Jump to content
Annons

Tips till att komma igång med låt


borjadja

Recommended Posts

Hej! Jag undrar om någon här har tips på hur man kan göra för att komma igång med en ny låt. Jag gör alltid melodin först men nu har jag suttit och gjort melodier i typ 2 veckor och har säkert 40-50 olika. Ingen som jag fastnat för dock.

Undrar om nu om någon vet något bra sätt att komma igång med en ny låt utan att börja med melodin? Samt få inspiration till melodin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

...Skriv 100 låtar (melodi+text) och kasta sedan bort dom. Sedan kan du nog låtskrivningsprocessen för att göra låtar, så det passar dig. Det är ju ett hantverk. Övning ger färdighet.

(Själv höll jag på med att skriva en låt per dag med text och melodi och inspelning under en tid. Mest på mobil. Mycket olyssningsbart skräp finns på ngn hårddisk. Gick därmed från tidigare, som bäst, enbart låtfragment till ca en färdig låt per månad i snitt. Nästa steg är att lära mig göra lyssningsbara demos av dom.)

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Börja med det som faller dig in. Vad som än kommer till dig. Ett beat, en text, en melodi, en ackordsgång, ett riff. Ta det som din första kloss och bygg vidare sen. Har du svårt att komma på något så sätt dig med ett instrument du behärskar någorlunda och jama med dig själv tills du hittar något du gillar. Spela in det lite snabbt, lägg till trummor, börja plinka fram en melodi. Kanske börjar du höra ord i melodin? Bygg vidare på det.

Sen kan man sno lite. Jag snor ofta lite arrangemang. Skriver en egen låt och sedan producerar jag och arrangerar som något annat jag gillar.

Har du svårt att komma igång ändå? Se en film, läs en bok, spring milen. Det brukar lossna då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns inga genvägar till det perfekta ljudet. MEN, ett sätt jag lärt mig genom åren är att försöka få ihop ett helt arrangemang till att börja med. Du kanske inte blir det minsta nöjd men kanske upptäcker att just basgång blev riktigt sjysst och till slut bygger om hela partiet till att passa runt basgången. Även otippade effekter på leaden kan göra susen (tänk typ någon lfo effekt, stutter etc). Lyssna och chansa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...