Jump to content
Annons

Behöver era vackra öron!


magnus83

Recommended Posts

Håller på att bli tokig. Har mixat mixat och åter mixat som ni säkert har sett i min andra tråd.

Startar en ny tråd för det känns som jag börjar om från början nu.

Har startat upp mitt projekt med helt rena inställningar i Cubase och börjat helt från början.

Hur låter detta? Vad ska jag tänka på? Vad ska ändras??

http://soundcloud.com/nestergaard/calling-mix-6

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Känns lite mer ljus mix än mörk. Mer hård än djup och varm (det är inte kritik, bara ett noterande). Fokus i energin känns som den ligger vid 4K och en bit upp. Fokus ligger definitivt på gitarrerna, dom är riktigt jävla stora och på gränsen till lite kalla.

Tycker inte jag hör basen riktigt, fast det kan bero en del på spelet och genren med, men mixen känns lite tunn i botten. Den är liksom mer hård, än tung och varm i botten.

Trummorna ligger nästan lite "bakom" ridån av gitarrerna. Sången ligger rätt inbäddad i gitarrerna med. Mycket bättre definition gitarrernas rytmik än trummorna. Känns även som cymbalerna wobblar lite med, duckar för kompression liksom. Kanske därför (fett med kompression) som trummorna inte känns lika rytmiskt tydliga, kanske ...

Hi-haten lät lite "billig", men det kan va Soundclouds codec som sabbar diskanten med.

Det hörs att nån har mixat mycket här. Nivåerna i frekvenserna är väl avvägda och jämna. Brett, stort och på nåt sätt jävligt luftig atmosfär du fått till 🙂

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller på att bli tokig. Har mixat mixat och åter mixat som ni säkert har sett i min andra tråd.

Startar en ny tråd för det känns som jag börjar om från början nu.

Har startat upp mitt projekt med helt rena inställningar i Cubase och börjat helt från början.

Hur låter detta? Vad ska jag tänka på? Vad ska ändras??

http://soundcloud.co...d/calling-mix-6

skön soundwave! haha no dynamics what so ever! Men de lät asbra! i dig it!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hör tydlig skillnad. Fast det vart gränsfall till lite för mycket åt andra hållet nu haha 😛 Ja jämför Mix 6 och 8 och känner att du fick bort precis det som i alla fall jag nämnde.

Men mina öron brukar lyssna efter saker som sticker ut, så mina mixar brukar bli lite slicka och neutrala - för neutrala ibland tycker somliga.

Så jag tyckte det där 4K stack ut lite. Du fick bort precis det, men när det vart "bra" så vart det samtidigt mer slickt, lite mindre jävlaranama, mindre personlighet. Misstänker att t.ex. Cruncher skulle hålla med om det. Det är ju en avvägning där emellan: ska det vara linjärt och slickt eller ska det ha saker som sticker ut och skapar "ett unikt sound". Jag tror det där vi kallar 4K just nu är en hotspot som kan bestämma elak-faktorn lite. Det elakaste just nu känns som kicken o sången, men det är väldigt jämn balans mellan instrumenten.

Hör basen mycket mer nu. Känns nästan lite stark, mullrar rätt bra, men kanske är lite 'hånkig' (200hz), svårt att höra. Bas är nog svårt i tung musik. Finns så lite plats kvar för den i frekvenslandskapet. Även trummorna kom fram lite när gitarrerna vart lite snällare. Jag tycker i alla fall det känns rätt bra nu. Frågan är om du eller andra gör det. 😎

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är grymt svårt (i alla fall för min del) att veta när nog är nog så att säga.

Men jag ska nog som du säger backa tillbaka ett par mixar 🙂

Ja det här med gitarren är inte lätt, vill man sticka ut eller inte. Svårt val.

Ska kolla över mixen idag igen och slipa lite mer....antagligen till det sämre 🙂

Mojje du är högst välkommen att komentera när du lyssnat 🙂 om inte öronen har trillat av dig från missljuden 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade en snabbis, och jag har svårt att se vad som skulle kunnas göras bättre vad gäller nivåer och frekvensinnehåll (detta antagligen för att jag aldrig varit särskilt inne på den här typen av metal.)

Något som jag däremot reagerar på är stereoperspektivet, för enligt min mening så ligger hihaten alldeles för långt ut till höger. Dra in den mot mitten så att den känns i enhet med resten av trummorna. Det kan handla om tycke, smak och genre, men jag är en förespråkare av relativt smala trummor. Står man framför ett trumset och lyssnar så är det ingen jättebred stereobild man hör. Sitter man bakom ett blir det en annan femma, men det är ändå inte så att höger öra är helt dövt för hihaten. Sådan apstereo gör att trummorna känns onaturliga.

En bonus när man smalnar av trummor är att man gör mer plats åt gitarrerna 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...