Jump to content
Annons
  • 0

"Isolera"/ ljuddämpa litet jekla rum.


vayzeria

Fråga

Tjabba Tjena.

Funderar på att ljuddämpa vårt lilla rum vi har datorn som jag använder mest för musik. Fästmön ibland för lite företagsjobb. Det rummet är lite "skråligt" när jag plinkar med hörlurarna när jag spelar in och vid läckage från hörlurarna.

Väggen och dörren ligger ut mot övriga rum då det är en ganska öppen planlösning i lägenheten. (Se bild) 

Väggen i rummet går åt vänster ca: 1 m bred. Det jag funderar på är att ha ljudabsorberade gardin/tyg på väggen och absorbent panel eller liknande på dörren och bra tätning runt karmen och tröskeln.

Det ska tilläggas att jag gör inga proffesionella grejer. Gör mest för att jag gillar musik och att skapa. Genren är Black Metal. Så låter det lite skit så är jag rätt ute ändå så att säga 🤔🤪

Såg att IKEA har lite grejer. Är det tillräckligt bra för att dämpa några dB eller kommer det inte görs någon skillnad?

(Ursäkta för lång och utdragen fråga)

 

17062578465932462939405774667953.jpg

17062579162677141538435903096392.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

7 svar på denna fråga

Recommended Posts

  • 0

Är inte expert på ljudisolering men vet att det krävs tyngd på väggarna samt att alla sprickor tätas. Ljudabsorberande material sänker ljudet med kanske 10 dB, men det är om du täcker hela väggen med det. Annars tar sig ljudet runt absorberingen. Är det en spricka någonstans så pajar allt. Tänk att du har ett öppet fönster, du hör utsidan klart och tydligt. Du kan stänga fönstret långsamt men kommer att höra utsidan tydligt ända tills det är helt stängt. Till och med när det är 1 mm kvar tills helt stängt så hör du utsidan. Dvs minsta lilla spricka tar sig ljudet igenom.

Är det så att dörren har mindre massa än själva väggen så det den svaga punkten. Då kan det göra skillnad att förstärka den. Tex med ljuddämpande material. Har väggen mindre massa är dörren så är det väggen som behövs stärkas upp.

Ett första steg att prova är att täta dörrens springor. Det bör göra lite grann. Och då menar jag 100%, minsta hål tar sig ljudet igenom

Men allt beror på hur mycket du behöver ljudisolera. Och hur långt ner. Ju lägre frekvenser, ju mer tyngd behöver du.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0
Postat (redigerat)

Tack för svar. Det enda som behöver dämpas är ljudet från elgitarr och hörlurar. Är då när jag kör med hörlurar som det plinkande ljudet behövs dämpas. Skönt det lilla läckage från lurarna. Handlar om några dB. Ingen större dämpning alltså.

Tror att väggen är isolerad med endast glasfiber och dörren kan nog vara isolerad den med.

Har tänkt isoleradörrens springor.

Borde funka kanske med någon bra men enkel tätningslist och list mot tröskeln. Kanske e en form av "tyg"/filt/fiber material tänkte jag. Vibrationsdämpande och tystnade?...

 

Redigerat av vayzeria
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Som jag skrev i en annan tråd:

"Jag skulle vilja föreslå draperier.....

Vi gjorde så  i en replokal (betongrum) och det funkade utmärkt. Hängde det dubbelvikta teatertyget cirka tio-tjugo centimeter från väggarna, blev bra dämpat: läs - noll reflektion från väggarna."

I ett litet skramligt rum så skulle det bästa, och billigaste, vara att hänga upp tyg: draperi framför dörren - vilket är lätt, och ett billigt alternativ, och heltäckande gardiner för fönstren - fönster ger också diskantiga, skramliga reflektioner.

Och att även lägga en tjockare matta på golvet.

 

Redigerat av Peter Roos
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tackar. Ska se vad jag kan åstadkomma. Får prata med förmån on vad jobb tycker om kommande installation.

Återkommer med resultat och funktionalitet. 👍

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
23 timmar sedan sa Peter Roos:

Som jag skrev i en annan tråd:

"Jag skulle vilja föreslå draperier.....

Vi gjorde så  i en replokal (betongrum) och det funkade utmärkt. Hängde det dubbelvikta teatertyget cirka tio-tjugo centimeter från väggarna, blev bra dämpat: läs - noll reflektion från väggarna."

I ett litet skramligt rum så skulle det bästa, och billigaste, vara att hänga upp tyg: draperi framför dörren - vilket är lätt, och ett billigt alternativ, och heltäckande gardiner för fönstren - fönster ger också diskantiga, skramliga reflektioner.

Och att även lägga en tjockare matta på golvet.

 

Kollade upp lite snabbt efter absorbenter att sätta på dörren för extra dämpning. IKEA hade nån billig variant.

Likaså TEMU hade ett brett urval. Något som är värt att prova ihop med dämpande gardiner?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...