Jump to content
Annons

Billig (gratis) lösning av musikwebshop?


Halkbi

Recommended Posts

Går i tankar att jobba mer seriöst med bandet, och därmed är jag på jakt efter en bra lösning för kringförsäljning online (ska då starta upp enskild firma för bland annat detta.) Det finns ju en uppsjö av gratistjänster, men hittills har jag inte inte hittat någon som ger en smidig lösning för försäljning av nedladdningsbara filer. Jag tänker mig ett system där man efter att ha betalat för produkten automatiskt får ett e-postmeddelande med en nedladdningslänk. Jag har inte tid med att sitta på helspänn hela tiden för att vara beredd på att maila manuellt och jag vet att man förväntar sig att få en sådan vara "direkt i hand" i och med betalning. Det enda övriga kravet jag har är att butiken ska ha stöd för paypalbetalningar.

Någon som har några erfarenheter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det här är kanske inte ett svar du frågar efter. Men ändå, har du övervägt att använda någon aggregator-tjänst istället?

Vi använder Ubetoo.com, hur smidigt som helst. Man laddar upp musik, och kan sen välja vilka låtar som ska finnas tillgängliga för försäljning. Sen ser Ubetoo till att det finns tillgängligt dels i sin egen webshop (där man kan sätta vilka priser som helst), och sen även hos Spotify, iTunes och ca 500 andra ställen till.

De rapporterar tillbaka till Ubetoo, som i sin tur ger dig en avräkning varje månad.

Sen finns det andra liknande tjänster också, CD Baby, Record Union o s v, men jag har själv bara (positiva) erfarenheter av Ubetoo. Ubetoo själva verkar för övrigt ta betalt via Paypal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lekt med tanken (om man vill vara helt oberoende av diverse tjänster) att man skulle kunna ha en sida med direkt nerladdning och beskriva betalningsförfarande: typ insättning direkt på konto. MEN att dessa inte är "kopplade" till varandra utan att om man struntar i att betala så kan man ladda ner ändå. En morot till betalning kan vara att man skickar en riktig CD till den betalande, eller ett skivomslag (kanske beroende på betalningsnivå).

Jag resonerar så att om 100 personer skulle betala för sig med ett "kopplat" system, så kanske bara 25 till 50 personer betalar med ett "icke-kopplat"-system, men å andra sidan så kanske 500 laddar ner och sprider musiken vilket man kan se som reklam. Speciellt om man även kan få mejladress så man kan sprida typ turné-info. Jag tänker lite på det som Radiohead sysslade med för några år sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådär gör vi också. Förutom kopplingen till Ubetoo (och vidare till övriga) så finns låtarna helt gratis på hemsidan, bara att ladda ner. T ex såhär. Plus donations-knappar från Paypal, Flattr och Payson.

Men det stora kruxet är ju att få dit intresserade besökare överhuvudtaget 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar!

Det är dock inte någon aggregatorlösning jag söker efter, utan som sagt en webbshop som tillhandahåller digitala produkter. Detta för att man enkelt och överskådligt ska kunna köpa merch, mer exklusiva nedladdningspaket (i stil med detta) samt skivor från samma ställe. Då kanske ni är mer med på vad det är jag är ute efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är många webhotell som har en enkel webshoplösning, men att kunna sälja nedladdningsbara filer och ta betalt med kort, Paypal och annat, brukar kosta extra.

När det gäller färdiga lösningar, så är Textalk billigast enligt vad jag känner till, men om du ska kunna ha möjlighet att sälja nedladdningsbara filer, så måste du ha deras Bas-abonnemang, som kostar 290:- + moms/månad - och nedladdningsbara filer är ett tillägg på 150:- + moms/månad, så det handlar om 550:-/månad inkl moms.

EDIT: En länk dit kan vara bra också...

http://www.textalk.se/webshop/

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken drömvärd du lever i! Vem skulle jobba gratis för detta? Väx upp eller ta reda på hur det fungerar!

Drömvärld? Det var väl att ta i. Detta är inget jag kommer att leva på utan det jag eftersträvar är snarare att förhöja ambitionsnivån i bandet ett snäpp, och utan kapital eller ekonomisk prognos är det önskvärt att undvika utgifter. Googla på "gratis webshop" så får du se att det är många som "jobbar gratis" med detta (vilket i sig är ett konstigt uttryck att använda då ingen "jobbar" i ett automatiskt mailsystem.)

Tack Claes! Saklig som alltid. Paypal i sig verkar många gratistjänster tillhandahålla, men just nedladdningsbara filer verkar det vara sämre med. Jag rotar vidare. Men webbhotellens erbjudanden är ju värt att kolla upp, då jag ändå kommer att behöva någon sorts anständig serverplats + domän.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men just detta erbjuder ju bandcamp? Du kan ju till och med välja en egen webaddress! Eller vad missar jag?

Tack för svar!

Det är dock inte någon aggregatorlösning jag söker efter, utan som sagt en webbshop som tillhandahåller digitala produkter. Detta för att man enkelt och överskådligt ska kunna köpa merch, mer exklusiva nedladdningspaket (i stil med detta) samt skivor från samma ställe. Då kanske ni är mer med på vad det är jag är ute efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men just detta erbjuder ju bandcamp? Du kan ju till och med välja en egen webaddress! Eller vad missar jag?

Jag har svårt att tänka mig att Bandcamp kommer att sälja mina signerade disktrasor via deras site 😉 Som sagt så önskar jag att samla både fysiska och digitala produkter på ett ställe.

Den som söker skall finna! Jag kollade hos Loopia, och alla deras paket inkluderar en onlineredigerare för webbutik i OpenCart. Att jag inte kollade detta först.. Aja, nu finns informationen här i alla fall för framtida lyckosökare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...