Jump to content
Annons

Stärkaren i låda


HALMIS

Recommended Posts

Annons

Har lyssnat på en del sådana på olika sidor, låter faktiskt helt okej. Desto större låda desto bättre ljud. Bygg den hyffsat stor, in med massa absorbentskum, ha hyffsat djup på den. Randalls grej är skit tydligen, läcker igenom en hel del ljud och låter grummlig. Folk är tvungna att modda den för att det ska låta bra, inte okej med tanke på hur dyr den är och hur enkelt det är att bygga en fyrkantig låda, det klarar till och med en 6-åring av med hammare och spik! Kom ihåg att bygga den tät!

Eller så kan du ju bygga en skärmvägg eller köpa en sån här:

http://www.thomann.d..._amp_shield.htm

så blir det nog hyffsat isolerat från trummorna om du sätter en gate på't!

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

post-8284-0-61365200-1353611351_thumb.jpg

post-8284-0-68011900-1353611984_thumb.jpg

Vi spelade nyss in en elgitarr o trummor samtidigt, trummorna står bara med hihaten 80 cm från akustikplattan i ett ganska litet rum. Slasket från gitarren in i trummorna är så svagt att felspel på gitarren inte skulle märkas i mixen när fler gitarre o allt annat är pålagt. Jag spelade förstås inte så högt, vi körde med lurar, men nog hade jag lätt kunna skippat lurarna och hört gitarren tillräckligt i alla fall. Trummisen tycker det funkar fan så mkt bättre att spela in grunderna så här än att han ska sitta o spela ensam till klick. Eller utan klick... Jag tyckte oxå det funkade väldigt bra att få till nyanseringarna mm på bägge instrumenten.

Så jag tror en ljudisolerarburk är onödig... En tjock madrass funkar nog lika bra som min akustikplatta.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar.

Testade idag att ställa ett bord på högkant å lägga isolering å skit på och det läckte faktist inte in mycket alls i trummickarna.

Har testat med gate på virveln men hur funkar det på överhängarna? Är det inte lätt att det även försvinner ljud som man vill ha kvar när man gatear?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns väl både för och emot gatar på trummor. Jag gillar det inte alls, alla mickarna ska hela tiden ta in alla trummor. En gejtad puka låter skitkonstigt tycker jag, kan låta som att den är inspelad i nåt annat land och sen inklippt efteråt.

Andra tycker helt annorlunda, att gejta o vrida till trumljudet på alla möjliga vis är helt självklart...

Att gejta överhängen kan ju inte funka för nån....

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...