Jump to content
Annons

Bästa DJ Hörlurarna?


Holmgreeen

Recommended Posts

Jag ska investera i ett par nya hörlurar som jag ska använda till att skapa musik med, då jag bor i lägenhet vilket hindrar mig från att använda högtalare som annars kanske varit bättre. Prisklassen är inte jätterelevant, allt upp till 3000, eller mer, vill bara veta vad ni headphone-experter tycker är de bästa hörlurarna för att göra musik med!

Har kollat lite på Sennheiser HD25..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Beyerdynamics DT 880 tycker jag är bra att göra musik och mixa i.

Sennheiser HD280 PRO är bra för inspelning samt kontroll lyssning då dom har mycket kraftigare bas.Och ska du DJ:a är dessa lurar att rekommendera dom dom är extremt dämpade och man hör knappt vad som försiggår i omgivningen.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag själv djar med ett par Sennheiser HD25-CII som är varianten med curlad sladd. Sjukt nöjd, har haft dem i snart två år, och spelat ute minst en gång i månaden med dem. De håller annat ljud ute och sitter fint, samt att det går att köpa reservdelar om något går sönder, istället för att köpa helt nya lurar!

Åk och provlyssna och känn efter innan du slår till!

Redigerat av Nikke K
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man tänker sig att man är DJ på ett discotek med det bastryck som är i en sån lokal, bör man då verkligen ha lurar som oxå ger mkt bas? I reklamen för dj-lurar skryts det ofta vilken enorm bas de har... Hur bra är det då, man får ju ett visst läck (ganska skitmycket) av basen från discoriggen vars basar ju är rundstrålande till skillnad från topplådorna. Är det skitmycket bas även i lurarna hör man väl bara bas inne i skallen. Jag har ofta problem med det där i mitt enmansband, jag kör med subbabsar o lyssningen genom HD280 Pro lurar, även om de dämpar bäst av alla lurar kan det bli för mycket bas inne i skallen beroende på hur jag står i förhållande till subbarna. Står jag mitt emellan dem blir det ett helvetes bastryck, mycket värre än ute på dansgolvet.

Ska man mixa modern dansmusik i lurar ska man nog ha lurar med fet bas, men knappast som DJ. Basen från anläggningen gör rakt genom skallbenet hur bra isolerande lurar man än har.

Mitt DJ-lurs tips är Sennheiser HD280 Pro. De dämpar bäst av alla lurar vad jag fattat, det är viktigt, då kan man höra vad man spelar utan att ha skithögt i lurarna. Hörselskadorna kommer nog ändå förr eller senare.

Va? Va sa du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som gör basåtergivningen i DJ-lurar viktig är den roll den spelar när man vill beatmatcha. De flesta former av housemusik har en bastrumma som slår på varje taktslag och grunden i de flesta övergångar mellan låtar ligger i att tajma bastrummeslagen i nästa låt med de i den låt som redan spelas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som gör basåtergivningen i DJ-lurar viktig är den roll den spelar när man vill beatmatcha. De flesta former av housemusik har en bastrumma som slår på varje taktslag och grunden i de flesta övergångar mellan låtar ligger i att tajma bastrummeslagen i nästa låt med de i den låt som redan spelas.

Är det ett djävla oväsen runtomkring och man lyssnar på nästa låt i lurarna fattar man väl var kaggen ligger taktmässigt om man hör takten på låten, även om man inte hör kaggen superbra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ett djävla oväsen runtomkring och man lyssnar på nästa låt i lurarna fattar man väl var kaggen ligger taktmässigt om man hör takten på låten, även om man inte hör kaggen superbra?

Tänkte på precis det medan jag skrev det tidigare inlägget men jag vet att jag tyckt det varit svårt att mixa med lurar som inte varit lika basiga som mina egna. Där jag spelar mest är det väldigt dålig medhörning och om jag tajmar inkommande låt med det jag hör av "utljudet" så är det egentligen inte det minsta i takt. Detta gör att jag, till min hörsels stora förtret, mixar helt i lurarna och då vill jag verkligen kunna särskilja basen i lurarna från basen runt omkring mig.

Redigerat av hest
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Alltså är det DJ eller producering? Producering kan jag rek. Audio-Technica ATH-M50, utmärkta helslutna lurar med brett omfång (15-28kHz) DJ, skulle jag säga AKG K-618, flexibla och enkla. Passligt pris på båda.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Jag har använt aiaiai tma-1 nu 2 år och varit väldigt nöjd med de lurarna fram tills några månader sedan då de börjat bli lite slappa i konstruktionen så de trillar lätt av huvudet vilket kan vara väldigt irriterande. I övrigt kan jag rekommendera dem men de bästa är absolut, som många andra i tråden också skriver, Sennheiser hd-25. De är riktigt lätta, mycket bra ljud, slitstarka och snygga. Kolla den här listan av DJ-hörlurar – hitta bäst i test och jämför för mer inspiration.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 år senare...

Tänkte på precis det medan jag skrev det tidigare inlägget men jag vet att jag tyckt det varit svårt att mixa med lurar som inte varit lika basiga som mina egna. Där jag spelar mest är det väldigt dålig medhörning och om jag tajmar inkommande låt med det jag hör av "utljudet" så är det egentligen inte det minsta i takt. Detta gör att jag, till min hörsels stora förtret, mixar helt i lurarna och då vill jag verkligen kunna särskilja basen i lurarna från basen runt omkring mig.

https://soldfy.se/tillbehor/horlurar/on-ear-horlurar
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...