Jump to content
Annons

holygoat

Recommended Posts

Hej!

Vi har införskaffat ett PA-system till vår replokal, som är ca 35kvm stor. Nu kan ingen av oss någonting om PA's, men enligt musikaffären där vi inhandlade utrustningen skulle det räcka gott och väl med detta.

Har ej möjlighet att ta reda på modell eller annan fakta för tillfället, förutom att jag tror att märket på PA't är Phonetic (6 kanaler), samt att märket på högtalarna är Rocktron (12").

Nu är det så att Vi har stora problem med rundgång vilket gör att vi inte kan ha den volym som krävs för att kunna överrösta instrumenten. Det vi kan ha som max är kanske 55% Level samt 50% på Main-volymen (sätter vi på effekt som reverb eller delay blir det rundgång ännu tidigare).

Vi ha försökt flytta runt högtalarna och micken men det hjälper föga. Vi har ingen ljuddämpning och väggarna är av betong, så det är nog en av anledningarna till rundgången... eller vad tror ni? Har ni några tips i övrigt på hur vi ska gå tillväga för att lösa detta? Placering? Inställningar?

Tacksam för svar!

Bild på grejerna (översta hyllplanet). Kanske någon kan säga vilken modell det är samt effekt?

http://i.imgur.com/y2r6p.jpg

Mvh/

Redigerat av holygoat
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Börja med att flytta micken, den plockar väl upp högtalarna och instrumenten lika väl som sången.

Används PA-systemet för sångarens medhörning eller för att övriga musiker ska höra sången?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hitta ett par av de frekvenser som tenderar att runda först och skär bort en del av dem med EQ´n.

Vi har testat att mixtra med EQn men hittills utan framgång. Får helt enkelt fortsätta med detta dock spm du säger mer riktat mot de frekvenser som särskilt rundar.

Börja med att flytta micken, den plockar väl upp högtalarna och instrumenten lika väl som sången.

Används PA-systemet för sångarens medhörning eller för att övriga musiker ska höra sången?

Trummorna hörs riktigt mycket överallt i lokalen så att hitta ett ställe där micken inte fångar upp dem blir svårt, men vi ska försöka! PA't är för att samtliga i bandet ska höra sången, och inte bara sångaren.

Redigerat av holygoat
Link to comment
Dela på andra sajter

förstår jag det rätt att det endast är sången som körs i pa:t med bara en mick?

används en typisk sångmick typ sm58 el dyl på rätt sätt ska det inte bli några större problem

en sak som def kan orsaka problem är att sångaren på ett tufft sätt håller micken runt kulan istället för handtaget vilket gör en riktad mick rundupptagande - med rejäl rundgång som grädde på ljudmoset

om ni måste höja till max för att överrösta instrumenten kanske ni ska sänka instrumenten

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

förstår jag det rätt att det endast är sången som körs i pa:t med bara en mick?

används en typisk sångmick typ sm58 el dyl på rätt sätt ska det inte bli några större problem

en sak som def kan orsaka problem är att sångaren på ett tufft sätt håller micken runt kulan istället för handtaget vilket gör en riktad mick rundupptagande - med rejäl rundgång som grädde på ljudmoset

om ni måste höja till max för att överrösta instrumenten kanske ni ska sänka instrumenten

Håller med på allt där.

Sångmicken har en enorm betydelse. Billigare mickar rundar som fan om man drar på lite. Jag har en Shure Beta58 live, den är jäkligt bra, man kan pressa på rejält innan det tjuter, bra ljud ger den också. Plus att den verkar tåla vilka smällar som helst.

http://www.prisjakt....kt.php?p=127542

Edit: Väldigt viktigt är att ställa gain på sångmicken exakt rätt. Har ni för mycket på där, gain är alltså ingångskänsligheten på varje kanal, ratten sitter överst på alla mixerkanaler, så får ni snabbare rundgång o distljud även med en bra mick. Dra ner volymen helt på regeln o skrik rejält i micken, höj gain eftersom tills det blinkar rött, dra sen tillbaka lite grann.

Sen borde det funka om ni inte spelar skithögt på resten av grejerna..

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Tusen tack för era svar, uppskattas!

förstår jag det rätt att det endast är sången som körs i pa:t med bara en mick?

används en typisk sångmick typ sm58 el dyl på rätt sätt ska det inte bli några större problem

en sak som def kan orsaka problem är att sångaren på ett tufft sätt håller micken runt kulan istället för handtaget vilket gör en riktad mick rundupptagande - med rejäl rundgång som grädde på ljudmoset

om ni måste höja till max för att överrösta instrumenten kanske ni ska sänka instrumenten

Ja det stämmer att det endast är sången som körs genom PA:t, genom en mick (SM58). Jag spelar gitarr samtidigt som jag sjunger och håller därmed inte i micken... Du har rätt i att vi borde sänka de övriga instrumenten, men jag tycker överlag att sången är rätt låg på den volym vi lyckas åstadkomma utan rundgång. Dessutom... hittar vi en okej inställning där det inte rundar kan det helt plötsligt börja runda, efter att vi spelat ett tag utan att ändra inställningar. :/

Håller med på allt där.

Sångmicken har en enorm betydelse. Billigare mickar rundar som fan om man drar på lite. Jag har en Shure Beta58 live, den är jäkligt bra, man kan pressa på rejält innan det tjuter, bra ljud ger den också. Plus att den verkar tåla vilka smällar som helst.

http://www.prisjakt....kt.php?p=127542

Edit: Väldigt viktigt är att ställa gain på sångmicken exakt rätt. Har ni för mycket på där, gain är alltså ingångskänsligheten på varje kanal, ratten sitter överst på alla mixerkanaler, så får ni snabbare rundgång o distljud även med en bra mick. Dra ner volymen helt på regeln o skrik rejält i micken, höj gain eftersom tills det blinkar rött, dra sen tillbaka lite grann.

Sen borde det funka om ni inte spelar skithögt på resten av grejerna..

Tack för tipset med gain, ska provas! Kan det förresten kallas för HIGH? Längst upp på varje kanal finns nämligen detta (följt av MID, LOW, MONI, EFX och LEVEL).

Gällande micken... Är det stor skillnad mellan BETA 58A och den vanliga SM58:an (som vi har)?

Här är förresten ett par länkar till PA:t. Borde väl gå att kräma på rätt bra med ett par 12-tummare?

http://www.mydukkan....9299d715226.jpg

http://www.malmomusi..._V10_-5341.aspx

En annan sak gällande inställningarna är att det finns flera utgångar för högtalarna: Bridge L+R, MONI/MAIN och MAIN1/MAIN2.

Spelar det någon roll hur det är kopplat här?

Redigerat av holygoat
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, ser att ni inte har nån gainratt på den där... High är översta diskanten...

Har ni 4 ohms högtalare? Om de är på 8 ohm får nu inte ut hela effekten ur den powermixern, den ger inte så värst med "kräm" till ett hårdskramlande rockband.... örsök spela lägre och rädda öronen...

Jag tycker det är stor skillnad till det bättre med Betamodellen. Och köper man en sån duger den i många många år, den jag har tänker jag aldrig byta ut. De kör ofta med dem på TV osv, fast det finns långt dyrare alternativ att ta till.

Edit: Är högtalarna på 8 ohm tror jag ni kan bryggkoppla i mono och få mer ljud. Är de på 4 ohm går det troligen inte, då kan slutstegen gå sönder. Ska ni bryggkoppla så be nån som kan med såna grejor riktigt hjälpa er, annars kan det bli fel. Rätt kopplat blir det mer tryck.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

En annan sak gällande inställningarna är att det finns flera utgångar för högtalarna: Bridge L+R, MONI/MAIN och MAIN1/MAIN2.

Spelar det någon roll hur det är kopplat här?

man kan tex tänka sig att main riktas mot publiken å monitor tillbaka mot er själva
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...