Jump to content
Annons

Hur ska man tänka för att få till en bra reffräng ?


Gäst

Recommended Posts

Annons

Sådana här frågor kan inte andra besvara åt dig (även om mitt svar på sätt och vis blir en paradox). Du måste själv bedöma.

Som alltid med texter ... man skriver vad som för varje enskilt tillfälle låter bra för en själv. Hur ska du kunna anpassa dig till 50 000 000 människors olika tycke och smak?

Om du har svårt för att skriva låttexter kanske förmågan inte är begränsad till endast låttexter. I sådant fall ligger "problemet" på andra plan som endast du själv kan göra något åt.

Edit: Alla ni som har tips om hur man skriver catchiga refränger kan ju börja med att redovisa era hitar som exempel 😉

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

en refräng är i många fall en liten men kraftig textrad, med lite slagkraft eller som sticker ut på annan sätt. Finns såklart inte färdiga recept som Valle antyder. en grej kan vara att fundera på vad texten handlar om eller vad man tänker att låten ska heta eller kanske hela textens budskap i en kort rad.

Mina hits lämnar jag inte ut här då jag är rädd för låtstölder, skivan är inte klar än men starkt på gång. började runt slutet av -70 och skivsläpp kan bli så tidigt som kanske 2025. kommer den aldrig ut så är det bara de närmast sörjande som fått njuta av alla underbara låtar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vore najs att få hit en riktig hipphoppare som kan stilen. När jag lyssnar på hiphop så hör jag knappt att det finns någon refräng. Snarare en textsnutt som återkommer... med ett extra ljud som låter. 😳

Haha, typ 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

http://youtu.be/pnpBVaskmX8

Vers 1:

Så med ett påklistrat leende för att dölja såren/

Står jag kvar på samma plats med samma skor som förra året/

Försöker vara uppåt men allting jag ser/

Det är samma gamla ångest, samma problem/

 

Visst samlas det mer, måste handska med det/

men med samma gamla så faller jag ner/

bor kvar på samma gata, kvar i samma hus/

kvar i samma mörka lägenhet som brukade vara ljus/

 

Om du du fråga mig så kan jag svara dig/

med samma gamla bittra ton jag brukade förklara det/

har tappat alla tankar över allting jag bli/

för det är samma mörka moln över samma jävla skit/ (x2)

 

Refräng (X2):

Inget nytt under solen/

Alltid samma sak vare sig du går i regn eller solsken/

Alltid samma anskite kvar på samma plats/

Så inget nytt under solen om sanningen ska fram/

 

Vers 2:

Alltid samma stig som för hemvändaren/

Alltid samma fråga om hur självkänsla känns/

Alltid samma löfte om att ändra mig sen/

Alltid samma tankar snurrar tänkta i mig/

 

Alltid samma mat, lagad på samma spis/

Alltid samma räkning, samma dag. Jag svär den kommer precis/

Alltid samma sånger som sjungs med samma ton/

Jag tänker ofta: Det vore skön med Variation/

 

Lägger i soffan och se repriser igen/

Jag tar en klunk av mitt kaffe fast jag vet det är bränt/

Alltid samma bollar i luften med samma kast/

Finns inget nytt under solen om sanningens ska fram/ (x2)

 

Refräng (X3)

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

Refrängen är själva låten, tycker jag. I alla fall om musiken är i det stuket. Behöver inte bara en traditionell refräng, men alla låtar har något centralt som ger låten mening och drivkraft. Verser, stick, solon, breakdowns, det är mer utfyllnad, förberedande inför refrängen liksom.

Svårt att beskriva sånt här, för den som inte har tänkt så mycket. Kan bli så oerhört långrandigt. Hi-hop är så mycket baserad i rytmik så det är iofs inte så konstigt att man kan köra fast 🙂 För vissa är skapandet en medveten process att sätta ihop redan kända detaljer. Andra spelar, jammar, spelar mer, improviserar runt, mycket, och rätt vad det är så tycker dom sig "hitta" nåt bra som dom inte hört förut. Ytterligare andra säger att sånt här är som att försöka somna: ju mer man försöker, desto sämre går det. Det bara kommer liksom.

Testa börja med att identifiera de grundläggande grejor som behövs för en bra refräng. Lyssna, fundera, analysera. Nöj dig inte med postulatet "jag vet inte vad som är bra, jag vet bara när jag hör det", utan fundera och sätt ord på vad en refräng behöver. Koppla även ihop dom orden med en känsla i sinnet/kroppen. Försök sen bygga upp nåt från grunden med dom ledorden som ritning.

Etablerade låtskrivare/producenter delar sällan med sig av såna här detaljer. Dom är lite beroende av att framstå som "magiskt talangfulla", golden boys som av oförklariga anledningar förvandlar allt dom tar i till guld. Liksom en trollkarl ... beskriver dom hur dom gör, så faller den ståtliga illusionen.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Etablerade låtskrivare/producenter delar sällan med sig av såna här detaljer. Dom är lite beroende av att framstå som "magiskt talangfulla", golden boys som av oförklariga anledningar förvandlar allt dom tar i till guld. Liksom en trollkarl ... beskriver dom hur dom gör, så faller den ståtliga illusionen.

Det där tror jag inte riktigt på. Alla som anser sig vara författare, mer eller mindre, fattar att det inte finns generella regler för hur man får till en "bra" fras/mening, annat än att det "magiska" ligger i den enskildes grundläggande intressen för språk. Det är en "magisk" källa som alla som vill har tillgång till. Men, man måste som sagt ha ett intresse.

När det handlar om ljuddesign (mixning) och delvis inom komposition, då ja, kanske. Men inte i textförfattande. Det låter ju fan bisarrt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är det jag behöver hjälp med. Reffränger till Hip hop. Har skit svårt med refrfränger, hur tänker man ?

Bäst blir nog om du ber en annan låtskrivare göra en refräng till dig.

Alternativet gör du e collabo med en annan artist och ber dom göra refrängen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäst blir nog om du ber en annan låtskrivare göra en refräng till dig.

Alternativet gör du e collabo med en annan artist och ber dom göra refrängen.

Grejen är ju den att jag vill kunna göra en själv. Annars är det ju ingen vits.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul med låtskrivar-trådar...

Du har tydligen skrivit ngn slags (rap-)vers och vill ha något i liknande stil eller en melodi som ngn sjunger. Där kan jag inte tipsa dig melodimässigt.

Men om du har en vers med ngn handling så kan du låta refrängen spegla det från en annan synvinkel. En verstext som handlar om hur man saknar någon kan ju ha en refräng som beskriver vad man gjorde/kommer att göra när man är ihop. Gärna med någon abstarktare liknelse och mer känslor. Skifta dåtid i vers med nutid i refräng.

Vers: "Du lämnade mig" - refräng: "Men jag klarar mig bättre utan dig".

Vers: "Vi älskade en sommar" - refräng: "Jag är på smällen".

Ett textexempel från min penna är, hm,... "Moments on the run" på länken nedan (så övriga slipper få en video i webfönstret om jag istället gav er länken till Youtubeklippet). Märk att refrängen kanske utspelar sig på en helt annan plats (solig, i naturen, efter ett bröllop, eller liknande) medan versen är mer en vardagsskildring.

Verser:

Is this a game like hide and seek for us.

Whenever you're facing me I get weak.

Your eyes sometimes by accident meet mine.

I see possibilities, thats when I shine.

"Live a life with you", that's what they say,

those eyes of yours and surely mine today.

I love the way our thoughts they do betray.

The tension in the air is here to stay.

Refräng:

I smell the daisies in the sun

when the deep red ribbon has been bound.

I find these moments on the run.

I have to catch them as they're found.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Angående text så ska du ta kontentan av vad låten handlar om och lägga fram det i refrängen (inte så lätt nej). Har du fyra bars som du tycker är guld som du tänkt till en vers eller nåt så varför inte prova dom på refrängen? Som någon sa sa är hiphop ref ofta bara några textrader extra rap där det kanske kommer in något mer stämningshöjande/melodiskapande instrument. Annars så prova att ta fram ett piano, sätt refrängen på repeat och spela olika melodislingor över tills du hittar något som lyfter i en känsla. När du hittat den så byt ut pianot mot sång/melodisk rap som går i den melodin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående text så ska du ta kontentan av vad låten handlar om och lägga fram det i refrängen (inte så lätt nej). Har du fyra bars som du tycker är guld som du tänkt till en vers eller nåt så varför inte prova dom på refrängen? Som någon sa sa är hiphop ref ofta bara några textrader extra rap där det kanske kommer in något mer stämningshöjande/melodiskapande instrument. Annars så prova att ta fram ett piano, sätt refrängen på repeat och spela olika melodislingor över tills du hittar något som lyfter i en känsla. När du hittat den så byt ut pianot mot sång/melodisk rap som går i den melodin.

Vadå är reffrängen "en melodi" fast med ord och rytm ? Så är då inte verserna eller ? Hur ska man komma på en melodi med ord ? Ska den låta lika den riktiga melodin som är i beatet eller helt tvärt om ? Ska man typ lyssna på låten man gjort och försöka få in en melodi med ord eller vad går man på igentligen ?

Redigerat av punchline82
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...