Jump to content
Annons

brojd

Recommended Posts

Info från digidesign ----> här ......och ---->här

Om det är någon som hittar andra relaterade nyheter/vittnesmål om PT 7 så lägg gärna in en länk. ☺️

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

okej... så har det äntligen presenterats..

här har man gått och väntat och hoppats...

hmmmm.

efter en dryg halvtimmas surfning på digidesigns hemsida så... tjae...

besviken? jo då..

visst.. 32 bussar.. skitbra... nu slipper man mycket jobb....

men fortfarande 32 aktiva audiospår åt gången.... s u c k.... förlåt, men jag har absolut ingen som helst förståelse för detta beslut... bjud till med 64 åtminstonde... det är inte så att det kommer säljas mindre hd-system för det... bjud till med obegränsade audiospår.... ni kommer bara tjäna på det!

vad är det som händer???

32 kanaler... va fan.. bara trummor tar ju upp hälften!!

32 kanaler räcker inte ens till all sång ju!!

ska man behöva köpa pthd om man vill göra något som eventuellt kan likna en proffsig prodd?

och... jaja... cpu-snålare motor... instrumentkanaler.... två gratispluggar... typ e n nyhet i digirack... tss...

hade inte digi köpt wizoo? eller i alla fall startat nåt samarbete....?

skicka med ett par feta syntar... skapa en integrerad sampler!!

nej, jag förstår verkligen inte...

surfade lite på motu.com tidigare idag... dp4.6.... verkar hur cool som helst... innovativa nyheter för varje liten uppdatering som kommer...

logic pro... apple bjuder verkligen till!!! de skickar med typ allt de har!!!

visst, det kostar lite mer...

men då kunde väl digi gjort LE till en mellanvariant... och kört denna version till m-powered...

äsch.. jag är inte så arg egentligen... har ju redan bestämt mig för att köpa logic pro...

men längst där bak i tankarna hade jag nog ändå hoppats på att köra vidare i pro tools... för att det är (var) så bra... stabilt, stilrent och välljudande...

men det räcker inte längre...

tyvärr.

detta känns fortfarande som pro tools 6.

argrumentera emot mig... övertyga mig om att pro tools är världens bästa daw.

jag behöver tröst! 😱

/j.

Link to comment
Dela på andra sajter

okej... så har det äntligen presenterats..

här har man gått och väntat och hoppats...

hmmmm.

efter en dryg halvtimmas surfning på digidesigns hemsida så... tjae...

besviken? jo då..

visst.. 32 bussar.. skitbra... nu slipper man mycket jobb....

men fortfarande 32 aktiva audiospår åt gången.... s u c k.... förlåt, men jag har absolut ingen som helst förståelse för detta beslut... bjud till med 64 åtminstonde... det är inte så att det kommer säljas mindre hd-system för det... bjud till med obegränsade audiospår.... ni kommer bara tjäna på det!

vad är det som händer???

32 kanaler... va fan.. bara trummor tar ju upp hälften!!

32 kanaler räcker inte ens till all sång ju!!

ska man behöva köpa pthd om man vill göra något som eventuellt kan likna en proffsig prodd?

Hmm.. bara för att det är 32 kanaler i 7.0 behöver det inte betyda att det inte kommer att ökas på längre fram 😉 . Mycket av grundkoden är ändrad i sjuan och man vill inte blåsa på allt på en gång.

Jag har precis plöjt genom en tidig version av ”whats new in verion 7”. Den är på närmare 100 sidor. Kort sagt, det som är upplagt på webben är en hel del, men långt ifrån allt..

och... jaja... cpu-snålare motor... instrumentkanaler.... två gratispluggar... typ e n nyhet i digirack... tss...

hade inte digi köpt wizoo? eller i alla fall startat nåt samarbete....?

skicka med ett par feta syntar... skapa en integrerad sampler!!

nej, jag förstår verkligen inte...

surfade lite på motu.com tidigare idag... dp4.6.... verkar hur cool som helst... innovativa nyheter för varje liten uppdatering som kommer...

logic pro... apple bjuder verkligen till!!! de skickar med typ allt de har!!!

visst, det kostar lite mer...

men då kunde väl digi gjort LE till en mellanvariant... och kört denna version till m-powered....

Som sagt, för strax under tusenlappen får man sjuan plus två pluggar.

Ang Wizoo; Det var inte länge sedan dom köptes upp, de är lite för kort om tid för att få in deras prylar i sjuan. Tror att sjuan hade varit i beta i två månader när dom köptes faktiskt. Skulle gissa... att NAMM är tidpunkten för att avisera något.

äsch.. jag är inte så arg egentligen... har ju redan bestämt mig för att köpa logic pro...

men längst där bak i tankarna hade jag nog ändå hoppats på att köra vidare i pro tools... för att det är (var) så bra... stabilt, stilrent och välljudande...

men det räcker inte längre....

Längre, vart det sämre i sjuan? Som sagt, vänta tills du har sett den på en demo i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Emaj7 (oregistrerad)

Är nån som har koll på om det kommer nån "freeze" funktion i 7:an. Jag letade febrilt men kunde inte hitta nån.

/knutsson

Link to comment
Dela på andra sajter

För en tid sedan frågade vi efter önskemål till version 7. Nu när sjuan väl har aviserats slängde jag ett öga på era önskemål och har kommenterat dom här nedan då det är rätt mycket nytt och kan vara svårt att utröna vad som är vad från digi siten.

Som sagt, feedback är viktigt, och det är ert sätt att påverka vad som kommer in i programmet. En del saker är enkla att få in, andra kan vara svåra. Hoppas att ni fortsätter att fylla på med önskemål även efter sjuan.

Och med tanke på köpet av Wizoo så lär vi se en hel del nya spännande saker inom en inte allt för avlägsen framtid.

Så här följer ett gäng av era önskemål med kommentar.

Möjligheten att använda AppleLoops/rexloops direkt med då låsning till tempo

I sjuan finns stöd för både Acid och REX filer.

Tidskod i LE och OMF/AAF stöd.

Finns inte i sjuan (finns som tidigare i DV toolkit).

Kunna "låsa" audio när man är i Bars and Beat mode, så att det inte flyttar sig när man ändrar tempo.

Kom i 6.7

Masteringpluggar. Rejäl EQ, multibandskompressor, limiter, maximizer och stereobraddare

Denna önskan skrevs innan EQIII släpptes. I och med sjuan så har även kompressorn (dynamics) fått sig en rejäl ansiktslyftning. Ja, alltså både utseende och ljudmässigt. EQ III’n har även den uppdaterats med ett bandpass filter.

Produktutveckling/förbättring av D-verb. Kanske en lösning med ”Low CPU-usage/High CPU-usage.

Finns inte i sjuan. Dvs inget nytt reverb.

Mjukvarutrummaskin med god ljudkvalitet.

Finns inte i sjuan, avvaktar vad uppköpet av Wizoo kan frambringa.

Mjukvarusynth. Varför: När nu äntligen mididelen har förstärkts behövs bara ett rejält sytnhmonstrum så är lyckan total.

Se ovan

Gitarr-riggs-simulering, typ Amplitube, Ampfarm.

Finns inte i sjuan, har själv tryckt på att Sans Ampen ska ingå, samma där ang Wizoo. Iofs så ingår Ignition pack med en bantad verision av Amplitube i alla nya system.

Auto-Tune-plugg, Ni gav trummisarna Beat Detective. Nu är det dags att hjälpa alla sångare och körare.

Finns inte i sjuan

Instrument spår. Som Pro Tools hanterar MIDI idag krävs det både ett MIDI spår och ett AUX spår, det blir på tok för många spår till slut.

Instrumentspår finns i sjuan.

Stöd för dubbla processorer/ mer ekonomisk CPU-användning. Det mumlades om stöd för dubbla processorer för ett tag sedan – vad hände? Alla vanliga, dödliga vill kunna köpa ett bra program utan att behöva köpa till ny dator hela tiden. Den som lyckas med ovanstående kommer att locka över många från sina konkurrenter.

I och med sjuan så finns det stöd för såväl dubbla procesorer och dual core. Det fanns även stöd för dubbla processorer i sexan men i och med sjuan så har man gått ett steg längre.

  Något slags "Freeze"-funktion.

Freeze finns inte i sjuan, men som sagt, RTAS har optimerats en hel del (se ovan), så behovet att frysa ett spår ska inte dyka upp lika ofta. Jag kan dock fortfarande se ett behov av freeze för de som sitter med äldre maskiner även om optimeringen avhjälper en del..

Plugin som gör virtuellt snus.

Varför: Det skulle hjälpa många lidande svenska snusande PT-användare.

Motiv för Digidesign: De skulle få monopol på den svenska marknaden.

Fanns redan i ”ettan” men togs bort i och med ”general” midi infördes i trean 😉

  48 audiospår, minst. Behövs verkligen om ni skall hänga med i konkurrensen

Fortfarande 32 kanaler i sjuan (se nedan*).

Mp3-optionen borde ingå som standard.

Se nedan*

Det kanske kan vara en idé att göra en "mellanklass" version av PT? En version för mbox/m-audio användare. (som LE idag,) En version för digi00x (lite mer) Och så TDM högst upp i näringskedjan.

*Det finns en plan ang detta och en hel del som hänger ihop med detta, kan inte säga mer förnärvarande..

Tillåt LE användare fler än 5 sends/inserts. Om jag bara fick 6 eller 7 skulle det underlätta enormt, speciellt eftersom jag ibland blir tvungen att lägga upp "Delaycomp" inserts från UAD-1 kortet, och då kan det lätt bli fullt på leadsångspåret.

I sjuan har antalet ”sends” dubblerats. Det finns alltså 10 sends nu..

Varför finns "enforce mac compability" rutan med på pc versionen överhuvudtaget? Vore det inte bra om projekten alltid var kompatibla mellan plattformarna?

"enforce mac compability" är nu borttaget.. alla sessions är nu alltid Mac/PC kompatibla.

Vet inte om följande funktion finns... men motsvarande "S" i logic... att man markerar en region, trycker typ S, och så solas den i lyssningen... utan att behöva sola hela tracket.

Finns inte i sjuan, ligger med i ”future request” listan.

Offline bounce vore också trevligt.

Finns inte i sjuan

Möjlighet till att ha flera sessioner öppna samtidigt... (drag n´drop liksom...)

Drag and drop har utökats rejält i sjuan, dock kan man inte ha fler sessions öppna samtidigt.

Har inte uppgraderat till 6.7 än... finns det stöd för SDII i windowsmiljö där? Annars borde det ju komma snarast.

SDII är något man går ifrån. Digidesign tog fram SDII för snart 20 år sedan då det inte fanns något vettigt audio format. Det gör det idag. SDII kommer inte att vidareutvecklas vilket innebär att det inte är kompatibelt med sessions över 48kHz.

Jag skulle vilja är att det fanns i preferences menyn, en klick-i-ruta där jag kan välja bort "stop playback for announcing CPU-related/memory messages"...

Har disskuterats om att detta skulle in i sjuan, kan dock inte hitta någon info om det, återkommer.

En mera överskådlig midihantering kanske EXTREME XL som zoom.

Zoomhanteringen för såväl audio som midi har förändrats en hel del. Kort sagt så kommer ”E” (explode) nu ihåg senaste storlek, vy, upplösning per region.

Möjlighet att som i Melodyne kunna kopiera en wavfils-tonstruktur för att kunna kopiera in som "stämma" eller låta en melodistämma styra tex en handtrummas tonhöjd.

Finns inte i sjuan

Delaykompensation!!!

hmm, PDC har funnits sedan 5.0, dock med vissa begränsningar eller rättare sagt max värde för kompensation. I dom fall då inte dessa räcker till eller om man använder sig av pluggar som inte rapporterar värde så finns nu en plugg vid namn ”time adjuster”.

Midi controlls i Edit fönstret MAO man ska ej behöva ha framme transporten om man inte vill.

Nu finns det delvis realtidskontroller på spåret samt ett flytande fönster med kontroller som är baserat på regioner.

Drag and dropp stöd. Både audio och midi.

Finns i sjuan

En uppfräschning av digirack i stil med EQ III.

Alla dynamics pluggar är fixade..

Vore najs om man kunde ha flera pluggar öppna samtidigt. T.ex. så kunde man ratta en EQ samtidigt som man tittar vad som händer i "Inspector"...

Fungerar redan idag. Håll in ”shift” när du öppnar plugg 2 osv.

Midi filter typ: "Delete all velocity under x" för snabb redigering vid t.ex. dubbeltrigg.

(trum inspelning)

Finns en hel del nya midifunktioner i sjuan, bland annat ”delete doubles”.

Att inte ALL midi försvinner från en takt om jag kopierar in t.ex. kicken från takten innan.

Använd merge paste från menyn (finns i sexan).

Jag skulle vilja kunna gruppera spår i mappar som man kan i tex cubase sx.

I sjuan finns ett nytt sätt att gruppera regioner, per spår, flera spår, till och med blandat midi och audio. Man kan säga att man kapslar in flera regioner i en kontainer. Är även ett vettigt sätt att hantera REX filer på.

Även snygga till regionlist med något mappsystem som man kan sortera som man själv vill ha det.

Regionslistan är uppsnyggad, dock inte med mappsystem.

Som jag nämde i en annan tråd så är ”whats new in version 7” på närmare 100 sidor. Så det är långt ifrån allt som näms här ovan.

Några andra användbara funktioner är: Region looping, Mirror midi editing, Drag and drop of ”sends”, Cut at grid or transient (typ simpel beat detective), Mono till Strereo pluggar (fanns tidigare bara i HD).

Link to comment
Dela på andra sajter

nää, finns det inte möjlighet att bounca i icke-realtid nu heller? Nån sa att det troligen skulle komma... Och det skulle underlätta för mig som sysslar med radiogrejer. Bounca ett program/inslag i realtid är sällan kul 😏

Annars verkar sjuan bjuda på mycket gott. Kommer vissa hintade uppgraderingar (wizoo och annat som aolsson sa ovan) att vara av typen 7.0.x eller 7.x? Relevant eftersom 7.x kostar att uppgradera till...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är nåt jag skulle vilja ha in i PT världen - nu med wizoo uppköpet - så är det Xphraze.

Som det är nu så får man nöja sig med att göra en vst2rtas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Delaykompensation!!!

hmm, PDC har funnits sedan 5.0, dock med vissa begränsningar eller rättare sagt max värde för kompensation. I dom fall då inte dessa räcker till eller om man använder sig av pluggar som inte rapporterar värde så finns nu en plugg vid namn ”time adjuster”.

Midi filter typ: "Delete all velocity under x" för snabb redigering vid t.ex. dubbeltrigg.

(trum inspelning)

Finns en hel del nya midifunktioner i sjuan, bland annat ”delete doubles”.

Är detta en plugg som man insertar som känner av hur många samples/ms delay det är?

Funkar den även när man blandar (insertar på samma track) pluggar som waves (samples) och drumagog (ms)?

Great med midi funktionerna!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Är detta en plugg som man insertar som känner av hur många samples/ms delay det är?

Funkar den även när man blandar (insertar på samma track) pluggar som waves (samples) och drumagog (ms)?

Vad jag har förstått så är det bara en plugg som manuellt kan förskjuta signalen yttrligare. Helt meningslöst.

Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Är detta en plugg som man insertar som känner av hur många samples/ms delay det är?

Funkar den även när man blandar (insertar på samma track) pluggar som waves (samples) och drumagog (ms)?

Vad jag har förstått så är det bara en plugg som manuellt kan förskjuta signalen yttrligare. Helt meningslöst.

Eller?

Hur menignslöst det är vet jag inte, men väldigt osmidigt. För att du ska ha någon nytta av den får du egentligen använda den som insert på alla kanaler som drabbas av latencyn. Inte den som orsakar det.

Med andra ord: Du kan inte sätta negativa förskjutningsvärden, dumt nog.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...