Jump to content
Annons

Ofärdig låt, åsikter på ljud


tvåtakt

Recommended Posts

Jag å en polare håller på med en skiva i lite 70tals-stuk, men vi kände för att blanda in lite speed metal-vibbar i en av låtarna också.

https://dl.dropbox.com/u/17030234/Megaterium%20-%201.mp3

8 låtar gjorde vi på en dag typ. Sen spela vi in trummorna en dag å bas+gitarrerna en dag.

Jag kör iaf trumma å bas. Är väl ganska nöjd med trummandet, även om jag som vanligt i nuvarande otränat skick spelar fel mer som regel än undantag... Å orkar fan inte göra omtagningar heller, så jag låtar en del fel vara kvar bara för skoj skull. Hehehe!!

Aja, det enda som är kvar är gitarrsolon plus lite Hammond-orgel här å var. Det ska inte va tyst mitt i låten som det är nu, vill säga...

Förstärkare är Peavey Vypyr 30, helt jävla underbar förstärkare (själv har jag en större variant, men låter lika bra). Låter bättre än många dyrare skitgrejer jag spelat på.

Vi behöver dock hitta sångare, ingen av oss kan sjunga...

Skitsamma, va sägs om ljudet? Jag har bara rattat lite grann än.

Redigerat av tvåtakt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tycker det är lite vanskligt att bedöma mixen innan alla spår finns där. Just nu låter det ju bra separerat och tydligt, men kanske lite tunt med bara en gitarr? Kan hända att den kommande orgeln hjälper till där.

Förbättringsförslagslistan:-

- Jobba med diskanten på samtliga instrument! Det låter lite matt om ljudet nu.

- Låter som om trummorna (och eventuellt bas) ligger alldeles för högt i förhållande till gitarren. Leta upp ett referensspår med en mix som är så lik som möjligt som det sound ni letar efter, och ha som hjälp för att ställa nivåerna.

- I a f i min kökshögtalare låter det som om det är mycket mer reverb på gitarren än på trummorna, vilket i mina öron låter lite märkligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är två gitarrer faktiskt 😉

Tackar tackar. Hör också det nu, att det är lite "matt" som du säger.

Jag tror anledningen är att jag "förr i tiden" varit riktigt aggressiv med diskanten på allt, alltså så att om jag lyssnar på en av dom tidigaste inspelningarna så skär det i öronen.

Och jag nu försöker undvika det.

Men det blir lätt att det blir för lite diskant då hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

Helrätt...tycker diskanten finns där och att trummorna är "torra"/dämpade var mer regel än undantag på mycket av 70-talet....du är rätt ute.

Lyssna inte av med folk som tror dom vet hur 70-talet lät.

Detta blir lite som RIOT fast med snyggare ljud...kör på detta blir fränt.

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Helrätt...tycker diskanten finns där och att trummorna är "torra"/dämpade var mer regel än undantag på mycket av 70-talet....du är rätt ute.

Lyssna inte av med folk som tror dom vet hur 70-talet lät.

Ska förtydliga några saker:

- Jag lyssnade inte med förutsättningen "det ska låt som på 70-talet", eftersom TS skrev att dom tänkt "lite 70-tals-stuk med speed-metal-vibbar".

- Att det låter som om det är för mycket reverb på gitarren jämfört med trummorna behöver ju inte automatiskt betyda att trummorna ska vara blötare. Man kan lika gärna minska reverbet på gitarren. Eller hur? 🙂

Däremot börjar jag fundera på om det var min högtalare i köket som spelat mig ett spratt, en Sony Ericsson MDS-70. Om den råkat stå inställd på "surround" (vilket är fejksurround, då det är en 2.1-högtalare) så kanske den trixar med stereo-bilden och får vad som tydligen är två gitarrer att låta som en, fast med reverb.

TS, om du tycker det är svårt att avgöra mängden diskant så är det ytterligare ett skäl att använda referens-spår. Du kan t o m kolla av med spektrumanalysator på masterkanalen. Ses säkert inte som "rätt" av alla, men själv tycker jag det är ett väldigt bra hjälpmedel.

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Haha vet inte om det lät så mycket Riot mer än dubbelkaggarna men aja 🙂

Jag satt å lyssna iaf å tyckte det var lite lite diskant ändå, men gjorde inget mer än att jag höjde överhängen lite.

Jojo men referenslyssning gör jag ju såklart. Den enda 70-tals låten jag råkade ha på datorn för tillfället var dock Magnum - Kingdom Of Madness, men det var inte så bra referenslyssning för det lät ju helt å hållet annorlunda än va vi var ute efter. Älskar ljudet, men inget vi tänkte ha.

Kan återkomma med ljuduppdatering om nån vill

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker OH-mickarna/rumsmickarna för trummorna är en smula för höga. Ljudbilden skulle bli mer sammanhållen om cymbalerna var lite lägre i mixen.

Hade också höjt gitarrerna ett par decibel och sänkt reverbet på dem också. De låter lite avlägset som det är nu. Annars låter det bra tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det låter bra, jämförde med lite ACDC. Kanske att det är lite för mycket trumvolym, och då är det cymbaler o hihat som ligger högst.

Men jämför man med Morörhead så har ju dom också friskt med trummor o cymbaler, det där väljer ni själva, jag gillar när det är mycket trummor, ofta är de ju skymfligen utplattade o undanskuffade. Jag tror ni har lika bra koll på ljud som ni spelar...

Nu ska jag hämta de öppna DT 990 Pro...

Här låter det lite för mycket topp tycker jag, o lite för lite lågbas... Det var första låten...

I medleymixen låter det bättre. Det här har ni full koll på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och Motörhead som ibland hade dubbelt så många cymbalspår som alla andra haha. Vad jag förstått så brukade dom lägga på extra cymbaler i efterhand... Hörs ibland på visa låtar när Filthy spelar på riden och den liksom låter "k-kling k-kling" istället för "kling" bara. 🙂

Jo senaste låter bättre, fast lite för "masterkomprimerad" bara. Sänka volymen lite: göttans 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur skulle det får mer "kräm" menar du...

Vi är iaf inte ute efter nån modern hängmattegitarr 🙂

Nej ingen hängmatta, jag menar mer garageskitigt. Kanske bussa ihop gitarrerna och lägga på en decapitator och leka med wet/dry knoben?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...