Jump to content
Annons

DT880 VS. Sennheiser HD 650 VS. AKG K701 ? Det blev HD 600 till slut!


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Annons

Det där med motståndet fick mig att fundera lite, hur olika tillverkare tänker när de skapar modeller med så olika impedans (?)

Ja det där är ju väldigt märkligt? Modeller med väldigt lågt ohmtal, kan en del av tillverkares tanke vara att street-lyssnare får hög volym ur sina I-Phones då, och gärna köper luren med tanke på att det låter starkt? Många tänker nog ganska lite på om midden är tydlig, huvudsaken det är mkt bas som fan.... Men med lågt ohmtal blir det väl lätt taskig bas o vass diskant?

Och högohmiga lurar, typ 600 ohm de låter bra men är tungdrivna...

Vad borde man sikta in sig på om man vill få lurarna att funka i de flesta uttag, och inte vill köpa en lurförstärkare för fem eller tiotusen? Mina DT990 Pro är på 250 ohm och de låter lika i alla mina uttag, kan man då dra slutsatsen att det är ett bra "mellan-ohmtal"? Yamahförstärkarens luruttag har nån ohmsiffra jag inte fattar på 470 ohm, om det är max eller min ohm på luren den klara av vet jag inte, men DT 990 låter lika bra där som i Aragon HA1 lurstärkaren som ska klara ända ner till 8 ohm. Och Yamahaförstärkarens uttag kan leverera betydligt mer volym än Aragonen, den är lite klen tycker jag. Behringerförstärkaren o det uttaget som sitter på portan ger enorma volymer om man vill...

AKG K702 som jag tror är skitbra lurar är på bara 62 ohm, det tror jag kan vara för lågt och ge tunn bas o vass diskant i mina förstärkare, jag tror det måste vara det låga ohmtalet som gjorde att Ultrasone 2900 (39 ohm) blev så vassa i mina olika uttag, det är det enda jag kan komma på kan vara orsaken, Danne Z var inne på samma sak... Så AKG 702 går nog bort för mig...

Så nu ska jag testa 300 ohms HD600 få se hur de känns i mina öron och in i min hjärnlåda...250 eller 300 ohm kan inte vara så stor skillnad i mina förstärkare? Jag ska ta med Aragonförstärkaren til 4Sound o testa där... Om jag gillar dem, men tycker att det är aningen fattigt med tex diskant, då borde det gå att justera nån db med en 2 ggr 15 band eq jag har över. D

Det här med en massa olika ohmtal är som sagt väldigt förvirrande. Om nån orkat läsa ovanstående och ser nåt fel i mitt resonemang så vore det kul att höra vad... 😎

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag driver mina HD201 som är på 24ohm och även mina K601 (120 ohm om jag inte minns fel) med samma förstärkare utan problem med ljudet.

Har även ett par DT220 som är på 20 ohm och även dessa rullar på utan problem med samma förstärkare.

Hörlursförstärkaren ger max +19dbu vid 150ohm.

Så enligt mångas resonemang borde det kanske låta illa i alla mina lurar... men det gör det inte konstigt nog.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla populära dyra hörlurar har sin egen karaktär så det gäller att prova för att hitta vad man gillar.

Mina klara favoriter är AKG K701 (K702) och deras tidigare toppmodell K601. I ett blindtest kunde jag inte med säkerhet skilja dem åt. Väldigt små skillnader. Däremot är K601 billigare och klart mer prisvärd tycker jag.

Basen passar perfekt för mig, inte överdriven eller för liten, och de har precis rätt höga frekvenser och mids.

De är de bästa neutrala lurarna jag har provat genom åren och jag använder dem både till mixning och vanlig lyssning.

(AKG K702 är dyrare och har samma specs som K701, men med lite fler finesser mm.)

Nilsson, eftersom jag haft liknande erfarenhet som du med samma hörlursmodeller så kanske vår hörsel passar bra för AKG.

Jag tycker du ska prova någon av AKG K601, K701, eller K702.

Beyerdynamic DT880 var mycket bra men hade lite för hög diskant för mina öron vilket gjorde dem jobbiga i längden.

Sennheiser HD650 tycker jag är kanonbra och de är med i min topp 5 lista.

Ultrasone 2900 passade inte mig och de kommer inte in på min topplista av lurar som jag provat.

ATH M50 tycker jag inte är så neutrala och bra.

Om man läser de stora forumen dedikerade till hörlurar mm så är det slående hur väldigt lite utrymme Ultrasone hörlurarna får i jämförelsetester och diskussioner, jämfört med de stora märkena. Att de är så omnämnda på detta forumet är ett intressant lokalt fenomen.

Att bara titta på ohm tror jag inte ger inte hela bilden, även dB känsligheten mm påverkar.

Trots att K601 har 120 ohm (K701 har 62 ohm) så har jag inga problem att driva dem lätt utan min hörlursförstärkare genom olika källor som mp3 spelare, dator hörlurar ut mm. Jag tror siffrorna för dB känslighet för AKG k601 är 101 och AKG K701 har 105. Har även provat vissa lurar med betydligt högre ohm men med olika känslighet och det skiljer sig mellan olika lurar.

På denna sida på head-fi.org finns nån förklaring om ohm jämfört med output känslighet.

http://www.head-fi.o...601-question/15

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Kan du säga vad du tycker som skiljer HD600 o HD650? Har den senare lite mer bas o lite mindre topp?

Och gärna om du kan jämföra AKG K601 med HD600. Då kan jag ha lite grann att gå på om jag tycker det är tex för lite cymbaler i HD600.

Mer bas i HD650 jämfört med HD600, annars har jag för mig att dom lät rätt lika.

A/B lyssnade HD650 mot mina K601 och då föll valet på K601, tyckte basen var lite för påträngande i HD650.

HD600 eller K601 vete katten, har inte A/B lyssnat dessa mot varandra. Bara lyssnat separat på varje par och då klarar jag inte att avgöra hur skillnaderna verkligen är.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Nåt jag är nöjd med är att mina lurar ger mig en väldigt relevant nivålyssning genom min lilla Mackie-mixer jag lyssnar genom. Genom att lyssna via +4 så får jag en nivåupplevelse som stämmer väl överens med DBFS nivån i min DAW. När nivån når över -15 DBFS i DAW så börjar det låta någorlunda högt i lurarna. När snitt-nivån är hög i DAW så upplever jag den som hög i lurarna med, så jag kan nästan använda själva upplevda volymen som riktmärke istället för att referera till mätare i DAW (vilket jag ändå gör). Men mätarna på Mackie-mixern och i DAW stämmer bra överens. Vet inte om det säger nåt om OHM-talet.

Kan också nämna att jag haft ett par AKG K270. Tycker dom låter annorlunda än K240, men framförallt läcker dom som ett såll jämfört med 240 (för inspelningsbruk). Dom är även "större" än 240, mer öppna, sitter inte lika tajt (större avstånd mellan muff och öra). Skulle föreslå 240 framför 270 för mixning any day. K271 är däremot en tydlig uppgradering för studiobruk jämfört med 270. Bl.a. med automatisk signalavstängning när man tar av sig dom (för att motverka intern rundgång). Talade en gång med kända trummisen Per Lindvall och han sa att han skulle helst - om det vore möjligt - höra sina trummor helt genom lurarna vid inspelning, inget via live läckage. Han sa han tyckte K271 var "hyfsade" i det avseendet men det verkade som han tyckte det fanns andra modeller han gillade lite bättre.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

jag gillar HD600.. har bara jämfört dem mot AKG 271 som jag var nöjd med innan

men i jämförelse mot HD600 låter de defekta

jag är mäkta nöjd med hur de låter, och tycker numera att det är quality time att sitta i lurar

ska bli kul att se vad du tycker om dem när du testat

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla populära dyra hörlurar har sin egen karaktär så det gäller att prova för att hitta vad man gillar.

Mina klara favoriter är AKG K701 (K702) och deras tidigare toppmodell K601. I ett blindtest kunde jag inte med säkerhet skilja dem åt. Väldigt små skillnader. Däremot är K601 billigare och klart mer prisvärd tycker jag.

Basen passar perfekt för mig, inte överdriven eller för liten, och de har precis rätt höga frekvenser och mids.

De är de bästa neutrala lurarna jag har provat genom åren och jag använder dem både till mixning och vanlig lyssning.

(AKG K702 är dyrare och har samma specs som K701, men med lite fler finesser mm.)

Nilsson, eftersom jag haft liknande erfarenhet som du med samma hörlursmodeller så kanske vår hörsel passar bra för AKG.

Jag tycker du ska prova någon av AKG K601, K701, eller K702.

Beyerdynamic DT880 var mycket bra men hade lite för hög diskant för mina öron vilket gjorde dem jobbiga i längden.

Sennheiser HD650 tycker jag är kanonbra och de är med i min topp 5 lista.

Ultrasone 2900 passade inte mig och de kommer inte in på min topplista av lurar som jag provat.

ATH M50 tycker jag inte är så neutrala och bra.

Om man läser de stora forumen dedikerade till hörlurar mm så är det slående hur väldigt lite utrymme Ultrasone hörlurarna får i jämförelsetester och diskussioner, jämfört med de stora märkena. Att de är så omnämnda på detta forumet är ett intressant lokalt fenomen.

Att bara titta på ohm tror jag inte ger inte hela bilden, även dB känsligheten mm påverkar.

Trots att K601 har 120 ohm (K701 har 62 ohm) så har jag inga problem att driva dem lätt utan min hörlursförstärkare genom olika källor som mp3 spelare, dator hörlurar ut mm. Jag tror siffrorna för dB känslighet för AKG k601 är 101 och AKG K701 har 105. Har även provat vissa lurar med betydligt högre ohm men med olika känslighet och det skiljer sig mellan olika lurar.

På denna sida på head-fi.org finns nån förklaring om ohm jämfört med output känslighet.

http://www.head-fi.o...601-question/15

Först vill jag tacka alla för en j-a bra tråd, mycket bra erfarenheter alla delat med sig! Lurarna är så viktiga för mig, jag vill byta mellan monitorer o lurar hela tiden, bägge har ju sina fördelar.

Ang vass diskant o dålig bas om lurens ohmtal är lågt o man inte har en tiotusenkronors lurförstärkare så kom jag precis på att kolla upp ohmtalet på mina billiga Koss Porta Pro, de är på 60 ohm, pluggade in dem snabbt i både Yamahaförstärkaren och Argon HA1, (hara kallat den Aragon HA1 hittills, det är fel såg jag nu, haha) och inte lät det nå konstigt alls. De låter faktiskt skitbra, jag lyssnar på modern country med svinbra inspelningar, jag kör hårt med ACCU radio i I-phonen, testa det, superbra, där finns precis all musik tror jag, även Beatles som inte finns på Spotify. Och man får höra hur mkt bra musik som helst, artister man inte visste fanns. Slår Spotify med hästlängder på det viset. Och kommer det en låt man inte gillar "spolar" man bara förbi den till nästa, som om det vore en cd-spelare!

Hur som helst lågt ohmtal verkar inte alls vara nåt problem, det gör ju att både AKG K601 (120 ohm) och 702 (60 ohm)är tänkbara. Somliga föredrar 601 framför de dyrare K702, andra hör ingen skillnad. Är verkligen sugen på att testa ett par AKG 601, tror de vinner i längden, kanske de är varmare i soundet än K702 som beskrivs som kalla ibland. Funkar de bra i Yamhans uttag blir det bra, den förstärkaren har så otrolig bra tonkontroller, ökar man basen händer det väldigt snyggt o försiktigt nere i lågbasen, det skulle jag kunna göra om AKG känns lite basfattiga. De är nog skitbra i mid o diskant, även i basen Jag kommer aldrig bli nån supermastrare, så de duger säkert åt mig, efter ett tag vänjer man säkert o lite kan man säkert ändra eq på stärkaren det har jag läst att hifinördarna gör fast de har idiotdyra grejer. Den steglösa loudnesskontrollen på Yamahaförstärkaren är också skitbra. Med de kontrollerna kan man ju få flera alternativa lyssningar.

AKG är de öppna lurar som typ känns mest rätt in my heart ändå... 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg att Custom One Pro hade plast i stället för plyshkuddar. Huvva! Mina DT990 har plyschkuddar, de är otroligt sköna att ha på sig.

För mig fungerar det inte alls med läder och fejkläder/plast i hörlurar, det blir svettigt och olidligt snabbt.

Plysch/velour måste det vara för komforten. Har sett att alla AKG K modeller även har extra velourkuddar att köpa till om det skulle behövas någon gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här snubben skriver i kommentarerna att K702 absolut måste ha en kraftig förstärkare, om man inte har det borde man satsa på Grado lurar i stället, de låter lika bra med vilken lurstärkare som helst... Kan man tro på det?

Och Grado, de nämns aldrig här i forumet va? De kanske inte är gjorda för ofärgad mixning alls? Han föreslår Grado

SR-325is

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=18783

Ganska dyra rackare... Men låter de lika bra i ett billigt luruttag så spar man ju in en del. Men att det inte skulle spela nån roll har jag svårt att tro på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grado har jag hört vitt varierande åsikter om. Allt från "mycket märkliga" till "extremt bra". Men en sak som de flesta åsikter verkar vara överens om, är att dom är dyra och obekväma att ha på öronen. Har ingen erfarenhet av dom och har inte för avsikt att tala illa om dom.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Som loopen säger så tycker jag K601 är skönt ohype'ade på något sätt.. vid en A/B test så upplevde jag att K701 var marginellt ljusare i toppen men i mina öron var den lilla skillnaden lite "obehaglig" samtidigt som den då kostade ett par tusingar extra vilket jag inte tyckte motiverade mig till ett köp... då.

K601 känns aningen "Vintage" i diskanten om jag får dra en egen liknelse. äger själv ett mindre hockeylag med hörlurar som ATH-M50, SHR-840, DT770, DT 250, K601:orna då och flaggskeppet HD800.. har provat både K701, SHR 940 och HD 650 + ett gäng til jag inte minns intrycket över

Eftersom HD650 är öppen ger den ett ganska neutralt ljud om än tydlig i både bas och diskant.. ( basen går långt ned) som jag iofs gillade men köpte sedan den då idiotdyra HD800 bara för att det knäckte det mesta jag lyssnat på tidigare. Däremot har jag på senare tid undermedvetet känt att dessa är lite obehagligt ärliga i sin återgivning så jag mixar inte långa stunder i dem längre.. bra att ha när man börjar närma sig "färdig" och kolla smågrejer i man annars missat däremot.

I mina öron är HD650 och ATH-M50 som varandras motpoler rent upplevelsemässigt, vill du ha något som liknar M50 ska du lyssna på SHR-840 men absolut ännu hellre SHR940 som jag tyckte hade något lite extra som kändes väldigt behagligt jämfört med lillbrorsan

Så mina två lurar jag rekommenderar dig att lyssna på i "överkomlighetsklassen" är K601 och SHR-940 som öppet v.s slutet alternativ.

Visst är det schysst att alla tycker olika? Hjälper ju enormt 😉

P.s: Lyssnade även på Grado och tyckte de kändes "Jaha".. och som Signia sa så satt de inte alls skönt på huvudet .. och var dyra.. ( de 2 modeller jag lyssnade på var både billigare och dyrare än HD800 som då gick lös på 11.000:-) därmed inte sagt att det på något sätt skulle vara liktydigt med att de är dåliga..

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Nilsson, i videon så drar jag öronen åt mig när det börjas prata om ljudkvaliteten i syrefria kopparkablar i % mm.

Det är välkänt att audiofiler kan helt snöa in på vad som helst och hävda att det krävs vissa kablar, material, förstärkare mm för optimal njutning.

Jag håller inte alls med om att de lurarna kräver en dyr eller kraftig förstärkare för att de ska låta riktigt bra.

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Som loopen säger så tycker jag K601 är skönt ohype'ade på något sätt.. vid en A/B test så upplevde jag att K701 var marginellt ljusare i toppen men i mina öron var den lilla skillnaden lite "obehaglig" samtidigt som den då kostade ett par tusingar extra vilket jag inte tyckte motiverade mig till ett köp... då.

K601 känns aningen "Vintage" i diskanten om jag får dra en egen liknelse. äger själv ett mindre hockeylag med hörlurar som ATH-M50, SHR-840, DT770, DT 250, K601:orna då och flaggskeppet HD800.. har provat både K701, SHR 940 och HD 650 + ett gäng til jag inte minns intrycket över

Eftersom HD650 är öppen ger den ett ganska neutralt ljud om än tydlig i både bas och diskant.. ( basen går långt ned) som jag iofs gillade men köpte sedan den då idiotdyra HD800 bara för att det knäckte det mesta jag lyssnat på tidigare. Däremot har jag på senare tid undermedvetet känt att dessa är lite obehagligt ärliga i sin återgivning så jag mixar inte långa stunder i dem längre.. bra att ha när man börjar närma sig "färdig" och kolla smågrejer i man annars missat däremot.

I mina öron är HD650 och ATH-M50 som varandras motpoler rent upplevelsemässigt, vill du ha något som liknar M50 ska du lyssna på SHR-840 men absolut ännu hellre SHR940 som jag tyckte hade något lite extra som kändes väldigt behagligt jämfört med lillbrorsan

Så mina två lurar jag rekommenderar dig att lyssna på i "överkomlighetsklassen" är K601 och SHR-940 som öppet v.s slutet alternativ.

Visst är det schysst att alla tycker olika? Hjälper ju enormt 😉

P.s: Lyssnade även på Grado och tyckte de kändes "Jaha".. och som Signia sa så satt de inte alls skönt på huvudet .. och var dyra.. ( de 2 modeller jag lyssnade på var både billigare och dyrare än HD800 som då gick lös på 11.000:-) därmed inte sagt att det på något sätt skulle vara liktydigt med att de är dåliga..

K601 Verkar helt klart intressanta. ATH-M50 gillar jag inget vidare alls, så lurar som liknar dem i ljudet ska jag passa mig för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nilsson, i videon så drar jag öronen åt mig när det börjas prata om ljudkvaliteten i syrefria kopparkablar i % mm.

Det är välkänt att audiofiler kan helt snöa in på vad som helst och hävda att det krävs vissa kablar, material, förstärkare mm för optimal njutning.

Jag håller inte alls med om att de lurarna kräver en dyr eller kraftig förstärkare för att de ska låta riktigt bra.

Videomannen var nog lite komisk. Skulle kunna tänka mig att vinsten som blir över när man byggt o sålt en dyr lurförstärkare är betydligt större än för den som bygger hela stereoförstärkare. De skrattar hela vägen till banken. Men jag har läst fler kommentarer att AKG alltid kräver kraftiga stärkare... Men jag tycker det låter vettigt att det funkar bra även med normalare förstärkare. Det är ju skitsmå krafter som behövs i jämförelse med att driva högtalare.

Det känns som att jag borde A/B prova AKG K706 och HD600 och köpa den jag gillar bäst. Mina texter, refränger och gitarrsolon blir inte bättre med en lur för 10.000. Men det är ju skitkul att läsa o dividera om sånt här. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda som gäller är att skaffa egna referenser genom att prova och jämföra olika lurar själv.

Visst ger betyg och omdömen på nätet ett litet hum om dess karaktär, men vi hör alla olika så det är egna tester som gäller.

Bra lurar som man trivs med är skitviktigt. Lycka till och hoppas du hittar rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Videomannen var nog lite komisk. Skulle kunna tänka mig att vinsten som blir över när man byggt o sålt en dyr lurförstärkare är betydligt större än för den som bygger hela stereoförstärkare. De skrattar hela vägen till banken. Men jag har läst fler kommentarer att AKG alltid kräver kraftiga stärkare... Men jag tycker det låter vettigt att det funkar bra även med normalare förstärkare. Det är ju skitsmå krafter som behövs i jämförelse med att driva högtalare.

Det känns som att jag borde A/B prova AKG K706 och HD600 och köpa den jag gillar bäst. Mina texter, refränger och gitarrsolon blir inte bättre med en lur för 10.000. Men det är ju skitkul att läsa o dividera om sånt här. ☺️

ja har man basic kunskap om ellära osv, så ska man ej tveka att bygga en egen hörlursförstärkare, vilket är betydligt enklare än att bygga en stor till högtalare. Finns mängder om information om sådant på head-fi.org,

Om du bygger en mer high end stärkare så kommer du spara många tusenlappar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här snubben skriver i kommentarerna att K702 absolut måste ha en kraftig förstärkare, om man inte har det borde man satsa på Grado lurar i stället, de låter lika bra med vilken lurstärkare som helst... Kan man tro på det?

Det där är väl en hifisnubbe? I så fall pratar han ur ett annat perspektiv. Som skillnaden mellan hifihögtalare och studiomonitorer.

Alla hörlurar mår väl bra av en bra hörlursförstärkare, på samma sätt som ett par högtalare mår bra av en bra förstärkare, eller en mikrofon mår bra av en bra mikrofonförstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är väl en hifisnubbe? I så fall pratar han ur ett annat perspektiv. Som skillnaden mellan hifihögtalare och studiomonitorer.

Alla hörlurar mår väl bra av en bra hörlursförstärkare, på samma sätt som ett par högtalare mår bra av en bra förstärkare, eller en mikrofon mår bra av en bra mikrofonförstärkare.

Jo. Men lite märklig kommentar att AKG måste ha värsta lurstärkaren medans exklusiva Grado lurar inte behövde det.

Fan nu tror jag att jag gjort en bra skymningsmix! Inga lurar alls!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du sålde dina Ultrasone-lurar för att du tycker dom har för mycket diskant så kommer du bli besviken om du köper AKG.

Har hittat väldigt många kommentarer som säger att AKG är typ mest trögdrivna och i behov av dyrstärkare av alla lurar.

Och några som säger att det inte stämmer alls. Några säger att remmen ovanpå skallen är obekväm, kan nog vara så om man är nästan flint som jag... Får testa HD600 först får jag se sen. Lite surt ändå, de kostar en tusing mer än AKG som överlag får lite bättre betyg. Mindre skillnader i diskant o bas kan jag styra med förstärkaren...

Link to comment
Dela på andra sajter

du inte bara kan utan måste tro på allt som sägs på internet särskilt om det sägs i en youtube video

då är det typ helt sant på riktigt

Javisst. Det är som med antistat-rem på bilar, den skulle jag aldrig våga ge mig iväg utan, det lärde jag mig på 60-talet redan. 😎

Men det är ett enormt tjöt om att just AKG är basfattiga, trögdrivna och måste ha värsta lurförstärkaren, kan ligga nåt i det kanske. Bäst vore ju en lur som låter bra även ur I-mac o I-phones luruttag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grado har jag hört vitt varierande åsikter om. Allt från "mycket märkliga" till "extremt bra". Men en sak som de flesta åsikter verkar vara överens om, är att dom är dyra och obekväma att ha på öronen. Har ingen erfarenhet av dom och har inte för avsikt att tala illa om dom.

P.s: Lyssnade även på Grado och tyckte de kändes "Jaha".. och som Signia sa så satt de inte alls skönt på huvudet .. och var dyra.. ( de 2 modeller jag lyssnade på var både billigare och dyrare än HD800 som då gick lös på 11.000:-) därmed inte sagt att det på något sätt skulle vara liktydigt med att de är dåliga..

Jag har också testat några olika Grado-modeller - och det där med skumplast istället för mer "normala" kuddar, kändes inte alls bra - och ljudet var absolut inget att hoppa högt för enligt min mening - trots att det en av modellerna jag testade låg över 10 papp.

Det är förstås en smaksak med både komforten och ljudet, men personligen skulle jag inte välja Grado efter att ha testat de lurar jag har testat genom åren...

Link to comment
Dela på andra sajter

Några säger att remmen ovanpå skallen är obekväm, kan nog vara så om man är nästan flint som jag... Får testa HD600 först får jag se sen. Lite surt ändå, de kostar en tusing mer än AKG som överlag får lite bättre betyg. Mindre skillnader i diskant o bas kan jag styra med förstärkaren...

AKG K601 har inga "kuddar" i huvudremmen utan har ett plant läderband. De är väldigt bekväma på mig.

Tror det finns K701 både med och utan "kuddar" och endast K702 med kuddarna i huvudremmen.

Själv tycker jag inte att kuddarna i remmen stör alls under lång lyssning. Har man ett väldigt stort huvud så kanske det blir obekvämt.

Sennheiser har ett starkare klämmande tryck i sidled över öronen än AKG vilket vissa med större huvuden inte gillar.

Det finns tips om hur man töjer ut sennheiserlurar med böcker mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte någon bra direkt översättning på Svenska, men soundstage är hur stort och brett lyssningsrummet och djupet i musiken upplevs med lurarna.

Vissa lurar känns väldigt "luftiga" och musikbilden får mer rymd och utrymme. Andra lurar med liten soundstage upplevs som att musiken spelas nära direkt in i öronen.

Själv gillar jag lurar med mycket soundstage då det får musiken att kännas mer på riktigt för mig.

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

K701 verkar få allra värsta superkommentarerna ang soundstage.

I morrn bär det av till metropolen Gävle o 4Sound dels för att hämta EZ drummers osynliga mannen med 1940 års trumset, dessutom är det nattrea där, läge för att hitta nåt idiotbilligt.... Jag hoppas då att även HD600 lurarna kommit så jag kan testa dem där i affärn på en gång... Om jag skulle uppleva dem som lite otydliga i cymbalregistret, kan man då anta att K701 är lite mer framträdande i toppen? Bägge de här lurarna får ju verkligen super omdömen... K701 är en tusing billigare...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...