Jump to content
Annons

DIY studiodörr - magnet för stängning?


GeorgieFree

Recommended Posts

har gjort egna studiodörrar. de väger drygt 100 kg styck. sitter med rejäla gångjärn så de inte lossnar och krossar de som är i studion. Men vill ju att dörren ska så att säga "suga" fast sig så den trycks mot de olika lagren av tätningslisterna runt om.

Vad har ni för tips på magneter som kan göra jobbet? Det e väldigt ont om plats ovan och under dörren så några traditionella "dörrstängningsarmar" fungerar inte att montera på ovanför dörren.

nu har jag 6 st standard minimagneter som tar 6 kilo var. totalt drar de in dörren med en kraft av max 36kilo men i reellt är det väl hälften...

(jobbar på att få in bilder)

IMG_2858.jpg

IMG_2846.jpg

IMG_2859.jpg

IMG_2853.jpg

IMG_2852.jpg

IMG_2854.jpg

det e rätt krångligt att få in bilder här.

Redigerat av GeorgieFree
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena Georgie!

Det låter bra att dörrarna väger 100 kg men utifrån bilderna förstår jag inte riktigt var du fått in massan någonstans. Är det plåtar eller MLV som syns i det näst yttersta lagren? Ser att du gipsat 4 lag i rummet och helst ska ju dörren motsvara samma ljudisolering. Om du inte har gips eller liknande i dörren blir det ju bara 3 lag byggplyfa med spalt emellan och det dämpar låga frekvenser väldigt dåligt - ger nog inte mer än kanske 20 - 25 dB i Rw.

Jag ser att du lagt ned massor med jobb på dina dörrar och vill inte göra dig besviken men jag tycker det är fel väg att gå med magneter på en sån här dörrkonstruktion. Det finns grymt starka magneter att få tag på men problemet är då , förutom injusteringen, att dörren kommer bli näst intill omöjlig att få upp. En annan grejj som du bör tänka på är att din dörr kommer nog att ändra sig i form med tanke på hur den är byggd och då kommer den typen av gångjärn du använder bli näst intill omöjlig att justera.

Det du kan göra vad gäller stängningen är att montera en utanpåliggande låskista med tillhörande mothåll på insidan. Du får borra hål för trycken och skaffa en längre fyrkantstapp. En annan grejj du kan testa är lite kraftigare låsrullar. Byt ut listerna mot mjuka EPDM i O eller P-profil.

// Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

electromagnetisk magnet påverkar inte det audiokablarna?

de första dagarna föll springan mellan tak och dörr från 22,5 mm till 23mm, sen har detta varit samma i en vecka. Ja jag vet att dörrarna är avgörande för stc man lyckas få, men är realist att i ett sånt trångt rum går det inte riktigt att få till. annars är det just vgarna som ger svagheten, stc från sångrummet som denna dörren ligger i kommer ha 3 dörrar från kontrollrummet.

men en operasångare har ju bara denna dörr mot förrådet som ligger vägg i vägg (med gipslagervägg) grannens sovrum.

Dörren har material från utsidan räknat

1.Akustikbehandling (smal basupptagare,diffusionsmaterial på det mesta) ej påsatt

2.plywood 12mm

på kanterna (7cm runt om

3.sheetblock

4. trälist 21mm

5.sheetblock (med green glue tunt för att få in i ojämna plywood)

i mitten på dörren (59cmx189cm)

3.green glue

4.farmacell gips 26mm (2st skivor tätt)

5 green glue

(den yttre plywooden bågnar av green glue på mitten och blir nedtryckt nån millimeter runt kanterna för att undanröja luft under)

6.plywood (mittenskivan)

7-11..ram 45x70 träregel, där allt sitter i ungefär och är väl svagheten, om/när allt faller i bitar av trycket av tyngden.inne i denna regelram ligger detta:

7. green glue

8.farmacell gips 13mm

9.green glue

10.farmacell 1gips 3mm

11. 45 mmrockwool

12.Plywood 12mm

13. plåtar för stabilitet (också en svaghet, men om det skulle gett med sig torde det redan nu ha fallit i bitar, men visst trät kan spricka vid nån av de ca 250 skruvarna som håller ihop alla delar.

Budgeten rymmer inte specialbeställda dörrar, dessutom kommer 2 dörrar i kontrollrummet vara med stora glas, för kan inte käna mig instängd, så målet på stc är väl en 30-45, för att man ska kunna jobba i timmar under dagtid, och men svag volym på kvällar. men dessa dörrar, o studiofönstren har möjlighet för ytterligar tjock massiv glasskiva typ 20mm, första blir en dubbelglas 9mm med ädelgas i mitten, stc 56 i genomsnitt men dock inte så i basregistret.

inga mätningar är gjorda,utom med mina öron. Basen stoppas bra. Och över hela bandet, dock speciellt vid springorna kommer det in en aning i mellanregistret men väldigt koncentrerat, jag tror det är resonansfrekvensen i träregelkonstruktionen som också "surrar" i samma frekvensområde, alla de där skivorna på 13mm som vibrerar i samma frekvens och träreglarna 45x95 i alla väggar, mitt på dörren dämpas dock även mellanfrekvensen,tror det beror på rockwool lagret.

När man stänger den ordinarie garderobsdörren (på hahaha cts 12-16 typ) så minskas dock så det inte går att höra discovolymet i vardagsrummet över huvudtaget. sen ska detta ljud vidare in genom prylarna i garderoben och in i 4 lager gips till grannens sovrum,

Värre är det nog med väggarna som går ut mot betongvägarna som kan föra vidare upp till grannens sovrum ovanför, direktljudet upp via taget finns ingen chans där e det nog 65 i stc och i basen 50 minst. väggarna är nog svagheten mot grannarna (och dörrarna med glas) . men den tar vi inte nu även om det är intressant att höra vad ni tror.

Man måste kompromissa. Men inte med att dörren lossnar eller faller i bitar och skadar mig eller någn annan. Såg en som satt en trädörr fylld med betong och vägde över 200kilo på 3 vanliga ytterdörrsgångjärn och sen skrevs inget mer på den tråden, jag skrev att det finns en stor risk att den lossnar. jag kunde lyfta upp min dörr och hålla den i position själv men det var gränsfall. så nånstans 80-120kilo väger den MAX.

(

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...