Jump to content
Annons

2000:- foer mastring av 4 minuter musik...


oakleaf (oregistrerad)

Recommended Posts

Vad tar det att mastera en platta 2-3timmar innan precic allt är klart och kunden är nöjd?

Jag har aldrig mastrat ett helt album på tre timmar. Jag har heller aldrig varit med vid mastring av album som tagit så lite tid. Snarare 6-8 timmar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har aldrig mastrat ett helt album på tre timmar. Jag har heller aldrig varit med vid mastring av album som tagit så lite tid. Snarare 6-8 timmar.

Samma här.
Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter dyrt. Googlar man runt lite på de mer kända siterna är dom inte ens i närheten av 2000:-/spår.

Kan du tänka dig att vänta i 5 dagar innan färdigt resultat har du ex ett pris från Cuttingroom på:

Our 5 Day Service has a max twelve track limit.

Track 1 = 690SEK including VAT (552SEK excluding VAT).

Track 2-12 = 550SEK/track including VAT (440SEK excluding VAT).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter dyrt. Googlar man runt lite på de mer kända siterna är dom inte ens i närheten av 2000:-/spår.

Kan du tänka dig att vänta i 5 dagar innan färdigt resultat har du ex ett pris från Cuttingroom på:

Our 5 Day Service has a max twelve track limit.

Track 1 = 690SEK including VAT (552SEK excluding VAT).

Track 2-12 = 550SEK/track including VAT (440SEK excluding VAT).

Enligt min erfarenhet är Cutting Room lite som att köpa grisen i säcken om man inte ser till att välja mastrare, vilket då såklart kostar extra. Vet att Chris Michols skriver under på detta 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Det låter dyrt. Googlar man runt lite på de mer kända siterna är dom inte ens i närheten av 2000:-/spår.

Kan du tänka dig att vänta i 5 dagar innan färdigt resultat har du ex ett pris från Cuttingroom på:

Our 5 Day Service has a max twelve track limit.

Track 1 = 690SEK including VAT (552SEK excluding VAT).

Track 2-12 = 550SEK/track including VAT (440SEK excluding VAT).

Priserna du anger aer foer online mastring, vilket, precis om Yllet papekar, kan vara lite hit and miss. Om man vill ha deras full service med val av tekniker blir priset hoegre.

2000 aer mycket, men nu har jag fatt foertydligat att det inkluderar 2 mastringar. Antingen 2 versioner, eller 2 olika later.

Jag har nu fatt kostnadsfoerslag fran lite olika mastringshus, och det aer ungefaer jaemt skaegg mellan de etablerade namnen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig mastrat ett helt album på tre timmar. Jag har heller aldrig varit med vid mastring av album som tagit så lite tid. Snarare 6-8 timmar.

Samma här.

Duktiga "mastrare" är rimligtvis personer med bra öron. Personer som instinktivt, och snabbt, vet när det låter bra. Kan man inte "mastra" en låt på en kvart är man inte rätt person för yrket. Alternativet är naturligtvis att mixen inte var klar för "mastring" men då kanske "mastraren" hellre fortsätter att "mastra" ett tag till än att säga som det är till kunden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Duktiga "mastrare" är rimligtvis personer med bra öron. Personer som instinktivt, och snabbt, vet när det låter bra. Kan man inte "mastra" en låt på en kvart är man inte rätt person för yrket. Alternativet är naturligtvis att mixen inte var klar för "mastring" men då kanske "mastraren" hellre fortsätter att "mastra" ett tag till än att säga som det är till kunden?

Det tar mer än en kvart att enbart sätta sig in i, och lyssna igenom en enda låt ett antal gånger för att bilda sig en uppfattning av låten i fråga, och det innan man ens påbörjar själva processen med mastering, om det skall göras professionellt vill säga.

Vänligen

DMM

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tar mer än en kvart att enbart sätta sig in i, och lyssna igenom en enda låt ett antal gånger för att bilda sig en uppfattning av låten i fråga, och det innan man ens påbörjar själva processen med mastering, om det skall göras professionellt vill säga.

Vänligen

DMM

Det handlar inte om låten. Det handlar om ljudet. En kvart räcker gott.

Link to comment
Dela på andra sajter

En kvart är för lite för att först testa lite olika eq, och alla andra trix o fix man kan göra, sen ska dessutom hjärnan smälta de olika intrycken och ta ett beslut om vilken inställning som är bäst. Det går ju inte att mäta sig fram till ett exakt resultat. Jag håller på i fyra fem år med mina mastringar. Låter hundrunk i alla fall! 😎😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Duktiga "mastrare" är rimligtvis personer med bra öron. Personer som instinktivt, och snabbt, vet när det låter bra.

Det håller jag med om. Och det gäller inte bara mastringsteknikern. Låtskrivaren, musikern, producenten, inspelningsteknikern och mixaren behöver också ha "bra" öron för att produktionen ska bli lyckad.

Som lyssnare kan man ofta peka ut om något håller eller inte efter bara några sekunder in i en låt. Vi är väldigt mottagliga/responsiva för musik och ljud.

Men bara för att man som mastringstekniker ofta kan lokalisera ett materials "problem" inom loppet av några sekunder innebär inte att det går lika fort att åtgärda dom. Om nu materialet ens har några problem. Föra över material, analysera det, lägga det i rätt ordning, tona in och ut låtar, sätta pauser mellan låtarna, sätta in- och uttid, skriva in all information som ska med, bränna eventuella cd-skivor och/eller exportera och ladda upp resultatet på ftp eller liknande tar bara det sin tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Duktiga "mastrare" är rimligtvis personer med bra öron. Personer som instinktivt, och snabbt, vet när det låter bra.

Det håller jag med om.

Inte jag. Inte riktigt. Personer med bra öron, och som instinktivt, och snabbt, vet när det låter bra passar in på vilken branschfunktionär som helt. "Mastrare" är bara mer insatta i ljudteknik samt med för denna nödvändiga verktyg. En vanlig ljudtekniker, med andra ord. Sakkunnig, om man så vill.

Föra över material, analysera det, lägga det i rätt ordning, tona in och ut låtar, sätta pauser mellan låtarna, sätta in- och uttid, skriva in all information som ska med, bränna eventuella cd-skivor och/eller exportera och ladda upp resultatet på ftp

Det är maaastring, det! Och det förstår vi ju alla vilken exceptionellt konstkunskap man måste ligga inne med för att klara av sådana magiska grejer.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en del av mastring som jag känner den. Men konst? Näe ...

Vari ligger "konsten" då – den som skiljer en maaastrare från en simpel ljudtekniker, en sådan där som längst får befatta sig med produktionsmaterialet fram till och med slutmix?

Du behöver inte svara om du anser att jag hittar på och att maaastrare på inga sätt menar att de skiljer sig från "vanliga" ljudtekniker, sådana där som längst får befatta sig med produktionsmaterialet fram till och med slutmix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vari ligger "konsten" då – den som skiljer en maaastrare från en simpel ljudtekniker, en sådan där som längst får befatta sig med produktionsmaterialet fram till och med slutmix?

Konsten, magin etc etc är nog framförallt andra som tillskriver mastringstekniker. Nöjda kunder, A&R's med flera.

Skillnaden mellan en allmän ljudtekniker och en mastringstekniker är att den senare har specialiserat sig på en viss del av processen.

Ok, en halvtimme då.

Så ett album får alltså ta ungefär sex timmar, enligt dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ett tag sen jag skrev här men tråden intresserar mig.

Jag tycker att du har en bra point Valle.

Galet som det är i världen så fanns det en period där man trodde att allt gick att göra i mastringprocessen.

I själva verket så var det mest en fråga om att våga höja volymen till det började klippa och sedan bedöma om hur "ful" man fick vara.

Vi pratar tidigt 90-tal nu!

Ser man från dagens mått så tycker jag mig se och höra en definitiv höjning i genrell kunskap om förberedande mixning inför mastering.

Jag gör lite masterjobb.

Mest för att jag tycker att det är kul.

Enbart åt personer jag personligen faschineras av på ett personligt plan i deras kunskaper eller okunskaper avseende mixande.

Generellt så kan jag säga så här.

Roligast är det när jag inte behöver göra så mycket mer än att justera lite EQ, limma ihop mixen lite grand och lyfta fram 3D-perspektivet i en mix.

Det går bara göra det om mixen är bra.

Med allt detta sagt.

Det låter skit om inte mixen är bra så creden måste gå till de stora antal timmar och kunniga öron som en mixare besitter och lägger ner i tid.

När jag sätter mig med en mix, aldrig stems, så vet jag at jag har ungefär 10 sekunder på mig att bedöma var problemen ligger.

All tid efter det så börjar mina kunskaper kunna relatera till orsaker varför det låter som det gör i en mix.

Jag börjar höra om en kompressor jobbar fel med ett instrument, om någon part är för vass eller om det saknas rumsinformation.

På tio sekunder så är ahaupplevelsen borta!

Så lång tid har jag på mig att bedöma vad som måste göras för att få mixen att fungera i alla system.

Lurar, bilen, PA:t och hemstereon!

Det är vad jag tycker är roligt.

Dock hävdar jag....

...detta kan alla göra!!!

Krävs inte ens speciella öron för det, för dom första sekunderna, så lyssnar man på musik förutsättningslöst!

Den andra delen avseende PQ-kodning och färdigställande av den digitala mastern för tryck och leverans.

Kräver egentligen enbart verktygskunnande.

Det kan alla lära sig det med.

Inte fan är det värt 2000:-!

Skulle en master ta så lång tid att min ersättning kräver 2000:- så ska man inte mastra låten.

Då måste skiten tillbaka till mixaren!

Slutligen i allt svammel och tankegångar...

Den kunskapen man besitter och förmågan att höra vilket verktyg man måste använda för att förädla en mix med må vara värt en slant då detta baseras på oändliga timmar med träning och handhavande.

Det kan man betala för anser jag!

Just a few....

...och nej.....!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ett tag sen jag skrev här men tråden intresserar mig.

Jag tycker att du har en bra point Valle.

Galet som det är i världen så fanns det en period där man trodde att allt gick att göra i mastringprocessen.

I själva verket så var det mest en fråga om att våga höja volymen till det började klippa och sedan bedöma om hur "ful" man fick vara.

Vi pratar tidigt 90-tal nu!

Ser man från dagens mått så tycker jag mig se och höra en definitiv höjning i genrell kunskap om förberedande mixning inför mastering.

Jag gör lite masterjobb.

Mest för att jag tycker att det är kul.

Enbart åt personer jag personligen faschineras av på ett personligt plan i deras kunskaper eller okunskaper avseende mixande.

Generellt så kan jag säga så här.

Roligast är det när jag inte behöver göra så mycket mer än att justera lite EQ, limma ihop mixen lite grand och lyfta fram 3D-perspektivet i en mix.

Det går bara göra det om mixen är bra.

Med allt detta sagt.

Det låter skit om inte mixen är bra så creden måste gå till de stora antal timmar och kunniga öron som en mixare besitter och lägger ner i tid.

När jag sätter mig med en mix, aldrig stems, så vet jag at jag har ungefär 10 sekunder på mig att bedöma var problemen ligger.

All tid efter det så börjar mina kunskaper kunna relatera till orsaker varför det låter som det gör i en mix.

Jag börjar höra om en kompressor jobbar fel med ett instrument, om någon part är för vass eller om det saknas rumsinformation.

På tio sekunder så är ahaupplevelsen borta!

Så lång tid har jag på mig att bedöma vad som måste göras för att få mixen att fungera i alla system.

Lurar, bilen, PA:t och hemstereon!

Det är vad jag tycker är roligt.

Dock hävdar jag....

...detta kan alla göra!!!

Krävs inte ens speciella öron för det, för dom första sekunderna, så lyssnar man på musik förutsättningslöst!

Den andra delen avseende PQ-kodning och färdigställande av den digitala mastern för tryck och leverans.

Kräver egentligen enbart verktygskunnande.

Det kan alla lära sig det med.

Inte fan är det värt 2000:-!

Skulle en master ta så lång tid att min ersättning kräver 2000:- så ska man inte mastra låten.

Då måste skiten tillbaka till mixaren!

Slutligen i allt svammel och tankegångar...

Den kunskapen man besitter och förmågan att höra vilket verktyg man måste använda för att förädla en mix med må vara värt en slant då detta baseras på oändliga timmar med träning och handhavande.

Det kan man betala för anser jag!

Just a few....

...och nej.....!

/Cruncharn'

Kul att du är tillbaks! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Aer det vaert det?

Jag gillar att anlita mastringstekniker foer att skoeta mastringen. Gillar den utomstaende inputen man far av ett sadant samarbete. Jag jobbar ofta med enstaka "singlar" och inte hela album, daerav betalar jag per lat. Innan brukar jag proejsa mellan 500-1000 foer en lat.

Jag har nu breddat soekningen lite da jag tycker jag vill fa ut sa mycket som moejligt av mastringen. (Visst, predika pa nu om och fixa i mixandet osv....jag haller med er 🙂 ) Jag laegger ner mycket tid i mina alster och vill fa ut sa mycket som moejligt av en mix. Aer det verkligen vaert att ga till en reputabel studio och proejsa 2000:-? Eller raettare sagt... jag skulle tycka det aer vael vaerda pengar om resultatet imponerar, men kommer en reputabel mastrare imponera mera?

Prova för tusan!

Den enda som kan ge svar på din fråga är egentligen du själv, dvs. om du tycker att den köpta tjänsten tillför en värdeökning av ditt alster motsvarande 2 kkr. Hittar du rätt sammarbetspartner som verkligen förstår din musik och dina visioner kanske denne kan hjälpa dig att lyfta din låt ett par snäpp till. På samma sätt som du kanske hyr in en speciell musiker som du tror kan tillföra din låt det där lilla extra.

Är du däremot helt nöjd med dina inspelningar som dom är, finns det ju ingen anledning att lämna bort dom för mastering bara för sakens skull.

Link to comment
Dela på andra sajter

om du anser att jag hittar på och att maaastrare på inga sätt menar att de skiljer sig från "vanliga" ljudtekniker, sådana där som längst får befatta sig med produktionsmaterialet fram till och med slutmix.

haha

du är rolig du valle

din värld av "gubbar" och "maaastrare" och väderkvarnar....

greppa lansen!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Är du däremot helt nöjd med dina inspelningar som dom är, finns det ju ingen anledning att lämna bort dom för mastering bara för sakens skull.

Tack foer vael avvaegt inlaegg! 🙂

Jo, jag boerjar ju bli noejd med mina mixar mer och mer. Det aer daerfoer jag tycker det vore intressant att boerja titta pa mastringen pa ett annat sett. Foerhoppningen aer ju, som du saeger, att foerseoka hoeja det ett par extra snaepp till. Dessutom tycker jag utbytet man kan fa av nagon som har arbetat pa hoeg niva under lang tid lockar.

Jag har naestan bestaemt mig nu... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar varför det är så mycket fokus på tiden en mastering-tekniker ska få på sig att utföra sitt arbete. Om det kostar x antal kronor per låt så har det nödvändigtvis inte att göra med enbart tiden det tar.

Tid är en faktor som kan ställa till det rejält.

Exempel:

Yngve Mastrare har en online-mastering service. Yngve är lagom populär och får en del jobb då och då.

Han har satt en tidsgräns för leverans, 24 timmar. Detta för att han vill visa att han är snabb och kan leverera snabbt och räknar med att hinna med sitt arbetsflöde som han känner till.

Yngve har nu blivit rekommenderad och får in tre jobb just denna dagen, två DDP full-längds "images", samt två "standard" låtar.

Dagen efter kommer det in ytterligare liknande jobb som föregående dag.

Nu måste Yngve hålla sin "deadline" för att inte göra sina kunder besvikna, vilket i det stora hela innebär mindre tid för varje jobb Yngve måste göra. Han måste dessutom ta välbehövliga pauser för att vila öronen, samt att Yngve behöver sin sömn, som direkt har inverkan på hörsel, och än värre är att projekt ett (1) kanske fick för mycket tid, vilket ger än mindre tid till efterkommande jobb som står i kö. Yngve har heller inte tänkt på vad som händer om något går sönder, eller annat strul som kan uppstå. Dessutom behöver Yngve lunch och middag, samt hämta sina barn från dagis då hans fru åkte på ett jour-jobb.

Sömn: 24 timmar - 8 timmar = 16 timmar.

Mat: 16 timmar - 2 timmar = 14 timmar.

Vila: 14 timmar - 2 timmar = 12 timmar.

Annat: 12 timmar - 2 timmar = 10 timmar. (t.ex. toalettbesök, handla, familj)

Nu ska alltså Yngve klara av två full-längds DDP samt två "standard" låtar på 10 timmar, och dessa resultat ska vara professionella, hålla hög kvalité, samt inte innehålla några fel.

Undrar vem/vilka av Yngves kunder som får det sämre utförda jobbet. Skulle du vilja vara den kunden tro?

Tid är en negativt skapande stressfaktor i många fall, och den negativa tidsfaktorn ökas lätt på.

Tid bör inte bestämma när en master ska vara klar (gäller även mix).

Tid bör inte få bestämma vilken kvalitet en master ska hålla.

Å andra sidan är detta inte enbart gällande för mastering/mixning, ej heller enbart för musik. Ovan kan appliceras på de flesta yrkesgrupper där tids-press skapar olyckor, fel och ger sämre kvalité.

Så ser världen ut idag, men att sätta tid före kvalité är ingen bra idé!

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag som mastringsklient vill ärligt talat ta och skita i hur mycket sömn DMM:s Yngve får eller hur jobbigt det är för honom att prestera det han lovar på sin hemsida. Om nu Yngve på grund av mycket jobb tycker att det blir besvärligt att hålla sin "deadline" för att inte göra sina kunder besvikna, då får DMM helt enkelt utöka sin ljudtekniska personal.

Kunden/klienten i fokus!

I övrigt: Vilka är ni som jobbar på DMM? Vilka referenser har ni?

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag som mastringsklient vill ärligt talat ta och skita i hur mycket sömn DMM:s Yngve får eller hur jobbigt det är för honom att prestera det han lovar på sin hemsida. Om nu Yngve på grund av mycket jobb tycker att det blir besvärligt att hålla sin "deadline" för att inte göra sina kunder besvikna, då får DMM helt enkelt utöka sin ljudtekniska personal.

Kunden/klienten i fokus!

I övrigt: Vilka är ni som jobbar på DMM? Vilka referenser har ni?

Om du hade läst noggrannare så hade du förstått att Yngves situation enbart var ett exempel.

På din fråga gällande vilka vi är är svaret: Det kan du fundera på.

Att flera medlemmar här ägnar sig åt smutskastning är välkänt, därav vill jag inte bidra till ytterligare sådant beteende.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du hade läst noggrannare så hade du förstått att Yngves situation enbart var ett exempel.

På din fråga gällande vilka vi är är svaret: Det kan du fundera på.

Du är väl MikeyGoesPro? Du har ju bild på både dig och din studio på sidan som du även visade upp under ditt gamla namn 😮

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Du är väl MikeyGoesPro? Du har ju bild på både dig och din studio på sidan som du även visade upp under ditt gamla namn 😮

Att det är jag som är inloggad här trodde jag redan var glasklart då träffarna på DM-mastering.com från just StudioForum är ganska många enligt statistiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du hade läst noggrannare så hade du förstått att Yngves situation enbart var ett exempel.

Jo, jag förstod att det var ett exempel, men du ville väl belysa verkligheten, eller hur? Och i sådant fall gäller mitt svar fortfarande, särskilt slutklämmen "Kunden i fokus!". Inget illa menat.

På din fråga gällande vilka vi är är svaret: Det kan du fundera på.

Du borde jobba lite mer på din attityd, för ditt företags skull om inget annat. Det är inget ovanligt att man som presumtiv kund frågar efter referenser. Men nu har du ju mer eller mindre bekräftat att du är MikeyGoesPro, och då är väl saken utagerad.

Du vet väl om att man inte få ha två konton? 😉

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag förstod att det var ett exempel, men du ville väl belysa verkligheten, eller hur? Och i sådant fall gäller mitt svar fortfarande, särskilt slutklämmen "Kunden i fokus!". Inget illa menat.

Du borde jobba lite mer på din attityd, för ditt företags skull om inget annat. Det är inget ovanligt att man som presumtiv kund frågar efter referenser. Men nu har du ju mer eller mindre bekräftat att du är MikeyGoesPro, och då är väl saken utagerad.

Du vet väl om att man inte få ha två konton? 😉

Ja, jag blev ju utslängd sist, och jag har försökt att komma åt att radera mitt tidigare konto, men det är så låst så jag inte ens kan göra det.

Japp, kunden i fokus, och det är precis det jag menar. Varje kund ska få lika mycket mastering-tid för pengarna de betalar.

Ja, saken är utagerad, och även föregående kontot "MikeyGoesPro". Den här gången siktar jag på att hålla mig ifrån onödiga och tråkiga diskussioner, dåliga och trista inlägg, samt smutskastning åt olika håll från olika källor då även jag fanns med där. Jag önskar vara till hjälp om jag kan, och vill man inte använda DM-Mastering.com så är det helt upp till var och en, och inte heller några sura miner från min sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...