Jump to content
Annons

Hjälp med val av mikrofon


Lrac

Recommended Posts

Hej!

Jag behöver lite input och hjälp om vad som ska bli min nästa mikrofon till studion. Tanken är att ligga någonstans runt 5-6500kr klassen. Mikrofonen ska användas till ett projekt som bara kommer bestå av kvinnlig sång och akustisk gitarr.

Jag har kollat på Neumann Tlm 102 och Audio technica AT4050 och båda verkar vara väldigt prisvärda mikrofoner i den klassen. Dock gör sig beslutsångesten påmind och därför behöver jag lite input och hjälp : )

Mikrofonen kommer användas med ett Apogee Duet och Logic 9.

Tacksam för all input och åsikter

Mvh

Carl

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har läst på lite om Shure KSM32 och den verkar vara väldigt omtyckt till vocals och drumoverhead, men det pratas väldigt lite om akustisk gitarr? Någon input eller ljudklipp att höra på just akustisk gitarr?

Milab DC-96b verkar vara en riktigt fin mikrofon men den ligger en bra bit utanför prisklassen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat Shure KSM32 och upplevde att, iallafall på min lite mörkare röst, den gav lite för mycket botten. Eller inte botten kanske, men iallafall skjutsade på en del i nedre mellanregistret. Den kändes liksom.. "lådig". Lät fruktansvärt bra, men kanske inte om man redan har lite mörkare och dovare röst (om det är det man ska spela in)

Den var dock fruktansvärt bra till akustisk gitarr och som överhäng. Passar säkert utmärkt också om du har lite ljusare röst kanske. Men det är ju en smaksak och en röstsak antar jag.

TLM102:an däremot passade ganska bra på min röst. (Betyder såklart inte att den passar på din) Den har också ganska mycket botten känns det som, men inte såpass att det blir jobbigt om man redan har mörk röst. Dessutom tyckte jag den passade lika bra till akustiska instrument (testade med akustisk gitarr och fiol) Sen är det ju en Neumann... Behöver man säga mer? Den är varm och go om man säger.

Vad gäller AudioTechnica AT4050 ska jag inte yttra mig, för den har jag inte testat 🙂 Däremot har jag många vänner som säger att den är riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...