Jump to content
Annons

Inom vilken genre producerar du?


mattias

Recommended Posts

Annons
  • Svar 68
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Tack Olsberg, det kanske behövdes 😛

Ville i och för sig mest testa den där gallupgrejen...men det va ett jävla gnäll på dig Stefan 😛

Tänkte ha fokus på elektronisk musik, därför lät jag pop och rock va samma svarsalternativ. IDM är oftast ganska exprementellt, i varje fall enligt mig, men har man en annan syn på saken så har man det.

Jag kunde kanske gränsat mig till "Vilken form av house producerar du när du gör house?" och varit fullständig korrekt...men aja...orka

Svara det alternativ som är närmast då! (Fanns dessutom bara 10 alternativ att lägga till kan tillägas)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag producerar lite vad som helst beroende på vad jag känner för. Nästan allt jag gör är lite dubinfluerat (även om det inte alltid hörs) och håller sig antingen i det lägre tempointervallet (60-120) så jag röstade för downtempo. Pillar dock lite allmänt med alltifrån house till IDM. Enda genrerna jag vägrar röra är trance, dansband, garage och country.

Hade det funnits ett "(Nästan) Allt"-alternativ hade jag röstat på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Tänkte ha fokus på elektronisk musik, därför lät jag pop och rock va samma svarsalternativ."

Hmmm... hittade inget reguljärt synth alternativ. Gör mycket synth musik, men långt ifrån allt är popigt... Fick bli annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad betyder "alternative"? Ett alternativ till vad? Eller är det den musik som spelas på "alternative nation" på MTV på nätterna? Vilket då lika gärna kunde vara pop/rock... Förtydliga.

Jo. Ingen pop. Mera rock isåfall...

Hmm... svårt det där, jag håller med dig att det lika gärna kunde vara pop/rock..

Men det är ju ingen pop precis...

Äsch.. jag blir ju mer och mer förvirrad ju mer jag skriver 😛

Men det går ju inte att rösta igen, så det får vara...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

house/techno/trance Passade mig perfekt. Precis dom tre sysslar jag med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Försöker göra riktig hård techno eller åt det hållet!.... 😎

vissa låtar är hårdare och vissa är (förlåt språket) fucked up 🙂

Just nu så har jag en polare som sitter och kodar den, kommer att lägga upp all min musik som inte går till bolag där sen. Hård musik är bäst. 😳

ok sorry att man pratar osammanhängnde, min hemsida är: http://www.ekstrom-productions.mine.nu 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad betyder "alternative"? Ett alternativ till vad? Eller är det den musik som spelas på "alternative nation" på MTV på nätterna? Vilket då lika gärna kunde vara pop/rock... Förtydliga.

Jo. Ingen pop. Mera rock isåfall...

Hmm... svårt det där, jag håller med dig att det lika gärna kunde vara pop/rock..

Men det är ju ingen pop precis...

Äsch.. jag blir ju mer och mer förvirrad ju mer jag skriver 😳

Men det går ju inte att rösta igen, så det får vara...

"Alternativ" e typ när man kör ungefär pop/rock upsättning men vågar bryta lite barriär och mindre lätt-gillade melodier osv. Svårt det där med det är ungefär som experimentell rock tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill någon berätta lite vad det innebär "att producera"?

Är det att skapa sin egen musik, dvs komponera eller är det att ladda hem ett musikprogram från internet, börjar klippa ihop lite samplingar man hittar nånstans och mixar ihop med senaste radioteknolåten? 😳

Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

aspucko: Producera används i sammanhanget därför att det är ett så brett begrepp. Viktigt att tänka på är dock att produktion (och nu är jag skamlöst subjektiv i min uttydning av ordets betydelse) syftar på musikskapandet från idé till färdig låt, med betoning på ljudbiten. Att skriva en låt på gitarren och sedan gå omkring med den i huvudet utan att spela in den är alltså inte att producera. Att däremot spela in, mixa osv en låt som någon annan har skrivit är att producera.

Det som menas här är dock vilken musikgenre man siktar på när man skriver egna alster.

EDIT: Förtydligar lite: båda dina exempel faller alltså inom ramarna för "produktion" så som det menas i den här tråden. Sedan kan man ju fråga sig vad som är mest cred... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill någon berätta lite vad det innebär "att producera"?

Är det att skapa sin egen musik, dvs komponera eller är det att ladda hem ett musikprogram från internet, börjar klippa ihop lite samplingar man hittar nånstans och mixar ihop med senaste radioteknolåten? 😉

Martin

Radiotechno?

Så vitt jag vet har techno nästan aldrig spelats på svensk radio (förutom p3 då)..åtminstone inte kommersiell radio. Man bör veta vilken genre man talar om innan man gör sådana uttalanden 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill någon berätta lite vad det innebär "att producera"?

Är det att skapa sin egen musik, dvs komponera eller är det att ladda hem ett musikprogram från internet, börjar klippa ihop lite samplingar man hittar nånstans och mixar ihop med senaste radioteknolåten? 😉

Martin

Radiotechno?

Så vitt jag vet har techno nästan aldrig spelats på svensk radio (förutom p3 då)..åtminstone inte kommersiell radio. Man bör veta vilken genre man talar om innan man gör sådana uttalanden 😠

håller med....ska man skriva om en genré så lär man fan ta fram fakta först!!! 😠😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Cloud (oregistrerad)

de e la olika, som för de flesta här verkar de som.

ja pysslar mest me typ popelectronica, gitarrpop å sånt.

sen har ja gjort låtar i massor av andra genrer åxå.

hiphop, hårdrock, punk me trummaskinskomp, "lyssningstrance" (den låten lät trancig men var nog inte så dansvänlig) etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill någon berätta lite vad det innebär "att producera"?

Är det att skapa sin egen musik, dvs komponera eller är det att ladda hem ett musikprogram från internet, börjar klippa ihop lite samplingar man hittar nånstans och mixar ihop med senaste radioteknolåten? 😉

Martin

Radiotechno?

Så vitt jag vet har techno nästan aldrig spelats på svensk radio (förutom p3 då)..åtminstone inte kommersiell radio. Man bör veta vilken genre man talar om innan man gör sådana uttalanden 😛

håller med....ska man skriva om en genré så lär man fan ta fram fakta först!!! 😠😉

instämmer till 100% annars blir man bara förbannad o sätter en stämpel på personen som uttalade sej... 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...