Jump to content
Annons

Melodifestivalen 2013


SadamJR

Recommended Posts

Die Hard (oregistrerad)

Valet var glo på skiten eller sätta på en bra film. Valde det senare. Slösa tid på nåt bortkastat skit som inte ger någonting, det är det inte värt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag trodde att förra deltävlingen var ett lågvattenmärke - ända tills jag såg kvällens omgång, som var ännu värre, så när som på en enda låt...

State of drama var den enda som var lyssningsbar - och så Modern Talking-plagiatet, men plagiat är ju aldrig kul, så 7 låtar hade jag velat rösta bort. Med andra ord trots allt lite bättre än förra deltävlingen, där jag hade velat rösta bort samtliga... 😉

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

jahopp, det var tydligen bara jag som gillade elins låt. toksist och redan bortglömd.

annars var ju det roligaste att state of drama kallar sig "alternative".

det näst roligaste var nog att Brian May precis ringde till deras keyboardist och ville ha tillbaks sin frisyr.

Link to comment
Dela på andra sajter

det näst roligaste var nog att Brian May precis ringde till deras keyboardist och ville ha tillbaks sin frisyr.

haha 😄

--------------------------------------

Säga vad man vill men det är en upplevelse att se Mello live! Mycket som händer runt omkring. Jag satt precis bakom greenroom. Bra plats!

Grattis också till Sonefors! Fet produktion på den låten.

PS: Gillade också Elins låt fidden!

Link to comment
Dela på andra sajter

haha 😄

--------------------------------------

Säga vad man vill men det är en upplevelse att se Mello live! Mycket som händer runt omkring. Jag satt precis bakom greenroom. Bra plats!

Grattis också till Sonefors! Fet produktion på den låten.

PS: Gillade också Elins låt fidden!

Tack så mycket Slejnajd!!! 🙂 Jag gjorde mitt bästa med produktionen. Satt med den till och från i 1 månad tills den rätta känslan satt. Det blev 3 versioner innan den slutgiltiga. Började med en semi akustisk, sen electro, sen mer schlager pop med en modern touch. Gjorde givetvis mixen också. Gillar inte att lämna bort den.

Nu får man se vad som händer. Är ändå nöjd såhär långt 🙂

//F

Link to comment
Dela på andra sajter

State of drama var den enda som var lyssningsbar

+1 ..... näh, + 100 procent!!

Fast jag gillar Amanda fondell normalt....men det var lite halvsömnigt framträdande...

Amanda?!! Det lät ju för jävligt! Falskt och tillgjort!! USCH!!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Amanda?!! Det lät ju för jävligt! Falskt och tillgjort!! USCH!!

Förjävligt skulle jag inte säga, men det var lite granna åt det hållat jag menade när jag sa "halvsömnigt". Kanske lite kufiskt uttryckt.....men jag gillar henne som fan annars, dock inte igår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket Slejnajd!!! 🙂 Jag gjorde mitt bästa med produktionen. Satt med den till och från i 1 månad tills den rätta känslan satt. Det blev 3 versioner innan den slutgiltiga. Började med en semi akustisk, sen electro, sen mer schlager pop med en modern touch. Gjorde givetvis mixen också. Gillar inte att lämna bort den.

Nu får man se vad som händer. Är ändå nöjd såhär långt 🙂

//F

Ursäkta om jag missat det tidigare, men vilken låt är det du låg bakom ? Stod och lagade mat till min gravida fru under tiden Mello gick i bakgrunden så jag missade en del intron och annat. =P

Link to comment
Dela på andra sajter

min fråga är hur dessa låtar gått vidare till de slutliga 32 låtarna?

hur tänkte tex bidrag 2,5 och 6 att låten skulle kunna vinna detta?

såg sedan på webben att bidrag 8 hamnade på 3:dje plats enligt folket, men den åkte ju UT!!!

vem/vilka är de som bestämmer vilka som ska gå vidare eg ??

slutligen; låt 7 var en tråkig, seg ballad, vilket jag inte gillar men tycker ändå att låten har potential att gå långt!

Och än en gång, -Ni som inte gillar Mello, titta inte och skriv inte här, Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

min fråga är hur dessa låtar gått vidare till de slutliga 32 låtarna?

Som Björkman har sagt i intervjuer, så handlar det inte om någonting annat än att det ska vara (enligt honom) bra TV-underhållning, där variationen är oändligt mycket viktigare än att låtarna ska vara bra - och det märks verkligen på det elände är i majoritet i deltävlingarna...

Jag såg i en intervju att han har valt ut hälften av låtarna själv och övriga har en SVT-jury valt ut, med just riktlinjen att det ska vara variation.

Sedan kan man diskutera hur meningsfullt det är att anordna det i form av en tävling där folk ska rösta fram en vinnare, när grundkriterierna för hela spektaklet inte ens är att man ska ta fram de bästa låtarna som förlagen har lämnat in... Man ser ju också ett svalnande intresse bland antal röstande, men det tar nog många år till innan SVT fattar att Björkman borde bytas ut mot någon som hellre vill göra det till den fest och tävling som det en gång i tiden kändes som, istället för ett fjantigt jippo som det oftast känns som nu... Det VAR faktiskt bättre förr... 😉

Och än en gång, -Ni som inte gillar Mello, titta inte och skriv inte här, Tack!

Ha, ha! Det var roligt sagt. 😆

Många verkar ha ett starkt behov av att berätta att de inte ser på det, men det är antagligen för att de inte vågar erkänna att de faktiskt sitter klistrade varje gång, precis som vi andra... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta om jag missat det tidigare, men vilken låt är det du låg bakom ? Stod och lagade mat till min gravida fru under tiden Mello gick i bakgrunden så jag missade en del intron och annat. =P

Jag stod inte med som låtskrivare. Har "bara" producerat låten 🙂 Det var Martin Rolinski's "In and out of love". Som flera redan nämnt så är det ju både självklart och uppenbart att låten flörtar med Modern Talking och andra 80 tals låtar. Jag själv älskar 80 tal och såg hur jag kunde lyfta den här låten till en ny nivå med en modern produktion. Det var min debut, så det var roligt vilket som 🙂 Hoppas givetvis att vi kommer längre, men man vet aldrig. Svenska folket styr.

//F

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag stod inte med som låtskrivare. Har "bara" producerat låten 🙂 Det var Martin Rolinski's "In and out of love". Som flera redan nämnt så är det ju både självklart och uppenbart att låten flörtar med Modern Talking och andra 80 tals låtar. Jag själv älskar 80 tal och såg hur jag kunde lyfta den här låten till en ny nivå med en modern produktion. Det var min debut, så det var roligt vilket som 🙂 Hoppas givetvis att vi kommer längre, men man vet aldrig. Svenska folket styr.

//F

Det kunde va intressant att få höra något om vad du har gjort för att få låten dit du vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kunde va intressant att få höra något om vad du har gjort för att få låten dit du vill.

Du menar soundmässigt? Första gången jag hörde låten så tänkte jag. "Fan, det här blir svårt, jag måste göra något drastiskt. Tog fram en semi akustisk produktion som hade kunnat bli jävligt bra, men fick inte igenom det. Gjorde om den igen till en lite hårdare electro prodd. Den var godkänd och vi alla gillade den, men jag kände att något saknades. Då satte jag mig, några dagar innan deadline och bytte ut större delen av prodden. Fick till något som enligt mig hade mycket mer själ och vi alla kände att "Nu sitter den". Musiken säger något. Kommer höras när man lyssnar på "Mastern" efter mello, när den finns på spotify 🙂

//F

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar soundmässigt? Första gången jag hörde låten så tänkte jag. "Fan, det här blir svårt, jag måste göra något drastiskt. Tog fram en semi akustisk produktion som hade kunnat bli jävligt bra, men fick inte igenom det. Gjorde om den igen till en lite hårdare electro prodd. Den var godkänd och vi alla gillade den, men jag kände att något saknades. Då satte jag mig, några dagar innan deadline och bytte ut större delen av prodden. Fick till något som enligt mig hade mycket mer själ och vi alla kände att "Nu sitter den". Musiken säger något. Kommer höras när man lyssnar på "Mastern" efter mello, när den finns på spotify 🙂

//F

Antar att det inte går, men det vore kul att få höra de olika varianterna, speciellt när arrangemanget tyx ha förändrats så

pass mycket under tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att Björkman kan få ha sitt spektakel till program för sig själv, och göra vad han vill med det.

Jag hoppas på att någon annan TV-kanal ska ta upp jakten på de bidrag som aldrig kommer med, och skapa

ett eget melodifestivalen, för skojs skull alltså, och köra det parallellt med melodifestivalen så svenska

folket kan SE och HÖRA vad som döljer sig i skuggorna av Björkmans dåliga val av musik- och låtbidrag.

Fler tittare skulle titta på det programmet, och fler låtar skulle hålla en högre nivå i både framförande och kvalité.

Som Claes skrev, det är enbart bra TV och underhållning Björkman vill ha, och råkar Sverige vinna så är det ett plus!

Spännande är också, att efter förra årets liv med allt det innebar, så har B. Ljunggren lämnat plats åt andra låtskrivare

som ALLTID är med. Näh, fy fan va B! Folkets tävling är för länge sedan förbi.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att Björkman kan få ha sitt spektakel till program för sig själv, och göra vad han vill med det.

Jag hoppas på att någon annan TV-kanal ska ta upp jakten på de bidrag som aldrig kommer med, och skapa

ett eget melodifestivalen, för skojs skull alltså, och köra det parallellt med melodifestivalen så svenska

folket kan SE och HÖRA vad som döljer sig i skuggorna av Björkmans dåliga val av musik- och låtbidrag.

Fler tittare skulle titta på det programmet, och fler låtar skulle hålla en högre nivå i både framförande och kvalité.

Som Claes skrev, det är enbart bra TV och underhållning Björkman vill ha, och råkar Sverige vinna så är det ett plus!

Spännande är också, att efter förra årets liv med allt det innebar, så har B. Ljunggren lämnat plats åt andra låtskrivare

som ALLTID är med. Näh, fy fan va B! Folkets tävling är för länge sedan förbi.....

Tror det skulle vara omöjligt då svt har rättigheterna till alla bidrag, men annars är jag på!

Hoppas att Björkman kickas snart, vore kul med tex radioröstning i en massa omgångar innan den slutliga finalen i tv. Vore väl häftigt om ALLA bidrag fick vara med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att det inte går, men det vore kul att få höra de olika varianterna, speciellt när arrangemanget tyx ha förändrats så

pass mycket under tiden.

Nä, tyvärr inte idagsläget då låten fortfarande är med i tävlingen, men går det bra så kan det ju vara en intressant artikel för tidningen 🙂

//F

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag stod inte med som låtskrivare. Har "bara" producerat låten 🙂 Det var Martin Rolinski's "In and out of love". Som flera redan nämnt så är det ju både självklart och uppenbart att låten flörtar med Modern Talking och andra 80 tals låtar. Jag själv älskar 80 tal och såg hur jag kunde lyfta den här låten till en ny nivå med en modern produktion. Det var min debut, så det var roligt vilket som 🙂 Hoppas givetvis att vi kommer längre, men man vet aldrig. Svenska folket styr.

//F

Låten i sig var bra. Du är helt klart duktig. Martin har jag dock svårt för. Hans röst lyfte aldrig låten tyvärr. 80 tal är gött!

Link to comment
Dela på andra sajter

Andra låtar som har anklagats för att vara plagiat, har legat mycket närmare sina "original", utan att bli fällda.

Låtar med liknande komp som i det tyska bidraget går det dessutom 48 på ett dussin nuförtiden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...