Jump to content
Annons

Göra om en ljudfil, så man kan använda det som MIDI?


crys

Recommended Posts

Jag kom ihåg inte vad det här kallas, och OM det går ens, men det handlar om att jag vill kunna använda en audiofil som midifil, dvs så jag kan sätta in det som man spelar in någonting på MIDI. Kallas detta sample eller jag helt fel ute? Så frågan är hur man gör detta i Cubase(version 6)? Det handlar om ett trumljud då närmare bestämt, som är från ett annat program, så det är alltså en wav fil/audio fil. SÅ istället för att sätta dit den manuellt i sequensern med pet och klick, undrar jag om det går att göra till midi på något sätt så jag kan spela in den så!

Tacksam för hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det låter som att du vill trigga trummorna med hjälp av midi. Det du behöver är något som heter "drumtrig" eller liknande (kan inte Cubase alls). Dock krävs det nog att du har trumljuden på separata kanaler. Om allting är nedmixat på stereospår tror jag inte att du kan använda det för att trigga trummor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det du behöver är en sampler av något slag. I den laddar du in wav-filen så spelas den upp när du slår ner vald tangent. Detta går att ordna med den inbyggda trummaskinen Groove Agent i Cubase. Dra in filen till ett spår i arrangören, öppna Groove Agent och dra sedan filen från arrangören och till en pad i Groove Agent, klart!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det du behöver är en sampler av något slag. I den laddar du in wav-filen så spelas den upp när du slår ner vald tangent. Detta går att ordna med den inbyggda trummaskinen Groove Agent i Cubase. Dra in filen till ett spår i arrangören, öppna Groove Agent och dra sedan filen från arrangören och till en pad i Groove Agent, klart!

Ok, låter logiskt 😛, ska pröva detta senare hemma och återkomma om jag inte fått till det. Tackar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite märkligt att Steinberg fortfarande inte har integrerat någon sorts sample-sequencer direkt i Cubase. Skulle vara hur fint som helst...

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du menar att du vill ha audio till midi så är det bara att aktivera en wavfil i CB och vips såär du inne i editorn. Där kan du välja att göra wavspåret till midi. Men det måste vara mono.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Melodyne kan man väl göra om audio till midi om jag har förstått rätt.

Fattas annat om de nu ändå har fått fram en sån algoritm som kan hitta polyfoniska toner i audio.

Vet att det funnits sådana program ganska länge, men då har det bara funkat på monofoniska signaler vad jag vill minnas..

Link to comment
Dela på andra sajter

Fattas annat om de nu ändå har fått fram en sån algoritm som kan hitta polyfoniska toner i audio.

Vet att det funnits sådana program ganska länge, men då har det bara funkat på monofoniska signaler vad jag vill minnas..

Det är just vad melodyne gör nu för tiden

DNA Direct Note Access is a technology that makes the impossible possible: for the first time in audio recording history you can identify and edit individual notes within polyphonic audio material. The unique access that Melodyne affords to pitch, timing, note lengths and other parameters of melodic notes will now also be afforded to individual notes within chords.
Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är just vad melodyne gör nu för tiden

Precis vad jag menar. När de nu lyckats med vad som tedde sig omöjligt så vore det ett brott mot studiomänskligheten att inte kunna få ut notdatan som midi 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...