Jump to content
Annons

Vilka pluggar/förstärkarsimulatorer använder ni till elbas?


Henric Svensson

Recommended Posts

Köpte mej en begagnad elbas Yamaha TRB 5p II i skick som ny för ett tag sedan. Har använt mej av Amplitube (finns en hel del basförstärkare att välja på där), sen brukar jag använda en kompressor i wawe C4.

Undrar hur alla drivna bassister här på studioforum går till väga och om Ni har tips på fler bra baspluggar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Knappast driven basist, men..

Jag brukar nöja mig med en kompressor på en EQ:ad ren linesignal, vilken jag sedan blandar in med en linesignal som får gå genom någon distad gratisförstärkarplugg ämnad för gitarr (antingen Juicy 77 eller något från LePou) och slutligen blir äckligt EQ:ad för att komplettera den rena linjesignalen. Sen skickar jag dem till en buss och lägger eventuellt ytterliggare kompression där/lätt sidechainkompression mot baskagge om det tillför något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mark Studio 2 är helt överlägsen både Ampeg SVX och Amplitube. Där Ampeg/Amplitube låter lite ihåligt och otydligt låter Mark Studio rent och fokuserat (i brist på mer orginella adjektiv).

http://www.overloud....ark_studio2.php

Mark Studio 2 är helt överlägsen både Ampeg SVX och Amplitube. Där Ampeg/Amplitube låter lite ihåligt och otydligt låter Mark Studio rent och fokuserat (i brist på mer orginella adjektiv).

http://www.overloud....ark_studio2.php

Mark Studio 2 verkar fräck...tack för tips! :-)
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tips för en annan också, tack!

Själv har jag också kört på EQad och kompressormasserad linjesignal. Ibland någon plugg också, typ Amplitube 3, men då brukar det balla ur och resultera i något i stil med att jag övertygad om att jag hittat nästa generations banbrytande progressiva bassljud glömmer tid och rum, för att sedan, då jag någon dag senare återvänder tillprojektet, upptäcka att jag av någon anledning har ett synnerligen prominent basspår på låten - ett basspår som låter som en gnällig grindval som skiter på ett papptak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör i princip inte med såna, är ingen basist heller iofs. Men dom två jag tyckte var riktigt bra av alla man testade, var i IK Multimedias "Amplitube Fender" paket: Bassman 300 Pro modellen, men framförall TBP-1 modellen.

http://www.ikmultime...roducts/fender/

Använder jag idag, men är sugen på att testa något nytt! Lutar åt Mark studio 2 till basen och TH2 till guran, alltid kul med nya grejor! :-)
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Bra tips för en annan också, tack!

Själv har jag också kört på EQad och kompressormasserad linjesignal. Ibland någon plugg också, typ Amplitube 3, men då brukar det balla ur och resultera i något i stil med att jag övertygad om att jag hittat nästa generations banbrytande progressiva bassljud glömmer tid och rum, för att sedan, då jag någon dag senare återvänder tillprojektet, upptäcka att jag av någon anledning har ett synnerligen prominent basspår på låten - ett basspår som låter som en gnällig grindval som skiter på ett papptak.

Jaha he,he ☺️ Baspluggar brukar låta helt ok med rent ljud men med lite dist låter de oftast skit och inte i närheten av hur en riktig distad bas låter.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Kör jag Reason använder jag Line6 förstärkarsimulator. För high tech sound väljer jag mesa 4x12 som högtalare.

ME2, plus Ampeg från IK Multimedia.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...