Jump to content
Annons

Hur lär man sig använda en kompressor - egentligen?


Lillwill

Recommended Posts

Håller somsagt på med min första riktiga mix, och har fastnat helt på användandet av kompressor. Har gått igenom hela Mixologi-serien här på Studio, och läst om kompressorn, och vad alla reglar gör. Men när jag väl ska använda den för att exempelvis - som det så fint står i artikeln - "samla ihop baskaggen", slutar det ändå med att jag sitter och drar i reglarna och inte hör någon skillnad på om releasen ligger på 10 ms eller 500 ms. Det enda man hör är när man drar på ration/och eller tresholden för hårt och det blir överkomprimerat.

Hur använder man den egentligen? Använder Waves pluggar om det är till någon nytta..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag vet inte riktigt vad det är du vill göra.

Men kompressorn är i grunden ett automatiskt volymreglage där du ställer in hur mycket (ratio) volymen skall sänkas och hur snabbt detta görs (attack) och hur snabbt det återgår till normalt (release). Vid vilken nivå det är dags att börja sänka eller återgå bestäms av threshold.

Du kan ju utgå från det. Det finns så klart en massa knep och trix beroende på vad man vill uppnå

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte riktigt vad det är du vill göra.

Men kompressorn är i grunden ett automatiskt volymreglage där du ställer in hur mycket (ratio) volymen skall sänkas och hur snabbt detta görs (attack) och hur snabbt det återgår till normalt (release). Vid vilken nivå det är dags att börja sänka eller återgå bestäms av threshold.

Du kan ju utgå från det. Det finns så klart en massa knep och trix beroende på vad man vill uppnå

Alltså jag håller på att mixa en pop-låt med ca 30 spår där de flesta behöver kompressor av olika anledningar. För stora dynamikskillnader, baskagge som låter "sladdrig" osv. Jag vet vad alla reglar gör på kompressorn, men när man skruvar på de låter det ändå i princip likadant oavsett hur många ms man har attack/release på samt treshold/ratio så långe man inte gör något jättedrastiskt (typ sänker 20 db på tresholden). Hur fan lär man sig använda den ordentligt?! Räcker inte med att veta vad allt gör, jag har somsagt läst kompressor-delen på Mixologin flera gånger och försökt ta till mig av allt. Känns typ som att det låter fint i teorin men inte funkar i praktiken om man säger så haha.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Kontrollera dynamiken är som sagt ett klassiskt användnngsområde. Om man inte vill sitta och spela in faderautomatiseringen för hand (som Bruce Swedien) vill säga. Mig hjälper det att helt enkelt tänka som jag skrev tidigare.

Finns många här som mixar mer och bättre än mig så dom kanske kan komma med lite tips.

Men testa att (på t.ex. kaggen) börja med långsammast attack och snabbaste release. Nån ratio på typ 8:1 och ställ så att du har kanske 12-20dB kompression.

Sen kan du testa att vrida på snabbare attack tills du hör att "snäppet" börjar försvinna och backa lite där (eller ja, så klart göra som du vill att det skall låta.). Och releasen kan du öka om du nu skulle vilja sänka nivån på "svansen", ett lite "kortare" ljud.

Då borde du höra vad som händer iallafall.

(Och man måste ju ha bra lyssning förstås. Även lära sig vad man ska lyssna efter.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Först och främst en bra bild för hur threshold och ratio funkar:

threshold_ratio.png numrena till höger (1:2 osv) är ratio

Ett bra sätt att lära sig attack på är att testa på enskilda trummor (typ virvel), sätt väldigt väldigt hård ratio och tresh, och lek med attacken. Snabb attack (typ 1 ms) ger en väldigt snabb snärt, 5 ms ger en längre snärt osv.

Release har jag inte bemästrat än dock 🙁 brukar läsa lite vad andra gör på det instrument (eller buss eller enskild plugg) jag ska göra, eventuellt ändra om det pumpar eller liknande.

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

Använd en limiter för utslätning och en exciter för punch istället

Um, en limiter är inte gjord för utjämning, den är gjord för att dämpa spretiga transienter, och en exciter ger inte punch, den skapar bara diskant som inte funnits förut...

Punch är beroende av transienter.

@Lillwill - Innan jag skaffade riktiga studiomonitorer med dito bra förstärkare för en 20 år sen så kunde inte jag heller höra någon som helst skillnad på attacker minns jag. Vad har du för medlyssning?

För att verkligen kunna höra skillnad så kan du testa att spela upp din egen röst (hade hellre sagt nån form av musik, men med det &%¤& loudness-kriget så är det inte en god idé längre), koppla in compressorn, ställa threshold ganska låg, och ratio i absolut max-läge. Då bör du se att mätaren som berättar hur mycket den sänker visar ganska mycket reduction. Låt för tillfället Release vara inställd på 0.

Sen tar du bara helt enkelt och sveper med attacken långsamt, så bör du höra hur det plötsligt blir mer explosivt!

Sen, testa att ställa in attack på nånstans runt 5-50ms för en schysst känsla, och svep med Release. Under förutsättningen att de finns bas i ljudet, så bör du märka hur basen påverkas av att man leker med release.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

En viktig nyckel när man skruvar kompressorer är BYPASS-knappen och makeup-gainen. När du skruvat till en inställning vrider du på makeup-gain tills du upplever volymen likvärdig både när kompressorn är aktiv samt bypassad. sedan använder du bypassknappen för att jämföra vilket resultat du gillar bäst.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Kontrollera dynamiken är som sagt ett klassiskt användnngsområde. Om man inte vill sitta och spela in faderautomatiseringen för hand (som Bruce Swedien) vill säga. Mig hjälper det att helt enkelt tänka som jag skrev tidigare.

Finns många här som mixar mer och bättre än mig så dom kanske kan komma med lite tips.

Men testa att (på t.ex. kaggen) börja med långsammast attack och snabbaste release. Nån ratio på typ 8:1 och ställ så att du har kanske 12-20dB kompression.

Sen kan du testa att vrida på snabbare attack tills du hör att "snäppet" börjar försvinna och backa lite där (eller ja, så klart göra som du vill att det skall låta.). Och releasen kan du öka om du nu skulle vilja sänka nivån på "svansen", ett lite "kortare" ljud.

Då borde du höra vad som händer iallafall.

(Och man måste ju ha bra lyssning förstås. Även lära sig vad man ska lyssna efter.)

Ratio 1:8? Det lät väldigt mycket? jag har kört med 1:1,75, alltså mindre än två, samt treshold på 25 db. Mer tycker jag det snart tappar stunsen i kaggen. Men det är ju bara min åsikt förstås. Då blinkar två dioder vid rejäla kaggestamp...

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ratio 1:8? Det lät väldigt mycket? jag har kört med 1:1,75, alltså mindre än två, samt treshold på 25 db. Mer tycker jag det snart tappar stunsen i kaggen. Men det är ju bara min åsikt förstås. Då blinkar två dioder vid rejäla kaggestamp...

1:8 då är det limitering. Sen beror det på vilken kompressor man har hur mycket man behöver dra på för att få det resultatet man vill ha. Alla kompressorer är olika och Nilssons behövs det tydligen inte mera. Sen beror det på musikstil också. Till TS, ingen hör ett skit i början. Det tar tid finjustera sin hörsel. Men bra lyssning kan skynda på men förvänta dig inte att du ska bara sätta dig och lära dig hur en kompressor fungerar och sen få bra resultat på en gång. Det tar lika lång tid att bli bra på att mixa som det tar att lära sig bemästra ett instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ratio 1:8? Det lät väldigt mycket? jag har kört med 1:1,75, alltså mindre än två, samt treshold på 25 db. Mer tycker jag det snart tappar stunsen i kaggen. Men det är ju bara min åsikt förstås. Då blinkar två dioder vid rejäla kaggestamp...

Du har säkert rätt Nilsson. Jag har i princip ingen erfarenhet att jobba direkt med uppmickade trummor. Men vill jag ändra på ljudet (inte bara dynamiken) så brukar jag ligga runt 4:1, 8:1/10:1. Hyfsat hårt alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!

Jag lyssnar i ett par AKG K240, ska väl ändå funka hyfsat har jag förstått.

1:8 då är det limitering. Sen beror det på vilken kompressor man har hur mycket man behöver dra på för att få det resultatet man vill ha. Alla kompressorer är olika och Nilssons behövs det tydligen inte mera. Sen beror det på musikstil också. Till TS, ingen hör ett skit i början. Det tar tid finjustera sin hörsel. Men bra lyssning kan skynda på men förvänta dig inte att du ska bara sätta dig och lära dig hur en kompressor fungerar och sen få bra resultat på en gång. Det tar lika lång tid att bli bra på att mixa som det tar att lära sig bemästra ett instrument.

Jo jag antar att det här är det mest korrekta svaret på min fråga ändå. Kändes bara så frustrerande när jag 4 på morgonen satt och drog i kompressor-reglarna utan att höra någon skillnad.

Um, en limiter är inte gjord för utjämning, den är gjord för att dämpa spretiga transienter, och en exciter ger inte punch, den skapar bara diskant som inte funnits förut...

Punch är beroende av transienter.

@Lillwill - Innan jag skaffade riktiga studiomonitorer med dito bra förstärkare för en 20 år sen så kunde inte jag heller höra någon som helst skillnad på attacker minns jag. Vad har du för medlyssning?

För att verkligen kunna höra skillnad så kan du testa att spela upp din egen röst (hade hellre sagt nån form av musik, men med det &%¤& loudness-kriget så är det inte en god idé längre), koppla in compressorn, ställa threshold ganska låg, och ratio i absolut max-läge. Då bör du se att mätaren som berättar hur mycket den sänker visar ganska mycket reduction. Låt för tillfället Release vara inställd på 0.

Sen tar du bara helt enkelt och sveper med attacken långsamt, så bör du höra hur det plötsligt blir mer explosivt!

Sen, testa att ställa in attack på nånstans runt 5-50ms för en schysst känsla, och svep med Release. Under förutsättningen att de finns bas i ljudet, så bör du märka hur basen påverkas av att man leker med release.

Det här ska jag testa! Tack!

Kan jag lägga upp min låt här någonstans för lite kritik/hjälp på vägen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag antar att det här är det mest korrekta svaret på min fråga ändå. Kändes bara så frustrerande när jag 4 på morgonen satt och drog i kompressor-reglarna utan att höra någon skillnad.

Det där med att sitta uppe till fyra skulle jag säga är en bidragande orsak till att inte höra någon skillnad...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att sitta uppe till fyra skulle jag säga är en bidragande orsak till att inte höra någon skillnad...

Haha ja absolut, men tiden går ju så fort när man har roligt. 🙂 Inser nu att det var en ganska onödig trådstart av mig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror nog mer att det handlar om att träna örat, jag var exakt i samma sits när jag började, var bra påläst om hur kompressorn fungerande men hörde fasen ingen skillnad hur jag än skruvade. Med tiden lär man sig höra dom små detaljerna bättre och bättre.

Redigerat av vmbr
Link to comment
Dela på andra sajter

Använd en limiter för utslätning och en exciter för punch istället

dagens sämsta svar på frågan hur man använder en kompressor?

till TS:

om du har tillgång till visning av gain reduction så kan man enkelt säga att du ser hur hårt kompressorn jobbar

ger den inget utslag så är threshold satt för högt - kan kanske vara en orsak (förutom den arla morgonstunden) till att du inte hör nån skillnad när du vrider på övriga rattar 😉

sen gott folk... herregud... det är 8:1 - inte 1:8! (utläses "åtta till ett" resp "ett till åtta")

kom igen nu!

ni är inga nybörjare längre

Redigerat av Demonproducenten
  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

dagens sämsta svar på frågan hur man använder en kompressor?

Som att be Carolina Gynning om råd hur man byter topplockspackning på en bil. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

en limiter kan sägas vara en kompressor med mycket hög ratio

en expander är snarare motsatsen till en kompressor - hörs på namnet - och kan väl sägas vara en mjukare variant på gate

En gate är ju antingen på/av vid nivå, kompressor/limiter/expander kan du ju påverka hur den behandlar nivåerna attack release knee osv. men ja, alla påverkar dynamiken på olika sätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Njaa, en expander är inte särskilt bra till att förstärka transienter, själv använder jag dom flitigt till att döda dom med istället...

Sen är det sant att en compressor och en limiter är samma sak i grunden, men de används helt olika.

Min första compressor (Behringer Autocom. Används fortfarande flitigt till många saker!) köpte jag utan någon som helst aning om vad den egentligen var till för, jag använde den för att få upp grittigheten i röster & analoga synthar :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller att du inte hör skillnad när du drar i reglarna, så är det som tidigare nämnts i tråden en övningssak. Det är ofta minimala ändringar av ljudet på varje plugg som gör skillnad i det stora hela, och en bra inställd kompressor som jobbar bra SKA (oftast) inte ändra på ljudet så att ett otränat öra kan höra någon större skillnad. Enligt mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

En gate är ju antingen på/av vid nivå, kompressor/limiter/expander kan du ju påverka hur den behandlar nivåerna attack release knee osv. men ja, alla påverkar dynamiken på olika sätt

Jomän, grunden för gate är på eller av, men i praktiken skulle det inte funka nåt vidare, så alla jag sett har fördröjningsfunktioner för att slippa klick & fula klipp, samt flera har även något som verkar vara en fade mellan gate on och originalljudet, men med det senare på valbar nivå.

Sen verkar, men det här är bara mina erfarenheter och inget jag sett på papper, som en omvänd compressor och en expander arbetar lite annorlunda.

En omvänd compressor förstärker signalen över threshold enligt inställd ratio, vilket gör signalen spretigare än den var från början och behöver comprimeras, medan en expander bara verkar ha två volym-lägen den skiftar mellan- signal full eller signal låg. Plus med svep emellan, givetvis :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså konceptet kompressor/limiter/gate/expander är ju inga magiska lådor, de ändrar volymen genom enkla parametrar. I t.ex ableton kan du rita in volymändringar på clips som en modulering, beroende på hur du ritar volymkurvan så gör du arbetet från någon av dessa. Sluta sätt upp kompressorn pidestal. Sedan finns det ju pluggar som emulerar olika hårdvarukompressorer, där de har lagt in störningar och "fel" så att det ska låta bättre, som typ vintage warmer, de räknar jag som effektpluggar då huvudgrejen inte är kompressionen (volymändringen) utan att få ljudet att låta varmare/fetare

Link to comment
Dela på andra sajter

dagens sämsta svar på frågan hur man använder en kompressor?

till TS:

om du har tillgång till visning av gain reduction så kan man enkelt säga att du ser hur hårt kompressorn jobbar

ger den inget utslag så är threshold satt för högt - kan kanske vara en orsak (förutom den arla morgonstunden) till att du inte hör nån skillnad när du vrider på övriga rattar 😉

sen gott folk... herregud... det är 8:1 - inte 1:8! (utläses "åtta till ett" resp "ett till åtta")

kom igen nu!

ni är inga nybörjare längre

Hehe...1-8 slutresultatet mellan Warta vs Lugi!?

Kan ju vara intressant för den som utforskar kompressorn att testa vintage-varianter eftersom han nämner WAVES som produkt...där har du ju lite mindre parametrar i regel...eller snarare andra...där kan ju Decay dyka upp och sedan är det som du säger Demonen, lite enkelt när du får en VU mätare som direkt visar på Gain Reduction, att nu har Pappa PYE klivit igång och arbetat. 😆

En fråga till dig Demonen, hur skulle du bäst beskriva Decay?

Jag får en känsla av att den blir varianten på Release men snarare agerar som nån sorts "Sustain"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ingen piedestal, en compressor/gate/limiter/expander är bara ljudvärldens motsvarighet till fjärrkontroller till TV:n; dom är alldagliga men man slipper gå en längre väg än nödvändigt för att göra sig av med något oönskat.

Även om man kan använda en spår-mejsel för att skruva ur en stjärn-skruv och vice verca, eller en hammare för att så i skruven istället, så är det bättre att använda verktyg som är lämpade för uppgiften. Samma sak med processorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga till dig Demonen, hur skulle du bäst beskriva Decay?

Jag får en känsla av att den blir varianten på Release men snarare agerar som nån sorts "Sustain"?

Jo, resultatet blir ju att effekten hålls kvar längre, även om den dalar ut samtidigt. Låter som du jämför med ADSR på synthar, och det här har ju inte mycket gemensamt. Om du inte hittat nån variant jag inte sett förr så är decay och release samma sak. Vissa har hold, vilket blir en form av sustain av effekten åsså, men själv tycker jag den är lite jobbig på en compressor :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...