Jump to content
Annons

Hur tusan få man basen att låta såhär?


rockdemon

Recommended Posts

Jag har hört liknande basljud förr men det är framförallt på exodus senare skivor som det verkligen sticker ut.

Spelar ingen roll hur jag skruvar eller spelar, får inte ens nåt som påminner om detta...'

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tycker det låter som basen är ganska ren, spelad igenom en schysst förstärkare, men fingrad högre upp på halsen. Sen filtrerad att koncentrera sig på lågmid-mid.

Min första tanke var ärligt talat en variant avslap-bass, men det känns mer troligt att det bara är pluckat högt upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror oxå på rent ljud, oslipade strängar och en duktig slapbassist. Tycker även att det låter som om det är en kort mensur på basen. Jag har själv en Ibanez med lång mensur och den får jag aldrig att låta till närmesevis som detta.

kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

...men sådär låter ju en nedstämd bas med nya strängar som liras av nån som vet vad hen sysslar med. En ren linesignal, en Acoustic 370-topp och typ valfri låda med en 421-a framför hjälper en bit på vägen 😉

Edit: ..och så en hel del kompression beroende på musiker och instrument. Det är GRYMT vad det skiljer på bas och bas. Väldigt sällan man får in en bas i studion som ger ifrån sig en jämn och snygg "korv" i PT. Lite skruvande på pickupsen kan göra enorm skillnad. OM det inte är basisten som är problemet.

Edit 2: Bästa basen jag nånsin spelat in (1984 Ibanez Roadstar II):

84IbanezRoadstarBass.jpg

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

bassisten heter jack gibson, lirar på en yamaha bas för det mesta. han spelar med fingrarna, det kanske ger en del av ljudet misstänker jag...

Jag har själv en p-bas men kanske ska o kolla lite på ibanez eller nåt för ett mre metal-aktigt ljud.

Den där EBS pedalen verkade rätt trevlig. Får ta o testa en sån också... Har varken en basstärkare eller studio så jag får väl testa mig fram. Sen kanske det är dags att lägga plektrumet åt sidan också

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...