Jump to content
Annons

DIY-fjäderreverbpedal


Halkbi

Recommended Posts

Hej!

Slaktade just en gräslig gammal transistorgitarrcombo (modell Laney HardCoreMAX, ni kan ju gissa hur den lät 😉 ) Rev ut förstärkardelen så att jag kan ha den som låda i replokalen och bespara mig lite släpande.

Men så när jag hade förstärkarens inälvor blottade så blev jag påmind om att det faktiskt sitter ett litet fjäderreverb i den. Intressant i sammanhanget är att jag länge suktat efter en okej fjäderliknande reverbpedal till mitt progpsykedeliaband. Så tanken slog mig att på något vis bygga in detta i en pedal (vilket ju även får fördelen att man kan stampa hutlöst på pedalen för att skapa oljud.) Här är mina frågeställningar:

Tanken är att jag helt enkelt använder mig at Moody Sounds mixerkit för att kunna blanda in signalen från reverbet. Dock antar jag att man behöver någon sorts förstärkning av signalen in i reverbtanken? Hur löser man isåfall detta? För att få ytterliggare options i reverbets sound så tänkte jag även sätta Moodys tonkit innan reverbsignalen går in i returen på mixerkretsen.

Jag har byggt en del byggsatser själv, men att bygga ett eget koncept såhär är nytt för mig (även om det såklart är lite fegt att ändå ugå ifrån kit.) Vore dock skitkul att få ihop detta, så all input uppskattas!

/Erik

Edit: Eller vafan, kanske det enklaste är att studera kretsen och bara bryta lös hela reverbkretsen?

Redigerat av Halkbi
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kan använda t.ex. 2st LM386 el. TL072 till en enkel driverkrets. En som driver fjädern och en för returen.

Det bästa är att ta till lite marginal när det gäller uteffekt och justera (volympot) i förhållande till fjädern. Det kan variera väldigt mycket mellan olika fjädrar. I databladet för LM386 finns bra exempel.

Googla 'spring reverb driver'. Jag byggde i forntiden ngt liknande denna : http://sound.westhost.com/project34.htm

Redigerat av arha
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan använda t.ex. 2st LM386 el. TL072 till en enkel driverkrets. En som driver fjädern och en för returen.

Det bästa är att ta till lite marginal när det gäller uteffekt och justera (volympot) i förhållande till fjädern. Det kan variera väldigt mycket mellan olika fjädrar. I databladet för LM386 finns bra exempel.

Googla 'spring reverb driver'. Jag byggde i forntiden ngt liknande denna : http://sound.westhos...m/project34.htm

Tack för svar! Vidare så kollade jag närmre på kretsen och kan konstatera att det är just TL072 som driver reverbetkretsen i förstärkaren (dock bara en?). Borde det inte då helt enkelt vara att göra en reversed-engineering på kretsen och plocka ut vad som är signalens och driftspänningens +/- och sedan tuta och köra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hela förstegskretsen sitter på samma kort. Jag tänkte att man kanske kunde använda det befintliga kretskortet för att vara extra smidig, men det kanske inte är praktiskt genomförbart?

Angående opamparna så gick jag nog in med fel förväntningar; efter att ha skummat igenom en del trådar så trodde att bara returen behövde förstärkning och drog slutsatsen att den rent fysiskt närmsta opampen var den enda som förstärkte reverbet. Det sitter dock fler TL072:or på kortet, så det får bli lite detektivarbete där för att hitta dem rätta.

Vidare så har jag nu monterat bort hela kretskortet för försteget och kikat litegrann. Har ju som sagt begränsad erfarenhet av sånt som detta, men såhär långt antar jag att själva utgången för reverbsteget bör vara någon av reverbpotens terminaler (eventuellt någon komponent efteråt), och ingången bör i mitt huvud vara sendens opamp. Om man sedan kan identifiera om man då bara kan identifiera signalens plus- och minuspunkter på de ställena så får jag det till att det bara är att löda telejack från de punkterna för att sedan mata in en spänning (förslagsvis 9v?) parallellt till opamparna, vilka ju är de enda aktiva komponenterna i kretsen.

Har jag någon som helst koll på vad jag sysslar med eller är jag totalt ute och cyklar i mina funderingar? Tack för dina svar hittills!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, en idiotfråga då för att reda ut eventuell begreppsförvirring. Saxat från specbladet:

Driftspänning: 6 V to 36 V, +/- 3 V to +/- 18 V

[...]

Maximal dubbel matningsspänning: +/- 18 V

Minimal dubbel spänningstillförsel: +/- 3 V

Vad är skillnaden mellan drift- och matningsspänning, och vilken betydelse får dessa värdena i detta sammanhang?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde ett framasteg för detta igår. Fann till min stora förvåning ett schema till förstärkaren på nätet (varför någon skulle vilja serva denna är helt och hållet bortom mitt förstånd.) I alla fall, här man det avläsas: http://www.tremolo.pl/Firmowe/LANEY/HCM65R.pdf

Reverbkretsen inkluderar alltså alla komponenter mellan U3A och VR10 (eventuellt även R52.) Det jag inte får ihop i detta är hur man med bara denna krets ska kunna blanda in originalsignalen. Sedan ser jag bara en opamp märkt U3 på kortet (står varken A eller B på den), betyder det att den driver både senden och returen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...