Jump to content
Annons

Bättre ljud eller bara en illusion?


whaatswe

Recommended Posts

Det här är nog bland det sjukaste jag har vart med om på väldigt länge och jag vet inte om de bara är jag som inbillar mig.

Håller just nu på o jobbar med en ny låt, har en väldigt "mjuk" uppbyggnad av piano och en plock i introt som leder till ett "mjukt" drop där mer ackord på pianot och lite strings och en "flytande" bas kommer in.

Just den här delen (det mjuka droppet) har jag hållt på med ett tag med för att jag inte blir nöjd med "ljudkvaliten", som jag upplever har känts väldigt "svajig" på nått sätt mellan pianot och basen. Pianot har inte riktigt kommit fram och basen har i vissa partier tagit över allt för mycket. Har jobbat med både EQn och volym på de olika delarna men utan bättre resultat. Nu när jag närmare granskade de hela kom ja fram till att de förmodligen är nånting med reverben på pianot, detta har jag inte åtgärdat än men det hör inte till saken som jag upptäckte.

Nu till saken.

När jag höll på att mixtra med pianot för att se om det lät bättre om ja flyttade ett av de 2 pianona upp eller ner en oktav i pianorollern råkade jag av en slump lägga hela melodin med ackord o allt på en annan ton och upptäckte till min förvåning att ljudet helt plötsligt lät otroligt mycket renare. Jag istället för att första bastonen var på A# hamna den nu på D#, för att ge er en uppfattning om vad ja menar.

Jag testade då att flytta alla övriga instrument till D# också, och nu upplever jag att mixen är väldigt mycket stabilare och ljuden är mer tydliga och renare (det är fortfarande lite svaj kvar men inte lika märkvärt som förut och detta beror nog på reverben på pianot som ja inte hunnit fixa) det är som om varje instrument just har hittat sin rätta plats eller vad man ska säga.

Jag är väldigt förvånad över detta, men samtidigt noterade jag att genom att flytta hela melodin från A# till D# på detta sätt gjorde att spridningen på pianot minskade från 5 oktaver till 4. Kan detta vara en anledning till att ljudkvaliten blir bättre eller är det bara en illusion och att jag får för mej att ljudet låter bättre för att jag har lyssnat på låten i A# fram tills nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det kan vara inbillning och en fråga om att det känns lite "nytt" efter att du har pillat med det länge i den andra tonarten - men det är ju också så, att man får lite olika klang beroende på var man lägger tonerna, så det kan också vara den skillnaden som gör att det känns bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan vara inbillning och en fråga om att det känns lite "nytt" efter att du har pillat med det länge i den andra tonarten - men det är ju också så, att man får lite olika klang beroende på var man lägger tonerna, så det kan också vara den skillnaden som gör att det känns bättre.

Jag håller med Claes här. Det är nog ingen skillnad på själva kvalitén, utan snarare att allt "sitter" bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...