Jump to content
Annons

Ljud problem med nytt Mackie onyx 1640i


m-and208

Recommended Posts

Hej!

Jag skulle behöva hjälp, Har investerat i nytt ljud kort och dator för min lilla hemma studio. Men har problem med ljudet det hackar och lever sitt eget liv? ljudkortet är ett Mackie onyx 1640i som är kopplat till mit firewire kort (VIA 1394 ohci compliant host controller) i datorn.

Har prövat med mjukvar till firewire kortet men hittar ingen nyare.

Kanske ska tillägga är inte allt för slängder på datorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du behöver köpa ny Firewire controller. PCI-E gärna. PCI kan funka också om det är slot på ditt moderkort.

Leta beg, eller nytt. Det ska helst vara Texas Instrument krets på det.

Okej så de FW kortet som sitter i fungerar alltså inte till ljud kortet...

Några förslag på sidor man kan köpa sådant kort? länkar vore trevligt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej så de FW kortet som sitter i fungerar alltså inte till ljud kortet...

Några förslag på sidor man kan köpa sådant kort? länkar vore trevligt 🙂

Det här kortet ska fungera. Hjälpte en annan forummedlem i alla fall till hans Saffire Pro 14 (som kräver TI-krets). OBS är ett PCI-kort 😑

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Har undersökt lite nu och de visar sig att jag hart PCI-E kort i datorn. Har titta runt lite men kan inte hitta någon som de sitter TI-krets på. eller så är jag för korkade för att hitta 🤪 Någon som har förslag på ett bra fungerande FW kort med PCI-E och TI-krets? som jag tydligen behöver för att få det att funka..

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

vad är fel exakt? att det bara sprakar? Kan det vara så enkelt som att signalen klipper? eller att du har fel buffer?

Vet inte hur jag ska förklara det riktigt. man kan säga att det klipper, skrapar och att det skulle fas vända på något vis i bland..

Fel buffer hur tittar man på de, som jag sa tidigare är jag inte så slängder på datorer 😊

Redigerat av m-and208
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag bytt ut mitt Firewire kort till ett Texas Instruments IEEE 1394 bus host controller. Men. Det blev inge bättre har fortfarand samma problem!! Är det någon annan som har några idéer börjar bli ganska tröt på att de inte funkar ???

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla så du inte har hårdvarukonflikter i datorn m.h.a. DPC Latency checker.

Prova också att byte till "legacy driver" för FW-kretsen, kan hjälpa.

Har provat att byta till legacy driver men då kommer det inget ljud alls ? laddade ned programmet du rekommenderade och det ger utslag på 4000us. Men vad de är som gör de vet jag inte. har prövat att stänga ner några saker, utan något bra resultat. Vet inte ur mycket man vågar stänga ner...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om jag är helt blind, men...vad har du för dator? OS? Cubase? ProTools?

Låter som en buffer-grej för mig, utan att veta bättre.

Jag har en ny inköpt cooler master tror jag den heter. tror den är ihop bygge från mr.PC med Widows 7.det sitter en AMD FX-4100 Quad-core Processor, 8G i ram och ssd disk som jag kör Cubase på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hej

Tack för hjälpen. Nu har jag äntligen fått igång ljudkortet. Felet som var va att buffer hastigheten var för låg. höjde de och den fungerade. Men nu har jag ett annat problem. När jag spelar in i Cubase 5 blir Latency alldeles för hög hela 23ms. Hur får man ner den? Förstår att det har något med buffer att göra, men kan inte sänka den något mer....

Tack på förhand..

Redigerat av m-and208
Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver köra med högre latency för att få ner belastningen på datorn - och samtidigt vill man förstås få ner latency så lågt som möjligt för att det ska vara bekvämt att jobba med...

Kör inte med för hög samplingsfrekvens. Många gör misstaget att köra på högsta möjliga för att de tror att det blir bättre då, men man behöver inte 192kHz - och egentligen inte 96kHz heller, utan i de allra flesta fall räcker det fint att köra med 44.1kHz.

Sedan har du problemet att ju fler plugins och virtuella instrument som du lägger till, desto högre latency måste du ställa in för att datorn ska orka. Hur man än vänder sig så sitter ändan bak...

Du kan läsa om latency i min lilla sammanställning här: http://wiki.kontrollrummet.com/Latency

Link to comment
Dela på andra sajter

laddade ned programmet du rekommenderade och det ger utslag på 4000us. Men vad de är som gör de vet jag inte. har prövat att stänga ner några saker, utan något bra resultat. Vet inte ur mycket man vågar stänga ner...

Där har du anledningen till att du inte kan få ner bufferstorleken mer.

Hitta orsaken annars lär du få leva med den latencyn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tror jag att ja hittat felet, Det va en CPU som hette GUI.exe som jag stängde ner. Då helt plötsligt började allt fungera, Inte en aning om va den är till. Men inget har slutat fungera än vad jag har märkt 😛 Men höjer jag bufferten lite högre som tex till 128 kan stereon på högtalarna försvinna i bland och bli mono.. Vad ska man använd för drivrutin till FW-kortet TI eller Legacy vad rekommenderar ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...