Jump to content
Annons

digitalmixer=Dyrt. 8 kanalsljudkort för LIVEBRUK!?


hygglo

Recommended Posts

Jag funderar på att hiva iväg mitt gamla analoga mixerbord.

Har i några veckor varit väldigt sugen på ett digital mixerbord.

Men dom kostar ju rent ut sagt, skjortan.

Så! min lösning. ÄR!

köpa ett bra 8-kanals ljudkort, Roland UA-1010 Octa-Capture ???!

som enligt thomann ska ha Extremt stabil låg-latency.

Köra det via Cubase och lägga på reverb och kompressor där.

Och kanske någon mysig masterplugg som T-racks.

Live kommer jag endast använda 3 kanaler.

2 för sång och en kanal för gura.

Är detta en bra lösning? kommer det att paja ihop? ( har en snabb dator med dagens "bästa" prestanda)

Vad bör jag tänka på? tuta och köra..

för visst fan borde det funka? och på detta sätt kan jag ju enkelt byta effekt pluggar om det en dag kommer bättre!?

God fortsättning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu har jag iof ingen erfarenhet av Cubase sen jag hade det till min Atari ST 1989 men jag har mixat ett liveband i studion med Pro Tools HD under en fest. Jag körde 16 kanaler då.

Nackdelen är ju som sagt att datorer kan krascha så det gäller att optimera allt som går. Jag använde bara TDM-pluggar som jag visste adderade så lite latency att det inte var märkbart. Vet inte hur det är med din Masterplugg men de jag har lägger gärna till en hel del latency så just mastringspluggar skulle jag undvika Live.

En fördel är ju sen att använda en Ipad eller dylikt med en app att styra med så kan man lätt gå ut i lokalen och soundshecka!

Redigerat av Audiorent
Link to comment
Dela på andra sajter

Köra med dator live känns lite osäkert. Drar du med dig en online-UPS också, så kan det säkert funka bra, men med tanke på alla störningar som kan komma in från ljusanläggning och annat så är det ingen datorvänlig miljö precis.

Annars en laptop med tillräcklig batteritid, så att du inte behöver lita på nätspänningen...

Det finns också vissa ljudkort från exempelvis MOTU som kan köras som fristående mixer också - något som också kan vara en variant där du inte behöver datorn under spelningen.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Köra med dator live känns lite osäkert. Drar du med dig en online-UPS också, så kan det säkert funka bra, men med tanke på alla störningar som kan komma in från ljusanläggning och annat så är det ingen datorvänlig miljö precis.

Annars en laptop med tillräcklig batteritid, så att du inte behöver lita på nätspänningen...

Det finns också vissa ljudkort från exempelvis MOTU som kan köras som fristående mixer också - något som också kan vara en variant där du inte behöver datorn under spelningen.

Kört Motu i många år, men har aldrig gillat dom. Så det blir ett Roland kort. Att kunna köra det fristående är inget för mig.

Men varför ska jag behöva en online-UPS? och vad är det för störningar du snacka om?

Jag kör usb-dmx dongel och ljusshow samt bakgrunder i samma bärbara som jag hade tänkt köra cubase ifrån.

Någon har kanske koll på om det finns ett mer lämpligt program för mina behov? Compressor, limiter och reverb är tanken att använda.

Jag kör ju lillebror, Roland Quad Capture, till den där och jag är väldigt nöjd. Hur stabilt som helst.

Yes! jag har den jag med! 🙂 men som sagt, för få utgångar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag iof ingen erfarenhet av Cubase sen jag hade det till min Atari ST 1989 men jag har mixat ett liveband i studion med Pro Tools HD under en fest. Jag körde 16 kanaler då.

Nackdelen är ju som sagt att datorer kan krascha så det gäller att optimera allt som går. Jag använde bara TDM-pluggar som jag visste adderade så lite latency att det inte var märkbart. Vet inte hur det är med din Masterplugg men de jag har lägger gärna till en hel del latency så just mastringspluggar skulle jag undvika Live.

En fördel är ju sen att använda en Ipad eller dylikt med en app att styra med så kan man lätt gå ut i lokalen och soundshecka!

Kan du berätta mer om vilka TDM-pluggar du använde? och vilka du kan tipsa om!?

Kraschar datorn kraschar även i dagsläget ljus och bakgrundsljud.

Vi har så klart en bärbar nr 2 som backup om det skulle hända.

Du har nog rätt, bör kanske undvika masterplugg!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kört Motu i många år, men har aldrig gillat dom. Så det blir ett Roland kort. Att kunna köra det fristående är inget för mig.

Men varför ska jag behöva en online-UPS? och vad är det för störningar du snacka om?

Störningar på elnätet. Det är därför en online-UPS skulle göra det säkrare.

Eftersom du kör med en bärbar så kan du som sagt köra på batteridrift, så slipper du sådana störningar som lätt kan orsaka problem för datorn. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Störningar på elnätet. Det är därför en online-UPS skulle göra det säkrare.

Eftersom du kör med en bärbar så kan du som sagt köra på batteridrift, så slipper du sådana störningar som lätt kan orsaka problem för datorn. 🙂

Vi har kört med bärbart länge utan störningar, Eller nä nu ljög jag. ja det har ju hänt, men då är det ju bara att lokalisera vad som stör ut! Funkar inte det får man köra jäkla högt ist! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du eller någon redan innehar en IPAD så borde ju en MACKIE DL1608 vara kanon till det ni gör. 16kanaler, 2+6 utgångar och förutom mixer och effekter så har du ju 31-bands EQ på alla utgångar. Bara att koppla till ett slutsteg/högtalare. Kanske finns en app så du kan styra ljuset via den.

dl1608_3qtr_left_slide.jpeg

http://www.mackie.com/products/dl1608/about-the-dl1608/

Link to comment
Dela på andra sajter

En beg. Yamaha 01v är väl helt okej mixer, brukar väl inte så jätte dyra beg?

Absolut, 01V96 är att föredra men t.o.m. den första generationen 01V klår ljudkortslösningen vad gäller pålitlighet, låg fördröjning och ändå många möjligheter.
Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut, 01V96 är att föredra men t.o.m. den första generationen 01V klår ljudkortslösningen vad gäller pålitlighet, låg fördröjning och ändå många möjligheter.

Varför skulle jag inte kunna lita på ett ljudkort? fördröjningen är ju inte ens "hörbar".

Hur är compressorn och reverbet i Yamaha 01?

Och varför tror ingen på min data/ljudkortslösning? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du eller någon redan innehar en IPAD så borde ju en MACKIE DL1608 vara kanon till det ni gör. 16kanaler, 2+6 utgångar och förutom mixer och effekter så har du ju 31-bands EQ på alla utgångar. Bara att koppla till ett slutsteg/högtalare. Kanske finns en app så du kan styra ljuset via den.

dl1608_3qtr_left_slide.jpeg

http://www.mackie.co...out-the-dl1608/

Vi har funderat på en sådan lösning.

Men vårt ljusprogram kan inte användas i paddan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle jag inte kunna lita på ett ljudkort? fördröjningen är ju inte ens "hörbar".

Och varför tror ingen på min data/ljudkortslösning? 🙂

...kanske för att datorer är känsligare för störningar och instabil spänning, som det ofta kan vara på spelställen...? 😉

Kör gärna ljuset med en bärbar dator, men exempelvis Mackie-mixern för ljudet. Om ljuset hickar till eller lägger av, så är det ingen enorm katastrof (det går ju alltid att tända den vanliga belysningen om det kniper), men om ljudet strular för att datorn hänger sig och måste startas om innan det går att fortsätta spela, så är det inte alls kul...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

...kanske för att datorer är känsligare för störningar och instabil spänning, som det ofta kan vara på spelställen...? 😉

Kör gärna ljuset med en bärbar dator, men exempelvis Mackie-mixern för ljudet. Om ljuset hickar till eller lägger av, så är det ingen enorm katastrof (det går ju alltid att tända den vanliga belysningen om det kniper), men om ljudet strular för att datorn hänger sig och måste startas om innan det går att fortsätta spela, så är det inte alls kul...

Vi kör musikbakgrunder i samma program som vi kör ljuset i, på den bärbara.

Så det spelar ingen roll. Skiter sig datorn så är det endå kört! Vi är lite våghalsiga här uppe i norr! 😉

Just därför så spelar det ju ingen roll om även ljudet skulle "försvinna"

Dock kör vi med en backup dator som kopplas in och är redo igen på en minut.

Instabil spänning på spelställen? varför skulle den vara mer instabil än i replokalen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kör musikbakgrunder i samma program som vi kör ljuset i, på den bärbara.

Om ni ändå kommer att fortsätta köra på det sättet, så behöver du ju knappt fråga här om det är en bra lösning, eller...? 😉

Så det spelar ingen roll. Skiter sig datorn så är det endå kört! Vi är lite våghalsiga här uppe i norr! 😉

😄

Just därför så spelar det ju ingen roll om även ljudet skulle "försvinna"

Dock kör vi med en backup dator som kopplas in och är redo igen på en minut.

Det är alltid bra med backup. Det minimerar i alla fall risken... 🙂

Instabil spänning på spelställen? varför skulle den vara mer instabil än i replokalen?

För att det inte är ovanligt på spelställen med raggarlösningar och dåligt genomtänkta kopplingar där det plockas nätspänning till för många urtag från samma säkring (som dessutom ibland är mindre än den borde vara), ljuset ligger på samma fas som ljudet - och samma fas som andra stora förbrukare i anslutning till lokalen etc...

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle jag inte kunna lita på ett ljudkort? fördröjningen är ju inte ens "hörbar".

Hur är compressorn och reverbet i Yamaha 01?

Och varför tror ingen på min data/ljudkortslösning? 🙂

1. Du kan lita på en stabil dator och ett stabilt ljudkort. Jag kör live med datorer för ljuduppspelning, men jag har rätt sällan använt ljudkortet som mixer.

Ett undantag är en soloföreställning med musik och dans där det var backtracks och 1 sångmygga. Då kunde allt lika gärna gå genom Ableton Live.

Likaså ett humorband där jag ingått och vi körde backtracks, tre instrument, tre mikrofoner, medhörning och utljud genom datorn. (Ja, det var besvärligt eftersom mjukvaruinstrument och native-pluggar var för mycket för att använda lägsta möjliga latency och fördröjningen fanns där, och fördröjning på medhörning är jobbigt.)

Det är ganska jobbigt om du skulle råka ut för en kort dropout, eftersom det drabbar allt ljud i lokalen.

Hur tänkte du mixa förresten? Kontrollyta? Hur dödar du en rundgångsfrekvens snabbast?

2. Få mixerbord har väl de bästa kompressorer och eq inbyggt, men det du hittar i en enkel digitalmixer är mer än väl för livespelningar.

3. Roland Octa-Capture? Jag är skeptisk. MOTU? Mycket bättre.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...