Jump to content
Annons

Bra men billiga monitorer?


kr002

Recommended Posts

Tjabba!

Jag sitter för tillfället med en vanlig stereo i min "studio".

Det är något jag vill ändra på. Men problemet är då eftersom det alltid är tight med pengar så får det bli relativt billigt.

Jag tog en tur till min lokala musikbutik, och han rekommenderade då för min budget,dessa högtalare:

http://www.ordermusic.se/produkter/studio/studiomonitorer/bx5-d2-pair

eller dessa extremt billiga,(han sa att dessa va inget å ha igentligen, då man kunde säga att de färgade ljudet ganska mycket)

http://www.ordermusic.se/produkter/studio/studiomonitorer/ks40a-par

Är någon av dessa bra? Jag hörde någon annanstans här på forumet att monitorer under 3000kr inte va bra? att man hellre skulle köpa hörlurar?

Tipsa gärna!

//Kr002

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det beror helt på hur din "studio" ser ut. Själv sitter jag i ett hörn av ett medelstort vardagsrum som inte är behandlat på något sätt. Så länge det är på det sättet finns det knappast anledning för mig att köpa nya, dyrare högtalare än de jag har.

http://www.djservice.se/cgi-bin/db.pl?id=IDS0002882&sok=&q=1&s=1&o=0&l=15&sida=1&mall=se_lista.html&template_file=se_vara.html&ref=prisjakt

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror helt på hur din "studio" ser ut. Själv sitter jag i ett hörn av ett medelstort vardagsrum som inte är behandlat på något sätt. Så länge det är på det sättet finns det knappast anledning för mig att köpa nya, dyrare högtalare än de jag har.

http://www.djservice...ml&ref=prisjakt

Jag har ett litet rum på kanske 9 kvadrat,inte behandlat på något sätt!

Men hur verkar de monitorerna för 2k? Är det värda? 😉

Menar du att ifall man har obehandlat så spelar det ingen eller va? 🙂

Prova dessa om du har möjlighet: http://www.thomann.d..._04_n_black.htm

Fostex brukar rekommenderas vid billiga monitorer, aldrig testat dem själv dock.

http://ordermusic.se.../pm04-par-svart

MRS8 han före med några sekunder 😏😑

Är de bättre om man jämför med de på 2k som jag länkade? För jag tror de inte hade de som du länkade i lager... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett litet rum på kanske 9 kvadrat,inte behandlat på något sätt!

Men hur verkar de monitorerna för 2k? Är det värda? 😉

Menar du att ifall man har obehandlat så spelar det ingen eller va? 🙂

Det är exakt vad jag menar. Vet inte om de är bättre eller sämre än andra högtalare i prisklassen. Jag fick dem iofs för 1,5k. De har fått goda recensioner och jag är nöjd. Se till att få upp dina högtalare i öronhöjd bara. Nästa steg är någon form av behandling av rummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är exakt vad jag menar. Vet inte om de är bättre eller sämre än andra högtalare i prisklassen. Jag fick dem iofs för 1,5k. De har fått goda recensioner och jag är nöjd. Se till att få upp dina högtalare i öronhöjd bara. Nästa steg är någon form av behandling av rummet.

Okej,jag tackar för tipsen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror helt på hur din "studio" ser ut. Själv sitter jag i ett hörn av ett medelstort vardagsrum som inte är behandlat på något sätt. Så länge det är på det sättet finns det knappast anledning för mig att köpa nya, dyrare högtalare än de jag har.

http://www.djservice...ml&ref=prisjakt

Såg nu att du är med mig 😄
Link to comment
Dela på andra sajter

Det behöver heller inte va något fel med att lyssna genom en vanlig stereoanläggning. För många år sen när detta med att skriva och spela in låtar var det viktigaste i mitt liv hade jag technicshögtalarna från min första stereo som jag köpte när jag var 15 som monitorer. Jag visste precis hur de lät och skulle låta. Hade jag haft dem kvar idag hade jag fortfarande använt dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det behöver heller inte va något fel med att lyssna genom en vanlig stereoanläggning. För många år sen när detta med att skriva och spela in låtar var det viktigaste i mitt liv hade jag technicshögtalarna från min första stereo som jag köpte när jag var 15 som monitorer. Jag visste precis hur de lät och skulle låta. Hade jag haft dem kvar idag hade jag fortfarande använt dem.
Min polare brukar konrollmixa genom tv;n. För han vet hur musiken ska låta bra där Redigerat av klasho
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men så gör alla. Lyssna i bilen, genom datorhögtalare, lurar, nån gammal bergsprängare osv.

Så du kallar min kompis icke speciell??..Bastard! 😉 ja jag vet det är standard men jag tror han börjar mixa i tv:n ganska tidigt i mixen
Link to comment
Dela på andra sajter

ja gitarr, trummor, perkussion, lite bas, plinkar piano, sång..

Vad varför dårå?..

Tanken var väl att väcka dina tankar lite om monitorer för 3000:-

Om du nu har t.ex gitarr som huvudinstrument (kan vara vilket instrument som helst),

tvivlar jag starkt på att du köper en gitarr eller stärkare för 3000:-

Samma resonemang kan man ju föra över till studiotänk,

att monitorerna är ditt huvudinstrument - den enskilt viktigaste delen mao lyssningen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du nu har t.ex gitarr som huvudinstrument (kan vara vilket instrument som helst),

tvivlar jag starkt på att du köper en gitarr eller stärkare för 3000:-

Samma resonemang kan man ju föra över till studiotänk,

att monitorerna är ditt huvudinstrument - den enskilt viktigaste delen mao lyssningen!

Det kanske kommer som en överraskning, men för en del av oss kan ekonomin spela in ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske kommer som en överraskning, men för en del av oss kan ekonomin spela in ibland.

Kan så vara, men faktumet kvarstår att monitorer e så viktiga,

att man inte skall snåla i fel ände.

Likaväl som en dålig gitarr tar död på kreativitet och vilja att öva mkt,

gör dåligt ljud detsamma - man orka inte sitta å lyssna under längre tid,

vilket studiojobb gör av hävd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tanken var väl att väcka dina tankar lite om monitorer för 3000:-

Om du nu har t.ex gitarr som huvudinstrument (kan vara vilket instrument som helst),

tvivlar jag starkt på att du köper en gitarr eller stärkare för 3000:-

Samma resonemang kan man ju föra över till studiotänk,

att monitorerna är ditt huvudinstrument - den enskilt viktigaste delen mao lyssningen!

Varför inte då? Jag är en bara en fattig proletär 😱 Man ska inte köpa mer än man har råd till då hamnar man i Lyxfällan. Det är inte hur mycket sakerna kostar som avgör hur bra musik du skapar.

Dessutom så har jag två par hörlurar oxå ssom komplement till monitorerna.

Redigerat av klasho
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte då? Jag är en bara en fattig proletär 😱 Man ska inte köpa mer än man har råd till då hamnar man i Lyxfällan. Det är inte hur mycket sakerna kostar som avgör hur bra musik du skapar.

Dessutom så har jag två par hörlurar oxå ssom komplement till monitorerna.

Din privatekonomi vill jag inte diskutera =]

Ville bara ge dej en tankeställare i all välmening.

Trist att köpa något som visar vara just det man inte ville ha/önskade...

Link to comment
Dela på andra sajter

Likaväl som en dålig gitarr tar död på kreativitet och vilja att öva mkt,

gör dåligt ljud detsamma - man orka inte sitta å lyssna under längre tid,

vilket studiojobb gör av hävd.

Vem har sagt att det är dåligt ljud i ESI 05? Du gör skäl för ditt namn du teknikfreak Redigerat av klasho
Link to comment
Dela på andra sajter

Din privatekonomi vill jag inte diskutera =]

Ville bara ge dej en tankeställare i all välmening.

Trist att köpa något som visar vara just det man inte ville ha/önskade...

Ja jag förstår det och ber om ursäkt om jag låtit grinig men monitorerna har jag redan haft i 3-4 år nu så det är lite sent..

Trådskaparens fråga var väll ändå om lyssning för under 3000 kr. Och rekomendera det jag gillar. Sen är det alltid någon i såna här trådar som kommer och säger att allt som inte är dyrt är inte värt att ha. Men det hjälper knappast TS.

Ber om ursäkt till TS för att tråden balla ur...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har gått från aktiva monitorer till JBL L50 passiva trevägs 70-tals monitorer. Jag gav 2000 kr för dem med renoverade kanter på basarna. Har du redan en stereoförstärkare är det defenitivt ett alternativ att skaffa äldre passiva JBL, eller kanske Pioneer.

Ihop med moderna öppna lurar tycker jag det är så otroligt grymt bra med JBL. Mycket, mycket mer och bättre ljud än med nya billiga aktiva lådor. JBL har volymrattar på diskant o midelementet också så man kan anpassa lite grand efter sitt rum, med hjälp av de där rattarna får jag ungf samma ljud i högtalarna som i DT 990 Pro lurarna om jag lyssnar på modern musik, eller gammal med för den delen.

Jag säger inte att mina JBL är bättre än tex Adam och Genelecs lite dyrare grejer, men helt klart ett alternativ. Tyvärr är det inte så ofta bra ex av de här JBL dyker upp beg. Jag kör det här söket på Blocket då och då bara för kul.

http://www.blocket.se/hela_sverige/ljud_bild/stereo_surround?ca=5&q=jbl&cg=5040&st=s&c=5044&l=0&f=p&w=3

Nirvana-drömmen är ett par JBL L65 Jubal, det var ett par såna till salu för ett tag sen, men för dem ville han ha 8000 kr...

Gamla JBL är absolut ett alternativ. Mycket lättlyssnade och lättskruvade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...