortgifta mot sin vilja med mera.

Jag håller med om att det är ohyggliga exempel på förtryck som du tar upp. Men jag undrar i vilket syfte du tar upp dessa exempel? Är det för att påpeka att den västerländska feminismen borde ägna sig åt att bekämpa dessa orättvisor i de regioner där de är mest förekommande och har sitt geokulturella ursprung, eller att den västerländska feminismen (exv. de svenska feministrörelserna) borde ägna hela sin kraft åt att stoppa det här i Sverige? Eller är syftet att få västerländsk (exv. svensk) feminism att framstå som onödig och fixerad vid jämförelsevis banala problem, och därigenom förklara den icke-legitim sett ur ett globalt perspektiv?

EDIT: Stavfel.

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med om att det är ohyggliga exempel på förtryck som du tar upp. Men jag undrar i vilket syfte du tar upp dessa exempel? Är det för att påpeka att den västerländska feminismen borde ägna sig åt att bekämpa dessa orättvisor i de regioner där de är mest förekommande och har sitt geokulturella ursprung, eller att den västerländska feminismen (exv. de svenska feministrörelserna) borde ägna hela sin kraft åt att stoppa det här i Sverige? Eller är syftet att få västerländsk (exv. svensk) feminism att framstå som onödig och fixerad vid jämförelsevis banala problem, och därigenom förklara den icke-legitim sett ur ett globalt perspektiv?

EDIT: Stavfe

Vi kan inte göra något åt detta på ett globalt plan. Den arabiska våren har visat att merparten av folken där nere vill leva enligt religiösa lagar. Kvinnan hade det bra ställt i tex Libyen men efter kadaffis fall så går landet tillbaka till att leva efter religösa lagar. Och det kan vi aldrig ändra på eftersom det är deras lag och dom som ifrågasätter den får man döda. Vi såg hur arga Saudiarabien blev efter utrikesministerns tal. Och där man var tvungen att pudla och be om ursäkt och hemligstämpla ursäktsbrevet. Men det vi kan göra är att erbjuda kvinnorna som flyr där ifrån att få möjligheten att leva ett bra liv är med samma förutsättningar som deras svenska systrar. Det här handlar inte om att förlöjliga den svenska feminismen givetvis skall löner och annat fixas men jag anser att dessa problem måste gå före i kön. För att vi kan inte se mellan fingrarna när kvinnor behandlas så i Sverige idag. Och enligt beräkningar så skall det komma 350 till 400 tusen nya personer från dessa regioner till sverige under denna mandatperioden. Och jag ser ingen absolut ingen som har någon som helst lösning eller något alls på denna problematiken.

Edit: men oftast är könsstympning och hedersförtryck inte kopplat till en specifik religion utan är mer eller minde kulturella inslag

Redigerat av ironman
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det för att påpeka aatt den västerländska feminismen (exv. de svenska feministrörelserna) borde ägna hela sin kraft åt att stoppa det här i Sverige?

Nog kunde man någon gång ta upp frågan om muslimska mäns kvinnosyn. Det ser man ingenting eller väldigt lite av. Betyder det att dessa mäns syn på kvinnans plats i samhället och hemmet, enligt svenska feminister, är fördelaktig för kvinnan?

Jag generaliserar naturligtvis, men det är min uppfattning att det är något även svenska feminister i hög grad ägnar sig åt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag anser att detta är ett icke problem så länge det finns kvinnor som får sina organ avskurna och tvingas bli bortgifta mot sin vilja med mera.

Vad är dessa saker du nämner exempel på, om inte kvinnoförtryck?

Det talet går inte att missförstå

Uppenbarligen går det att missförstå, du verkar ha gjort det precis som ett gäng andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Attityd är absolut viktigt att problematisera. Men kommer de Patriarkala strukturerna som ligger till grund för alla problem som lyfts i den här diskussionen förändras? Kommer nyanlända bli feminister så fort de sätter sin fot i sverige bara för att de får höra det vid gränsen, samtidigt som de ser att kvinnor systematiskt är underrepresenterade i alla beslutande positioner inom företag och näringsliv, eller i princip saknar makt över sin egen sexualitet där kvinnor blir ifrågasatt och misstänkliggjorda vid våldtäkter osv. listan kan göras hur lång som helst.

Jag kan bara se att lösningen för alla problem rörande kvinnors utsatthet är att krossa alla patriarkala strukturer var de än visar sig.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nog kunde man någon gång ta upp frågan om muslimska mäns kvinnosyn. Det ser man ingenting eller väldigt lite av. Betyder det att dessa mäns syn på kvinnans plats i samhället och hemmet, enligt svenska feminister, är fördelaktig för kvinnan?

När feminister pratar om jämlikhet gäller det självklart alla kvinnor, oavsett vilken religion deras män anser sig följa. Men jag gissar att de flesta feminister tycker ungefär som Gudrun Schyman;

"Det tar sig många uttryck. Diskrimineringen och kränkningarna ser olika ut beroende på var vi befinner oss. Men det är samma norm, samma struktur, samma mönster, som upprepas så väl i talibanernas Afghanistan som här i Sverige." (tal från 2002)

D v s. Folk religion är oviktig.

Jag generaliserar naturligtvis, men det är min uppfattning att det är något även svenska feminister i hög grad ägnar sig åt.

Har du några exempel på det senare, så att det lättare går att förstå mer specifikt vad du menar?

Skön ironi annars, att påstå att "svenska feminister" generaliserar. Det finns nog få grupper som blivit så märkligt generaliserade som just "svenska feminister" 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kan inte göra något åt detta på ett globalt plan. Den arabiska våren har visat att merparten av folken där nere vill leva enligt religiösa lagar. Kvinnan hade det bra ställt i tex Libyen men efter kadaffis fall så går landet tillbaka till att leva efter religösa lagar. Och det kan vi aldrig ändra på eftersom det är deras lag och dom som ifrågasätter den får man döda. Vi såg hur arga Saudiarabien blev efter utrikesministerns tal. Och där man var tvungen att pudla och be om ursäkt och hemligstämpla ursäktsbrevet. Men det vi kan göra är att erbjuda kvinnorna som flyr där ifrån att få möjligheten att leva ett bra liv är med samma förutsättningar som deras svenska systrar. Det här handlar inte om att förlöjliga den svenska feminismen givetvis skall löner och annat fixas men jag anser att dessa problem måste gå före i kön. För att vi kan inte se mellan fingrarna när kvinnor behandlas så i Sverige idag. Och enligt beräkningar så skall det komma 350 till 400 tusen nya personer från dessa regioner till sverige under denna mandatperioden. Och jag ser ingen absolut ingen som har någon som helst lösning eller något alls på denna problematiken.

Edit: men oftast är könsstympning och hedersförtryck inte kopplat till en specifik religion utan är mer eller minde kulturella inslag

Innan du går på för hårt, försök tänk lite på hur vår egen historia ser ut. Det lever fortfarande människor här som var födda på en tid då kvinnor i Sverige inte hade rösträtt. Det lever fortfarande folk som var vuxna när militären sköt mot en facklig demonstration. O s v.

Menar du att den taskiga attityden mot kvinnor kommit med de senaste tio årens invandring?

Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Har du några exempel här?

"religion/tradition kontra jämlikhet mellan könen"

Könsstympning, arrangerade äktenskap, fri abort. Egentligen vad som helst där någon utövar makt över någon annan individ med tradition eller religion som grund för handlingen, där den som utsätts inte utan risk för repressalier kan åberopa t ex kvinnans självbestämmande.

I andra änden står någon som anser att en lag som ger en kvinna rätt till fri abort kränker religiösa "lagar" och regler, den personens övertygelse om vad som är rätt och riktigt körs över.

Tror inte att det finns så många feminister som anser att jämlikhet innebär att det finns exakt lika många kvinnor och män i varje yrkeskår. Vet du någon som har påstått det?

Jag tror inte du riktigt förstår det jag säger. Jag påstår inget om vad feminister säger eller inte. Sen vet jag inte hur intressant det är "hur många" som säger ditt eller datt, när man diskuterar själva frågan. Det är väl intressantare att man talar om vad man själv anser. Själv tycker jag som parentes att det borde vara lika intressant att kvotera till obekväma och lågbetalda yrken och positioner som till välbetalda och maktpositioner, OM man nu tycker kvotering är rätt väg att gå. Jag tror dock de flesta tappar intresset för frågan då.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...