Jump to content
Annons

Bästa ljudisolering i ett rum för röster


Puskalainen

Recommended Posts

Hej,

Jag skulle vilja fråga lite konkreta tips av er som säkerligen vet mycket mer än jag.


Jag har ett vanligt rum som jag vill isolera så att ljud inte går ut. Det är inte så viktigt med hur ljudet låter inuti. Jag ska inte göra inspelningar utan det är mer för röstträning. körsång, sång, tal etc. Så Jag vill ju inte störa grannarna störs eller hör oss. Det är två stora enkelfönster dvs. inga dubbla eller trippla utan ett fönster bara. Och det gör ju att man hör väldigt lätt ut och det är det som är det problemet. Jag behöver täppa igen de två fönstrena helt och hållet, men jag vet inte riktigt på vilket sätt och med vilket material. Så det är min fråga till er och det vore fint med praktiska tips. Vore finfint! Och så ekonomiskt som möjligt. Tack på förhand.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det en lägenhet eller villa du bor i? Frågar eftersom det mesta ljudet nog skulle gå via golv, tak och väggar i en lägenhet.

Mitt tips är hur som helst något i stil med detta, eftersom jag inte kan bidra med några tips om hur man murar igen fönster.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det är en del av ett tegelhus som jag tänkte göra om. Så jag vill inte mura igen fönstrena utan bara isolera dom så gott det går. Det är bara fönstrena jag vill isolera. Vet inte om frigolit, akustisk skum eller andra ämnen skulle isolera bra?

Redigerat av Puskalainen
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är enkla glasade skjutdörrar så jag vill nog hitta en lösning än at tlägga in extra fönster, så jag skulle vilja bara isolera med något typ av material. som ex. akustisk skum, någon typ av film för fönstret, elelr annat material, men jag är inte bra på vad som fungerar och inte fungerar... någon enklare lösning. En dag måste jag ge tillbaka rummet intakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man behöver inte göra något "rum i rummet" för att dämpa, det känns lite väl mycket overkill - och väldigt kostsamt.

Jag skulle vilja föreslå draperier, eller något tjockt teatertyg, att hänga upp på väggarna (en bit ifrån) och en tjock matta på golvet - blir otroligt bra dämpning med det och är lätt att återställa. Häng upp tyg i taket också.

Upphängningsgrejor och tyg finns ju enkelt att få tag i på Jysk, eller nåt annat liknade ställe.

Fyll fönsterutrymmen med något poröst - kuddar typ?:-) Och häng heltäckande gardiner för fönstren.

Vi gjorde så  i en replokal (betongrum) och det funkade utmärkt. Hängde det dubbelvikta teatertyget cirka tio-tjugo centimeter från väggarna, blev bra dämpat: läs - noll reflektion från väggarna.

 

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan sa Peter Roos:

Man behöver inte göra något "rum i rummet" för att dämpa, det känns lite väl mycket overkill - och väldigt kostsamt.

Jag skulle vilja föreslå draperier, eller något tjockt teatertyg, att hänga upp på väggarna (en bit ifrån) och en tjock matta på golvet - blir otroligt bra dämpning med det och är lätt att återställa. Häng upp tyg i taket också.

Upphängningsgrejor och tyg finns ju enkelt att få tag i på Jysk, eller nåt annat liknade ställe.

Fyll fönsterutrymmen med något poröst - kuddar typ?:-) Och häng heltäckande gardiner för fönstren.

Vi gjorde så  i en replokal (betongrum) och det funkade utmärkt. Hängde det dubbelvikta teatertyget cirka tio-tjugo centimeter från väggarna, blev bra dämpat: läs - noll reflektion från väggarna.

 

Fast nu vad det ljudisolering personen frågade om. Inte dämpa reflektioner :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa Anders F:

Fast nu vad det ljudisolering personen frågade om. Inte dämpa reflektioner 🙂

"Jag skulle vilja föreslå draperier, eller något tjockt teatertyg, att hänga upp på väggarna (en bit ifrån) och en tjock matta på golvet - blir otroligt bra dämpning med det och är lätt att återställa. Häng upp tyg i taket också."

Jag kanske var lite otydlig, men jag citerar mig själv: dämpning (av ljud), som är en slags minskning av ljudnivån, eller hur - och pratade lite allmänt om ljuddämpning (mätt i dB) - inte bara om minskning av just reflexioner.

Sist i inlägget gav jag ett exempel hur vi gjorde i repis - för att både minska reflexioner - och för att minska eventuella ljud ut från lokalen - ungefär som i en musikstudio - fast med en mindre budget än vad man har i en studio;-)

🙂

Redigerat av Peter Roos
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet ej hur dina fönster ser ut men något i stil med detta borde fungera. Ju tyngre du gör pluggen ju mer ljud isoleras. Denna designen har en liten flaw. Själva gummilisterna, ljudet tar sig in/ut via springan runt pluggen. Bättre är att bygga den så att den går hela vägen ut till kanten. Med ett lite mjukare material längst ut så att pluggen går att trycka in så att den fastnar.

Om fönstrena är i linje med väggen så är nog enda lösningen att täcka för dom på något sätt, med något tungt material, som sluter tätt. Vet ej hur dock. Något slags lock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...