Jump to content
Annons

Compressor vid inspelning av sång


Tonny

Recommended Posts

Hej, går rakt på mitt problem, jag skulle vilja ha en jämnare sång vid inspelning av just sång, kan man lägga compressor på vid inspelning av sång i Cubase5?

Som jag gör nu så lägger jag Cubase egen compressor i efterhand och komprimerar lite, men jag tänkte att man kanske kan ställa in kompressor redan vid själva inspelningen

Hur gör man i så fall?

Tacksam för svar

Tony

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lägger du den som insett bara så är det ju redan inspelat material som komprimeras. Lägger du den på input-kanalen så tror jag att det inspelade blir komprimerat innan det liksom lagras på disken. Vad som är bäst vet jag inte men frågan var uppe innan. Det verkar inte spela så stor roll idag eftersom det finns så mycket headroom om man använder tex 24 bitar att spela in i så man kan lägga kompressor efteråt tydligen vad jag har hört. Annars får du prova dig fram. Tänk på att om du har brusig bakgrund så höjs det om du komprimerar innan det "bandas" i Cubase. Ta lite grann bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du ha en lyssning som är komprimerad så lägger du kompressorn på den kanal du spelar in.

Vill du dessutom spela in den komprimerade signalen lägger du en kompressor innan signalen når ljudkortet, men använder då ingen kompressor på kanalen i datorn.

Ett råd är dock att sänka in-nivån till datorn (det behöver inte slå runt 0dbfs till -5dbfs, utan det räcker gott med runt -10dbfs, och sedan köra kompressor på kanalen du spelar in om du vill ha jämnare lyssning, så kan du senare komprimera fritt i mix 🙂

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

D200 och Dmm, jag ska kolla lite på de tips som ni har gett mig.

Mina inspelnings grejor är inget att skryta med men för att ni ska förstå vad jag har så är det på detta viset.

Min mic är en Sennheiser MK4 och den kör jag genom Externt ljudkort Toneport UX2, ljudkortet är sedan kopplat in i datorn som jag då använder Cubase5 till, thats it... tack så länge.

Vänliga hälsningar

Tony

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för att reda ut hur Cubase fungerar.

Alltså.. Lägger du en mjukvarukompressor som insert på en ingångskanal i Cubase spelas kompressorn in.. och du kan inte göra ett smack åt det om det blir fel.. lägger du en mjukvarukompressor på själva audiokanalen ( den som sedan håller din ljudupptagning i arrangefönstret ) är den helt ickedestruktiv. Och den är helt ickedestruktiv tills du exporterar en mixdown av antingen enskilda spår eller en tvåspårsmix. Icke destruktivt är mitt personliga tycke det bästa om du arrar om och byter instrumentering och kompressorn sen blir avgörande hur bra den gör sitt jobb på sången när låten börjar bli färdig.. har du använt en inställning vid inspelning som "bränns in" i audiofilen får du ju göra om den från början om du tar i för mycket redan vid inspelning.

Icke destruktivt innebär att inspelningen förblir helt oprocessad och du kan ändra effekter och metoder i det oändliga utan att ljudupptagningen blir degraderad i kvalité.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för att reda ut hur Cubase fungerar.

Alltså.. Lägger du en mjukvarukompressor som insert på en ingångskanal i Cubase spelas kompressorn in

Va? Är det verkligen så i Cubase?

I ProTools ligger inserts "post", d.v.s. du hör all processing som ligger på inserts, men filen spelas in helt ren, åtminstone i ProTools HD (TDM).

Link to comment
Dela på andra sajter

Va? Är det verkligen så i Cubase?

Cubase gör skillnad på den signal som kommer in i programmet och den som spelas upp. På så sätt kan man välja om man vill bränna in effekter eller bara höra dom via monitor och uppspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase gör skillnad på den signal som kommer in i programmet och den som spelas upp. På så sätt kan man välja om man vill bränna in effekter eller bara höra dom via monitor och uppspelning.

Ja, jag tänkte väl det. Vore lite underligt om Cubase skulle tvinga inspelning av inserts och inte tillåta inspelning av ren signal, med "monitoring" av inserts.

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Menar du jämnare sång med allt som sjungs? I såna fall kan man inte helt förlita sig på en kompressor utan får gå in och editera i efterhand också om det är större skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj vad många svar jag fick här,tack så mycket,

Lundin, ditt svar blev jag nyfiken på och det stämmer,jag kan ju skruva hur mycket som helst och ändra men inget blir permanent förän jag gör en mixdown på det.

Die Hard, jag menar att om jag lägger sång på en låt så vill jag att den ska vara så jämn så möjligt i "volymen" på svagare partier trycka upp lite och när man tar i hålla ner lite,och då tror jag i mitt enfall att en kompressor ska hjälpa mig med detta :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Komprimera lite grann direkt när du spelar in, inte mer än att du tycker det blir lite ojämt när du lyssnar poå det inspelade ihop med musiken. Sen gör du finlirskomprimeringen efteråt i mixen. Mindre risk att du komprimerar för mycket från början.

Det är ett sätt man kan göra

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...