Jump to content
Annons

Får man använda samplingar från remixtävlingar till egna låtar?


ramoand

Recommended Posts

Annons

Det beror helt på vad reglerna för den specifika remixtävlingen säger. Jag har stött på tävlingar där man fick använda kicks, etc fritt efteråt, men också tävlingar där man bara får använda samplingarna till just den specifika tävlingen.

Rent generellt gäller ju upphovsrätten, så svaret lär vara nej. Men som sagt, läs vad det står i reglerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

OM det skulle märkas går det åt helvete. Samma sak med pirat-samplingar.

Sant, men hur skulle nån kunna märka om du har piratsamplingar eller köpta samplingar? Och det är väl vanligt att producenter inom housemusik samplar av varandras låtar?

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Sant, men hur skulle nån kunna märka om du har piratsamplingar eller köpta samplingar? Och det är väl vanligt att producenter inom housemusik samplar av varandras låtar?

om någon samplingstillverkare eller pluggtillverkare tydligt kan höra att det är deras pryl som används kan de nog kolla upp om du handlat eller inte. Om det nu finns sådana som är extremt giriga.

Det är vanligt inom hiphopen också. Men att sampla något av verkshöjd är inte lagligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

om någon samplingstillverkare eller pluggtillverkare tydligt kan höra att det är deras pryl som används kan de nog kolla upp om du handlat eller inte. Om det nu finns sådana som är extremt giriga.

Jo de e klart. Men de ska väl mycket till för att dom ska göra det, har aldrig hört talas om nån som "åkt dit" på det. Inte för att man ska använda piratsamplingar, det menar jag verkligen inte.

Jag har också sett videos med kända houseproducenter där man tydligt kan se att dom använt crackade syntar. Det borde väl pluggtillverkarna reagera på men jag har inte hört nåt om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det exempel på att någon har blivit fälld för t ex ett enskilt trumljud?

Vi hade en genomgång om det där i skolan. Kommer inte ihåg så mycket om vem som blivit stämd för vad. Men tror det är svårt på enskilda trumljud.

James Brown ska ju vara bland toppen av folk vars låtar blivit samplade

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo de e klart. Men de ska väl mycket till för att dom ska göra det, har aldrig hört talas om nån som "åkt dit" på det. Inte för att man ska använda piratsamplingar, det menar jag verkligen inte.

Jag har också sett videos med kända houseproducenter där man tydligt kan se att dom använt crackade syntar. Det borde väl pluggtillverkarna reagera på men jag har inte hört nåt om det.

Det kan ju vara så att företagen fått nos och hört av sig som gjort att de köpt pluggarna illa kvickt. Eller bara köpt dem när det börjar slå.

Link to comment
Dela på andra sajter

James Brown ska ju vara bland toppen av folk vars låtar blivit samplade

Det vanligaste är väl loopen till Funky Drummer spelad av Clyde Stubblefield. Han hävdar att han aldrig fått en spänn, men det kanske är JB som har cashat in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns i stort sett inga domstolsbeslut när det gäller upphovsrätts-stölder, men det beror inte på att det inte har upptäckts, utan på att det som regel görs upp i godo innan det går så långt som till domstol - och det brukar innebära skadestånd till den ursprunglige rättighetsinnehavaren och/eller att han också får största delen av eventuella intäkter för den aktuella låten.

När det gäller att sampla från en utgiven skiva, så är det dessutom inte bara upphovsmännen som har rättigheter, utan skivbolaget äger rättigheterna till själva inspelningen.

Jag tror faktiskt att även de flesta med "gangsta"-image, ser till att skaffa godkännande från upphovsmän och skivbolag, innan de använder någon annans prylar (även om de vill visa sig tuffa och påstår att de skiter i att skaffa tillstånd 😉 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Extremt långsökt att nån skulle kräva pengar av dig för att du samplat en clap som dom själva antagligen samplat från en samplingsskiva som i sin tur antagligen samplat från en tredje part. Om du inte samplar något som är unikt och en del av identiteten av låten och tjänar stora pengar på det så är det lugnt

Link to comment
Dela på andra sajter

Extremt långsökt att nån skulle kräva pengar av dig för att du samplat en clap som dom själva antagligen samplat från en samplingsskiva som i sin tur antagligen samplat från en tredje part. Om du inte samplar något som är unikt och en del av identiteten av låten och tjänar stora pengar på det så är det lugnt

Jag läste i en intervju med Deadmau5 att Vengeance samplar direkt från hans låtar och ser ger ut det på samplingskivor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om har vart med i en remixtävling eller liknande och fått stems till en låt kan man sampla från dom då till egna låtar? Jag tänker då på kick, claps, white noise osv. Inte sång och instrument.
Du bör ha fått regler/licensinformation med remixtävlingen. Med säkerhet får du inte använda något av materialet till annat än just remixen.

Sant, men hur skulle nån kunna märka om du har piratsamplingar eller köpta samplingar?

Många ljudbankstillverkare säljer paket, som är unika för varje köpare, där samplingarna "vattenmärks" med ett serienummer. På så sätt kan man se om ett serienummer sprids till många användare.

Jag läste i en intervju med Deadmau5 att Vengeance samplar direkt från hans låtar och ser ger ut det på samplingskivor.

Det förvånar mig inte alls. Jag är mer förvånad att Vengeance tidigare vågade säga att deras samplingar var royaltyfria när allt de gjorde var att modifiera samplingar som ägdes av andra såväl artister och skivbolag som andra samplingsproducenter. Numera har de följande klausul:
The sound samples are licensed'as is' without warranties of any kind. Due to the worldwide use of sounds, Vengeance Sound is not responsible for any kind of conflicts between music labels regarding using the same loops or sounds.

...men det rättfärdigar fortfarande inte att man säljer samplingarna.

Och det är väl vanligt att producenter inom housemusik samplar av varandras låtar?

Det händer inom alla genrer av dansmusik, hiphopen flödar av samplingsreferenser.
Jag tror faktiskt att även de flesta med "gangsta"-image, ser till att skaffa godkännande från upphovsmän och skivbolag, innan de använder någon annans prylar (även om de vill visa sig tuffa och påstår att de skiter i att skaffa tillstånd 😉 ).

Dokumentären Sampla, scratcha, stjäla gick precis på Kunskapskanalen. Går i repris om några dagar och finns på SVT Play.

defaulttitle.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag har kollat en del Future Musics videos där houseproducenter visar hur dom har gjort sina låtar och då frågas det ofta varifrån dom får sina samplingar. Svaret blir ofta nåt i stil med "Jag vet inte. Jag har så många samplingar, vet inte var alla kommer ifrån. Vissa har jag fått av kompisar/kollegor.". Några av dom kör ju t o m med crackade syntar. De är ju rätt märkligt när man tjänar pengar på sin musik.

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...