Jump to content
Annons

Ekonomisk ersättning till medverkande vid ljudinspelning - erfarenheter/tips?


Jamen

Recommended Posts

Tänker på sånt som engångsgage vs split royalties, men också Sami, Ifpi och liknande. Gäller en hobbyproduktion med glada amatörer, och vill hålla det enkelt men ändå "göra rätt", distribution sker via streamingtjänster.

Hur gör ni? Fördelar och nackdelar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Royaltys är väl hälften för musiken och hälften för texten, eller? Så om en person skriver tex och tre gör musiken så får textförfattaren 50% för texten, har den samme varit med och skrivit musiken så får samma även 33% av den halvan. Då skulle hen få ca 66% av royaltys. Har för mig att det är på detta sätt det fördelas om man inte skriver något annat kontrakt. 

Att bara komma överens om en summa som alla inblandade ska få tror jag också kan vara en lösning. Man kan i så fall kanske komma överens om att alla inblandade ska få t ex 10 000kr men att denna summa ska betalas med en viss procent av de intäkter man får för det verket som berörs. Så om verket drar in 10 000kr en månad så betalas 1000kr till om man sagt att det är 10% per månad som andra iblandade har rätt till. När alla fått sina 10 000så slutar man betalningen. Detta var ju lite väl hög ersättning för ett hobbyprojekt, men du förstår nog hur jag menar ändå. 

Alternativt att man inte sätter en gräns för när ersättningen för övriga inblandade är slutbetald. Då kan ju 5% av alla royaltys bli en högre totalsumma men som betalar sig långsammare för de inblandade. 

Har för mig att jag sett detta som exempel i detta forum förut, men avvakta och se om någon kan stryka eller dementera detta förslags giltighet, i denna tråd. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för all information! Intressant också med lösningen royalty upp till en förutbestämd summa, som alternativ till klumpsumma direkt.

Är det överkurs med Sami/Ifpi, eller en självklarhet, trots litet projekt? Kan inte säga att jag begriper allt ännu, och undrar om det går lika bra utan, med tanke på att det inte kommer att spelas på radio utan enbart gå via Spotify/Youtube.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som k9 skriver så är det 50 procent för musiken och 50 procent för texten, men i realiteten är det 33% för text och 33% för musiken då även förlagen tar 33%. Förlaget sköter dina rättigheter och säljer även din musik (om du nu inte vill sköta detta själv och spara 33%).

Det går även att använd fri fördelning där man kan ge vilken procenttilldelning som helst - beroende på vem som gjort vad och hur mycket.

Ska du få något från Sami måste du vara med i Musikerförbundet har jag för mig - kolla. Varje musiker måste vara reggad för att få ersättning för sin del av inspelningen.

Redigerat av Peter Roos
  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...