Jump to content
Annons

Till Studio Forum Ledning - Lär inte ut saker ni inte kan!


BHR

Recommended Posts

Jag satt o läste samt lyssnade på era artiklar om house, där ni gav ljud exempel på bl.a Aviciis låt Levels och ett exempel på hur en Swedish House Mafia inspirerad låt kan låta.

Det ändå jag kan säga är att det är FÖRFÄRLIGT!!

Och Inte nog med att själva melodin på avicii exemplet var helt åt skogen fel, så var ljudet inte ens likt, vilket ni påstår.

Och vi ska nog inte prata om SMH exemplet, jag tror jag ärligt talat aldrig hört nåt så amatörigt, speciellt av er som faktiskt driver en professionell tidning.

Så för er egen skull så ta bort båda exemplen, Lyssna på hur Levels melodin faktiskt går och låter, lyssna även hur SMH låter, och gör om allt! för detta var pinsamt dåligt.

Jag kanske låter hård men ni måste förstå att rätt ska vara rätt, och att man inte kan påsta och lära ut hur man återfår ett ljud när man själv inte kan ett skit om hur det igentligen ska låta!

Nu kommer säkert många skriva, " gör det bättre själv då !" men när man driver en komersiell tidning, som handlar om musik, studio etc. så måste man veta vad man skriver och lär ut om.

Sen ska ni ha beröm för andra saker ni lär ut, så som mixning av pop o Rock m.m , det gör ni faktiskt bra, men när vi pratar house, så borde ni gör om och göra rätt.

Detta är för ert eget bästa!

Tack O Hej

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej BHR. Jag kan inte svara för SHM-artikeln men däremot var jag skribent i Avicii-artikeln.

Att melodin inte är Levels rakt av trodde jag var underförstått, men det nådde tydligen inte fram till alla. Tidningen kan inte publicera ljudfiler av Tims melodi, så därför har jag satt en melodi som är lik rytmiskt men skiljer sig lite i tonerna. När originalmelodin går neråt har jag valt att gå upp etc.

Det är klart att tonalitet också påverkar soundet.

Du är så klart fri att tycka att jag inte kan ett skit, men om grundförutsättningarna inte gick fram kan jag naturligtvis inte stå för ditt resultat heller.

Jag skulle vilja veta om du gjorde ett försök på att följa guiden med hjälp av det medföljande ljudbiblioteket? Eller lyssnade du bara på exempel-mixen? Har du provat att sätta ackorden/pianot och leadsynt enligt originalmelodin i Levels? (Ta en liten titt på pianorullen i artikeln)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Okej,men värför skriver du inte att du inte kan spela tims melodi p.g.a copyright trams?

hur tror du folk ska förstå det annars?

Dom flesta vet tror jag att man INTE får kopiera EN ENDA rad musik eller text utan tillstånd.

Och att förklara det är väl lika nödvändigt som att förklara att du måste stoppa nyckel i låset för att låsa upp dörren.

  • Gilla 9
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej,men värför skriver du inte att du inte kan spela tims melodi p.g.a copyright trams?
Artikelkategorin är Härma stilen och den brukar utgå från att göra en pastiche eller återskapa ett sound.

Jag PM:ar dig ett exempel på Levels-melodin. Du får gärna besvara frågorna om hur det gick att följa guiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom flesta vet tror jag att man INTE får kopiera EN ENDA rad musik eller text utan tillstånd.

Och att förklara det är väl lika nödvändigt som att förklara att du måste stoppa nyckel i låset för att låsa upp dörren.

Ha- ha- ha där fick du till det allt,

Vad har du för källa till att säga att "dom flesta" vet allt om copyright regler?

Om man skriver en artikel om hur du ska återfå ett ljud ( Avicii i detta fall) och även gör ett ljudexempel som inte låter alls som originalet, då måste man skriva att man inte kan göra melodin exakt då det finns massa copyright regler, är det så sabla svårt?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha- ha- ha där fick du till det allt,

Vad har du för källa till att säga att "dom flesta" vet allt om copyright regler?

Om man skriver en artikel om hur du ska återfå ett ljud ( Avicii i detta fall) och även gör ett ljudexempel som inte låter alls som originalet, då måste man skriva att man inte kan göra melodin exakt då det finns massa copyright regler, är det så sabla svårt?!

Du har inte reflekterat över att teknikerna i exemplet är det som är relevant?

Om du själv inte kan jobba med dem och plocka dem till nästa steg så kanske du får öva lite grann....

Link to comment
Dela på andra sajter

oj glömde o svara här,

Okej,men värför skriver du inte att du inte kan spela tims melodi p.g.a copyright trams?

hur tror du folk ska förstå det annars?

" copyright trams?"

Undrar var nivån på en musiktidning ledd av TS skulle ligga?

värför?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så klart som det alltid är på detta forum så ger man sig alltid på TS (alltså mej) när man kommer kritik som handlar om att förbättras, p.g.a. att man är för stolt att ta emot kritik.

tröttsamt.......

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Så klart som det alltid är på detta forum så ger man sig alltid på TS (alltså mej) när man kommer kritik som handlar om att förbättras, p.g.a. att man är för stolt att ta emot kritik.

tröttsamt.......

Jag tyckte ocksa det var troettsamt foerr i tiden. Men sen laerde jag mig en sak... if you can't take shit, don't give shit. Acceptera detta och allting kommer bli mycket laettare...tro mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för källa till att säga att "dom flesta" vet allt om copyright regler?

Bla , Jakten på fildelare som florerat i media dom senaste åren , Ipred-Lagen m.m m.m

Har man missat dessa så tittar man helt enkelt inte på TV eller läser tidningar eller bloggar eller Forum inlägg.

Det är din skyldighet att läsa på om gällande lagstiftning vare sig det gäller upphovsrättsskydd i sverige eller om ditt körkort är giltigt i Albanien.

Redigerat av Piccazzo
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Så klart som det alltid är på detta forum så ger man sig alltid på TS (alltså mej) när man kommer kritik som handlar om att förbättras, p.g.a. att man är för stolt att ta emot kritik.

Det är nog endast i de fall när kritiken verkar helt oberättigad.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Jag hade oxå förväntat mig att det skulle låta om inte exakt lika så väldigt i närheten i alla fall. Givetvis så måste ju musiken man använder eller refererar till låta som originalet annars kan man ju lika gärna säga vi siktar på ett sound ungefär som det låter i den och den gengren.

Att i utbildningssyfte återge kortare stycken av musik kan ju inte vara ett copyright brott då silar man nog mygg men sväljer elefanter.

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Givetvis så måste ju musiken man använder eller refererar till låta som originalet annars kan man ju lika gärna säga vi siktar på ett sound ungefär som det låter i den och den gengren.
Ja, Avicii-artikeln handlar om hur en specifik låt är arrangerad, vilka typer av instrumentljud som sätts samman och de effekter som skapar låtens karaktäristiska leadsynt.
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Bla , Jakten på fildelare som florerat i media dom senaste åren , Ipred-Lagen m.m m.m

Har man missat dessa så tittar man helt enkelt inte på TV eller läser tidningar eller bloggar eller Forum inlägg.

Det är din skyldighet att läsa på om gällande lagstiftning vare sig det gäller upphovsrättsskydd i sverige eller om ditt körkort är giltigt i Albanien.

Tänk om alla var som du, då hade ju världen varit perfekt,, men nu är det så här lilla gubben, att alla är tyvärr inte som du, alla vet inte om alla copyright regler m.m. och just därför blir det som det blir.

Jag personligen tycker inte att det är självklart att man som läsare ska anta att man inte får härma en melodi, p.g.a alla copyright regler, det är tidningens ansvar. Sen undrar jag en sak, ärligt talat, istället för att hacka på mej om min okunskap om allt i hela denna jord, är det så svårt att bara skriva i artikeln: Ljudexempel är inte exakt som originalet pga copyright regler?

Just Sayin

Redigerat av BHR
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du fler frågor angående ljudexemplet eller fick du svar på allt av alla schysta medlemmar här på forumet? Tycker att tråden annars glider åt fel håll för vad som är relevant i frågan, men bra att du är uppmärksam och ifrågasätter!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tycka att trådar som denna tenderar att spåra ur alldeles för mycket. Dock känns det lite halvdant att annonsera på framsidan av en tidning: "Återskapa soundet från hitlåten Levels", när man i själva verket inte ens kommer i närheten av originallåten ljud-mässigt som det faktiskt sägs. Har för mig att det var likadant när Swedish House Mafia-soundet skulle efterapas, nu stör det mig inte så mycket, men ska man vara petig så är det falsk marknadsföring. 🙁

Redigerat av Ludwig Koz
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tycka att trådar som denna tenderar att spåra ur alldeles för mycket. Dock känns det lite halvdant att annonsera på framsidan av en tidning: "Återskapa soundet från hitlåten Levels", när man i själva verket inte ens kommer i närheten av originallåten ljud-mässigt som det faktiskt sägs. Har för mig att det var likadant när Swedish House Mafia-soundet skulle efterapas, nu stör det mig inte så mycket, men ska man vara petig så är det falsk marknadsföring. 🙁

Nån som förstår mej !

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker man kan förstå båda sidor - även om man inte tagit del av artikeln/ljuden.

När författare till artiklar av det slaget skriver, gör man det gärna generellt. Man låser inte in sig precis på exakt och enbart det man talar om, utan beskriver i generella termer som visar på ett sätt att göra/tänka/jobba. Man beskriver mer principen, snarare än att göra en molekylär analys och exakt metodisk beskrivning. Kan vara tänkt att va inspirerande, lika mycket som (eller mer än) rent instruerande.

För den som verkligen verkligen vill göra samma (eller väldigt lika) som det man älskar, så blir nog åsynen av en artikel med lovande rubrik väldigt lovande och förhoppningsfull. Då kan man bli mer besviken än man anar, om saker beskrivs mer genererellt och principiellt än specifikt. Minsta grej som avviker kan bli en besvikelse, en känsla av att vara lurad eller inte tagen på allvar.

Kan vara svår balansgång ibland. Kan nog kännas taffligt att göra artiklar som "den exakta EQ-inställningen på Skrillex kick" typ. Sånt kan ge oerfarna en bild av att allt hänger på hemliga formulas och sånt BS.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker man kan förstå båda sidor - även om man inte tagit del av artikeln/ljuden.

När författare till artiklar av det slaget skriver, gör man det gärna generellt. Man låser inte in sig precis på exakt och enbart det man talar om, utan beskriver i generella termer som visar på ett sätt att göra/tänka/jobba. Man beskriver mer principen, snarare än att göra en molekylär analys och exakt metodisk beskrivning. Kan vara tänkt att va inspirerande, lika mycket som (eller mer än) rent instruerande.

För den som verkligen verkligen vill göra samma (eller väldigt lika) som det man älskar, så blir nog åsynen av en artikel med lovande rubrik väldigt lovande och förhoppningsfull. Då kan man bli mer besviken än man anar, om saker beskrivs mer genererellt och principiellt än specifikt. Minsta grej som avviker kan bli en besvikelse, en känsla av att vara lurad eller inte tagen på allvar.

Kan vara svår balansgång ibland. Kan nog kännas taffligt att göra artiklar som "den exakta EQ-inställningen på Skrillex kick" typ. Sånt kan ge oerfarna en bild av att allt hänger på hemliga formulas och sånt BS.

Jo, oftast tenderar skribenterna att vara mer generella i sitt skrivande men att marknadsföra på framsidan med "hitlåten Levels" i en tidning där man även gör en intervju med upphovsmannen tyder bara på att det handlar om falsk marknadsföring och vilseledande rubriker. Jag kan sätta många kronor på att både den här och SHM-utgåvan sålde bättre än vad de övriga numren av tidningen gör.

Redigerat av Ludwig Koz
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...