Jump to content
Annons

Vad är det för fel på min mix?


Terror

Recommended Posts

Det känns som om jag målat in mig i ett hörn. Vet inte vad jag ska vrida på. Känns som jag är halvvägs, men vilket beslut jag än tar så känns de som om det bara blir värre. Vad är det jag missat? Vad är det jag gjort som inte borde gjort?

https://dl.dropbox.com/u/107586285/Track%203.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ultramycket botten i mixen.. Vad är det annars du är ute efter? Helt åt pepparn är det väl inte rent innehållsmässigt vad jag kan höra.. ska det på sång så kanske det finns ett och annat att göra.

Krocken med DiscoTranceStep kanske inte var jättesnitsig i övergången ?

Redigerat av Lundin
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ultramycket botten i mixen.. Vad är det annars du är ute efter? Helt åt pepparn är det väl inte rent innehållsmässigt vad jag kan höra.. ska det på sång så kanske det finns ett och annat att göra.

Krocken med DiscoTranceStep kanske inte var jättesnitsig i övergången ?

ja jag kanske får skala den lite. Och ja det ska sång på. Det är till våran nya skiva. Syftar du på det där i slutet av låten? För i så fall, kom inte på något bra så var lite mer av ett "fuck it" och slängde in lite Dubstep. Just cuz i don't care what people think 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ja jag kanske får skala den lite. Och ja det ska sång på. Det är till våran nya skiva. Syftar du på det där i slutet av låten? För i så fall, kom inte på något bra så var lite mer av ett "fuck it" och slängde in lite Dubstep. Just cuz i don't care what people think 🙂

Ja det var det där i slutet jag tyckte kom in från ingenstans utan förvarning... som kändes .."ehh..va hände nu?" har du syntbas o grejer i bakgrunden under första delen på låten som sen ska gå över i dubstep kanske du får lätta lite på bastrycket i båda delarna så man känner att det är samma låt som bryter sig ur.. men jag tror att du måste tänka lite i samma element hela vägen för att helheten inte ska upplevas som två separata låtidéer .. fantastiskt kul om du kan spela dubstepbas-figurer på guran.. och säkert överjävligt svårt att vobbla på samma sätt i realtid... nu har du satt ribban så de é bara att öka 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det låter som att du har en oktaveffekt liknade de brukar ha på bioljud... Behöver väl inte vara fel heller?

De har jag då inte. Syftar du på basen eller gitarrerna btw?

Det ska också tilläggas att den mixades sent på natten med billiga in-ear-lurar, därav den "ultratunga" botten haha. Men den ska ju såklart bort 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag saknar gitarr-riffandet in i dubstep prylen. Då skulle det definitivt kännas som partierna hör ihop för min del. Alltså, gitarrer även över slutet!

de är ju inte tänkt att de ska höra ihop egentligen. Det var ju tänkt att de skulle bli en liten "WTF?! :S" när man hör de. men visst, de går ju att testa ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

I mina lurar så gifter sig inte det något våta trumljudet riktigt med resten, dom ligger där och puttrar lite för sig själv i mitten. Låten är cool som fan annars, tycker jag i alla fall.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

I mina lurar så gifter sig inte det något våta trumljudet riktigt med resten, dom ligger där och puttrar lite för sig själv i mitten. Låten är cool som fan annars, tycker jag i alla fall.

Lycka till

Jag tycker samma sak själv. Speciellt virveln, den ligger som ett lock. Har svårt att få in den i mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Kanske det kunde vara en ide att testa att gruppera instrumenten och bounca ut dom olika grupperna på egna stereospår. Jag menar typ kompguror för sig och så vidare. Givetvis får man väl då anpassa och begränsa lite på eventuella effekter man lagt på så det finns utrymme att jobba vidare med dom i nästa steg.

Dra sen i dessa spår i ett nytt arr och kolla om det funkar att få till det. På det sättet borde det gå att mecka och anpassa soundet för dom olika instrumenten.

Bara en tanke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske det kunde vara en ide att testa att gruppera instrumenten och bounca ut dom olika grupperna på egna stereospår. Jag menar typ kompguror för sig och så vidare. Givetvis får man väl då anpassa och begränsa lite på eventuella effekter man lagt på så det finns utrymme att jobba vidare med dom i nästa steg.

Dra sen i dessa spår i ett nytt arr och kolla om det funkar att få till det. På det sättet borde det gå att mecka och anpassa soundet för dom olika instrumenten.

Bara en tanke.

Jo jag har tänkt på det med, men de måste finnas en smidigare och mindre tidskrävande variant.

Jag tror att reverben spökar. Alla andra instrument är ju så pass torra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu låter det svinproffsigt tycker jag. Kanske lite mindre cymbaler och pytte mer av basgitarr.

Du är en otäck en på gitarr. Lyssnade på nya Kiss precis innan, de har en hel del mindre av cymbalerna. Men helheten i deras nya, är den så mycket bättre än ditt?

Kiss – All For The Love Of Rock & Roll

Men det finns ju inga exakta regler heller. Jag tycker du kommit skitlångt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nu låter det svinproffsigt tycker jag. Kanske lite mindre cymbaler och pytte mer av basgitarr.

Du är en otäck en på gitarr. Lyssnade på nya Kiss precis innan, de har en hel del mindre av cymbalerna. Men helheten i deras nya, är den så mycket bättre än ditt?

Kiss – All For The Love Of Rock & Roll

Men det finns ju inga exakta regler heller. Jag tycker du kommit skitlångt...

Nu är jag lite tipsy på rödvin, men jag tror du är seriös och ger mig komplimanger. I så fall så bockar jag och tackar så mycket! Mycket är ju tack vare vissa medlemmar här på forumet som har hjälpt en enormt mycket.

Tycker det är för mycket reverb på virveln

Jag säger ja och nej. Jag har försökt att snåla på reverben. Det är en plate reverb som ligger på. Det kan vara att den är lite för djup/mörk. Jag hade den här som referens: http://www.youtube.com/watch?v=JVNkuVWZDRM&list=FLYGEYe3vcXMfCfW-uf_lvAA&index=3&feature=plpp_video

either you like it, or you don't. Men jag tar åt mig av din kritik, ska strypa reverben lite imorgon och se vad som händer. Eller så pitchar jag upp virveln lite, så kommer inte reverben låta lika djup och mörk.

Förstår inte varför alla ska med dubstep i låtarna nuförtiden.

Som du kan läsa lite högre upp så hade jag det som en kul grej för att jag inte kom på ett avslut på låten. Men det är borttaget nu då jag kommit på resten av låten.

Och istället för att klaga, lägg energin på att göra nytta i denna värld istället för att smutsa ner min tråd. "Oh no he didn't?!" - Oh yes he did.

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite smuts och dumheter från "dem" andra är tyvärr oundviklit. Vi är ju rockare, ingen syjunta.

Du spelar ju bra så ini h-e, inte många kommer så långt. Ljudet kommer du att fixa, det är en lättare bit än det spelmässiga även om det är frusterande. Efter ett tag skiter du mer o mer i referenser o förebilder och skruvar efter ditt eget huvud. Som Gene Simmons, han skiter väl helt vad andra tycker, många gillar dom för just det.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Personligen så tyckte jag mer om den förra mixen men då är jag ungefär så långt från expert på den här musikstilen som man komma. Kort sagt det är fan svårt att säga nåt konkret och vettigt som kan föra arbetet framåt.

Men om jag ska försöka så kvarstår (som jag ser det i alla fall) problemet med trummorna. Det låter bättre på ett sätt som är svårt att sätta ord på men totalbilden av mixen i alla fall enligt mig är lite väl diskantrik och nasal.

När jag lyssnar på din referenslåt ang trummorna så hajjar jag lite bättre iofs och kan tycka att du är på rätt väg. Som jag ser det så skulle ändå en mer uttalad bas vara att föredra samt ett lite mjukare/mindre diskantrikt sound på resten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Han menar nog att man kan ha olika mycket reverb på olika spår. Leadsången vill man nog ska låta som att den är närmast lyssnaren av allt. Kompgitarrernas stärkare kan stå en bit längre bort i rummet.

Jag gör tappra försök att först sätta ett rumsreverb jag gillar, och nyss fått tag i, på de olika spåren, lägger lite olika mycket av det på olika spår, och gör ett eget stereospår av det.

(Jag spelar in med en porta plus outboards, så jag gör ganska enkla inspelningar och gillar det)

Nästa steg är att välja lagom mängd av ett längre reverb till sång o ak gitarrer.

Sången tex, den har jag mkt lite av rumsreverbet på, lite mer av det längre voc plate. Förhoppningen är att det trots det längre reverbet ändå blir en väldig närhet i leadsången... Det tar en j-a tid att sitta o fundera ut o ratta in nivåerna på olika reverb...

Lexicon - 55

Edit, På sång o leadgitarr kan man skippa reverb helt och köra delay istället, då blir det "närmare" i rummet, trots delayet.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Han menar nog att man kan ha olika mycket reverb på olika spår. Leadsången vill man nog ska låta som att den är närmast lyssnaren av allt. Kompgitarrernas stärkare kan stå en bit längre bort i rummet.

Jag gör tappra försök att först sätta ett rumsreverb jag gillar, och nyss fått tag i, på de olika spåren, lägger lite olika mycket av det på olika spår, och gör ett eget stereospår av det.

(Jag spelar in med en porta plus outboards, så jag gör ganska enkla inspelningar och gillar det)

Nästa steg är att välja lagom mängd av ett längre reverb till sång o ak gitarrer.

Sången tex, den har jag mkt lite av rumsreverbet på, lite mer av det längre voc plate. Förhoppningen är att det trots det längre reverbet ändå blir en väldig närhet i leadsången... Det tar en j-a tid att sitta o fundera ut o ratta in nivåerna på olika reverb...

Lexicon - 55

Edit, På sång o leadgitarr kan man skippa reverb helt och köra delay istället, då blir det "närmare" i rummet, trots delayet.

Ja har prövat de där. Men de blir för mycket power metal imo. Jag är inget fan av de där med mycket reverb och delay på gurorna. Och ja tror att det saknas i dem flesta låtarna jag brukar lyssna på. Där är det mesta väldigt tort och straight in your face.

Take a listen yourself.

Sången har väl lite reverb/delay.. samt virveln. Men gurorna låter väldigt torra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rumsreverbet jag gillar mest kallas PCM60 ROOM. Det låter mer som riktiga mickar utställda en bit bort i ett större rum än vad riktiga rumsmickar gör. Det kluriga är att det låter som att det inte är nåt reverb alls, det låter torrt och nära, om man nu inte gasar på alldeles för mycket. Men om man slår av det så låter hela ljudbilden sämre.

Ska lyssna på länken.

Edit: Lyssnade... Ingen musik jag begriper mig på, men väldigt korta rumsreverb i små doser kan nog vara en del i soundet. Långa reverb tar bara plats från annat, inget snyggt alls, ev i softa ballader då. Inte i din musik.

Edit 2: Bra låt du länkade till... Fläsk.

Edit3: Kaggarna har nog nåt sorts rumsreverb.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Rumsreverbet jag gillar mest kallas PCM60 ROOM. Det låter mer som riktiga mickar utställda en bit bort i ett större rum än vad riktiga rumsmickar gör. Det kluriga är att det låter som att det inte är nåt reverb alls, det låter torrt och nära, om man nu inte gasar på alldeles för mycket. Men om man slår av det så låter hela ljudbilden sämre.

Ska lyssna på länken.

Edit: Lyssnade... Ingen musik jag begriper mig på, men väldigt korta rumsreverb i små doser kan nog vara en del i soundet. Långa reverb tar bara plats från annat, inget snyggt alls, ev i softa ballader då. Inte i din musik.

Edit 2: Bra låt du länkade till... Fläsk.

Edit3: Kaggarna har nog nåt sorts rumsreverb.

Jag får spana lite på det där. Jag ska få tillbaka ett sångtest från sångaren idag. Postar de då. Kan vara lite lättare att bedömma mixen med sång på/i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...