Jump to content
Annons

Musikaliska effekter


Halkbi

Recommended Posts

Jag har tänkt göra en sammanställning av musikaliska effekter att använda som inspirationskälla vid mer kreativ mixning. Dock så är jag rätt inkörd i gamla spår att jag skulle uppskatta lite tips. Eventuellt tänker jag offentliggöra detta i något sorts bloggformat då jag tror att fler än jag skulle finna det intressant.

Upplägget jag tänkt mig är att varje inlägg ska innefatta ett Låtexempel, ett kort namn på effekten och en mer djupgående analys/instruktion till hur hantverket är genomfört. Exempel:

Sugande Baklängessång

http://www.youtube.com/watch?v=lKOQ0BzEZ6k&t=0m37s

1. Vänd sångspåret baklänges. 2. Applicera reverb. 3. Bränn in effekten till ett nytt spår. 4. Vänd tillbaka spåret så att det spelas framåt igen - fast nu med reverbsvansarna baklänges.

Nu är instruktionen knapphändig, men det är bara tänkt som ett exempel på det jag vill göra. Inläggen skulle sedan kunna taggas med vilken typ av effekt det är som används (tid, modulation, dynamik etc), vilka artister som använt effekten, på vilket album (och år) verk med effekten publicerats och vem som producerat de inspelningarna. All input uppskattas!

Så kort och gott; Vad för musikaliskt drivande effektläggningar har ni hört på olika skivor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...