Jump to content
Annons

Anonymitet på internet, bra eller dåligt?


JJRockford

Recommended Posts

Från och med här någonstans, i tråden om Epidemic Sound, började det styra över mer och mer åt om hurvida någon som skriver anonymt kan vara trovärdig.

Fortsätter diskussionen här.

Vänligen ange en "Edit:" och anledning i ditt efterkonstruerade inlägg. Inte nödvändigtvis för din egen skull, men däremot av respekt för dem som har kommenterat.

Fixat!

Då får vi backa ett steg då, nu när du petade in ett ”inte” (som förövrigt fick meningen därefter att verka totalt malplacerad).

Inte om man läser och förstår, det anser ju du dig vara bra på?

Du menar att trovärdigheten i det DrissCavid skriver inte minskar på grund av att han valt anonymitet,

Helt korrekt. Och du har för övrigt själv medgett att du inte har någonting alls att invända mot någonting av det han skriver.

men samtidigt säger du att det inte är uteslutet att han faktiskt trollar.

"Om jag blundar, finns omvärlden kvar?" Ja, med allra största sannolikhet. Men helt säker kan man aldrig vara på något. D v s, man kan såklart inte till 100% utesluta att DrissCavid trollar (kul ord, betyder det att man är ett troll eller en trollkarl? 🙂), men i så fall är det förmodligen de absolut mest välskrivna troll-inlägg jag någonsin läst.

Min fråga till dig: Är det orimligt att anta att en icke-anonym som inte trollar har högre trovärdighet än en anonym vars syfte att trolla inte är uteslutet?

Hur menar du att man ska påvisa att den icke-anonyma inte trollar? Som med en hel del av dina egna inlägg t ex?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Från och med här någonstans, i tråden om Epidemic Sound, började det styra över mer och mer åt om hurvida någon som skriver anonymt kan vara trovärdig.

Fortsätter diskussionen här.

Fixat!

Inte om man läser och förstår, det anser ju du dig vara bra på?

Helt korrekt. Och du har för övrigt själv medgett att du inte har någonting alls att invända mot någonting av det han skriver.

"Om jag blundar, finns omvärlden kvar?" Ja, med allra största sannolikhet. Men helt säker kan man aldrig vara på något. D v s, man kan såklart inte till 100% utesluta att DrissCavid trollar (kul ord, betyder det att man är ett troll eller en trollkarl? 🙂), men i så fall är det förmodligen de absolut mest välskrivna troll-inlägg jag någonsin läst.

Hur menar du att man ska påvisa att den icke-anonyma inte trollar? Som med en hel del av dina egna inlägg t ex?

Du skrev att jag tillför Studio forum väldigt lite. Så vitt jag kan se är det mest sånt här du håller på med. Vad tillför det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skrev att jag tillför Studio forum väldigt lite.

Ja, vilket jag också bett om ursäkt för.

Så vitt jag kan se är det mest sånt här du håller på med.

Möjligen är det läge att bli smickrad över att du noga följer vad jag skriver, men tyvärr verkar det som med tanke på hur du uttryckte dig, att du missar många av mina inlägg.

Vad tillför det?

Kanske aningen mer än ditt inlägg här. Valle vill ju i a f diskutera anonymitet på internet, även om han nog insåg att han blev alldeles svarslös. Då är det såklart mycket lättare att bara pajsa sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Ja, vilket jag också bett om ursäkt för".

Vilken jag godtog. Tänkte bara att det var ett tillfälle att fråga hur du ser på dig själv?

"Möjligen är det läge att bli smickrad över att du noga följer vad jag skriver, men tyvärr verkar det som med tanke på hur du uttryckte dig, att du missar många av mina inlägg".

Man ser ju alltid när du har skrivit ett sånt där inlägg om vad någon sa, och vad vederbörande egentligen menade. Jag läser dom ytterst sällan numera, efetrsom det egentligen är samma inlägg hela tiden. Ni är en handfull aktörer som tar över var och varannan tråd med den typen av diskussioner/munhuggande.

"Kanske aningen mer än ditt inlägg här. Valle vill ju i a f diskutera anonymitet på internet, även om han nog insåg att han blev alldeles svarslös. Då är det såklart mycket lättare att bara pajsa sig".

Du föjer möstret i dina inlägg och vägrar svara på direkta frågor. Klart slut.

Redigerat av SadamJR
Link to comment
Dela på andra sajter

Och där satt den igen!

förutsägbar!

Precis som du. När du lyckas formulera en fråga av typen "har du slutat slå din fru?" och sen inte får ett "ja" eller "nej" som svar så blir du stolt. Det är lite märkligt med tanke på hur "verbal" (eller vad motsvarande ord nu är för att skriva saker?) du är, att du tror att allting alltid går att koka ner till ja/nej-frågor. Men om det gör din värld enklare så är jag glad att jag kan bidra till att du mår bra! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken jag godtog. Tänkte bara att det var ett tillfälle att fråga hur du ser på dig själv?

Alldeles förträffligt!

Man ser ju alltid när du har skrivit ett sånt där inlägg om vad någon sa, och vad vederbörande egentligen menade. Jag läser dom ytterst sällan numera, efetrsom det egentligen är samma inlägg hela tiden. Ni är en handfull aktörer som tar över var och varannan tråd med den typen av diskussioner/munhuggande.

Nu tror jag du råkade få några ord fel. Egentligen var det såhär du menade, eller hur?

Jag ser ju alltid när du har skrivit ett sånt där inlägg om vad någon sa, och vad vederbörande egentligen menade. Jag läser dom ytterst sällan numera, efetrsom det egentligen är samma inlägg hela tiden. Vi är en handfull aktörer som tar över var och varannan tråd med den typen av diskussioner/munhuggande.

Du föjer möstret i dina inlägg och vägrar svara på direkta frågor. Klart slut.

Dåligt formulerade frågor går inte alltid att svara direkt på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som du. När du lyckas formulera en fråga av typen "har du slutat slå din fru?" och sen inte får ett "ja" eller "nej" som svar så blir du stolt. Det är lite märkligt med tanke på hur "verbal" (eller vad motsvarande ord nu är för att skriva saker?) du är, att du tror att allting alltid går att koka ner till ja/nej-frågor. Men om det gör din värld enklare så är jag glad att jag kan bidra till att du mår bra! 🙂

😆 Vad fan babblar du om?

Det klassiska "Har du slutat slå din fru?" är en felaktig frågeformulering vars svar blir fel vad man än svarar:

– Har du slutat slå din fru?

– Ja!

(Han har alltså slagit sin fru fram till nyligen.)

– Har du slutat slå din fru?

– Nej!

(Han fortsätter alltså att slå sin fru.)

Sådan skit vinner jag inget på här.

Min fråga löd: Är det orimligt att anta att en icke-anonym som inte trollar har högre trovärdighet än en anonym vars syfte att trolla inte är uteslutet? Antingen är det orimligt, eller så är det inte orimligt, att en icke-anonym som inte trollar har högre trovärdighet än en anonym vars syfte att trolla inte är uteslutet. Inget konstigt med det alls.

Att du inte kan svara på frågan beror endast på att du någonstans i debatten måste ha goofat i din argumentation och plötsligt inser att det du sagt är självmotsägande. Med andra ord är det en formulering hos dig som brister, inte hos mig.

Så skyll inte på mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

😆 Vad fan babblar du om?

Det klassiska "Har du slutat slå din fru?" är en felaktig frågeformulering vars svar blir fel vad man än svarar:

– Har du slutat slå din fru?

– Ja!

(Han har alltså slagit sin fru fram till nyligen.)

– Har du slutat slå din fru?

– Nej!

(Han fortsätter alltså att slå sin fru.)

Sådan skit vinner jag inget på här.

Min fråga löd: Är det orimligt att anta att en icke-anonym som inte trollar har högre trovärdighet än en anonym vars syfte att trolla inte är uteslutet? Antingen är det orimligt, eller så är det inte orimligt, att en icke-anonym som inte trollar har högre trovärdighet än en anonym vars syfte att trolla inte är uteslutet. Inget konstigt med det alls.

Att du inte kan svara på frågan beror endast på att du någonstans i debatten måste ha goofat i din argumentation och plötsligt inser att det du sagt är självmotsägande. Med andra ord är det en formulering hos dig som brister, inte hos mig.

Så skyll inte på mig!

Det är samma sak, din fråga är felaktigt formulerad i sammanhanget. Oavsett om svaret på den blir "ja" eller "nej" så har det ingen relevans i tråden i fråga.

Inte minst eftersom vi både är överens om det inte finns något i DrissCavids resonemang att invända mot.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blockar dej JJ. Har aldrig blockat nån förut, men du är så innihelvete tröttsam

Någon gång ska vara den första, kör på bara 🙂

Men jag visste inte att man kan blocka folk? Innebär det att man slipper se deras inlägg? Det låter som en kanonbra funktion.

Hur blir det med citat och sånt som andra medlemmar gör?

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon gång ska vara den första, kör på bara 🙂

Men jag visste inte att man kan blocka folk? Innebär det att man slipper se deras inlägg? Det låter som en kanonbra funktion.

Hur blir det med citat och sånt som andra medlemmar gör?

Tror att man kan se citaten. Har inte heller blockat någon.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Någon gång ska vara den första, kör på bara 🙂

Men jag visste inte att man kan blocka folk? Innebär det att man slipper se deras inlägg? Det låter som en kanonbra funktion.

Hur blir det med citat och sånt som andra medlemmar gör?

Ja block-funktionen är en bra funktion det!

Lite tjafs då och då gör väl inget men är tvungen att använda den ibland när min bullshitometer går på rött för ofta.

Jag är kanske lite kinkigare än de flesta när det gäller sånt men jag gillar att läsa mycket och blir det för stor mängd bullshit från en och samma så .... För att spara tid helt enkelt.

Funktionen döljer bara inlägg, så citat och trådar syns. Det är enkelt att ta fram ett enskilt inlägg om man skulle vilja.

Funkar bäst när man snabbläser en tråd för då tänker man inte på de raderna där det står att ett inlägg är dolt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...