Jump to content
Annons

Musikbranschen - En mansdominerad historia


JJRockford

Recommended Posts

Enligt Markus Lindberg beror den stora manliga dominansen bland artisterna på att det är ont om stora publikdragande kvinnliga artister. Att byta ut säkra kort som Tomas Ledin eller Timbuktu går inte utan risk för att festivalens ekonomi äventyras.

– I år har vi försökt få tre stora kvinnliga akter, men tyvärr var det inte möjligt.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=6131572

Och sen undrar jag varför Rockford och dvibe och ni andra som upprörs inte anordnar egna festivaler och startar ett eget skivbolag som bara inriktar sig på kvinnor. Vem som helst kan ta ett lån så länge banken godkänner det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Enligt Markus Lindberg beror den stora manliga dominansen bland artisterna på att det är ont om stora publikdragande kvinnliga artister. Att byta ut säkra kort som Tomas Ledin eller Timbuktu går inte utan risk för att festivalens ekonomi äventyras.

– I år har vi försökt få tre stora kvinnliga akter, men tyvärr var det inte möjligt.

http://sverigesradio...artikel=6131572

Jag undrar om du inser vad det egentligen är för argument du lägger fram. Hypotesen är att kvinnor, p g a av unkna värderingar, har svårare än män att slå sig fram i musikbranschen.

Och så tar du upp ett exempel på att det finns fler framgångsrika och publikdragande manliga artister... 🙂

Och sen undrar jag varför Rockford och dvibe och ni andra som upprörs inte anordnar egna festivaler och startar ett eget skivbolag som bara inriktar sig på kvinnor. Vem som helst kan ta ett lån så länge banken godkänner det.

En måste faktiskt inte göra något alls för att få ha åsikter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi vet inte om det var värderingar eller resultatet av en marknadsanalys? Texten får mig att misstänka det senare.

Visst, han kan ha gjort en marknadsanalys på människor som hade samma värderingar som han själv. I vilket fall är det fortfarande värderingar som baseras på ojämlikhet som ligger till grund för beslutet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är givetvis ett stort problem med sådan särbehandling men nu snackar vi väll om buissness som skall generera vinst. Jag vet ärlig talat inte hur branschen såg ut just då i detta fallet utan pratar bara generella buissness termer. Vi ser än idag hur tjejer och kvinnor är mer benägna att köpa musik ( och merchandise )

Nu vill nog vän av ordningen ha lite underlag för det påståendet. Har du varit på Sweden Rock Festival någon gång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar om du inser vad det egentligen är för argument du lägger fram. Hypotesen är att kvinnor, p g a av unkna värderingar, har svårare än män att slå sig fram i musikbranschen.

Och så tar du upp ett exempel på att det finns fler framgångsrika och publikdragande manliga artister... 🙂

En måste faktiskt inte göra något alls för att få ha åsikter.

Har du några belägg för att det är pga unkna värderingar som gör att män blir mer framgångsrika ?

Vad gör du själv i din vardag för att främja dina feministiska värderingar ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lätt som tjejer att skylla på mansdominerad musikbransch när man inte håller måttet istället för att vara självkritisk.

Brukar någon göra det?

Sen är det väl ingen nyhet att killar jobbar bättre ihop än en grupp tjejer.

Många säger det. Vad finns det för forskning i ämnet?

Och ärligt talat hur många bra tjejgrupper finns det? Inte många.

Det är nog en typiskt "vem kom först, hönan eller ägget"-resonemang. Om förutsättningarna för tjejgrupper är sämre än för killgrupper (vilket debattören i artikeln jag länkade till i trådstarten påstår) så faller det sig väl också ganska naturligt att det finns färre tjejgrupper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Har du några belägg för att det är pga unkna värderingar som gör att män blir mer framgångsrika ?

Det beror sig på vad du menar med "framgångsrik". Men om en förutsätter att det inte finns någon större skillnad i intelligens, prestationsförmåga o s v mellan könen, så tyder ju den ojämna fördelningen på framgång i många sammanhang på att det är något annat (som värderingar) än de biologiska förutsättningarna som gör att fördelningen ser ut som den gör.

Vad gör du själv i din vardag för att främja dina feministiska värderingar ?

Diskuterar, protesterar, ifrågasätter o s v. Både i min omgivning och på nätet.

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror sig på vad du menar med "framgångsrik". Men om en förutsätter att det inte finns någon större skillnad i intelligens, prestationsförmåga o s v mellan könen, så tyder ju den ojämna fördelningen på framgång i många sammanhang på att det är något annat (som värderingar) än de biologiska förutsättningarna som gör att fördelningen ser ut som den gör.

Diskuterar, protesterar, ifrågasätter o s v. Både i min omgivning och på nätet.

Jag vet att det finns stora biologiska skillnader mellan män och kvinnor. Men jag tror stenhårt på att bra musik är bra musik oavsett vem som gjort den. Och jag är övertygad att majoriteten av publiken (lyssnaren) i världen tycker samma sak.

Jag måste bara fråga eftersom den extrema svenska feminismens fiende nummer 1 är den vite mannen. Hur känner du för det? Både du och dvibe ser ganska så vita ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att det finns stora biologiska skillnader mellan män och kvinnor.

Ja, det är allmänt känt. Vilka av dessa skillnader menar du är avgörande för hur duktig musiker du är?

Men jag tror stenhårt på att bra musik är bra musik oavsett vem som gjort den. Och jag är övertygad att majoriteten av publiken (lyssnaren) i världen tycker samma sak.

Så enligt dig beror den obalanserade situationen på att kvinnor helt enkelt gör sämre musik?

Jag måste bara fråga eftersom den extrema svenska feminismens fiende nummer 1 är den vite mannen. Hur känner du för det? Både du och dvibe ser ganska så vita ut.

Först får du nog beskriva vilka några "extrema svenska feminister" som står för det du påstår. Jag har absolut sett liknande resonemang förr, men aldrig från någon som kallar sig feminist, utan enbart de som precis som du verkar lite skrämda av tanken på jämlikhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är allmänt känt. Vilka av dessa skillnader menar du är avgörande för hur duktig musiker du är?

Så enligt dig beror den obalanserade situationen på att kvinnor helt enkelt gör sämre musik?

Detta är något som du har fantiserat fram. Istället borde du kanske fördjupa dig i läsförståelse.

Först får du nog beskriva vilka några "extrema svenska feminister" som står för det du påstår. Jag har absolut sett liknande resonemang förr, men aldrig från någon som kallar sig feminist, utan enbart de som precis som du verkar lite skrämda av tanken på jämlikhet.

Jag är för jämlikhet.

Det finns en uppsjö av inlägg på Twitter och andra sidor där kända feminister bokstavligt talat spyr ut sitt hat mot vita män.

Här kan du läsa något annat.

http://nyheter24.se/debatt/769095-feminist-f-lockar-vita-krankta-kvinnor-som-vill-ha-total-makt

http://www.dagensarena.se/opinion/roya-hakimnia-akta-er-for-den-vita-mannen/

Sen när Gudrun Schyman tar på sig en slöja i feminismens namn så tycker jag att det sammanfattar hur sjuk den svenska feminismen egentligen är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är något som du har fantiserat fram. Istället borde du kanske fördjupa dig i läsförståelse.

Så, vad är det jag har missförstått?

Jag är för jämlikhet.

Alla tiders! 🙂

Det finns en uppsjö av inlägg på Twitter och andra sidor där kända feminister bokstavligt talat spyr ut sitt hat mot vita män.

Jag är hyfsat aktiv på Twitter och "rör mig" i kretsar där dessa ämnen ofta diskuteras. Min erfarenhet är att det många feminist-motståndare skriver precis som du gör (att feminister hatar vita män), men så fort en ber någon specificera vilka feminister som gjort detta (och när) så blir det precis som nu. Inga svar.

Speciellt den första skribenten verkar mer än lovligt trångsynt. Hon skriver t ex:

"För det första vill F! utmana den heterosexuella normen. Vad är det? Är det vi alla kvinnor som gillar att älska med män, eller"

Det där ju argumentation på en nivå som knappt är värd att bemöta. Samtidigt så behövs det så klart göras, eftersom så många verkar missförstå liknande skrivelser.

"Utmana normen" betyder så klart inte att några kvinnor inte ska få älska män, utan att F! strävar efter ett samhälle där vi överhuvudtaget inte diskuterar i de termerna. Eftersom det knappast spelar någon roll för någon annan än de älskande om den de älskar är kvinna eller man eller något annat. Speciellt det senare har ju många svårt att acceptera...

Sen när Gudrun Schyman tar på sig en slöja i feminismens namn så tycker jag att det sammanfattar hur sjuk den svenska feminismen egentligen är.

Det sammanfattar hur svårt det är för en del att hålla två tankar i huvudet samtidigt. Poängen är självklart att bära slöja eller inte ska vara upp till varje individ och inte bestämmas av någon annans normer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kan hålla på att diskutera detta i oändlighet. Ni kommer aldrig att få igenom er politik och agenda. Möjligtvis på 70-80 talet när Sverige var en homogen befolkning men inte nu. Sverige som land står inför många svåra prövningar och tro mig det sista folk bryr sig om då är radikalfeminism eller feminism överhuvudtaget, det viktigaste är då främst mat på bordet och tak över huvudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kan hålla på att diskutera detta i oändlighet. Ni kommer aldrig att få igenom er politik och agenda. Möjligtvis på 70-80 talet när Sverige var en homogen befolkning men inte nu. Sverige som land står inför många svåra prövningar och tro mig det sista folk bryr sig om då är radikalfeminism eller feminism överhuvudtaget, det viktigaste är då främst mat på bordet och tak över huvudet.

Svåra prövningar, do tell?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kan hålla på att diskutera detta i oändlighet. Ni kommer aldrig att få igenom er politik och agenda. Möjligtvis på 70-80 talet när Sverige var en homogen befolkning men inte nu. Sverige som land står inför många svåra prövningar och tro mig det sista folk bryr sig om då är radikalfeminism eller feminism överhuvudtaget, det viktigaste är då främst mat på bordet och tak över huvudet.

Jag har ingen aning om vad du bygger ovanstående resonemang på. Men jag skulle gärna vilja ha svar på följande frågor:

1. Vilka biologiska skillnader mellan män och kvinnor är det som gör att kvinnor inte lyckas lika bra som män inom musikbranschen?

2. Kan du eller kan du inte berätta vilka feminister det är som hatar vita män?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle påstå att musikbranschen i stort favoriserar män. Det finns mer eller mindre tydliga strukturer som är orsak till att branschen är mansdominerad och att kvinnor har svårare att ta sig fram. Det handlar om föreställningar, fördomar och beteenden som i många fall är outtalade och subtila. Om man slipper utsättas för dem själv, eller har tillräckligt med 'skinn på näsan' för att inte påverkas av dem, så är det inte säkert att man upptäcker dem, men de finns där ändå.

Som kille är det lätt att slå ifrån sig sådana påståenden, eller ge andra logiska förklaringar till varför branschen ser ut som den gör. Men faktum kvarstår - det är fler män än kvinnor i musikbranschen och det finns egentligen ingen anledning till att det skulle behöva vara så. Artikeln i första posten i tråden är ganska talande för situationen.

Det är lätt som tjejer att skylla på mansdominerad musikbransch när man inte håller måttet istället för att vara självkritisk. Därmed sagt att det inte finns problem i branschen också, oavsett kön. Det är en brutal och hänsynslös bransch många gånger. Talanglösa killar kan inte skylla på mansdominerad bransch så istället är det andra usla bortförklaringar.

Jag har genom åren råkat på en och annan klåpare till ljudtekniker (inklusive mig själv i ung version) och kan konstatera att de till största delen varit män. Den dagen det finns lika många kvinnliga som manliga klåpare i branschen så skulle jag gå med på att det blivit jämställt och att alla har samma möjligheter. Där är vi inte ännu.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ingen aning om vad du bygger ovanstående resonemang på. Men jag skulle gärna vilja ha svar på följande frågor:

1. Vilka biologiska skillnader mellan män och kvinnor är det som gör att kvinnor inte lyckas lika bra som män inom musikbranschen?

2. Kan du eller kan du inte berätta vilka feminister det är som hatar vita män?

1. Läs gärna inlägg 38 igen så ser du att där står inget om det du beskyller mig för.

2. Här finns en sammanställning av en liten del av det manshat som den svenska feminismen spyr ut sig. Byt ut man mot ett annat valfritt ord tex en folkgrupp och religion och vi pratar kanske fängelse i straffskalan.

https://jamstalldhetsfeministern.wordpress.com/2014/09/06/rosta-pa-feministiskt-initiativ-for-karlekens-skull/

Och du som är aktiv på Twitter vet att detta är inget nytt. Sluta spela dum.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Läs gärna inlägg 38 igen så ser du att där står inget om det du beskyller mig för.

Kan du då berätta vad det egentligen är du menar?

2. Här finns en sammanställning av en liten del av det manshat som den svenska feminismen spyr ut sig. Byt ut man mot ett annat valfritt ord tex en folkgrupp och religion och vi pratar kanske fängelse i straffskalan.

https://jamstalldhet...arlekens-skull/

"Den svenska feminismen"? Hur tror du det skulle kunna se ut om en gjorde en liknande lista där urvalet är en annan grupp typ "vita män"? 🙂

Mitt förslag, om du på allvar vill sätta dig in i frågorna, är att läsa hela resonemangen istället för att plocka ut enskilda tweets ur sitt sammanhang. Här är t ex texten som Gudrun Schyman tyckte folk skulle läsa. Där har du en del att fundera på innan du fortsätter göra bort dig genom att jämföra med hmf och rasism.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ironman> Vad är din definiation av feminism?

Feminism för mig är när kvinnan är jämställd mannen. Dvs kvinnor skall ha samma lön som män för samma arbetsuppgifter och inte diskrimineras pga sitt kön. Det är sinnesjukt att kvinnor inte har det i Sverige 2015. Men en kvinna kommer aldrig att vara jämställd mannen på det biologiska planet eftersom män har testosteron och kvinnor har östrogen. Därför kan kvotering i vissa fall vara livsfarligt, speciellt i yrken där individens styrka kan vara avgörande för att rädda liv. Tex på ett test så tog det manliga brandmän 3 minuter att forcera en dörr vid brand och det tog 11 minuter för kvinnliga brandmän att göra samma sak. Och då beräknades det att samtliga personer i lägenheten skulle avlidit. Det går tyvärr inte att ändra på det hur mycket feminismen än vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du då berätta vad det egentligen är du menar?

"Den svenska feminismen"? Hur tror du det skulle kunna se ut om en gjorde en liknande lista där urvalet är en annan grupp typ "vita män"? 🙂

Mitt förslag, om du på allvar vill sätta dig in i frågorna, är att läsa hela resonemangen istället för att plocka ut enskilda tweets ur sitt sammanhang. Här är t ex texten som Gudrun Schyman tyckte folk skulle läsa. Där har du en del att fundera på innan du fortsätter göra bort dig genom att jämföra med hmf och rasism.

Jag skrev att jag vet att det finns biologiska skillnader mellan män och kvinnor. Och sen skrev jag att bra musik är bra oavsett vem som gjort den. Alltså både män och kvinnor kan skriva bra musik och jag som lyssnare skiter i vem av dom båda dom skrivit musiken som jag tycker är bra.

Jag gör inte bort mig jag hatar inte. Jo jag hatar människor som hatar, jag delar upp människor mellan goda och onda. Och inte pga vilket kön, religion eller hudfärg dom har.

Se på detta hat med samma ögon som du ser på när SD och deras supportrar gör samma saker.

Redigerat av ironman
Link to comment
Dela på andra sajter

Ironman> Tror du kvotering handlar om att folk som inte är lämpade för jobbet ska få det ändå? Bara för att de är tex kvinnor?

Har aldrig hört någon feminist påstå det.

Kvotering till Polishögskolan

Av rapporten framgår att kvotering tillämpats vid antagningen så att exakt 50 procent kvinnor och 50 procent män antogs under vårterminen 2010. Detta trots att närmare två tredjedelar av de sökande var män och att männen hade bättre resultat på såväl språkprov som fysiska prov, enligt Centrum för rättvisa.

http://www.dagensjuridik.se/2014/11/kvotering-till-polishogskolan-provas-i-tingsratten-mycket-tyder-pa-olaglig-diskriminering

Jag säger inte att kvinnorna inte var lämpade. Men i slutändan så kan kvinnornas sämre resultat i dom fysiska proven vara skillnaden mellan liv och död i ett polisiärt ärende. Och det är enligt min åsikt mycket allvarligt.

Redigerat av ironman
Link to comment
Dela på andra sajter

Ironman> Ja detta är ju en form av kvotering där lämpligheten bedömts likvärdig. Och det är ju där kvotering föreslås. Om en tjänst söks av två personer med likvärdig kompetens så ska den sökande från den minst representerade gruppen få tjänsten. För att balansera upp. Jag vet ingen som säger något annat.

Ang den fysprov på polisskolan så får vi nog lita på de som implementerat de beslutet att de har koll. Men om du har rätt så borde det väl finnas många exempel på polisiära situationer som havererat pga av att kvinnor haft sämre resultat på fysproven?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ironman> Ja detta är ju en form av kvotering där lämpligheten bedömts likvärdig. Och det är ju där kvotering föreslås. Om en tjänst söks av två personer med likvärdig kompetens så ska den sökande från den minst representerade gruppen få tjänsten. För att balansera upp. Jag vet ingen som säger något annat.

Ang den fysprov på polisskolan så får vi nog lita på de som implementerat de beslutet att de har koll. Men om du har rätt så borde det väl finnas många exempel på polisiära situationer som havererat pga av att kvinnor haft sämre resultat på fysproven?

Jag har inga exempel på när det gått illa. Men bara det att dom tar in mindre lämpade personer pga dom tillhör ett visst kön borde få några väckarklockor att ringa. Rättegången är i sommar och då lär vi få reda på hur stor skillnaden var i testerna.

Detta är en stor utmaning för feminismen och jämställdheten som kan ge stora bakslag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Livet kan te sig lite som ett prisma, som en slipad diamant: vad man ser beror på vilken vinkel man tittar genom prismat. Om man byter position kommer man se genom en annan vinkel. Då ser saker annorlunda ut; t.o.m. samma saker.

Ang polisers benägenhet för övervåld och brott (även mot egna familjen, barn osv) så är manliga poliser nästan uteslutande överrepresenterade. Detta visar sig i civila livet med förstås. Om män eller kvinnor är överlag mer lämpade för polisyrket, det kan diskuteras ur många synvinklar.

Om kvinnor orsakar betydligt färre allvarliga trafikolyckor än män, vilken får ses som bättre lämpad chaufför? Samma resonemang. Finns många vinklar se saker genom.

En central vinkel är att vi är alla flickor i första början. En pojke är i grunden en genmodifierad flicka, en avvikelse från flick-grunden. 1 kromosom byts ut vid särskild o mottaglig tidpunkt, med resultatet att 'han' kommer utvecklas lite långsammare i livet, få tydligt lägre sexuell förmåga, mindre mental receptivitet, lägre social förmåga, och sämre motståndskraft mot det mesta som ansätter kroppen - sjukdomar/smittor, belastning, ålder - vilket bidrar till att han dör ca 10 år tidigare än "originalet" med. Den här skillnaden t.o.m. syns, nästan oavsett vilka dägg- eller ägg-livsformer man tittar på. Biology is a bitch 😏

"Jämlik" ska dock inte förväxlas med "likadan"; då blir det fel. Vi kan vara olika och ändå jämlika.

Vid kliniskt testning? Berätta mer?

Har PMat. Ingen zoologi-tråd detta 🙂 Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Livet kan te sig lite som ett prisma, som en slipad diamant: vad man ser beror på vilken vinkel man tittar genom prismat. Om man byter position kommer man se genom en annan vinkel. Då ser saker annorlunda ut; t.o.m. samma saker.

Ang polisers benägenhet för övervåld och brott (även mot egna familjen, barn osv) så är manliga poliser nästan uteslutande överrepresenterade. Detta visar sig i civila livet med förstås. Om män eller kvinnor är överlag mer lämpade för polisyrket, det kan diskuteras ur många synvinklar.

Om kvinnor orsakar betydligt färre allvarliga trafikolyckor än män, vilken får ses som bättre lämpad chaufför? Samma resonemang. Finns många vinklar se saker genom.

Män har något som heter testosteron och det spelar ingen roll vilken vinkel i din prisma du tittar genom utan det gör män starkare , aggressivare och mer villiga att ta mer risker än kvinnor. DDR gav sina kvinnor manligt könshormon testosteron och vissa av dom rekorden står sig än idag. Mer uppenbart kan det inte bli hur stora skillnaderna är mellan manliga och kvinnliga hormoner.

Här är ett intressant klipp som visar den överlägsna kraften som män har jämfört med kvinnor och hur det kan bli direkt livsfarligt att kvotera in kvinnor genom att sänka kraven för att bli polis, militär och brandman. Samhället måste någonstans enas om att säkerheten måste gå före allt annat.

http://youtu.be/YlvOeNwBvmU

Redigerat av ironman
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...