Jump to content
Annons

Sluta gissa!


StevenJohnson (oregistrerad)

Recommended Posts

StevenJohnson (oregistrerad)

Hej,

Missförstå mig inte alls nu, eller fullt ut om du vill, men jag tycker att det för myket gissningar på det här forumet.

När folk ber om kritik på låtar så är det alltid samma jäkla standardsvar som ges. Dessa svar brukar dessutom bygga på rena gissningar!

/Steven

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)
Hej,

Missförstå mig inte alls nu, eller fullt ut om du vill, men jag tycker att det för myket gissningar på det här forumet.

När folk ber om kritik på låtar så är det alltid samma jäkla standardsvar som ges. Dessa svar brukar dessutom bygga på rena gissningar!

/Steven

Jag gissar att du hänvisar till dina egna låtar? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Missförstå mig inte alls nu, eller fullt ut om du vill, men jag tycker att det för myket gissningar på det här forumet.

När folk ber om kritik på låtar så är det alltid samma jäkla standardsvar som ges. Dessa svar brukar dessutom bygga på rena gissningar!

/Steven

Exempel på vad standardsvar är? och vilka är gissningar? Bara så man vet vad det mer exakt är du kritiserar.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

StevenJohnson (oregistrerad)

Ta bara det återkommande svaret "testa att lägga lite kompressor" som exempel.

Hur mycket säger det? Det är ju en ren jäkla gissning, gud vad arg jag blir. Jag kan faktiskt det här.

Innan jag började med musikproduktion mekade jag med motorer och båtar. Yngve, farsans polare,

blev liksom yngre för varje dag. Medan farsan blev äldre. Och då inte till åldern utan till kunskap. Man kan säga att det

var hjärnan och "tänket" som utvecklades och åldrades.

Hur fasiken ska folk kunna utvecklas här när svaren som ges baserats på rena gissningar?

Kunskap är makt medan gissningar är som en gammal risig åderpåle. Ursäkta uttrycket.

Hoppas att jag det klarnade upp lite nu.

På återseende,

Vänliga hälsningar

/Steven

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan nog vara lite svårt att göra på annat sätt, eftersom allting egentligen handlar om gissningar när man inte vet vilken smak personen som önskar kritik, har.

Handlar det om en apparat som ska repareras, så kan man ofta säga ganska säkert att felet ligger i den eller den komponenten, men när det gäller konstnärliga uttryck, så är det egentligen bara en person som sitter inne med hela sanningen - och det är upphovsmannen, vars smak är det som alltid måste avgöra hur resultatet ska låta...

Om det då kommer diverse tips (gissningar) om hur man kan göra för att förbättra, så är det sedan upp till upphovsmannen att avgöra vilka gissningar som är mest relevanta i hans fall. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja som Claes säger så är det ofta svårt att komma med annat än gissningar i sådana fall. Dels för att det handlar om tycke och smak och dels för att det är svårt att veta hur resultatet blir utan att ha tillgång till att mecka med mixen själv och prova sig fram.

"Testa att lägga en kompressor" kan ju faktiskt vara en utmärkt ingång. Men sedan kanske det krävs att den som vill ha hjälp ställer lite specifika motfrågor för att få bättre hjälp?

Sen förstår jag inte riktigt varför du blir upprörd över att folk lägger sin tid på att försöka hjälpa andra även om svaren kanske inte alla gånger är så konstruktiva. Det är trots allt ingen här som har den minsta lilla skyldighet att svara på folks frågor, även om en del verkar tro det.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

En gissning är ju bättre än inget alls. Visst kan det vara svårt säga specifikt vad som behöver förändras om det inte är alldeles uppenbart såsom t ex skära bort lite mera i basen, backa på kompressorn, ta bort allt basljud från ljud som inte ska ha bas, eller om det är allt för dåligt, börja om från början etc. En mix är ju fullt av olika ljud, kompression, eq etc så det är ju som sagt var inte helt lätt oftast ge specifika svar. Det vore en skillnad om man satt tillsammans med vederbörande framför skärmen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är svårt på flera sätt tycker jag. För det första så vet inte trådskaparen vad personen som ger tipset har för erfarenheter, och om trådskaparen är helt grön så kan det bli lite galet. Vi vet inte vad du som startat denna tråd har för erfarenheter kring det du kritiserar exempelvis. Men det tycker jag man får leva med i ett forum som detta då alla får ge kritik och säga sina meningar. Att man gissar kan vara en hårfin gräns till att tro sig veta. Även om en som kan sin sak när det gäller kritiken så kan det vara som det sagts ovan något som trådskaparen inte eftersträvar och då blir även det tipset fel för trådskaparen. Nä, jag tycker följande. Låt alla säga precis vad de vill om musiken, ta tipsen du får ENDAST som tips och tro på dig själv. Precis samma sak som när det gäller hårdvarutipsen alltså.

Sedan kan jag tycka det är bra när man ger tips på förbättringar i en låt att man även säger vad tipset kommer göra med låten. På det sättet tvingas kritikern att tänka efter en gång till. Men jag tycker inte att man ska ha det som något krav. Om man vill säga " lite mer kompressor" så får man väll säga det. Trådskaparen måste ju i slutändan använda sina egna öron. Om det inte lät bättre med lite mer kompressor så går vi bara tillbaka till det vi hade och så har vi lärt oss ännu ett sätt som vi inte vill göra det på och förhoppningsvis är lite mer kritisk till de tips man får nästa gång ☺️

Inte att glömma så har ju trådskaparen all möjlighet i världen att fråga kritikern frågor om de tips som kommit in, och detta kan jag tycka mig se lite för lite av. Om någon säger "lite mycket bas i mixen" så svarar många OK, ska kika på det. Istället kan det vara läge att motiverar sin bas och låta kritikern komma med motargument. På det sättet kan vi få en dialog istället för monolog och jag tror att vi alla skulle kunna utvecklas mer av det, även kritikern. OJ, nu svävade jag iväg 😉

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Det är svårt på flera sätt tycker jag. För det första så vet inte trådskaparen vad personen som ger tipset har för erfarenheter, och om trådskaparen är helt grön så kan det bli lite galet. Vi vet inte vad du som startat denna tråd har för erfarenheter kring det du kritiserar exempelvis. Men det tycker jag man får leva med i ett forum som detta då alla får ge kritik och säga sina meningar. Att man gissar kan vara en hårfin gräns till att tro sig veta. Även om en som kan sin sak när det gäller kritiken så kan det vara som det sagts ovan något som trådskaparen inte eftersträvar och då blir även det tipset fel för trådskaparen. Nä, jag tycker följande. Låt alla säga precis vad de vill om musiken, ta tipsen du får ENDAST som tips och tro på dig själv. Precis samma sak som när det gäller hårdvarutipsen alltså.

Sedan kan jag tycka det är bra när man ger tips på förbättringar i en låt att man även säger vad tipset kommer göra med låten. På det sättet tvingas kritikern att tänka efter en gång till. Men jag tycker inte att man ska ha det som något krav. Om man vill säga " lite mer kompressor" så får man väll säga det. Trådskaparen måste ju i slutändan använda sina egna öron. Om det inte lät bättre med lite mer kompressor så går vi bara tillbaka till det vi hade och så har vi lärt oss ännu ett sätt som vi inte vill göra det på och förhoppningsvis är lite mer kritisk till de tips man får nästa gång 😉

Inte att glömma så har ju trådskaparen all möjlighet i världen att fråga kritikern frågor om de tips som kommit in, och detta kan jag tycka mig se lite för lite av. Om någon säger "lite mycket bas i mixen" så svarar många OK, ska kika på det. Istället kan det vara läge att motiverar sin bas och låta kritikern komma med motargument. På det sättet kan vi få en dialog istället för monolog och jag tror att vi alla skulle kunna utvecklas mer av det, även kritikern. OJ, nu svävade jag iväg 🙂

MVH

Anders

Nej svävade inte alls iväg. Mmm möjligtvis snart in i drömmarnas värld men det är en annan femma det ☺️ Det finns så många vinklingar på det här. Ju fler desto bättre för att illustrera just hur invecklat det här är och inte finns några enkla svar och... osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag motreplikerar inledande talare med att alltid dra ner eqn vid 190-240 Hz... där har nyckelharpan sin kroppston som drar iväg annars... gäller 93% av alla nyckelharpor... det är dock ingen gissning 😉

VIdareutevecklar inge mer, för att inte generalisera allt för mycket... Å andra sidan är jag bara glad om nån skriver några rader om mina låtar (nu var det länge sen jag postade nån iof)...

Men jag ser fram emot uttömmande förklaring om varför det låter som det låter, nästa gång jag lägger upp nåt ☺️

Puss i ljumsken!

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag motreplikerar inledande talare med att alltid dra ner eqn vid 190-240 Hz... där har nyckelharpan sin kroppston som drar iväg annars... gäller 93% av alla nyckelharpor... det är dock ingen gissning 😉

VIdareutevecklar inge mer, för att inte generalisera allt för mycket... Å andra sidan är jag bara glad om nån skriver några rader om mina låtar (nu var det länge sen jag postade nån iof)...

Men jag ser fram emot uttömmande förklaring om varför det låter som det låter, nästa gång jag lägger upp nåt ☺️

Puss i ljumsken!

Jaha men då nästa gång du lägger upp en låt med nyckelharpa får du förklara mera om hur du eq:ar den. Inte troligt att någon annan kommer med en gissning om hur den bör eq:as om eller bättre. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

StevenJohnson (oregistrerad)

Tack för många bra svar!

En tanke:

Vore det inte bra om alla användare inkluderade sin DAW i signaturen?

På så vis skulle det bli enklare att rensa bort amatörgissningar (läs: FL/Cubase-användare).

Ett mindre CV i profilen kanske inte vore så tokigt heller?

En lämplig/respektabel användarbild är också viktigt.

Tack för ordet,

/Steven

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för många bra svar!

En tanke:

Vore det inte bra om alla användare inkluderade sin DAW i signaturen?

På så vis skulle det bli enklare att rensa bort amatörgissningar (läs: FL/Cubase-användare).

Ett mindre CV i profilen kanske inte vore så tokigt heller?

En lämplig/respektabel användarbild är också viktigt.

Tack för ordet,

/Steven

Fast hur ska man veta att det folk skriver i signaturen är sanning? Och vad har val av DAW att göra med kunskap och professionalism?

Är jag som Logic-användare automatiskt kunnigare och bättre än en Cubase-användare?

Om du nu kan dina grejer så borde ju din kunskap kunna sålla ut de svar som du tycker är värda att ta till dig och jobba ut efter det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vore det inte bra om alla användare inkluderade sin DAW i signaturen?

På så vis skulle det bli enklare att rensa bort amatörgissningar (läs: FL/Cubase-användare).

Ett mindre CV i profilen kanske inte vore så tokigt heller?

En lämplig/respektabel användarbild är också viktigt.

Du driver bara med oss va? Annars får du årets dumstrut av mig. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Vore det inte bra om alla användare inkluderade sin DAW i signaturen?

På så vis skulle det bli enklare att rensa bort amatörgissningar (läs: FL/Cubase-användare).

Du har nu lyckats med konststycket att förolämpa en väldigt stor del av forumet och dessutom visat att du inte vet mycket om CuBase-användare.

https://www.studio.se/index.php?showforum=41

Enligt antal trådar så är CuBase-användarna i stor majoritet här och det är garanterat inte bara amatörer!

Extremt klumpigt inlägg.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för många bra svar!

En tanke:

Vore det inte bra om alla användare inkluderade sin DAW i signaturen?

På så vis skulle det bli enklare att rensa bort amatörgissningar (läs: FL/Cubase-användare).

Ett mindre CV i profilen kanske inte vore så tokigt heller?

En lämplig/respektabel användarbild är också viktigt.

Tack för ordet,

/Steven

är du proffs steven?

Redigerat av nilsemil
Link to comment
Dela på andra sajter

Specs (oregistrerad)

Jag tycker det är lite för tidigt att sitta och supa klockan 00:42 en torsdagsmorgon. Ett tips är att inte skapa trådar på fyllan. Det blir så lätt att man mår dåligt dagen efter när man inser vad det är man gjort. 😏

Redigerat av Specs
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Tack för många bra svar!

En tanke:

Vore det inte bra om alla användare inkluderade sin DAW i signaturen?

På så vis skulle det bli enklare att rensa bort amatörgissningar (läs: FL/Cubase-användare).

Ett mindre CV i profilen kanske inte vore så tokigt heller?

En lämplig/respektabel användarbild är också viktigt.

Tack för ordet,

/Steven

Det spelar ingen roll vilken DAW man använder. Tekniken är densamma vilken av dem man använder så förstår verkligen inte din poäng med det heller. Det är bara torsdag än men du har garanterat vunnit veckans dumstrut redan, ohotad. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Steven har ju rätt, det här är väl inget nytt?

Jag minns speciellt en demotråd där en kille föreslog mindre reverb, senare visade det sig att det inte fanns något alls i låten.

Man kan absolut inte räkna med att den som tipsar om exempelvis kompressor själv har en susning om hur en kompressor används, eller ens har testat någon.

Detsamma gäller åsikter om högtalare ("Jag rekommenderar Genelec!"), mikrofoner ("Studio B1 är den bästa!") och daws ("Kör Logic!").

Välkommen till Studios Forum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Steven har ju rätt, det här är väl inget nytt?

Jag minns speciellt en demotråd där en kille föreslog mindre reverb, senare visade det sig att det inte fanns något alls i låten.

Man kan absolut inte räkna med att den som tipsar om exempelvis kompressor själv har en susning om hur en kompressor används, eller ens har testat någon.

Detsamma gäller åsikter om högtalare ("Jag rekommenderar Genelec!"), mikrofoner ("Studio B1 är den bästa!") och daws ("Kör Logic!").

Välkommen till Studios Forum.

Kan hålla med om att det ibland tycks friskt utan substans men samtidigt så hällde Steven ur sig lite av samma låga kvalité…

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Steven har ju rätt, det här är väl inget nytt?

Jag minns speciellt en demotråd där en kille föreslog mindre reverb, senare visade det sig att det inte fanns något alls i låten.

Man kan absolut inte räkna med att den som tipsar om exempelvis kompressor själv har en susning om hur en kompressor används, eller ens har testat någon.

Detsamma gäller åsikter om högtalare ("Jag rekommenderar Genelec!"), mikrofoner ("Studio B1 är den bästa!") och daws ("Kör Logic!").

Välkommen till Studios Forum.

Kan hålla med om att det ibland tycks friskt utan substans men samtidigt så hällde Steven ur sig lite av samma stoff av samma låga kvalité…

Ja det håller inte - stoff ska man dra i sig, inte ur och det ska vara av hög kvalitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vänta nu... Om man lägger upp något på ett forum för allmän beskådan/granskning/utvärdering eller liknande, måste man ju vara beredd på att det kommer en massa olika förslag?

Det handlar ju till slut om man vill ta till sig, sålla, eller svälja allt som sägs.

Om jag har kollat runt på marknaden, testat och bestämt mig för att köpa något, så finns det ju en anledning till det. Varför ska man då inte kunna få rekomendera det?

Sen ang presentationen i signaturen, där gör ju du, Steven, ett föredömligt jobb 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag minns speciellt en demotråd där en kille föreslog mindre reverb, senare visade det sig att det inte fanns något alls i låten.

😛 ..så en inspelning kan inte ha för mycket rum såvida det inte är artificiellt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag minns speciellt en demotråd där en kille föreslog mindre reverb, senare visade det sig att det inte fanns något alls i låten.

😄 ..så en inspelning kan inte ha för mycket rum såvida det inte är artificiellt?

Inte inte? 😛

Nu gällde det reverb, och en självutnämnd experts åsikt om att den knastertorra demon borde ha mindre.

Synd att du missade min poäng.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...