Jump to content
Annons

Hur gör ni när ni mickar/mixar överhäng/cymbaler?


Brinken

Recommended Posts

Hej jag skulle vilja veta hur ni mickar och mixar överhäng, Kör ni yx mickning eller "vanligt"? Vad lägger ni på för effekter? reverb, compressor, eq, med mera. Om ni har något man kan lyssna på lägg upp så vi andra med får höra 🙂

När jag själv ska spela in överhäng så använder jag mig utav två st line audio cm3 och sätter varsin mick på varsin sida av trummorna riktade mot cymbalerna och mäter upp så dom har lika långt av stånd till virveln. Panorerar dom sen i cubase så den ena micken bara låter i vänster högtalaren och den andra bara i höger sidan. sen skär jag ner så jag får så lite trummor som möjligt i EQ jag vill bara ha cymbaler efter som oftast triggar jag trummorna. lägger på lite verb med. Men får ändå inte något gött ljud i dom tycker jag därför jag vill veta hur ni gör. Och det är två st a-custom och en Zildjian 16" Oriental cymbaler så det är ju inga skit jag försöker spela in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag brukar köra x/y ca: 3 trumpinnar upp från klubban på baskaggen. Visst stereobredden blir inte så stor, men jag tycker ofta inte det behövs till pop/rock/folk/ etc. Man undviker dessutom fasfel mellan left/right. Snackar vi om däremot jazz (där det finns utrymme i ljudbilden) kan det finns en vits med att micka bredare. Men det är ju bara min personliga preferens.

Gällande "effekter" försöker jag generellt göra så lite som möjligt, men återkommer ofta till ett low-cut mellan 80-200hz beroende på vilket sound jag vill ja, samt en dipp runt 400-600hz för att få bort burkigheten från virvel och kick. Boostar väldigt sällan överhäng i toppen och komprimerar jag så är det ytterst sparsamt och om låten mår bra av det, ofta är det då hela paketet som komprimeras lätt från trumbussen. Däremot är jag inte rädd för att komprimera virvel och kick tillsammans ganska hårt, såväl som eventuell rumsmick och pukor.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var länge sedan jag mickade upp ett riktigt trumset men X/Y är ju trevligt. Ett A-B par för att få med rummet kan ju också fungera 🙂 (Som Yllet menade på så beror det lite på musiken.

Ang. mixning; lite cuttad botten och dippa topparna så det inte sticker av cymbalerna. En de-esser efter EQ på om det behövs. OH:t (och eventuella ambiens-kanaler) hamnar på en egen buss med ytterst lite komprimering (om ens någon). Det händer dock då och då att jag parallellkomprimerar OH:t så kan jag blanda in hur mycket kompression jag vill/törs. Upplever att jag får mer tryck i OH:t på det viset.

Nåja, det bästa vapen du har är experimentlusta. Experimentera mera 🙂

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Med X/Y får man vara väldigt noga hur man riktar mickparet. Jag har satt det så jag fått ungefär samma avstånd till både ride o hihat och det har gjort att mickparet INTE hamnat rakt ovanför virveln, så då får man "tippa omkull" mickparet aningen så att det går in lika mkt virvel i bägge mickarna. Annars blir det lite knepig ljudbild.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med X/Y får man vara väldigt noga hur man riktar mickparet. Jag har satt det så jag fått ungefär samma avstånd till både ride o hihat och det har gjort att mickparet INTE hamnat rakt ovanför virveln, så då får man "tippa omkull" mickparet aningen så att det går in lika mkt virvel i bägge mickarna. Annars blir det lite knepig ljudbild.

Jag brukar utgå från att baskaggen är "mitten" och inte virveln när ja mickar trummor., dvs y/x paret är precis ovanför kicken/klubban och riktade exakt likadant i ca 90 graders vinkel. Ett annat alternativ är ju att ha y/x lite snett vinklat in mot trummorna, mellan kick/virvel men de orkar ja sällan pilla med 🙂

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

X/Y tycker jag är vettigt. Jag har använt A/B ett fåtal gånger på enorma trumset, men jag är en X/Y-fantast. 🙂

Likt Jon ovan utgår jag också från baskaggen. Jag har sällan mikarna utpanorerade till 100% L resp. R så virveln hamnar inte så långt off-center ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar utgå från att baskaggen är "mitten" och inte virveln när ja mickar trummor., dvs y/x paret är precis ovanför kicken/klubban och riktade exakt likadant i ca 90 graders vinkel. Ett annat alternativ är ju att ha y/x lite snett vinklat in mot trummorna, mellan kick/virvel men de orkar ja sällan pilla med 🙂

mvh Jon

Det går bra att sätta XY så både kaggen o virveln hamnar i mitten..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör fortfarande lite på 80-talets ideal; att få trummorna att låta som trummisen hör dom ifrån sin trumsits. Lyssnar man istället på trummorna från åhörarens position så låter trummorna betydligt dovare och inte lika mycket ton, än vad man fångar med mikrofoner på trummisens sida o relativt nära trummorna.

Överhäng har jag kört mest A/B mickning, båda vinklade typ 20 grader utåt från varandra, med typ samma mickavstånd som öronen har. Mickarna satt en knapp halvmeter framför/ovanför trummisens panna. Använder en metallbrygga som skruvar fast på stativet, som man sen sätter två mikrofoner på. Stativen ställer jag oftast framför bastrumman, för att vara ur vägen för trummisen. Men alltmer har jag testat att köra M/S mickning. Jag gillar det, fast det är lite bökigt med att få till stativen så att dom inte är i vägen för trummisen.

Mickarna har oftast blivit mina egna Calrec 1050 som låter väldigt öppet och stort, inte så litet och HIFI som t.ex. AKG gör.

Jag ser virveln som mitten av settet. För volymen från bastrumman projiceras horisontellt, inte vertikalt upp mot mickarna som virvel, cymbaler och pukor gör, och både attack och kropp av bastrumman till stor del skärs bort då jag senare högpassar överhängsmickarna.

Mixningen beror helt på vilken stil musiken framställs i. Ska det låta naturligt och live gör jag inget utom att skära bort lite botten och kanske rättar till något i mellanregistret. Det som kräver mest processning är oftast tung rock eller ännu mer om livetrummorna ska framställas i elektronika-kontext.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Har för det mesta kört A/B och då sett till att baskagge/virvel hamnar i mitten. Har även testat X/Y, men vill ha lite mer bredd.

Nu senast kör jag på Recorderman och det kan nog passa framöver också, tror jag. 🙂

För det mesta brukar jag skära i botten upp till 2-300 och en liten dipp runt 4-500. Någon liten boost vid 10k.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar satsa på separation i stereobilden så därför kör jag med ett par brett isär, riktat lite på utkanten på de yttersta cymbalerna. Mickar man rakt ner ifrån mitten sett på cymbalen tycker jag att de alltid blir för vassa. Sen brukar jag även micka upp ride,hihat etc separat så man även har en närmick på dessa.

Jag är alltid väldigt snäll med highpass filtret, mellan 120-150hz oftast, Har aldrig förstått dem som highpassar upp till 500, då låter ju cymbalerna tunna som papper :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig förstått dem som highpassar upp till 500, då låter ju cymbalerna tunna som papper :/

Inte nödvändigtvis, beror ju helt på hur kittet är inspelat. Ibland kanske det låter bra, ibland inte. Eftersträvar man däremot ett så naturligt sound som möjligt så är highpass upp emot 500hz inte att rekommendera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett litet avsteg från huvudfrågan men fortfarande rätt tråd va?

Hur vanligt är/var det med överhäng i mono?

Diverse Iggy Pop låtar ska ha överhäng i mono. Ex Lust for life (stämmer det)?

Misstänker även Asta Kask har det på sin kanske ljudmässigt mest "påkostade" skiva (EPn "Än finns det hopp") Lyssna här på Spotify

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett litet avsteg från huvudfrågan men fortfarande rätt tråd va?

Hur vanligt är/var det med överhäng i mono?

Diverse Iggy Pop låtar ska ha överhäng i mono. Ex Lust for life (stämmer det)?

Misstänker även Asta Kask har det på sin kanske ljudmässigt mest "påkostade" skiva (EPn "Än finns det hopp") Lyssna här på Spotify

Vanligare än man tror skulle ja tro 🙂 The Black Keys är ett trevligt exempel hur trummor kan låta med endast 3 mickar: kick, virvel och överhäng.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vanligare än man tror skulle ja tro 🙂 The Black Keys är ett trevligt exempel hur trummor kan låta med endast 3 mickar: kick, virvel och överhäng.

Fast The Black Keys har ju fullt med samples på trummorna. Så är ju inte så "naturligt" trumljud som man kan tro. Men visst låter de snuskigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

mono är inget fel, man kanske vill hålla ihop ljudbilden...En bred A/B som får mycket plats i mixen blir ju också krävande och stjäl utrymme. Kanske vill man ha ett kompakt torrt ljudm, beroende på genre och smak.

Link to comment
Dela på andra sajter

A/B. 2 st Röde NT2000 ca 1.5m framför trumsetet, ovanför cymbalerna riktade ner mot trumsetet, i balans med virvel och kagge. Effekter, limiter -> eq -> rumsreverb. Mickarna är i cardoid mode och basen dämpad, ca 150Hz, står de rätt låter hela trumsetet bra. Låter t.ex. virvel fel, flytta mickarna. Jag tror mickarnas position är enormt viktig.

Lycka till. Det här tar tid :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

ortf med bastrumman eller mitt emellan virvel å bastr som center

ibland vinklad bakifrån trummisen så han eller hon delvis maskerar virvel å bastrumma lite - ibland rakt ovanifrån eller snett framifrån

höjden får avgöra ambiens och stereobredd

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant med alla svar 🙂

Hur högt över cymbalerna brukar ni sätta mickarna?

Jag brukar satsa på separation i stereobilden så därför kör jag med ett par brett isär, riktat lite på utkanten på de yttersta cymbalerna. Mickar man rakt ner ifrån mitten sett på cymbalen tycker jag att de alltid blir för vassa. Sen brukar jag även micka upp ride,hihat etc separat så man även har en närmick på dessa.

Jag är alltid väldigt snäll med highpass filtret, mellan 120-150hz oftast, Har aldrig förstått dem som highpassar upp till 500, då låter ju cymbalerna tunna som papper :/

Vad kör du för mickar när du mickar hi-hithat och ride? och hur sätter du mickarna där kör du en mick rakt över hi-hithat eller sätter du så den skuter in från sidan? rätta mig om jag har fel men du brukar väll köra Oktava MK 012 MSP6 mickar till överhäng?

Redigerat av Brinken
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant med alla svar 🙂

Hur högt över cymbalerna brukar ni sätta mickarna?

Vad kör du för mickar när du mickar hi-hithat och ride? och hur sätter du mickarna där kör du en mick rakt över hi-hithat eller sätter du så den skuter in från sidan? rätta mig om jag har fel men du brukar väll köra Oktava MK 012 MSP6 mickar till överhäng?

Nix, jag har använt Peluso cemc6 i ett år tror jag. Är väll snäppet bättre, lite mer transient respons men oktavarna är grymma!

Brukar bara använda en sm57 på Hihat, mickat underifrån men den blir i princip alltid mutad i mix men kan ju vara bra att ha, de gångerna jag använder den i mix är när HH spelar väldigt slutet då kan den vara användbar. Ride brukar jag ha en sm57 eller en audiotechnica atm450. Men mest bara för att få lite mer isolering, den brukar ju höras bra i överhänget.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ett litet avsteg från huvudfrågan men fortfarande rätt tråd va?

Hur vanligt är/var det med överhäng i mono?

Diverse Iggy Pop låtar ska ha överhäng i mono. Ex Lust for life (stämmer det)?

Misstänker även Asta Kask har det på sin kanske ljudmässigt mest "påkostade" skiva (EPn "Än finns det hopp") Lyssna här på Spotify

En inte helt ovanlig metod är att använda både A/B OCH en monomick i mitten. Under verserna ligger överhänget i mono för att i refrängerna gå ut i stereo. Det kan i bra arrangemang vara fantastiskt smakfullt. Detta kanske inte sker genom hela plattan utan i vissa låtar men helt klart värt att testa.

För egen del kör jag i princip alltid A/B. Tycker X/Y blir smalt. Däremot är det för mig viktigare att ha virveln precis i mitten. Jag brukar skära bort botten i OH så det lilla av baskaggen som eventuellt följer med har jag hellre något förskjutet då detta aldrig märks.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett litet avsteg från huvudfrågan men fortfarande rätt tråd va?

Hur vanligt är/var det med överhäng i mono?

Diverse Iggy Pop låtar ska ha överhäng i mono. Ex Lust for life (stämmer det)?

Misstänker även Asta Kask har det på sin kanske ljudmässigt mest "påkostade" skiva (EPn "Än finns det hopp") Lyssna här på Spotify

Och jag har det! 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

En inte helt ovanlig metod är att använda både A/B OCH en monomick i mitten. Under verserna ligger överhänget i mono för att i refrängerna gå ut i stereo. Det kan i bra arrangemang vara fantastiskt smakfullt. Detta kanske inte sker genom hela plattan utan i vissa låtar men helt klart värt att testa.

smart bra tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

så om man sätter mickarna högt över trummorna så får man hela trumsetet och om mickar närmre cymbalerna får man bara cymbalerna?

Av naturligt fysiologiska skäl ja!

Eftersom att du kommer sänka ingångssteget pga att mickarna får ljudkällan närmare.

Tilläggas bör...

Det går inte spela in cymbaler med trummisar som trilskas med att sätta dom så att dom slår i sargarna på pukorna.

Avståndet mellan trummor och cymbaler bör vara minst en trumstocks längd.

Fixar inte trummisen det..., skicka hem honom/henne!

Tillika viktigt att sätta mikrofonerna längrefram för att minimera läckaget från virveltrumman.

Men på din fråga...

Ja!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder mig av ORTF, XY eller AB oftast. Det beror på hur det ska bli i mixen senare. Anvädner mig ofta av rumsmickar lika mycket som OH. Placering och lite vinklar måste man anpassa efter trummisen. En riktigt duktig trummis sätter jag OH närmare dennes egna öron så att jag fångar upp trummorna så som trummisen hör sin egen mix. En duktig trummis mixar volymen redan vid spelet.

Mixmässigt så är det olika vad jag gör, antingen ett HPF vid ca 400hz om jag inte vill ha med så mycket mer än cymbalerna, kanske lite boost runt ca 5-8khz för att ge lite shimmer om det behövs. Annars låter jag basfrekvenserna vara kvar och kompletterar med närmickarna bara.

Slutsumman för mig är att vid valet du gör fundera på om du ska fånga upp mest cymbaler, hur brett ska det vara, och hur låter den inbördes balansen? Många sätter exempelvis mick på hi hat också, detta kan ställa till det energimässigt om man inte har mick på riden också. Energin får inte minska när trummisen flyttar över från hi hat till ride.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...