Jump to content
Annons

Få tyst på datorlådan


zkaben

Recommended Posts

Skulle behöft få helt tyst på datorn.... vet att jag sett en beskrivning någonstans på hur man bygger en bra låda till datorn som ska vara helt tyst, men nu minns jag inte vars... Alltså, inte tystare fläktar utan ett "datorskåp" som man själv kan bygga.

Någon som har några förslag på länkar????????

Skulle även haft en ritning på hur man bygger en a/b/y splitt box.

Ciao..............................

EDIT: Tydliggjorde rubrik /admin

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ingen aning. Har aldrig hört talas om en sådan länk, men det är ju "pissenkelt" att bygga en själv. Bygg en låda, med hål för fläktar. Insug så lågt som möjligt och utsug så högt som möjligt. Sedan klär du insidan av boxen med ljuddämpningsplattor ( http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=83277 )

Done.

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle behöft få helt tyst på datorn.... vet att jag sett en beskrivning någonstans på hur man bygger en bra låda till datorn som ska vara helt tyst, men nu minns jag inte vars... Alltså, inte tystare fläktar utan ett "datorskåp" som man själv kan bygga.

Någon som har några förslag på länkar????????

Skulle även haft en ritning på hur man bygger en a/b/y splitt box.

Ciao..............................

Det är inge svårt att få en tyst dator, men tänk på att desto tystare din dator är desto varmare kommer den bli.

Jag hade en helt tyst förut men var tvungen att ta bort massa dämpnings mattor för den vart helt enkelt för varm. Kan tilägga att jag hade extremt mycket ljuddämpnig på datorn t.o.m en hemmabyggd fläkt muffler.

Det bästa är vattenkylnig för systemet samt ev passiv kylning för grafikkort.

Det går även att köpa fläktlösa nät.agg.

Då har du en ljudlös dator där.

Hårddiskarna brukar inte låta så mycket så dom är väl bara att ljuddämpa.

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns bra flisytg (eller hur det nu stavas) som man kan lägga i längs sidorna. Dämpar men släpper igenom luft.

Sen skulle jag rekomendera att skruva upp lådan och klippa upp hålen i plåten för fläktarna med en tång, så att det blir ett enda stort hål. Desperat och det kommer bli mer damm i burken, men det sitter ju förhoppningsvis flis ivägen... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ciao..............................

Det är inge svårt att få en tyst dator, men tänk på att desto tystare din dator är desto varmare kommer den bli.

Jag hade en helt tyst förut men var tvungen att ta bort massa dämpnings mattor för den vart helt enkelt för varm. Kan tilägga att jag hade extremt mycket ljuddämpnig på datorn t.o.m en hemmabyggd fläkt muffler.

Det bästa är vattenkylnig för systemet samt ev passiv kylning för grafikkort.

Det går även att köpa fläktlösa nät.agg.

Då har du en ljudlös dator där.

Hårddiskarna brukar inte låta så mycket så dom är väl bara att ljuddämpa.

😛

Du har helt rätt i att jakten på en tyst dator ofta är förknippad med värmeökning i lådan. Jag skulle inte rekommendera ett nätagg utan fläkt.....där har du en riktig värmespridare i lådan.

Jag installerade igår en Zalman 7000 i burken och testade att belasta processorn (P4 Prescott) rejält medans jag hade Zalman i silent mode och processorn kom max upp i 44-45 grader.

Däremot så tycker jag att Zalman-kittet låter en del faktiskt, någon annan som har likande erfarenhet??

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa förlängningskablage och flytta ut Datorn

till ett annat rum.

Säkrare för datorn och troligtvis billigare.

Kostade mig ca 1 500 kr med Skärmkabel , Multikabel till Ljudkortet , USB Hub samt förlängningskabel..

Fast det hjälper inte när man vill klocka datorn iofs!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle behöft få helt tyst på datorn.... vet att jag sett en beskrivning någonstans på hur man bygger en bra låda till datorn som ska vara helt tyst, men nu minns jag inte vars... Alltså, inte tystare fläktar utan ett "datorskåp" som man själv kan bygga.

ska du ha en dator helt tyst finns det väll 2 alternativ... kör riktigt stora kylflänsar eller och skffa vatten kylning... eller köp en fysbox och stoppa ner skiten i(fysboxen kommer paja).

Ska du ha en nästan tyst är är det tysta fläktar och isoleriong som gäller. blir som bara som flera har sgat väligt varmt...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag har köpt en Silentium T2 från Arctic Cooling. den är betydligt tystare än min gamla burk. Den har väl uttänkta lösningar med dämpad hårddiskupphängning, nätagget länst ned i fronten, tystare fläktar osv.

Den är tyst men knappast helt tyst.

Kan vara ett alternativ.

The Mr...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har köpt en Silentium T2 från Arctic Cooling. den är betydligt tystare än min gamla burk. Den har väl uttänkta lösningar med dämpad hårddiskupphängning, nätagget länst ned i fronten, tystare fläktar osv.

Den är tyst men knappast helt tyst.

Kan vara ett alternativ.

The Mr...

Jag har en AcoustiCase-låda (ljuddämpningsmaterial överallt), med 120 mm-fläktar från Papst bak och fram på halva varvtalet (knäpptysta). Dessutom dammfilter vid främre fläkten så inget damm kommer in i lådan. Till detta har jag Zalmans kopparkylare för processorn, grafikkortet är passivt kylt och min dator är HELT tyst. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

...eller köp en fysbox och stoppa ner skiten i(fysboxen kommer paja).

Ska du ha en nästan tyst är är det tysta fläktar och isoleriong som gäller. blir som bara som flera har sgat väligt varmt...

Jag tror nog mer på ett vanligt kylskåp än en frysbox. Ett kylskåp har oftast bra dörrar med lister som dämpar ljudet rejält. Det enda man behöver akta sig för är att det inte får komma vatten på elektroniken, samt att inte lägga kretskorten direkt på metallföremål (ex hyllar), vilket kan leda till kortslutning. Fläktarna ska givetvis vara kvar.

Sen är det ju problem med att man måste bygga kylen, om man nu inte tycker att det är roligt att öppna kylskåpsdörren varje gång man ska byta skiva eller ha en drös med sladdar långs kylskåpsdörren.

Jag har inte provat detta själv, men jag tror att det ska fungera

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
...eller köp en fysbox och stoppa ner skiten i(fysboxen kommer paja).

Ska du ha en nästan tyst är är det tysta fläktar och isoleriong som gäller. blir som bara som flera har sgat väligt varmt...

Jag tror nog mer på ett vanligt kylskåp än en frysbox. Ett kylskåp har oftast bra dörrar med lister som dämpar ljudet rejält. Det enda man behöver akta sig för är att det inte får komma vatten på elektroniken, samt att inte lägga kretskorten direkt på metallföremål (ex hyllar), vilket kan leda till kortslutning. Fläktarna ska givetvis vara kvar.

Sen är det ju problem med att man måste bygga kylen, om man nu inte tycker att det är roligt att öppna kylskåpsdörren varje gång man ska byta skiva eller ha en drös med sladdar långs kylskåpsdörren.

Jag har inte provat detta själv, men jag tror att det ska fungera

Sen är det bara att skaffa ett tyst kylskåp. Jag vet! För att tysta ner sitt kylskåp kan man bygga en...

Link to comment
Dela på andra sajter

Dator låda!?

Datorlåda. *host*

Vad gäller kylskåpet tror jag det är ganska farligt med tanke på all fukt som bildas i ett kylskåp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa förlängningskablage och flytta ut Datorn

till ett annat rum.

Säkrare för datorn och troligtvis billigare.

Kostade mig ca 1 500 kr med Skärmkabel , Multikabel till Ljudkortet , USB Hub samt förlängningskabel..

Och sedan måste man springa iväg till det andra rummet så fort datorn kraschar, eller när man vill sätta in en CD... Och kraschar gör åtminstone min dator alltför ofta, så det är inget alternativ för mig.

Bättre då att skaffa längre kablar till mick och hörlurar, så att sångerskan inte behöver stå i samma rum.

För vad gör det egentligen annars om datorn brummar lite grann... Det är ju ändå musik vi håller på med, väl? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

För vad gör det egentligen annars om datorn brummar lite grann... Det är ju ändå musik vi håller på med, väl? 🙂

Mannen, du har inte hört min dator.. Den låter som en trimmad skördetröska..

Jag har sett en j-vla massa ritningar på burkar.. men inte vart man får tag på en.. Misstro mig inte nu, jagär väldigt händig, och skulle säkert kunna spika ihop en "dämpBurk" på ett par timmar...

Men vem orkar det.. 😏

Finns det inte nån här som tar ett beställnings jobb?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fixa förlägningskablar och sätt burken i ett annat rum, så vips så är den tyst 🙂

Om man bor i en etta då? 🙂😄

Ett sätt om man bor i en etta...

Om du har en tjock betongvägg, så kan du slå in ett hål i betongen med en slägga. Och så ljudisolerar du hålet. Eventuellt trycker in en kylskåp i öppningen. Och vips så har du en tyst burk.

Är det så att den fortfarande surrar lite så kan man ju alltid ställa en byrå eller nått framför hålet.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon här som vet hur man skulle gå tillväga med en extern cd rom enhet?

Tex om man vill ha datorn i ett annat rum el garderob el nåt

1: Mus&tang.b = trådlös

2: Dator + skärm + kablar = sladdförlängning

3: cd/dvd = ?

Hoppas ni förstår min lilla ekvation där.

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon här som vet hur man skulle gå tillväga med en extern cd rom enhet?

Tex om man vill ha datorn i ett annat rum el garderob el nåt

1: Mus&tang.b = trådlös

2: Dator + skärm + kablar = sladdförlängning

3: cd/dvd = ?

Hoppas ni förstår min lilla ekvation där.

😏

extern usb cd-rom/dvd-skrivare

lång USB kabel alt USB hub (kan även användas för tangentbord/mus som alternativ till trådlöst)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...