Jump to content
Annons

Inspelning av bas (metal-stuk)


evilrocker

Recommended Posts

Behöver lite tips inom området el-bas! Spelar oftast in bara di, och tycker det blir

lite halvbra. Har lyssnat på många ljudklipp där dom har att klart, lite scoopat sound, vilket jag gillar.

Jag har testat både med Fender jazz och P, men tycker oftast det blir för burkigt, typ mycket info kring 300-600.

Eller så blir det väldigt bumligt, särskilt med P-basen. Kör oftast di'n på 512c eller A-designs P1 -> mc77 (1176-kompressor) och sen rakt

in i Ensemble och sen Pro tools. Sen får jag gräva med eq i 300-600. Men jag hade velat ha goare ljud från början.

Är det en helt annan bas jag behöver? Helt andra mickar på basen? Vart inne på sansamps prylar också, men då

är man där igen med eq. Vill ha ljudet goare direkt från basen. Och nej, jag är ingen bassist och tänker inte köpa

en ny bas för 15,000kr, så dom tipsen behöver jag inte. Om det är en annan bas jag behöver så får den vara mycket

billigare (om det nu finns).

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, VT Bass'en är riktigt bra. Några andra DI-favoriter hos mig är MXR M80 och Microtubes B7K. Båda med lite EQ-möjligheter och dist för att knorra till det lite extra. Kört med dessa både live och i studio och B7K har lite mer möjligheter. Men med tanke på att M80 kostar typ 1/4 av B7K så tror jag ändå min röst går till M80...

Basarna jag kör har aktiv elektronik och det låter snäppet bättre än de passiva jag har (när vi pratar metal-stuket). Jag har ingen aning om varför det är så, men det blir klarare ljud på nåt vis...

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ja VTbass låter riktigt bra. Det är märkligt, med ampsims går det få till bra dist med guror men med bas låter det allt annat än roligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja fast pluggar är jag inte ute efter, vill få det bra från början.

Ja Frekvens, exakt det där metalliska ljudet vill jag ha.

Men i så fall blir strängarna jäkligt dåliga väldigt fort.

Kan ju inte vara enda orsaken? quarterpound-mickar kan det vara något?

Aktiva mickar hmm ja kanske är klarare ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går att få bra resultat med DI signal men då får man som du skriver eqa åt bara helvete använda en MASSA plugins för att få det låta bra. Spelar man in med stärkare så låter det oftast mer "färdigt" frön början så att säga.

Jag gillar Fender, Bas toppar spelar inte så stor roll. Jag brukar till och med köra gitarr toppar med baslåda och det låter super. Även en tubescreamer kan vara riktigt nice. Om du vill kan du kolla in Baby Janes album på spotify det är en Ampex SVT III, tror jag ialla fall den gamla med transistor, med tubescreamer som boost och en Fender bas.

Och man måste också verklige ha helt nya strängar om man vill ha metalklangen som är så go!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...