Jump to content
Annons

Är det värt att köpa istället för att ladda ner?


Jay

Recommended Posts

Tjena!

Jag tänkte bara kolla hur ni andra gör det, det är nämligen så att jag är relativt fräsch inom själva produktionssidan av musik..

I min DAW finns det en del ljud som kommer med, men när jag kände att det var dags att utrusta mig lite bättre så tankade jag ner en del pluggar istället för att köpa dem. Detta har funkat bra då det bara varit några hundra ljud.

Häromdagen var jag inne i min lokala musikaffär och kollade på lite program. Blev väldigt sugen på Komplete 8 ultimate, då de verkar ha extremt mycket grejer på den.

Men priset är 10 000 kr. Jag menar, vem har råd med denna skiten?

Efter alla inköp med hårdvara osv så har jag redan lagt ner 25 000. Och sen vill de till och med att man ska köpa extra pluggs för 10 lax.

Jag sitter inte på en guldgruva så jag kan ju inte spendera hur mycket jag vill.

Hittade Komplete 8 ultimate online för att tankas, men jag känner ändå att jag vill gärna ha originalet så jag inte har en massa krångel och allt funkar smidigt och lätt.

Hur gör ni andra det? Köper ni mest era grejer om ni bara vill ha en ny plugg eller laddar ni ner ifall ni vill ha mer olika nya ljud? eller kanske köper ni racks?

jag trodde musik var relativt affordable, LOL

Jag tänkte svara något gubbförnuftigt, men lät bli. Vill bara att ni alla ska veta det 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

@Jay:

Om du vill komma undan billigt, med många olika instrument/percussion etc. så kanske du skulle titta lite mer på sampling.

Du behöver endast en (1) bra "motor"/sampler, och sen är det bara att köpa på dig billigare samplingsbibliotek. De finns i

olika prisklasser, från billigare till svindyra. Dessutom är dom oftast redan mappade, så du slipper en hel del jobb där.

Om nu pengar är ett problem så lär du få vidga vyerna lite och ge dig på något du inte exakt tänkt dig, d.v.s. sampling t.ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill inte komma billigt undan, jag älskar musik och musiksaker så jag lägger gärna pengar på det, och jag vill gärna stödja de som är duktiga, ifall jag gillar ett program så köper jag det. Kanske helt enkelt bättre att testa olika demos istället för att ladda ner och testa. Jag får väl bara ta och spara helt enkelt, är inte så intresserad av sampling dmm

🙁.

Redigerat av Jay
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är en helt ny fråga du tar upp. Vi pratar om företag här, Native Instruments är ett stort företag, ja det finns sätt att projicera sin försäljning. De måste ha en projicering för sina aktieägare, annars blir det ett jävla liv.

Native Instruments är inte ett aktiebolag utan det är privatägt, men jag ska inte lägga mig i hela den här diskussionen.

Istället känner jag igen mig i den situation att hitta prisvärda plugins. Jag laddar inte ner något från TPB eller dylikt (förutom TV-serier), utan har istället valt att köpa en del när det har vart erbjudanden osv.

Jag måste dock säga att inkluderade pluggarna i en DAW (jag kör Ableton och Reason, men Logic borde va likt) brukar räcka långt för mig!

Vill du ha riktigt bra billiga/gratis synthar ska du kolla in:

http://kunz.corrupt.ch/?Home

Mer eller mindre alla prylar där är grymma!

Korg har pluggar av några gamla synthar (MS-20, PolySix, MonoPoly och nån mer) som är riktigt bra och inte kostar skjortan.

En rolig/klassisk effekt är denna:

http://www.genuineso...howproduct&b=26

Inte jättelånga delaytider, men låter riktigt bra!

Ableton 9 som släpps detta kvartal (är det sagt) inkluderar väldigt mycket schysta ljudbibliotek (stråk, blås, synthar, piano, trummor osv). Jag tycker att Ableton är en väldigt trevlig och underskattad DAW för all typ av musik, men det är å andra sidan en en väldigt nyanserad fråga.

Redigerat av max92
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför detta ointresse för sampling? Beskriv problemen du ser.

Njae det är väl inga problem jag ser, jag tycker bara inte det är så kreativt för just mig. Likadant med trumloops, det är inte jag som gjort det, vill helst se till att trummorna som ligger på är gjorde av mig själv, gillar att vara kreativ inom alla delar, men största anledningen är väl för att jag tycker det är kul att göra allt från scratch. Vare sig det är ensam eller tillsammans med någon annan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Native Instruments är inte ett aktiebolag utan det är privatägt, men jag ska inte lägga mig i hela den här diskussionen.

Istället känner jag igen mig i den situation att hitta prisvärda plugins. Jag laddar inte ner något från TPB eller dylikt (förutom TV-serier), utan har istället valt att köpa en del när det har vart erbjudanden osv.

Jag måste dock säga att inkluderade pluggarna i en DAW (jag kör Ableton och Reason, men Logic borde va likt) brukar räcka långt för mig!

Vill du ha riktigt bra billiga/gratis synthar ska du kolla in:

http://kunz.corrupt.ch/?Home

Mer eller mindre alla prylar där är grymma!

Korg har pluggar av några gamla synthar (MS-20, PolySix, MonoPoly och nån mer) som är riktigt bra och inte kostar skjortan.

En rolig/klassisk effekt är denna:

http://www.genuineso...howproduct&b=26

Inte jättelånga delaytider, men låter riktigt bra!

Ableton 9 som släpps detta kvartal (är det sagt) inkluderar väldigt mycket schysta ljudbibliotek (stråk, blås, synthar, piano, trummor osv). Jag tycker att Ableton är en väldigt trevlig och underskattad DAW för all typ av musik, men det är å andra sidan en en väldigt nyanserad fråga.

Ett privatägt företag har fortfarande "privata" aktier, eller stakes, stakeholder och shareholders. Vissa har både, vissa har bara stakeholders. Men skitsamma, det är så offtopic så det finns inte. Den här tråden har helt spårat ur.

Jag tänker som dig, jag har svårt att hitta prisvärda plugins, jag antar att jag letar på fel ställen 🙂 Tack för alla dina länkar! dock vet jag inte varför vissa går så hårt på en för att man laddat ner en plugin, tycker det är lite dubbelmoral då de flesta säkert laddar ner sina favorit tv-serier osv...

Redigerat av Jay
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är en helt ny fråga du tar upp. Vi pratar om företag här, Native Instruments är ett stort företag, ja det finns sätt att projicera sin försäljning. De måste ha en projicering för sina aktieägare, annars blir det ett jävla liv.

För en debut-producent, hur ska jag veta. Om han producerar för en specifik artist med ett företag bakom sig som marknadsför produkten, ja då går det att projicera, om du menar en kille som sitter i en källare hemma hos sig själv och bara släpper något på itunes helt själv, okänd och utan att marknadsföra sig själv, då skulle jag påstå nej. Men varför frågar du inte en debut-producent? Jag har ingen kunskap om debut-producenter och deras business.

OK, jag refraserar igen:

Låt oss säga att NI tar fram en helt ny programvara (v 1.0). Finns det metoder för NI (eller dess likar i samma given situation) att säkerställa högsta möjliga tak för hur många exemplar av sin programvara de med säkerhet kommer att kunna sälja?

Link to comment
Dela på andra sajter

Njae det är väl inga problem jag ser, jag tycker bara inte det är så kreativt för just mig. Likadant med trumloops, det är inte jag som gjort det, vill helst se till att trummorna som ligger på är gjorde av mig själv, gillar att vara kreativ inom alla delar, men största anledningen är väl för att jag tycker det är kul att göra allt från scratch. Vare sig det är ensam eller tillsammans med någon annan.

Jag tror du missförstått det hela med sampling.

Att "sampla" behöver inte betyda att man tar andras loopar, även om det var populärt förr.

Idag är en mjukvarusampler ett kanonverktyg. Den läser ljudfiler in i minnet enligt dina inställnigar. Den utnyttjar processorn "snällt" om du vill. Den kan spela upp ljudfiler direkt från disk samt att alla tänkbara inställningar för effekter etc. finns. De bättre har kanonfin ljudeditering av samples också.

Det finns trummor/percussion, stråkar, blås, synthar, pianon etc. etc. som låter helt fantastiskt bra, och du får göra ALLT själv. Det är bara ljud, och de dyrare biblioteken... ja, herregud vilka sounds....

Link to comment
Dela på andra sajter

kan garantera att majoriteten här laddar ner musik

Aha! En nykomling som vet att majoriteten laddar ner musik? Känns som du inte riktigt har kredit för ditt uttalande...

Nu blommar det i asfalten...

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

DigRules

Du svarade i och för sig på din egen fråga...

Ja men vad jag menar så finns det företag som skapar program som kostar MILJONTAL dollar mer än detta programmet att utveckla, som säljer sina produkter för uppemot 90% billigare, i en industri där de också förlorar massvis med pengar genom att folk laddar ner deras saker, nu vet jag ju att det är en demand fråga, MEN, efterfrågan på musikprogram lär ju också vara skitstort? Därför jag inte riktigt förstår.

Hur vet du att det kostar miljontal mer dollar att utveckla spel än musikprogram?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror du missförstått det hela med sampling.

Att "sampla" behöver inte betyda att man tar andras loopar, även om det var populärt förr.

Idag är en mjukvarusampler ett kanonverktyg. Den läser ljudfiler in i minnet enligt dina inställnigar. Den utnyttjar processorn "snällt" om du vill. Den kan spela upp ljudfiler direkt från disk samt att alla tänkbara inställningar för effekter etc. finns. De bättre har kanonfin ljudeditering av samples också.

Det finns trummor/percussion, stråkar, blås, synthar, pianon etc. etc. som låter helt fantastiskt bra, och du får göra ALLT själv. Det är bara ljud, och de dyrare biblioteken... ja, herregud vilka sounds....

Kan du ge mig ett exempel på en mjuvarusampler?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du ge mig ett exempel på en mjuvarusampler?

Denna använder jag: http://www.vemberaudio.se/shortcircuit.php

Helt gratis. Kör sista versionen av ettan. Enda nackdelen är att den inte kör streaming från hårddisken och således inte klarar ett samplat instrument större än 4(?)Gb. Jag löser det genom att dela upp det samplade instrumentet i två pluggar, kräver bara ett spår i Reaper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du ge mig ett exempel på en mjuvarusampler?

Nu kör jag själv ProTools, men här är ett exempel:

Här har du t.ex. HALion (gratis att prova i 30 dagar):

https://shop.steinbe...reg?ID=H4TR_WIN

http://www.youtube.com/watch?v=GAzNxboeTgg

[edit]

Själv kör jag Structure:

http://www.avid.com/US/products/Structure

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Så en sampler använder man för att utveckla ljuden man redan har? Kör jag mina ljud genom den samplern då?

Jag använder egentligen bara stocksounds i min daw samt lite trumkitt jag köpt in, och en och annan jag tankat. Sen så använder jag bara faders för smått variation....

Det känns som att det kommer upp nya saker varenda dag som man måste bli familjär med, får ta och läsa in det mer tekniska, som sagt vill jag bara göra musik och har mest suttit i min daw och gjort just det, har inte fokuserat på alla tekniska saker. du får ursäkta min okunskap inom detta.

Jag antar i stort sett att min fråga är.

Är en sampler väldigt viktig eller kan jag bara använda min daw?

Redigerat av Jay
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Njae, jag vet inte egentligen, men det känns som att jag behöver mer att välja på, bara något annorlunda helt enkelt, en annan typ av bas eller synth eller elgitar osv, jag antar att jag bara vill ha mer så att jag kan experimentera mer.

Avdelning mer=bättre. :rolleyes: Ja det är många som går på den myten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Kör till 100% på köpta mjukvaror, men kommer aldrig köpa nåt från EastWest då jag anser att iLok är ett hån mot betalande kunder.

Ilok är skitbra. På vilket sätt är en ilok ett hån?Att man slipper hålla på med hämta hem ny licens och allt annat strul? Är en dongel också ett hån mot alla cubaseägare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att den här tråden är ett "självmords"-uppdrag.

Det är ju knappast något nytt ämne som inte har fjollat ur förr.

Jag tycker tråden ska låsas. TS bryter mot forumreglerna, och inte bara på en punkt.

Kom igen, Linus!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför behöver man en sampler?

Vet inte hur jag ska förklara... hmmm....

En sampler är som en synth/plugin, men den spelar inte ljud som är konstruerade i processorn, utan använder sig av färdiga ljudfiler.

Varje ljudfil kan t.ex. bestå av en samplad tangent på ett piano, t.ex. ett C. Detta "C" spelas in flera gånger med olika anslag för att ge

ljuden så många anslagspunkter/färgningar?! som möjligt som det riktiga pianot har. Ju dyrare bibliotek oftast, ju mer verklighetstrogna ljud.. typ....

På denna nivå av användning sparas processorkraft jämfört med plugin-synthar/moduler som nyttjar datorns processor(er).

Ladda hem en sampler, gratis att prova. Gå den hårda vägen och gör dig bekant med den samplern. Köp ett eller några ljudbibliotek till din sampler sen när du blivit bekväm med HUR en sampler fungerar.

När du väl blivit "kompis" med din sampler så vill du troligtvis inte släppa den ifrån dig. DÅ ska du ställa dig frågan "Varför behöver jag en sampler".

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte hur jag ska förklara... hmmm....

En sampler är som en synth/plugin, men den spelar inte ljud som är konstruerade i processorn, utan använder sig av färdiga ljudfiler.

Varje ljudfil kan t.ex. bestå av en samplad tangent på ett piano, t.ex. ett C. Detta "C" spelas in flera gånger med olika anslag för att ge

ljuden så många anslagspunkter/färgningar?! som möjligt som det riktiga pianot har. Ju dyrare bibliotek oftast, ju mer verklighetstrogna ljud.. typ....

På denna nivå av användning sparas processorkraft jämfört med plugin-synthar/moduler som nyttjar datorns processor(er).

Ladda hem en sampler, gratis att prova. Gå den hårda vägen och gör dig bekant med den samplern. Köp ett eller några ljudbibliotek till din sampler sen när du blivit bekväm med HUR en sampler fungerar.

När du väl blivit "kompis" med din sampler så vill du troligtvis inte släppa den ifrån dig. DÅ ska du ställa dig frågan "Varför behöver jag en sampler".

Okej låter bra! Jag tror att jag gjort det svårt från mig från första stund, har inte haft någon hjälp själv utan mest försökt mig fram och det har gått bra, jag trodde man skapade allt från scratch i sin daw och det var det hehe..... ska prova en sampler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer fixa ett dokument med alla länkar jag fått här och prova mig fram. Väldigt schysst alla som försöker hjälpa mig med tips och så, mindre tack till alla som bara postar en massa otrevligheter som jag varit tvungen att svara på som inte riktigt bidrar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte hur jag ska förklara... hmmm....

En sampler är som en synth/plugin, men den spelar inte ljud som är konstruerade i processorn, utan använder sig av färdiga ljudfiler.

Varje ljudfil kan t.ex. bestå av en samplad tangent på ett piano, t.ex. ett C. Detta "C" spelas in flera gånger med olika anslag för att ge

ljuden så många anslagspunkter/färgningar?! som möjligt som det riktiga pianot har. Ju dyrare bibliotek oftast, ju mer verklighetstrogna ljud.. typ....

På denna nivå av användning sparas processorkraft jämfört med plugin-synthar/moduler som nyttjar datorns processor(er).

Ladda hem en sampler, gratis att prova. Gå den hårda vägen och gör dig bekant med den samplern. Köp ett eller några ljudbibliotek till din sampler sen när du blivit bekväm med HUR en sampler fungerar.

När du väl blivit "kompis" med din sampler så vill du troligtvis inte släppa den ifrån dig. DÅ ska du ställa dig frågan "Varför behöver jag en sampler".

DMM, Är Kontakt en mjukvarusampler? Vilka skulle du säga är de mest använda mjukvarusamplerna?

Link to comment
Dela på andra sajter

EXS24 i logic (tyckte du nämnde att du kör logic?) är en sampler.....finns oändligt med samplingsbibliotek att hitta ute i världen till den, då den hängt med ganska länge nu. I princip alla ljud du använder, som inte är rena synthljud, är samplade.....pianon, stråkar, akustiska trummor osv osv.

Så, som ett exempel, istället för att gå loss på Spectrasonics Trillion, kan du söka basbibliotek till exs24....typ....ish.... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...