Jump to content
Annons

Hur ska jag koppla upp min mixer mot datorn?


koffe666

Recommended Posts

hej hej

jag har varit och köpt en mixer till min lilla hemmastudio..och nu har jag läst manualen och så men jag fattar ändå inte hur jag ska göra för att koppal upp min mixer.

Jag vill ju så klart ha det så att jag kopplar in alla instrument via mixen och spelar in på datorn och sedan så vill jag ju kunna mixa det jag har spelat in via min mixer.

Hur ska jag göra? kan någon som har lite mer erfarenhet än jag hjälpa mig? :rolleyes:

Mixern är en yamaha MG 10/4.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Eftersom en Yamaha 10/2 inte har några Direct out från varje kanal som du kan koppla i tur och ordning till alla dina 6 ingångar till ljudkortet , återstår möjligheten att spela in max 2 kanaler åt gången (2 mono eller 1 stereo) genom att du väljer antingen någon RCA utgång från mixern ST OUT. Eller så använder du CTR OUT då måste du använda Telekontakter (Även känd som Banankontakt)

Om ni är ett gäng som använder säg 6 kanaler samtidigt så måste ni med denna mixer göra klar en mix, ställa in alla nivåer , panna, eq:a osv. då ni bara kan få en stereo ut .

Det hade gått på ett annat vis också , men Yamaha´n har inte Inserts på alla kanaler , bara på 2. Om du hade insert på varje kanal kunde man med en vanlig monopatchkabel få direct out om du drar ut Telekontakten till hälften ur inserthylsan och då hade du alltså fått en direct out.

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom en Yamaha 10/2 inte har några Direct out från varje kanal som du kan koppla i tur och ordning till alla dina 6 ingångar till ljudkortet , återstår möjligheten att spela in max 2 kanaler åt gången (2 mono eller 1 stereo) genom att du väljer antingen någon RCA utgång från mixern ST OUT. Eller så använder du CTR OUT då måste du använda Telekontakter (Även känd som Banankontakt)

Om ni är ett gäng som använder säg 6 kanaler samtidigt så måste ni med denna mixer göra klar en mix, ställa in alla nivåer , panna, eq:a osv. då ni bara kan få en stereo ut .

Det hade gått på ett annat vis också , men Yamaha´n har inte Inserts på alla kanaler , bara på 2. Om du hade insert på varje kanal kunde man med en insertkabel få direct out om du drar ut Telekontakten till hälften ur inserthylsan och då hade du på "röd" kabelända fått en direct out.

så jag kan alttså inte tillexempel spela in gitarr, piano och bas separat in på datorn via mixen och sedan skicka ut de från datorn igen till mixern och mixa instrumenten där och sedan skicka det till datron igen? blev kanske lite rörigt. men hoppas du förstår.

Men hur gör jag då om jag tillexempel ska spela in ett trumset?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej precis, du måste välja . Antingen spelar du in max 2 spår åt gången in i ditt program - men då måste du bygga på med 2 spår åt gången om du absolut vill ha ett spår för varje instrument ut tillbaka igen till ditt mixerbord .

Yamaha 10/4 är alltså inte byggt för den typen av kanalkontroll , det är en enkel desktopmixer gjort för datormiljö, vill du ha full kontroll ändå som du tänkt från början så måste du byta mixer mot någon med direct out utgångar. Det blir dyrare givetvis, om du vill ha nytt. Men det finns gott om större Behringer bord som är nästan fullt utrustade till en billig peng :rolleyes:

Jag tycker att ditt arbetssätt är inte speciellt vanligt , har du ingen mixer i ditt program ??

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att ditt arbetssätt är inte speciellt vanligt , har du ingen mixer i ditt program ??

Jo visst har jag mixer i mitt program jag kör cubase sx men asså vad är de för mening att ha ett externt mixerbord om man inte mixar på de?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo visst har jag mixer i mitt program jag kör cubase sx men asså vad är de för mening att ha ett externt mixerbord om man inte mixar på de?

jo , men du får en duktig försämring på ljudet om du ska skicka fram och tillbaka och omvandla analog till digitalt , och sedan digital till analogt igen ? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo visst har jag mixer i mitt program jag kör cubase sx men asså vad är de för mening att ha ett externt mixerbord om man inte mixar på de?

jo , men du får en duktig försämring på ljudet om du ska skicka fram och tillbaka och omvandla analog till digitalt , och sedan digital till analogt igen ? 😕

ok men vad är de då för mening med mixern asså om jag om jag bara kan använda den direkt när jag spelar in.. jag kan ju inte bearbeta arbetet efteråt när jag har spelat in det i datorn. då måste jag ju använda mixern i programet eller? alltså så är de ingen mening med ett ett mixerbord?haha nu är jag säkert helt ute och cyklar 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir bra på "bra" och större mixerbord där du kan mixa allt på bordet.

Du får du den analoga summeringen som du skickar tillbaka som en stereofil till datorn.

Det kan göra ljudet mer analogt, men om du ska göra det på det där billiga Yamahabordet gör det ju ingen skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir bra på "bra" och större mixerbord där du kan mixa allt på bordet.

Du får du den analoga summeringen som du skickar tillbaka som en stereofil till datorn.

Det kan göra ljudet mer analogt, men om du ska göra det på det där billiga Yamahabordet gör det ju ingen skillnad.

ok men borde det inte vara mycket lättare att mixa på ett "riktigt" bord istället för en mjukvarumixer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir bra på "bra" och större mixerbord där du kan mixa allt på bordet.

Du får du den analoga summeringen som du skickar tillbaka som en stereofil till datorn.

Det kan göra ljudet mer analogt, men om du ska göra det på det där billiga Yamahabordet gör det ju ingen skillnad.

ok men borde det inte vara mycket lättare att mixa på ett "riktigt" bord istället för en mjukvarumixer?

Alla har olika arbetssätt. Jag har inte råd med ett 48-kanalsmixerbord när jag ska mixa mina låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok men vad är de då för mening med mixern asså om jag om jag bara kan använda den direkt när jag spelar in.. jag kan ju inte bearbeta arbetet efteråt när jag har spelat in det i datorn. då måste jag ju använda mixern i programet eller? alltså så är de ingen mening med ett ett mixerbord?haha nu är jag säkert helt ute och cyklar 😆

😎😕 Du måste ha ett mixerbord så fort du ska spela in nåt med mikrofon (Du behöver mickstärkarna i bordet) Detsamma gäller en elgitarr , elbas osv.osv. Man kan inte koppla in en gitarrsladd direkt i ljudkortets ingång . Inga andra instrumentsladdar eller för den delen .

Link to comment
Dela på andra sajter

ok men vad är de då för mening med mixern asså om jag om jag bara kan använda den direkt när jag spelar in.. jag kan ju inte bearbeta arbetet efteråt när jag har spelat in det i datorn. då måste jag ju använda mixern i programet eller? alltså så är de ingen mening med ett ett mixerbord?haha nu är jag säkert helt ute och cyklar  😆

😎😕 Du måste ha ett mixerbord så fort du ska spela in nåt med mikrofon (Du behöver mickstärkarna i bordet) Detsamma gäller en elgitarr , elbas osv.osv. Man kan inte koppla in en gitarrsladd direkt i ljudkortets ingång . Inga andra instrumentsladdar eller för den delen .

ok ok så du menar att de mixerbordet bara funkar som en "förstärkare" då och den riktiga mixen gör du i själva datorn då? vad är de då för mening med eq och så på mixerbordet om man ändå kan göra det i datorns mixerbord?

ursäkta om jag är jobbig men jag vill verkligen få detta klar för mig

Link to comment
Dela på andra sajter

ok ok så du menar att de mixerbordet bara funkar som en "förstärkare"  då och den riktiga mixen gör du i själva datorn då? vad är de då för mening med eq och så på mixerbordet om man ändå kan göra det i datorns mixerbord?

ursäkta om jag är jobbig men jag vill verkligen få detta klar för mig

Om jag hade råd skulle jag föredra mixa på ett riktigt bra bord (framförallt slutmix) ner till 1 stereospår. det är en helt annan känsla än att klicka och dra i virtuella kanalreglar med musen stirrandes in i en skärm.

Men det kostar fläsk och mina grejor används så pass sällan nuförtiden att det inte motiverar kostnaden.

Ett mixerbord har Eq (Finns också utan) därför att du kan även ha den som en litet livebord då du måste mixa direkt ut mot P.A.

Det kan ju tänkas att du inte vill släpa datorn till en replokal utan vill spela in på en DAT , CD-brännare , direktkodande MP3 spelare eller t.o.m. kassettdäck. Då behöver du mixa , Eq:a , panna , precis som i en vanlig studio innan du spelar in. Hade du inte behövt Eq , då finns det mixerbord utan också . Men som det är nu så kan du använda ditt bord i många olika situationer

OK ? Du fattar va ´? 😕

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

ok ok så du menar att de mixerbordet bara funkar som en "förstärkare"  då och den riktiga mixen gör du i själva datorn då? vad är de då för mening med eq och så på mixerbordet om man ändå kan göra det i datorns mixerbord?

ursäkta om jag är jobbig men jag vill verkligen få detta klar för mig

Om jag hade råd skulle jag föredra mixa på ett riktigt bra bord (framförallt slutmix) ner till 1 stereospår. det är en helt annan känsla än att klicka och dra i virtuella kanalreglar med musen stirrandes in i en skärm.

Men det kostar fläsk och mina grejor används så pass sällan nuförtiden att det inte motiverar kostnaden.

Ett mixerbord har Eq (Finns också utan) därför att du kan även ha den som en litet livebord då du måste mixa direkt ut mot P.A.

Det kan ju tänkas att du inte vill släpa datorn till en replokal utan vill spela in på en DAT , CD-brännare , direktkodande MP3 spelare eller t.o.m. kassettdäck. Då behöver du mixa , Eq:a , panna , precis som i en vanlig studio innan du spelar in. Hade du inte behövt Eq , då finns det mixerbord utan också . Men som det är nu så kan du använda ditt bord i många olika situationer

OK ? Du fattar va ´? 😕

okok så alltså så använder jag bara en mixer som förstärkare till mikrofonerna och alltså inte när jag ska mixa det för det gör jag i datorn? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

okok så alltså så använder jag bara en mixer som förstärkare till mikrofonerna och alltså inte när jag ska mixa det för det gör jag i datorn? 😕

Japp. Jag lovar att du slipper en hel del trassel dessutom. Så jobbar förresten ca 95% av alla som sitter på en enkel hemstudio. Man mixar i datorn om man sitter på en enkel billig och alldeles för liten mixer som inte ens är utrustad med vad du behöver för vad du tänkte göra. Som din mixer 😆

Glöm inte bort att du fortfarande kan göra som du tänkt från början (skaffa bara ett större bord med Direct out och med tillräcklig ut/in kapacitet , så du slipper kopplar om sladdar hela tiden , ett säker sätt att döda lust och kreativitet)

Och ja du behöver alltid förstärka en signal från alla instrument som använder sladdar och med mikrofoner är du körd utan mixerbordets mikrofonförstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

ok ok men då har jag bara en fråga till ....om jag ska lira in ett trumset så säger vi att jag mickar upp de med 7 mickar hur ska jag då göra när jag så få ut de från mixern till datorn? jag har ju bara 4 out på mixern?

Redigerat av koffe666
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kom på en grejer när jag satt och pillade skulle jag inte bara kunna dra en slad från tillexempel mixernsförsta kannal till 1 kanalen på mitt ljudkort? så jag kopplar en sladd från insert out på min på kannalen till datorn? vad tror ni om de?

Link to comment
Dela på andra sajter

haha jo visst men jag tycker det är luite konstig för i manualen visar det att att du ska koppla trummorna via mickkanalerna och de fattar jag ju men vad jag inte fattar är hur jag ska kunna mixa dessa trummorna sen när jag bara har 2 out ..måste jag göra en mix på trummorna först och sen spela in de som stereo spår på datorn? 😛 asså jag är förrvirrad

Link to comment
Dela på andra sajter

jaha ok ok då har jag börjat haja lite fan! 😠 tycker dock de är lite cpigt att de är så.. alla kannaler borde ju ha en vvarsin utgång som man kopplar till ljudkortet och inte 2 stycken gemensama utgångar för alla spåren

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.riksmusic.com/soundcraft/spirit_fx16.htm

Hade du haft en sån här då hade du kunnat göra precis som du ville , den har direct out på alla 16 kanaler. Dessutom kan du dela upp mixern i 6 inspelningskanaler och när du ska mixa så använder du dina 8 kanaler ut från ljudkortet in till mixern utan att du behöver koppla om sladdar : Du kopplar upp en gång för alla se´n är det bara tuta och köra. Men då är vi uppe i ca 8500:- pix. billigare blir det inte om du ska ha nytt , begagnad några tusenlappar lägre. Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...