Jump to content
Annons

Snabb fråga gällande Mastering!


willchord

Recommended Posts

Jag är inte helt ovetande men är väl ganska amatör på området skulle jag vilja säga!

Jag har bara en snabb fråga 🙂 så som jag har förstått det så ska man, innan man skickar iväg låten för mastring, få ner volymen så att man är några dB under "nollan" för att ge Master-teknikern rum för att Mastra!

Jag har precis gjort klart en låt som ska skickas vidare, och just nu peak:ar låten på ungefär -1dB.

Och nu till min fråga, är det OK att sänka ner master fadern för att få ner låten till (låt oss säga -6dB) istället?

Eller blir det istället att jag får sänka alla de olika instrumenten för sig i mixern?

P.S. Jobbar med FL studio, inte för att det kanske gör någon skillnad vilket program man jobbar i men ger hellre för mycket information än för lite 🙂

Alla svar uppskattas väldigt mycket, tack på förhand!

/ Wille

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det spelar ingen roll. Internt sker behandlingen ändå i 32-bit float, så du kan se master-regelns uppgift som att den ska dra ner nivån så att man kommer ner till 24-bit, så att omvandlarna kan spela upp ljudet.

Egentligen kvittar det om du sänker nivån eller inte. Om du skickar iväg för mastering, så kan ju mastraren normalisera till den nivå han tycker är lagom, om det skulle behövas någon justering.

Sparar du din master i 32-bit float, så förlorar du ingen information alls - så om mastraren kan ta emot 32-bit float, kan det vara att föredra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det spelar ingen roll. Internt sker behandlingen ändå i 32-bit float, så du kan se master-regelns uppgift som att den ska dra ner nivån så att man kommer ner till 24-bit, så att omvandlarna kan spela upp ljudet.

Egentligen kvittar det om du sänker nivån eller inte. Om du skickar iväg för mastering, så kan ju mastraren normalisera till den nivå han tycker är lagom, om det skulle behövas någon justering.

Sparar du din master i 32-bit float, så förlorar du ingen information alls - så om mastraren kan ta emot 32-bit float, kan det vara att föredra...

Okey, tack så jättemycket för ditt snabba svar! 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...