Jump to content
Annons

När "kan man mixa"?


Terror

Recommended Posts

Den här frågan poppade upp i mitt huvud halv 4 imorse. "När kan man mixa"?

Alltså.. vad är definitionen på ett mixsproffs? Ta tex Lord Chris Angle, han KAN ju mixa, inget snack om saken. Men finns det någon gräns?

- Ni som "kan mixa", när kom ni på just att "nu kan jag mixa"?

- Blir man färdiglärd? Självklart kan man alltid lära sig nytt. Men kan man just säga "Jag kan allt som behövs för att göra en bra mix. Jag kan mixa"?

- Vad skulle ni påstå är gränsen mellan "kan mixa" och "kan inte mixa"?

- När blir man proffs på det?

- Finns det aspekter inom mixning man inte behöver kunna, men ändå klassa sig som en "professionell mixare"?

Ja, ni fattar säkert vad jag menar.

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mixa kan man när man kan nå det resultat man vill och det låter bra När man helt enkelt vet vad man håller på med.

Fullärd blir man aldrig någonsin, det finns alltid nya saker att lära sig, och möjligheterna är bortom oändliga.

Enda kriteriet för att kunna klassa sig "professionell" är att man faktiskt livnär sig på det man gör, och som så så bör man med andra ord vara duktig på att få fram ett resultat som tilltalar kunden.

Att någon är proffs betyder inte automatiskt att personen i fråga kan allt, det kan lika gärna betyda att personen i fråga är väldigt duktig på något väldigt smalt och därför får jobb eftersom folk gillar denna smala sak. Dock inte en bra sak att grunda en karriär på då ett byte i trender raskt kan göra en arbetslös.

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Mixa kan man när man kan nå det resultat man vill och det låter bra När man helt enkelt vet vad man håller på med.

Fullärd blir man aldrig någonsin, det finns alltid nya saker att lära sig, och möjligheterna är bortom oändliga.

Enda kriteriet för att kunna klassa sig "professionell" är att man faktiskt livnär sig på det man gör, och som så så bör man med andra ord vara duktig på att få fram ett resultat som tilltalar kunden.

Att någon är proffs betyder inte automatiskt att personen i fråga kan allt, det kan lika gärna betyda att personen i fråga är väldigt duktig på något väldigt smalt och därför får jobb eftersom folk gillar denna smala sak. Dock inte en bra sak att grunda en karriär på då ett byte i trender raskt kan göra en arbetslös.

Men om jag gör en mix, som jag och mitt band tycker låter asbra, och många fans tycker låter bra, men tex (igen) Cris Angle tycker är värdelös och dåligt gjort. Kan jag, eller kan jag inte mixa då?

Link to comment
Dela på andra sajter

När folk är villiga att betala för dina kunskaper.

Det kan ju hända, även om du är värdelös. Låt oss säga att jag "kan mixa", och försöker sälja mina tjänster. Sen kommer några 11-åringar som har ett band. Dem betalar 10.000kr för att jag ska mixa deras skiva, men jag gör ett dåligt jobb. Men dem fattar ju inte att de inte är bra.

Då finns det folk som vill betala för mina kunskaper, även om resultatet är värdelöst. Hur blir det då?

Redigerat av Terror
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

- Vad skulle ni påstå är gränsen mellan "kan mixa" och "kan inte mixa"?

- När blir man proffs på det?

- Finns det aspekter inom mixning man inte behöver kunna, men ändå klassa sig som en "professionell mixare"?

när man inte klarar av att rent praktiskt göra en mix - då kan man inte mixa

om det sen blir en bra eller dålig mix är en helt annan sak och beror i hög grad på den som lyssnar och bedömer

proffs blir man när man kan ta betalt för jobbet

ja - så länge man kan ta betalt för det man kan

Link to comment
Dela på andra sajter

När är en tavla dålig? När behärskar du ett instrument? Om du har för avsikt att uppnå en ljudbild och vet med dig hur du ska ta dig dit och också gör det som en helhet borde du vara fena på det - ergo "kunna mixa". Konstnärligt tyckande finns alltid, och folk kommer väl alltid att tycka hela spektrat från "suger" till "briljant" om en och samma mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ingen konkret motsvarighet till det begreppet. Alla kan olika mycket och på olika sätt dessutom. Det är inte som att alla måste gå uppför samma trappa och folk bara är olika långt upp på samma trappa. Funkar inte så.

Det är samma sak med advokater, läkare, rörmokare ... folk kan olika mycket, på olika sätt. Vissa är asbra, andra borde knappt bli anlitade. Går du till lokala vårdcentralen kan du få en skit-läkare eller jävligt bra läkare. Det är väldigt olika från person till person, även fast folk titulerar sig under samma rubrik. Vissa tillägnar sig massor med tid, engagemang, rannsakar, ifrågasätter och utmanar sig själv. Somliga gör bara tentorna, får sitt intyg och gör ingenting utöver det.

Om man är bra nog, det beror lite på vem som bedömer. Alla har olika kriterier. En annan aspekt är att man får inte jobb pga av att man är bra i första hand, utan i första hand får man jobb på grund av att folk känner till en och vet att man "sysslar med sånt här".

I första hand är det du själv som måste skapa dig en uppfattning om dina styrkor och svagheter, oavsett var i utvecklingen du är. Men det finns ingen som kommer att dela din uppfattning om din förmåga helt o hållet. Alla kommer se på dig olika.

De som har livsinställningen att dom är bra/bäst, tycker ofta att dom kan utan att ens ha utövat mycket överhuvudtaget, och erbjuder sina tjänster till allmänheten.

De som har livsinställningen att dom måste kämpa för att nå upp til det normala, tycker ofta att dom inte kan fastän dom egentligen är riktigt jäkla bra, och erbjuder inte sina tjänster till allmänheten.

Själv gör jag det jag gör, baserat på vad jag tycker mig veta och dom metoder/strategier jag vant mig att använda. Vilket namn som folk vill sätta på det, är inte upp till mig att avgöra.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

[1] - Ni som "kan mixa", när kom ni på just att "nu kan jag mixa"?

[2]- Blir man färdiglärd? Självklart kan man alltid lära sig nytt. Men kan man just säga "Jag kan allt som behövs för att göra en bra mix. Jag kan mixa"?

[3]- Vad skulle ni påstå är gränsen mellan "kan mixa" och "kan inte mixa"?

[4]- När blir man proffs på det?

[5]- Finns det aspekter inom mixning man inte behöver kunna, men ändå klassa sig som en "professionell mixare"?

1. När jag lyckades mixa så som jag ville ha det men som ingen tidigare hade kunnat göra åt mig.

2. Aldrig.

3. Följa "regler" = "kan inte mixa". Bryta mot regler = självständig ("kan mixa").

4. När man försörjer sig på det.

5. Terminologi och elitspråk är inget man nödvändigtvis måste kunna.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Mixa kan man när man kan nå det resultat man vill och det låter bra När man helt enkelt vet vad man håller på med.

Tycker jag är lite för snäll definition. Skulle vilja formulera det som:

Mixa kan man när man kan nå det resultat andra vill ha och det låter bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kanske kan koka ner frågan till "När är en mix bra"? Vad är bra, tillräckligt bra, eller inte bra? Kan två mixar vara lika bra och ändå låta riktigt olika? Det blir ju liksom omöjligt att hitta nån universell konsensus för det. Studios mixtävling var väl ett exempel på det, tyckte jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mixa kan man om man kan få det att låta bra oavsätt hur bra/dåligt grundmaterialet är, altså att man kan få både proffs inspelningar och amtörbandets replokals-inspelning att låta bra(även om bättre inspelat material alltid kommer låta bättre)

"Bra mix" är när det låter lika bra som allt annat inom den musikstil det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många år tog det för er att känna att ni kan mixa?

Att lära känna mixning som separat moment, tog död på känslan för ljud/musik för mig. Hade jag vetat bättre hade jag avstått från att lära känna mixning.

Från den stund jag började krana på allvar, till den stund jag kände att nu har jag samlat en tillräcklig 'bag-of-tricks' för hantera mer än 90% av allt material som kan komma min väg, tog knappt 3 år. Då talar vi om effektiv tid 7-8 timmar om dan ca 4 dar i veckan. Samtidigt hade man då principiella saker och ting gratis i bakhuvet, från MIDI-komposition i typ 5 år.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kanske kan koka ner frågan till "När är en mix bra"? Vad är bra, tillräckligt bra, eller inte bra?

En mix är "bra" (men inte nödvändigtvis perfekt) när man själv känner att man är nöjd (men inte nödvändigtvis överväldigad) med vad man hör.

Jag anammar alltså: skit i vad andra tycker, såvida tyckandet inte rimligen leder till att din mix blir "bättre", enligt ovan definition.

Hur många år tog det för er att känna att ni kan mixa?

Ungefär tjugofem år.

Att lära känna mixning som separat moment, tog död på känslan för ljud/musik för mig. Hade jag vetat bättre hade jag avstått från att lära känna mixning.

Vilket som tur är måste vara ett rätt så sällsynt fenomen. (Bara omifallatt kidsen skulle tolka ökad mixning som något destruktivt.) Själv känner jag mig jävligt bekväm med mina erfarenheter och kunskaper.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

När man mixat tillräckligt för att kunna göra det intuitivt och samtidigt undvika majoriteten av fallgropar, tycker jag att man har nått till en punkt där man kan börja säga "Jag är rätt så ok/bra på att mixa.".

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många år tog det för er att känna att ni kan mixa?

intressant fråga

det tog väl kanske nåt år eller lite till innan jag kände att jag på egna ben kunde ta mig an mixningar och kunde få ihop dom så dom funkade

men att mixa "bra" tog nog kanske ytterligare två-tre år då jag kunde känna att det blev riktigt bra och att dom jag mixade åt blev riktigt nöjda

då jag också kände mig bekväm med helt olika musikstilar

den största lärdomen tycker jag var att kunna kombinera det man kan rent praktiskt med att kunna läsa ut å förstå vad kunden vill få fram genom sin musik - dialogen där är oerhört viktig

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså definitionen på att man kan mixa måste ju vara att man helt enkelt "kan mixa". Att man kan använda ett ljudprogram och få flera kanaler till en kanal. Sen hur bra man är på det är en annan sak.

Jag förstår hur du menar dock och för min egen del så känner jag att jag kan mixa, problemet är att man utvecklas hela tiden så om fem år kommer jag säkerligen att titta tillbaka och inse hur lite jag kunde och tycka att jag inte kunde mixa då.

Det som begränsar mig för tillfället är prylarna. Dåliga monitorer, dålig mixposition (liten lägenhet), inga mickar (förutom en sm57). Det blir väldigt lite akustiskt inspelning. Det mesta sker ITB, trummor och sånt. Jag känner att för att komma till nästa steg i min mixning så måste jag uppgradera mina prylar. Bättre mickar, pluggar, monitorer, bättre mixposition osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså definitionen på att man kan mixa måste ju vara att man helt enkelt "kan mixa". Att man kan använda ett ljudprogram och få flera kanaler till en kanal. Sen hur bra man är på det är en annan sak.

Exakt. Bra där.

Det är liksom när man blandar in en kvalitetsvärdering som det strular till sig. Frågan som ställs är inte rätt definierad liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...