Jump to content
Annons

Till Studio Forum Ledning - Lär inte ut saker ni inte kan!


BHR

Recommended Posts

Dom flesta vet tror jag att man INTE får kopiera EN ENDA rad musik eller text utan tillstånd.

Nu är jag inte så insatt i regelverket, och jag har inte för vana att kopiera nån annans musik (förutom om man ibland vill testa sej själv o se ifall man kan återskapa nån låt). Men måste de då inte va väldigt tydligt att man har kopierat de? För jag menar världen är full av musiker och sitter jag o plinkar fram nån simpel melodi hemma i Sverige så måste väll oddsen vara ganska bra på att nån någon annanstans i världen har suttit och skapat exakt samma melodi (utan att man ens känner till varandras existens)? Eller är jag helt ute o cyklar?

Och på tal om att kopiera musik och avicii så såg jag (som jag förstår det ett australiskt skivbolag) lägga upp en (nästintill) ren kopia på "Avicii vs Nicky Romero - I Could Be The One" på soundcloud fast med annat namn, vilket jag verkligen inte kan förstå att den inte blivit bortplockad än ^^

https://soundcloud.com/lng-music/dirty-sound-system-i-could-2

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
För jag menar världen är full av musiker och sitter jag o plinkar fram nån simpel melodi hemma i Sverige så måste väll oddsen vara ganska bra på att nån någon annanstans i världen har suttit och skapat exakt samma melodi (utan att man ens känner till varandras existens)? Eller är jag helt ute o cyklar?

Absolut , Alla kopierar från varandra , Samplar takter ( Hip Hop ) , Textfraser etc etc .

Dom flesta kommer undan med det , vissa söker tillstånd och andra går rättegång ( Väldigt få ) .

Jag säger inte att det är något fel med det och skulle man sampla TEX Aviicis Kick så är risken minimal att det nånsin skulle upptäckas.

Men som tidning/Förlag/Skivbolag/Stor Artist har man ett ansvar att agera inom lagens ramar och vara ett exempel för andra och

då kan man helt enkelt inte tumma på lagarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar vara lite reportage i tidningen STIM om upphovsrätt och tre likadana ackord som i en annan låt i föld med likvärdig melodi brukar vara en lägsta nivå för att man ska ta upp det rättsligt.

Ett klart fall blev ju låten med Rednex (vill du bli min fru) tror jag den hette...den var ruskigt nära Landslagets "Tala om vart du ska resa".

Hur det gick kom jag inte ihåg.

Åter till TS-ämne...tycker även jag att man kan vara lite mer redig och förklarande som tidning vad som man kan förvänta sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, oftast tenderar skribenterna att vara mer generella i sitt skrivande men att marknadsföra på framsidan med "hitlåten Levels" i en tidning där man även gör en intervju med upphovsmannen tyder bara på att det handlar om falsk marknadsföring och vilseledande rubriker. Jag kan sätta många kronor på att både den här och SHM-utgåvan sålde bättre än vad de övriga numren av tidningen gör.

Kan man inte då bara konstatera att tidningen tänkt ur båda aspekter? Dels att det inte får göra hur som helst enligt upphovsrättigheter men ändå vill de fånga ett ljud som många känner till så gott det går utan att klampa sig in på någon annans territorium och riskera att hamna i tvist, dessutom vill de känna pengar för att det fortfarande är en tidning som kräver inkomster för att gå runt och därav rubriken?

Redigerat av Lärlingen
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man inte då bara konstatera att tidningen tänkt ur båda aspekter? Dels att det inte får göra hur som helst enligt upphovsrättigheter men ändå vill de fånga ett ljud som många känner till så gott det går utan att klampa sig in på någon annans territorium och riskera att hamna i tvist, dessutom vill de känna pengar för att det fortfarande är en tidning som kräver inkomster för att gå runt och därav rubriken?

Sen när fick man inte återskapa ett "sound"? Ljuddesign är ej något som faller inom upphovsrättigheter så vitt jag vet.

Redigerat av Ludwig Koz
Link to comment
Dela på andra sajter

Sen när fick man inte återskapa ett "sound"? Ljuddesign är ej någon som faller inom upphovsrättigheter så vitt jag vet.

Det har du med all säkerhet bättre koll än mig på, förlåt om jag gjorde lite snabba slutsatser! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får lite känslan av att en del numera förväntar sig att det är enklare att skapa musik som låter på ett visst sätt än vad det faktiskt är. Oavsett vilken genre man pratar om.

Gitarr-branschen har ju varit länge varit full av sånt, ingående repotage om exakt vilka förstärkare, pedaler, strängar, plektrum, övningsmetoder och annat som en viss gitarrist använder.

Tror att det är lite likadant med house, många anspirerande house-producenter tror att om man skaffar samma mjukvara och läser ett repotage om hur SHM, Avicii eller någon annan jobbar, så kan man helt plötsligt göra musik som låter precis som förebilderna.

Men sådana där repotage ger ju bara en grund, en slags vägledning, själva verktygen och grundkunskaperna. Sen får man tweaka och prova en hel del själv också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...