Jump to content
Annons

Träna sig till att ta ljusa toner?


Fanti

Recommended Posts

Tjenare!

Blev så sugen på att dra av Let go med Janet efter jag såg när Anders Bagge lirade den 🙂http://www.youtube.com/watch?v=sBTMr6C59qM

Problemet är att jag inte klarar att ta de höga tonerna, där det faller är "Got your last words on my mind". Det är iaf så långt som jag har kommit..

Så finns det något sett, några övningar, någon speciell teknik etc så man kan lära sig att ta de där förbannade tonerna 😉?

Tack på förhand!

Redigerat av Fanti
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Några bra böcker & DVD du kanske vill kolla in :

Brett Manning - Singing success & Mastering the mix

James Lugo - Vocal asylum & Vocal insanity

Cathrine Sadolin - Komplett sångteknik

Anders Bagge´s toner är ju inte så extremt höga så med lite övning borde du kunna träffa tonerna rätt snart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eric Claptons tips var att sjunga i falsett, han gör det visst nästan hela tiden. Övar man på det kan man tydligen sjunga i falsett utan det låter som att man är kastrerad. Tears In Heaven är nog en typisk låt han sjunger i falsett, utan att det låter som så. Med falsettsång kommer man en bra bit högre upp i registret.

Jag har aldrig lärt mig tekniken tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Flera olika sätt. Du kommer högre med vissa vokaler i vissa funktioner, om du ska ta i starkt så försök rikta vokalerna till vokaler där munnen och svaljet är mer öppet, typ A -> Ah | E -> Eh, Ä | Å -> Oh osv, tonen kan komma högre med öppnare svalg. Kontrollera att struphuvudet är så högt det kan (det ska inte göra ont!), kolla att du inte pressar ut för mycket luft (kämpa emot utandningen = magstöd), twanga lite mer (twang är att man stänger ihop en grej i halsen framför stämband, extrem twang gör du automatiskt när du skrattar som en ond häxa, det kan låta väldigt nasalt - men näsan ska inte användas).

En till grej, spänn ALDRIG käkarna när du sjunger, spänner du nacken, halsen eller käkarna så spänner du svaljet och stämbanden.

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...