Jump to content
Annons

studiomonitorer vid mixing


Vender

Recommended Posts

ja undrar hur pass viktigt det är med studiomonitrorer,

hör man värkligen så mycket mer?

vi kan ta ett exempel http://www.edu.nacka.se/peter.sundman/test.mp3

ja tycker det jag gjort låter helt ok i mina vanliga steriohögtalare,men är det någon med studio monitror som kan höra dåliga saker tro?

Redigerat av Vender
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kan alltid få en bra mix med "vanliga" högtalare men för att höra finliret och få en jämn frekvensgång (som du inte verkar haft på din nuvarande lyssning eftersom basen inte alls är så låg i frekvens som man väntar sig)

Vanliga stereohögtalare/anläggningar färgar ofta ljudet och gör det "skönare" att lyssna på för örat vilket medför att du inte hör felen i mixen på samma sätt som med ett par monitorer.

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hör mycket mer brus i mina tidigare låtar med de monitorer jag har nu.. i jämförelse med mina förra stereohögtalare alltså :rolleyes: Stereobilden var också en stor skillnad mot de gamla.

Så jag tycker det är stor skillnad att lyssna i mina monitorer, men som fredrix säger kan man nog lära sej mixa i nästan vilka högtalare som helst.

Det studiomonitorer är ute efter är att inte färga några frekvenser, vilket ofta högtalare som man "bara lyssnar på musik i" gör.. mer eller mindre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mixa i ett par bra monitorer är ju ett måste tycker jag personligen. Du kan ju iaf försöka hitta några som inte är svin dyra till att börja jobba i, men när du har kört i ett par linjära monitorer kommer du inte vilja gå tillbaka o mixa i hifi högtalare igen tro mej 🙂

/henke

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om skivbolagssnubbarna sitter och provlyssnar med schyssta monitorer, eller om det är en ordinär stereo som står på deras kontor...

Jag kör med mina gamla sunkiga Philips högtalare. Ibland med mina datorhögtalare/subwoofer. Sedan testar jag min skiva i bilen. Låter det bra där så tycker jag att det är bra. Lyssnar på mest musik i bilen. Eddie VanHalen testar alla sina produktioner i bilen han också.

/H

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om skivbolagssnubbarna sitter och provlyssnar med schyssta monitorer, eller om det är en ordinär stereo som står på deras kontor...

Vanliga stereohögtalare alla gånger. Vad ska dom med studiomonitorer till?

Såg i Fame Factory att Bert Karlsson iallafall hade studiomonitorer på sitt kontor... Kommer inte ihåg precis, men jag har för mig att det såg ut som ett par M-audio BX8.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mixa i ett par bra monitorer är ju ett måste tycker jag personligen. Du kan ju iaf försöka hitta några som inte är svin dyra till att börja jobba i, men när du har kört i ett par linjära monitorer kommer du inte vilja gå tillbaka o mixa i hifi högtalare igen tro mej 😮

Håller inte riktigt med.

Visst, det är en stor skillnad mellan ett par bra monitorer och hifi-högtalare, men att man får till sina mixar så att det låter bra är ju huvudsaken. Tror att kunskap och mixvana är mycket viktigare än vad man använder för högtalare.

Tror dessutom att man i många fall klarar sig minst lika bra med en bra hifi-anläggning som med ett par budget-monitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...