Jump to content
Annons

Mellanregistret.


SadamJR

Recommended Posts

Tycker att det skrivs ganska mycket här på Studio forum om både bra basåtergivning och bra top end och hur man får till detta,

vilket naturligtvis är lovvärt. Hur man får det, i musiken, ack så viktiga mellanregistret att låta bra skrivs det, har jag en känsla av,

dock inte så mycket om. Är det inte rentav så att det är mellanregistret som är viktigast? Tar inte bas och diskant överhanden i

modern musik?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det inte så också idag att alla skall ha så mycket bas så det slår sönder allt och man rundar av det hela med just diskant. Då blir det inget kvar till mellanregistret och tyvärr blir det väldigt platt sound. Det är den känslan man får när man slår på en radiokanal idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur tänker du nu?

i basregistret i mix kan du ju komma undan ganska bra med att skära bort det mesta och skära för kagge och basgitarr i repektive instrument. Sen komprimera ganska hårt. I mellanregistret ligger ju i princip allting så där måste man ta sin tid i mixen, så att säga. Det finns inte så många generella "regler" att jobba utefter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Bas, mid o diskant.... Var går gränserna? Vad är tex 200 hz?

http://www.recording/EQ/req0400/OctaveEQ.htm

Får hoppas att när de fixar till forumet att de även fixar till så att det går lätt och smidigt att kopiera länkar och klistra. Ibland är det nästan omöjligt. 😏

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja säga att mellanregistret inte på något sätt är underordnat det låga respektive det höga. Däremot är mellanregistret tuffare att ha att göra med, särskilt den lägre delen av dito.

Ju längre ifrån "rätt" mängd mellanregister, i förhållande till övriga frekvensområden, vi hamnar (endera hållet), desto mer "demo" riskerar det låta. (Inte för att det skulle låta "fel" bara för att det är "demo".)

Link to comment
Dela på andra sajter

Chris Lord Alge, som är en av mina favoritproducenter, har ju ett rätt så framträdande mellanregister. Och det låter definitivt inte "demo" eller dåligt på något sätt.

Jag tror det generellt är lätt att man boostar för mycket bas & diskant för det låter "häftigt" och för att dölja ett tråkigt mellanregister, speciellt som nybörjare/amatör. Att hitta en snyggt mellanregister är ju det viktigaste av allt tycker jag, speciellt då bas och diskant är det som man ofta tappar när man spelar upp i mindre och/eller sämre högtalare och har man då inte tillräckligt med tryck i mellanregistret brukar det bli en rätt så tråkig mix.

Sen kan man ju ha för mkt mellanregister på fel ställen och kanske är för rädd att dra för mycket i reglarna. Då kanske man har kvar en massa fula nasala förkylningfrekvenser :-P

Link to comment
Dela på andra sajter

Och det låter definitivt inte "demo" eller dåligt på något sätt.

OK, jag medger att din liknelse med att trycka till loudness-producenter som nybörjare/amatörer var bättre.

"Demo" behöver inte låta dåligt alls, eftersom det kan vara målet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tycker ni om tanken att inte sänka mellanregistret för mycket eftersom de som sen lyssnar på musiken oftast har en smiley-eq själva (antingen genom en grafisk eq eller genom en loudness-knapp)? Eller ska man alltid bara forma det sound man själv finner är skönt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tycker ni om tanken att inte sänka mellanregistret för mycket eftersom de som sen lyssnar på musiken oftast har en smiley-eq själva (antingen genom en grafisk eq eller genom en loudness-knapp)?

Ingen bra idé, eftersom du i så fall ger folk med bra anläggningar och vettiga inställningar en kass upplevelse av musiken. Det är viktigare att det låter bra med korrekt återgivning - för då kommer det att bli ok även med sämre lyssning.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har precis börjat lägga alla instrumentspår i en subgrupp med en väldigt snäll kompressor och därefter en eq där jag drar av basen lite, en liten dipp på 3-6 dB vid 200Hz och sen en liten dipp till vid 3,5kHz. Basgitarren lägger jag i samma subgrupp som trummorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...