Jump to content
Annons

Varför blir mina låtar så mycket lägre i volym?


ekan94

Recommended Posts

Hej! Jag har ett stort problem, och det är att så fort jag gjort en låt, och mixat och mastrat den så är den så mycket lägre i volym än vad andra låtar är. Jag förstår inte hur jag på något sätt ska kunna få låten högre när mixen ligger precis under clipping innan mastering och sedan så boostar jag den med limiter efter masteringen, så att den ligger precis på högsta möjliga volym.

Vad gör jag för fel?

Min process ser ut så här:

1. Mixar så att låten, vid den punkt där det är högst volym, ligger på typ 1 dB under clippinggränsen.

2. Innan jag bouncar för mastering så sänker jag masterreglaget till -5dB så att jag har mycket headroom att jobba med.

3. Jag mastrar låten och sätter på en limiter för att höja volymen så mycket det går utan försämrad kvalitet.

4. Jag bouncar som färdig mp3.

5. Jag spelar upp den i iTunes och jämför med annan låt. Då märker jag hur mycket lägre min volym är.

Är det på punkt 2 jag gör fel? Att sänka mastervolymen innan export för mastering?

Är EXTREMT tacksam för svar!

Mvh Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du gör garanterat "fel" vid mixningen, om du vill uppnå högsta möjliga ljudvolym på resultatet med limiter utan att det låter "krossat" måste du ha gjort mixningen perfekt. Varenda frekvens som inte ska vara med ska vara bortfiltrerad med EQ på varenda litet ljud du har i mixen. gå in med EQ inte bara på spåren utan på alla små ljud du har, du kan ha glömt hipass på en hihat eller inte rätt EQ på kicken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är tveksam till om det hjälper att backa masterreglaget innan du mastrar. Men det finns lite olika teorier där.

Brukar själv alltid ha master-reglaget på noll. Är det något som peakar så får man helt enkelt backa tidigare i kedjan.

Det kan också vara värdefullt att lägga en frekvensspektrumanalysator på masterregeln, så kan du enkelt se om det är några frekvenser som är för starka. Antingen klurar du vilka instrument/kanaler det är som orskar detta och eq:a bort det där. Eller så sänker du de frekvenserna direkt i mastringen (innan limitern).

Att ha en limiter på master-regeln är inte heller så dumt, då kan vrida på den och se hur mycket den dämpar genom-låten. Senaste inspelningen jag gjorde så slog t ex virveln igenom något alldeles otroligt i början. Den hördes lagom mycket, det såg inte så farligt ut i frekvensspektrumanalysatorn, men när man tittade på limitern på master-regeln så såg man hur kraftigt den reagerade vid varje virvelslag.

Ett ytterligare tips kan vara att komprimera/limitera i flera steg, så att man så att säga tar lite åt gången. Dessutom finns det olika verktyg som på något halvmagiskt sätt får upp volymen ytterligare lite utan att det låter limiterad/komprimerat, som t ex Sonnox Inflator (förutsatt att man använder den rätt såklart!).

Link to comment
Dela på andra sajter

undvik steg 2. programmet har tillräkligt med headroom inbyggt

det är säkert olika frekvenser som tar onödigt med plats i mixen. kolla med en spektralanalysator!

när du mastrar använd först en multibandkompressor för att jämna ut alla frekvenser

och sen är det bara att pressa limitern ännu mer på slutet typ

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns en företeelse som brukar kallas "The Loudness Wars".

När musiken spelas i radio, på ICA, i klädesbutiker eller playlists överlag, så förblir volymknappen (på stereon) på samma volym hela tiden. Och människans hörsel har en tendens att uppfatta högre volym som nåt som sticker ut, som hörs, som mer kraftfullt. Så om det kommer en låt, på stereon, som låter högre än alla andra, så märker man den, den låter mer, låter intensivare. Affärsidén är att sticka ut mer än andra, höras högre, och på så sätt göra ett större intryck och i slutändan sälja mer tack vare det.

Så idag förväntas en låt som ska sälja, ha en massivt hög snittvolym. Du måste ner på ungefär -6 RMS för att vara någorlunda konkurrenskraftig. Artister som Skrillex ligger nere på -4,5 RMS.

För att komma upp så högt i volym, utan att det låter fullständigt skit, så måste man mixa med det här i åtanke. Snittvolymen bör, om det är möjligt, ligga på 1-2 db från slutgiltig masteringvolym. Och i så fall bör mixen ha snittvolym på -7 till -8 RMS.

Det är svårt att mixa så. Men jag skulle gissa att det är en av anledningarna till att din musik låter lägre i snittvolym än kommersiella releaser, och att du har svårt att höja upp till samma volym utan att det låter krossat. Tyvärr är Loudness kriget en väldigt destruktiv företeelse för musiken och ljudet.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kommer jag väl få pisk på fingrarna här men en sak jag har märkt är att på masterregeln kan det gärna fåklippa lite typ sådär 3-4 db över 0an.

När jag sen gör om låten till mp3 så verkar det som att den trycker ner volymen lite grann iigen så den hamnar på 0 typ. Svårt att veta exakt hur mycket den tar bort. Så om du ligger på nollan och sen gör till mp3 så borde du ju hamna typ -3-4-5 db vad vet jag. Så har jag uppfattat det som allafall här i garageband. Om du har lust så kan du maila mig en låt som du tycker är i låg volym så ska jag göra så här som jag alltid gör och prova. Sen om det är rätt eller inte det vete fan. Men så länge det inte låter konstigt och klipper så e jag nöjd. Skäll på mig nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kommer jag väl få pisk på fingrarna här men en sak jag har märkt är att på masterregeln kan det gärna fåklippa lite typ sådär 3-4 db över 0an.

När jag sen gör om låten till mp3 så verkar det som att den trycker ner volymen lite grann iigen så den hamnar på 0 typ. Svårt att veta exakt hur mycket den tar bort. Så om du ligger på nollan och sen gör till mp3 så borde du ju hamna typ -3-4-5 db vad vet jag. Så har jag uppfattat det som allafall här i garageband. Om du har lust så kan du maila mig en låt som du tycker är i låg volym så ska jag göra så här som jag alltid gör och prova. Sen om det är rätt eller inte det vete fan. Men så länge det inte låter konstigt och klipper så e jag nöjd. Skäll på mig nu.

det låter som du har en normalisering på när du konverterar

det är inte att rekommendera att ligga över nollan på masterregeln

eller digitalt ljud kan inte vara över 0db på en fil och klipper allt automatiskt som ligger över när du exporterar

däremot som signia skriver gäller det att pressa de enskilda spåren redan med en komressor

Link to comment
Dela på andra sajter

Du verkar ha ett bra tillvägagångsätt, dock så länge det inte klipper på mastern i mixning så behöver du inte sänka reglaget. Sen är det ju så att masterare idag som skall mastera upp till kommersiell nivå trycker ju på extra även fast det blir till det sämre vilket i min mening är löjligt. Dock så krävs det en mycket bra mix för att kunna få upp ljudnivån utan att alternera ljudet allt för mycket i slutändan. Det finns ju en anledning varför det finns folk som bara jobbar med att mastera, att få högre volym en en hemmapulare är en av de sakerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag ser ju nåt som heter normalize när jag kör ner till mp3. Är detta inget bra eller vad? Vet inte ens om man kan stänga av det i garageband faktiskt. Tror inte det. Garageband är ju ett sjukt bra inspelningsprogram men med lite små restriktioner så som inte tillräckligt många effekter kan läggas per spår och sen på master spåret kan man bara lägga till en valfri plugg. Annars ett jävligt bra program. Enkelt och snabbjobbat och strulfritt men som sagt en hel del restriktioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag ser ju nåt som heter normalize när jag kör ner till mp3. Är detta inget bra eller vad? Vet inte ens om man kan stänga av det i garageband faktiskt. Tror inte det. Garageband är ju ett sjukt bra inspelningsprogram men med lite små restriktioner så som inte tillräckligt många effekter kan läggas per spår och sen på master spåret kan man bara lägga till en valfri plugg. Annars ett jävligt bra program. Enkelt och snabbjobbat och strulfritt men som sagt en hel del restriktioner.

Normalize skulle inte jag använda, det finns bättre limiters på marknaden dock kostar de en slant. Ozone 5 kan jag rekommendera starkt men den är ganska dyr.

Har du testat Reaper? Det är ju ett kompetent inspelningsprogram och är så gott som gratis. Det bästa är att mastera i ett separat projekt. Jag brukar exportera i 24bit wav filer. Mastera i ett enskilt projekt och sedan exportera i 16bitars wav alt. mp3 filer.

Link to comment
Dela på andra sajter

i ditt fall är normalize bra då det gör att ljudfilen inte klipper

det räknar ut den starkaste volymen och höjer eller sänker så att den hamnar på nollan

Ja jag ser ju nåt som heter normalize när jag kör ner till mp3. Är detta inget bra eller vad? V

edit: men i de flesta fall är det bättra att använda en limiter

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, men då skippar jag steg 2.

Jag har alltså förstått att det är mixen det är fel på. Men då menar ni att jag borde gå in på spår för spår och EQa individuellt? För jag har lärt mig att man ska EQa flera ljud samtidigt så man hör hur det påverkar hela ljudbilden. Men samtidigt förstår jag att det är bra att köra grunden av EQn på enskilda spår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltså förstått att det är mixen det är fel på. Men då menar ni att jag borde gå in på spår för spår och EQa individuellt? För jag har lärt mig att man ska EQa flera ljud samtidigt så man hör hur det påverkar hela ljudbilden. Men samtidigt förstår jag att det är bra att köra grunden av EQn på enskilda spår.

Hur menar du där? Du kan inte ha missuppfattat det där då? Att de menar att man ska mixa individuella instrument mot de andra instrumenten? Det brukar inte vara så stor idé att eq:a en kanal solad utan man mixar kanalen för att smälta in i resten av ljudbilden och allt du gör påverkar allt annat. Skär du frekvenser ur ett instrument så påverkar du hur de andra instrumenten uppför sig samtidigt.
Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt.. Hemligheten ligger i mixningen. Som Linus skriver så gäller det att ta bort mycket ur det ohörbara subregistret.. I mixningen handlar det om att "karva" ut det som är nyttigt och filtrera bort det som inte är nyttigt för musiken. Skära borta ALLT under den frekvens som inte tillför något.. även skära uppåt, ta bort ALLT över en frekvens som inte tillför något. Var enskild stämma/instrument i musiken ska vara rent från onödiga frekvenser. Då kommer det att bli enkelt att få upp volymen på helheten. Sen ligger det mycket hokuspokus i vilken limiter du använder i slutändan också. Ozon har någon nämnt och det är ett bar masteringsverktyg.

Vill jag mastra en demo snabbt så brukar jag börja med att skära bort allt under ca 30 Hz och sen kör jag låten genom Waves Maximizer inställd i ett preset som heter CD Master. Fast som sagt bara för en snabb demo då! 🙂

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

En annan grej som kanske inte funkar alltid men rätt schysst för "radiobiten" är att på mastern ta en bra mastrings-EQ( typ Ozone 5:s) och med ett smalt Q-värde höja med några dB runt 2500 och 4500 hz, detta p.g.a att våra hjärnor är programmerade att höra bättre kring de regionerna p.g.a att tal ligger mellan typ 2-4 khz. Värt ett försök:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Men då menar ni att jag borde gå in på spår för spår och EQa individuellt?

https://www.studio.se/index.php/topic/101269-aha-upplevelse/#entry1477683

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...