Jump to content
Annons

Win 8 pro/light


Frekvens

Recommended Posts

Hej!

Sitter i dagarna och ska bygga en ny PC. Behöver köpa Windows. Och nu gäller det 8:an; undrar där lite om det verkligen behövs en pro-version, eller om det räcker med en "light" eller home version.

Sedan undrar jag om det är säkrare att köpa ett Win 7 - kompatibilitet och drivrutiner med program och ljudkort (något som kanske inte släppts än för win8).

Tacksam för svar / synpunkter

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Här kan du se de olika versionerna:

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows/compare

Notera att du ftf kan köpa PRO-versionen rabatterat för 279:- (om du har XP eller nyare att uppgradera).

Som ALLTID med datorer och förmodligen än mer aktuellt nu... Behöver du verkligen datorn ftf eller kan du vänta?

Nästan allt som funkar i Windows 7 funkar i Windows 8 (windows 8 ÄR i grunden Windows 7 med en del fixar i grunden och ny yta).

Men, utgår man ifrån att det ska funka så kan man ge sig jä..en på att något kommer strula...

Jag installerade själv Windows 8 förra helgen och håller på att ominstallera alla program (valde att formatera om C).

Cubase 5.5, Superior drummer 2,0, Amplitube 2 (+SVX och Metal), samt diverse andra pluggar jag hade funkar klanderfritt (så långt jag hunnit testa). Mitt ljudkort (Lexicon u42) hade inga Windows 8 drivrutiner men Windows 7 drivarna fungerar perfekt. Samma sak för min äldre HP-laser.

NOT1: Det "uppgraderingstest" som man kan köra via hemsidan för Windows 8 ger en hel del konstiga svar och är nog inte helt att lita på.

NOT2: Är inte speciellt imponerad av Windows 8. Prestandan är identisk med Windows 7 (eller något bättre) men den nya startsidan känns väldigt "konstig" på Desktop (på platta och mobil hade jag nog gillat det däremot!).

När du väl tagit dig till det "gamla skrivbord" (som faktiskt finns kvar) så är det (i mitt tycke) fulare nu. Allt vad Aero/Glass -pynt heter är borta. Det finns inga toningar, 3D, skuggningar, animationer, ramar etc etc är borta... Befriande enligt en del men tråkigt enligt mig. Vill man få tillbaka de som börjat köpa Apple på design tror jag man kan få det svårt. Windows 8 känns "Volvo 740 utan några tillval"...

Btw, Apparna är pinsamt dåliga i Windows 8 (på desktop). De tar längre tid att starta än motsvarande programversion och de är fruktansvärt fula och funktionsfattiga. De har inte ens vettig fönsterhantering (bättre än på iPad så där blir ett plus vad gäller plattor men kasst på desktop).

Vad som talar för Windows 8 är att det med största sannolikhet ÄR framtiden (som MS vill ha det) och kommer uppdateras efter det att Windows 7 "lämnats att självdö".

Lycka till med bygget!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag installerade Win 8 på sambons dator i helgen - och tycker det är våldsamt rörigt och illa genomtänkt.

Start-knappen där man har sin låååååånga lista med program, har de tagit bort och ersatt med den där fjantiga leksaks-startsidan. Det finns ingen normal mail, utan mail-appen som följer med kan inte hantera POP3, utan måste köra med IMAP - och inte ens det funkade mot mitt webhotell av någon orsak där mail-appen bara säger att något är fel - och inte ett dugg om VAD som är fel, så tills vidare får hon köra med webmail istället. Explorer funkade inte mot banken, så det är tur att man kan köra med Chrome istället.

Kom tillbaks med Start-knappen och Outlook Express, så kanske jag förlåter resten av härdsmältan. Har väldigt svårt att förstå varför man ska ha två olika skärmar med helt olika design, när alla andra Windows-versioner har funkat utmärkt med enbart desktop-skärmen, där man sköter allt.

Nåja - nu är jag kanske onödigt negativ, men jag blev våldsamt irriterad på vissa detaljer. Det mesta funkar som vanligt annars, men vissa saker är milt sagt irriterande...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag Win 8 funkar hur bra som helst. Att avsaknaden av startknapp skulle vara en dealbreaker har jag svårt att förstå. Finns en massa smarta prylar i Win 8. Det handlar mycket om att tänka om, det tog mig 3-4 dagar och bli varm i kläderna.

Har nu kört det sedan release utan problem. Kommer definitivt inte gå tillbaks till sjuan. Kan också vara så att jag även är van vid Mac där det även där saknas startknapp? Men som sagt, är man beredd att tänka om vad det gäller vissa småsaker så funkar det kalas. Dessutom är man inte tvingad att använda MS appar...

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst funkar det bra, men den där leksaksdesignen på startskärmen har jag svårt att förlika mig med - speciellt som man ändå går över till desktopskärmen vad man än gör, så det känns som ett väldigt onödigt mellansteg.

Allt går att vänja sig vid, men detta med startskärm istället för startknappen, är faktiskt första gången jag tycker att något är riktigt dåligt gjort i Windows.

Win 8 verkar alltså funka hur bra som helst, trots att hennes dator är en gammal burk med bara 2GB RAM. Behövde egentligen installera om XP på den för att något som en reparationsinstallation inte lyckades fixa, hade gått snett - men så tyckte jag att uppgraderingen var så pass billig, att det ändå kändes bättre att köra in Win 8 när det ändå skulle installeras om.

Link to comment
Dela på andra sajter

HyvääSaxofonista (oregistrerad)

Håller med om att Windows 8 är lite rörigt till en början men det finns också många bra förbättringar och som sagt man måste inte köra appar, bara att välja...

Om man har svårt att klara sig utan startmenyn så kan man installera en sån via http://lee-soft.com/vistart/windows-8-start-menu.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Då borde jag kunna köpa en oem av Windows 8. Var inne på att köpa 7 till datorn men det är ju prisskillnader. Hmmm ska man då slå till på en bättre skärm för touchfunktioner kanske.

Och för att svara lite på min egna fråga så verkar det bara finnas en ren o skär Windows 8 edition. Inte som 7 med Home, pro, business etc... det är ju bra! Mindre terräng :-)

Redigerat av Frekvens
Link to comment
Dela på andra sajter

Touch kanske kan vara kul, men det är mindre lyckat ergonomiskt sett eftersom du måste lyfta armarna hela tiden för att använda touchfunktionen på en skärm som står upp framför dig, med värk i axlarna som följd. Funkar utmärkt på en padda, som du ju inte lyfter armarna för att peta på, men som sagt inte så bra för en stationär dator. Jag skulle lägga pengarna på något annat istället - kanske en större SSD eller något annat kul...

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vara om man arbetar med skärmen monterad i bordet typ. Men nja, jag börjar nog inte med touch än, ger det något år till att utvecklas ihop med musikprogram etc. Ser framför mig Robert Downey JR och hologramskärmar....

Har dessutom köpt 3D TV precis, så det får räcka med bild.

Som du säger Claes, jag lägger pengarna på något annat istället. En till eller större SSD, eller något i ljudväg 😉

Redigerat av Frekvens
Link to comment
Dela på andra sajter

En tekniker här på jobbet spånade på att typ varannan Windows release är ok; 🙂

Windows 3.11 +1

Windows 95 -1

Windows 98 +1

Windows Millenium -1

Windows XP +1

Windows Vista -1

Windows 7 +1

Windows 8 -1

etc...?

Ja, det stämmer väl ganska bra - men Win 8 verkar funka lika bra som Win 7, bara med ett lite annat skal, typ - så listan stämmer inte helt på slutet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästan allt som funkar i Windows 7 funkar i Windows 8 (windows 8 ÄR i grunden Windows 7 med en del fixar i grunden och ny yta).

Nej, windows 8 använder en helt ny kärna. Det windows7-liknande skrivbordet är bara en simulering.

NOT2: Är inte speciellt imponerad av Windows 8. Prestandan är identisk med Windows 7 (eller något bättre)

Windows 8 går mycket snabbare att starta och stänga av än windows 7. Windows 8 är snabbare än windows 7 både för långsammare och snabbare datorer (är gjort för att klara dom tröga surfplattorna samtidigt som det är väldigt optimerat för flera trådar). Vissa spel och program har fått så mycket som 30% bättre prestanda, vilket är otroligt, det är alltså en större uppgradering att gå från win7 till win8 än att uppgradera processorn från Sandy-bridge till Ivy-bridge. Vissa pluggar nyttjar windows 8s skalning av kärnor väldigt bra och drar 10-20% mindre processorkraft i windows 8 jämfört mot windows 7.

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

http://blog.cakewalk...n-applications/

SONAR CPU gains were observed when using Windows 8 for Low latency performance tests. These gains mean you can run bigger loads in Win8 at low latency without audio glitching.

low latency plugins… 15.5% CPU reduction

input monitoring… 8% CPU reduction

high track count… 23% CPU reduction

High bandwidth audio …6.2% CPU reduction

SONAR multi-core CPU load balancing at low latency

Workloads for cores are more evenly balanced at low latencies on Windows 8. Better balanced core workloads translate to more efficient use of multiple CPU core hardware and thereby better workload scaling for large projects.

low latency plugins… 23% improvement

input monitoring… 31.7% improvement

high track count… 30.6% improvement

High bandwidth audio …17.5% improvement

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst funkar det bra, men den där leksaksdesignen på startskärmen har jag svårt att förlika mig med - speciellt som man ändå går över till desktopskärmen vad man än gör, så det känns som ett väldigt onödigt mellansteg.

Någon gång måste dom ju byta, om dom inte vill sitta fast med Win95-designen för all evighet.

Visst är man van vid startmenyn, men det är ju sannerligen inte en design som helt saknar utrymme för förbättringar. Kanske pillrigt att navigera med musen. När man fått upp expanderingn av en program-mapp måste man ju vandra med musen exakt över pilen som leder till expanderingen, annars stängs den igen. Till exempel 🙂

Såvitt jag har lyckats läsa mig till (har inte bytat till Windows 8 än, eftersom jag fortfarande kör XP och är mitt inne i en inspelning, känns lite riskabelt 🙂) så verkar det som om de som tagit sig några minuter då och då för att försöka förstå hur man ska jobba med Windows 8 tycker att det allra mest funkar mycket bättre där. Medans de som sitter och irriterar sig på att det inte ser ut ungefär som det gjort sen Win95 inte är lika nöjda 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Windows 8 går mycket snabbare att starta och stänga av än windows 7. Windows 8 är snabbare än windows 7 både för långsammare och snabbare datorer (är gjort för att klara dom tröga surfplattorna samtidigt som det är väldigt optimerat för flera trådar). Vissa spel och program har fått så mycket som 30% bättre prestanda, vilket är otroligt, det är alltså en större uppgradering att gå från win7 till win8 än att uppgradera processorn från Sandy-bridge till Ivy-bridge. Vissa pluggar nyttjar windows 8s skalning av kärnor väldigt bra och drar 10-20% mindre processorkraft i windows 8 jämfört mot windows 7.

Ok - då ska man kanske ta och uppgradera från Win 7 på studioburken också i så fall. Den uppgraderingen skulle ju enligt uppgift gå helt smärtfritt, så att man slipper installera om programmen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...