Jump to content
Annons

midiklaviatur, digitalt piano eller keyboard?


Tegen

Recommended Posts

Sitter lite i tankar på att köpa nytt midi klaviatur som ska användas med Logic/Reaper. Det skulle vara bra om det gick att använda utan datorn igång med. Gärna 88 tangenter.

Vill ha lite olika piano ljud (gary jules - Mad world/Miss Li) och lite poppiga synthar och gärna lite house pads. Kommer jag behöva köpa till Sylenth1 eller massive?

Min budget ligger väll någonstans mellan 5-15k nytt eller begagnat. Gärna så nysläppt som möjligt.

Har tittat lite på blocket och hittat bland annat dessa 2 billigt.

http://www.roland.com/products/en/FP-4/ <- Går det att använda i Logic/Reaper?

http://www.thomann.de/se/roland_fantomg8.htm <- Har det några vanliga pianoljud?

Tar gärna emot tips på andra förslag och ska gå igenom hela tråden med midiklaviatur senare när jag har tid. Har inte såpelat mycket så har lite svårt för att skilja på dom olika och till vilka områden dom används.

Mvh Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Tegen.

Svårt att säga rätt/fel...i vad du ska investera, eftersom alla människor arbetar på olika vis. Men när man läser lite i vad du skriver, så låter det som ett digitalpiano kanske skulle passa dig. 🙂

(Eftersom att du ibland vill kunna spela på det utan att ha datorn igång.)

Ett rent midi-klaviatur där emot har inga egna inbyggda ljud/ och dessutom inga högtalare.

Det är bara en ren kontroll yta, där du styr vad som ska spelas in/upp i ditt musikprogram.

(precis som ett tangentbord till dator)

Har tittat lite på Roland FP-4 och den ser ganska så trevlig ut ☺️

(och jag är helt övertygad om att den TILL VISS DEL går att använda till Logic/Reaper)........MEN,

Om du använder ett digitalpiano som t,ex Roland FP-4 så kommer du bara att kunna använda dig av klaviaturen/tangenterna.

Känner mig enormt osäker på om det i dagens läge finns digitalpiano med vridreglage/skutreglage, som ger utslag i ett DAW (musikprogram)

Ska själv inom en snar framtid köpa mig en Akai mpk88 http://www.akaipro.com/mpk88

En midi-keyboard 88 keyes hammer action, som passar mina behov till 100%

Men som sagt....det är ju helt upp till var och en, vad man är ute efter. 🙂

Redigerat av Kr-illo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag testade Yamaha P35 lite snabbt och tycker den har trevlig hammarmekanik. Kostar knappt 4000kr.

http://se.yamaha.com/sv/products/musical-instruments/keyboards/digitalpianos/p_series/?mode=series

Ser fint ut men vill som sagt kunna använda det som klaviatur med.

Hej Tegen.

Svårt att säga rätt/fel...i vad du ska investera, eftersom alla människor arbetar på olika vis. Men när man läser lite i vad du skriver, så låter det som ett digitalpiano kanske skulle passa dig. 🙂

(Eftersom att du ibland vill kunna spela på det utan att ha datorn igång.)

Ett rent midi-klaviatur där emot har inga egna inbyggda ljud/ och dessutom inga högtalare.

Det är bara en ren kontroll yta, där du styr vad som ska spelas in/upp i ditt musikprogram.

(precis som ett tangentbord till dator)

Har tittat lite på Roland FP-4 och den ser ganska så trevlig ut ☺️

(och jag är helt övertygad om att den TILL VISS DEL går att använda till Logic/Reaper)........MEN,

Om du använder ett digitalpiano som t,ex Roland FP-4 så kommer du bara att kunna använda dig av klaviaturen/tangenterna.

Känner mig enormt osäker på om det i dagens läge finns digitalpiano med vridreglage/skutreglage, som ger utslag i ett DAW (musikprogram)

Ska själv inom en snar framtid köpa mig en Akai mpk88 http://www.akaipro.com/mpk88

En midi-keyboard 88 keyes hammer action, som passar mina behov till 100%

Men som sagt....det är ju helt upp till var och en, vad man är ute efter. 🙂

Ja måste jag välja så skulle det hellre bli bara ett klaviatur, skulle vara fint med drum paden med.

Men finns det inget allt i allo som har allt. Fantom g8 kallas ju music workstation av thomann, vad betyder det? Man vill ju ha synth, piano och keyboard i ett 😛

Om man köper ett midiklaviatur, någon som har ett bra förslag till mjukvaru-piano?

Link to comment
Dela på andra sajter

tja tegen..

för 15k hade jag tittat på Roland FP-7

http://www.thomann.d...and_fp7f_bk.htm

det har ivoryfeel II yangenter som är de skönaste jag spelat på

ger verkligen liv till pianopluggarna,samt det ingyggda pianot som åxo låter fint

det finns ju med lite strings,rhodes & de gammla vanliga ljuden om du vill spela utan daw

tyvärr inga trumpads

hoppas kunna köpa ivoryfeel I klaviatur själv framöver

men jag söker piano substitut åandrasidan

lycka till 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Roland Fantom G8 music workstation kallas det nog (om jag minns rätt) bara för att det finns en inbyggd sequenser i den. (möjlighet till att spela och redigera...precis som ett vanligt musikprogram)

finns även en sampler i den. Det är en riktigt grym maskin ! Har funderat på en sådan faktiskt. (men dyr 🙁 ) Jag tror tyvärr inte att den har inbyggda högtalare ! 90% säker på det.

Det kommer nog bli svårt att hitta en allt i ett maskin som du söker.

Du får nog välja vilken du helst vill ha....digital piano (spela LIVE)....eller midi klaviatur med 100% kontrollyta av ditt inspelnings program.

ELLER...om du har råd....köp båda !

Redigerat av Kr-illo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jocke Rönnqvist (oregistrerad)

Yamaha mox8, 88-varianten har vägda tangenter. Eller Korgs motsvarighet chrome, ganska ny. Inga högtalare dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

tja tegen..

för 15k hade jag tittat på Roland FP-7

http://www.thomann.d...and_fp7f_bk.htm

det har ivoryfeel II yangenter som är de skönaste jag spelat på

ger verkligen liv till pianopluggarna,samt det ingyggda pianot som åxo låter fint

det finns ju med lite strings,rhodes & de gammla vanliga ljuden om du vill spela utan daw

tyvärr inga trumpads

hoppas kunna köpa ivoryfeel I klaviatur själv framöver

men jag söker piano substitut åandrasidan

lycka till 🙂

Låter helt klart intressant. Får åka ner till affärn och se om dom har och prova lite.

Roland Fantom G8 music workstation kallas det nog (om jag minns rätt) bara för att det finns en inbyggd sequenser i den. (möjlighet till att spela och redigera...precis som ett vanligt musikprogram)

finns även en sampler i den. Det är en riktigt grym maskin ! Har funderat på en sådan faktiskt. (men dyr 🙁 ) Jag tror tyvärr inte att den har inbyggda högtalare ! 90% säker på det.

Det kommer nog bli svårt att hitta en allt i ett maskin som du söker.

Du får nog välja vilken du helst vill ha....digital piano (spela LIVE)....eller midi klaviatur med 100% kontrollyta av ditt inspelnings program.

ELLER...om du har råd....köp båda !

Ja jag behöver egentligen ingen sequenser, men man vet ju aldrig vad som händer i framtiden. Verkar i alla fall finnas en del intressanta ljud i g8an. Men akai mpk88 verkar ju helt klart vara det mest prisvärda i sin klass. Skulle vara kul och prova det med.

Öh? Det är ju ett klaviatur.

Förlåt menade midi klaviatur.

En begagnad Roland fantom x kanske kunde vara nåt.

Ja har kollat den del på dom olika fantom. Men fantom g verkar också ganska billiga i andra hand och båda är ju helt klart intressanta. Hur stor skillnad gör det att tangenterna inte är vägda utan bara semi vägda eller vad det heter på svenska? Kommer det bli stor skillnad för någon som inte är en van pianospelare?

Yamaha mox8, 88-varianten har vägda tangenter. Eller Korgs motsvarighet chrome, ganska ny. Inga högtalare dock.

Också 2 intressanta. Hur mycket händer med nya elektriska pianon? I andra sammanhang så är ju 4-5 år ganska lång tid, är ett piano för 15000kr idag bättre än ett för 32000kr från 2008? Ljuden borde ju bli modernare och fler. Samtidigt som suporten för minne ökar, ser att många går mellan 500mb till 2 gig. Varför klarar dom inte mer?

Tack för alla svar

/Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jocke Rönnqvist (oregistrerad)

Också 2 intressanta. Hur mycket händer med nya elektriska pianon? I andra sammanhang så är ju 4-5 år ganska lång tid, är ett piano för 15000kr idag bättre än ett för 32000kr från 2008? Ljuden borde ju bli modernare och fler. Samtidigt som suporten för minne ökar, ser att många går mellan 500mb till 2 gig. Varför klarar dom inte mer?

Tack för alla svar

/Erik

För det första så ska jag poängtera att jag inte är nån pianospelare över huvudtaget utan gitarrist.

Men ang. Semivägda och väda så är det stor skillnad, sen om det är bra eller dåligt när man inte spelar piano vanligtvis är väl en smaksak. Jag spelar gärna på vägda om jag ska spela rent piano men annars så kan jag tycka att det är väldigt svårt och föredrar då semivägda, men det är oerhörd skillnad på olika klaviaturer.

Ang. ett äldre för 32 000 eller ett nytt för 15 så är det väl svårt att säga, live så använder vår klavkille en roland fp-4 och en mox 6. Dom flesta av ljuden i fp-4:an är lättare att få till live tycker jag även om den i grunden är ett piano, känns mer kvalitet över dom. Men det beror väl kanske också på att killen som spelar piano inte gärna skruvar så mycket med sina prylar utan mer vill slå på knappen, välja ljud och köra...

Vet inte om det ger nåt svar eller bara rör till det 🙂 Som sagt jag är ingen klavkille...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jocke Rönnqvist (oregistrerad)

Ett annat alternativ är ju att köpa en bra midiklav, köra mjukvara och investera i en gammal modul, typ roland 2080 motif rack eller liknande och använda när man inte köra datorn...

Men det kanske blir lite onödigt bök...

Link to comment
Dela på andra sajter

Var nere och kände på lite olika klaviatur i musikaffären. Tyckte att akai mpk88 kändes lite plastig och alla tangenter var inte lika tröga (kan ju så klart vara för att det har stått framme ett tag i affären). Kände på en del yamaha, och nord stage också. Måste säga att jag gillade inte nord stage tangenterna alls även om jag inte riktigt vet vad jag letar efter 😛 och yamaha var ok. Men liksom Larsson så fastnade jag för Rolands ivory feel tangenter dom var precis lagom och man kände när man tryckte ner dem på nått sätt.

Historien slutade i alla fall med att jag hittade ett sparsamt använt fantom g8 på blocket för 13000. Jag får väll hoppas på att det inte blir utdaterat snart och får väll köra med hörlurar när jag inte orkar dra igång datorn 🙂 Kan återkomma med mer info när jag har fått upp det och provat. Har lite stökigt just nu eftersom vi flyttar runt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var nere och kände på lite olika klaviatur i musikaffären. Tyckte att akai mpk88 kändes lite plastig och alla tangenter var inte lika tröga (kan ju så klart vara för att det har stått framme ett tag i affären). Kände på en del yamaha, och nord stage också. Måste säga att jag gillade inte nord stage tangenterna alls även om jag inte riktigt vet vad jag letar efter 😛 och yamaha var ok. Men liksom Larsson så fastnade jag för Rolands ivory feel tangenter dom var precis lagom och man kände när man tryckte ner dem på nått sätt.

Historien slutade i alla fall med att jag hittade ett sparsamt använt fantom g8 på blocket för 13000. Jag får väll hoppas på att det inte blir utdaterat snart och får väll köra med hörlurar när jag inte orkar dra igång datorn 🙂 Kan återkomma med mer info när jag har fått upp det och provat. Har lite stökigt just nu eftersom vi flyttar runt.

VA? gillade du inte Akai mpk88 ? hmmmm...jag som är intresserad av att köpa mig en sådan 😕

Antar att jag själv måste åka och klämma och pilla på den innan köp. Tack för din varning.... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...